Guide: Koppla in handtagsvärmare

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Guide: Koppla in handtagsvärmare och relä

Första delen av den här guiden handlar om handtagsvärmare (Heat grips), de är av den billiga typen och köpta på ebay för hela 35 kr. http://www.ebay.com/itm/Motorcycle-Heated-Grip-Pads-for-Handlebars-Black-12V-/111025699669?vxp=mtr

Den andra delen av den här guiden kommer handla om hur och varför man installerar ett relä. Kort sagt är det för att slippa att någon eftermarknads pryl drar slut på batteriet när hojen är avstängd.

Målet med den här guiden är att personer som för första gången pillar med el ska kunna lyckas.


Del 1
Behöver ni högre upplösning på bilderna så finns det här
För att kunna installera handtagsvärmare (HTV) skall du ha verktyg så du klarar av att skruva av kåpor och handtag. Du bör även ha olika slags kabelskor,skarvklämmor, en kabelskotång och elkabel i lagom diameter( jag valde 1,5mm), inte för grov eller för tunn.


Du bör även ha hårspray för att få handtagen att hålla fast, då får du chans att nyttja de industrilager av olika produkter din partner har byggt upp i badrummet. Eftersom lagersaldot på varje produkt är minst 2 behöver du därmed inte fråga, det kommer ändå inte märkas.

Vilka toleranser olika diameter av kablar brukar ha framgår oftast i den affären du köper kabeln.
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Volt/Kopplingsledning-353833/


Såhär mycket får man för 35kr, Krympslang, HTV, eltejp och det kommer i en plastpåse som mest liknar en godispåse.
IMG_3251.jpg


IMG_3254.jpg




Första steget är att ta av handtaget, då måste du lossa den skruv som sitter ytterst vilket inte borde vara några problem. Handtaget fick jag loss med hjälp av 5-56(smörjspray), en tång och ett måttlig dos av våld för att inte förstöra gummit på handtaget.
IMG_3277.jpg


Nu börjar det lossna, spruta 5-56 från båda riktningar gör det betydligt enklare att få det att lossna.
IMG_3279.jpg


Nu ska bara limmet bort, det gjorde jag för hand men testa diverse rengöringsmedel så går det säkert enklare.

IMG_3280.jpg


Nu börjar det likna något!
IMG_3281.jpg


Tejpa 2 lager med eltejp, för att isolera metallen mot HTV
IMG_3364.JPG

IMG_3365.JPG


På med första värmaren, på vänster sida, lite eltejp på var sida om värmaren så håller det sig på plats.
Tänk på hur du drar kablarna, från styret mot batteriet. Om kablarna kan få gå på varsin sida om styrets infästning i ramen blir behovet av rörelsefrihet för kabeln mycket mindre. Leder du in kablarna på samma sidan kommer den ena behöva röra sig mer än den andra, vilket kan leda till kabelbrott.
IMG_3366.JPG



Spruta i rejält med hårspray och tryck på handtaget, för mig gick det riktigt smidigt.
IMG_3283.jpg


Då var det dags för den något klurigare högersidan. Som ni ser tog jag bara av gummihandtaget här, dels för det är mycket enklare men också för att få mer värme i handtagen. Mer om detta längst ner.
IMG_3285.jpg


Här behövdes lite eltejp för att få det riktigt bra, så HTV inte vrider sig när jag drar på gummihandtaget. Det var lite för dåligt fäste av klistret på baksidan av HTV för att fästa.
IMG_3286.jpg


Sådär då var det klart, som ni ser blev det inte riktigt snyggt, jag skall justera det här senare om det går men det är inte störande för handen. Jag är övertygad om att det går att få snyggare än såhär.
IMG_3287.jpg


Nu när jag har testat funktionen några gånger så känns det tydligt högerhandtag värmer mer än vänster. Min teori är att vänster HTV är lindad kring ett aluminiumhandtag och därmed blir det stor värmeförlust.

Inkoppling gör du enklast till halvljuset eller direkt till batteriet om man inte väljer att koppla in ett relä. Däremot rekommenderar jag starkt att du använder en säkring, för att inte förstöra HTV eller annan elektrisk utrustning, 10A skall räcka.
+ Är röd
- Är blå



Del 2

Att koppla in ett relä för att slippa ha utrustning som drar slut på batteriet

Den här typen av relä fungerar så att när du vrider på tändningen så kopplas din inkopplade krets till och när du vrider av tändningen så bryts kretsen.
Alltså när du har igång hojen får du ström till dina handtagsvärmare/12v uttag osv. och när du vrider av tändningen upphör strömmen komma till handtagsvärmarna.


För kunna förklara det här på ett pedagogiskt sätt kommer jag ta varje del av kopplingsschemat för sig.
Naturligtvis går det att göra den här kopplingen på flera sätt även om grundprinciperna är samma.

Längst ner kommer jag även jämföra mitt arbete med andras för att ni skall få ett större förståelse och kunna välja vad som passar er bäst.

Det du behöver för att kunna göra den här installationen är:
Eltejp
kabelskor
Elkabel (helst röd och svart)
Säkring 10A och säkringshållare
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Sakring/Sakringshallare-35647/
Kabelskotång
Grundläggande verktyg
Relä (Av typen enkelrelä slutande, Biltema artnr. 42301 köpte jag)
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Elsystem/Rela/Rela-42134/

Sk. sockerbitar eller en annan typ av kopplingsplint
http://biltema.se/sv/Bygg/El/Tillbehor/Kopplingsplint-2-st-35810/
http://biltema.se/sv/Bat/12-V/El-tillbehor/Kopplingsplint-25233/

Jag valde sockerbiten av misstag, men eftersom jag är för lat så ville jag inte åka till biltema igen och byta.


Det är ingen idé att visa några bilder inledningsvis eftersom det bara kommer röra till det för er. Det finns trots allt en tanke bakom kopplingarna även om det inte alltid ser ut på bilderna.

Jag har delat in schemat i fyra delar, där jag kommer förklara varje bild för sig.

Bild 1

Första bilden visar batteriet med dess + och - pol.
Röd kabel symboliserar +
Blå kabel symboliserar - jord

På den röda kabel sitter en säkringshållare med 10A säkring
Del%25201%2520batt%2520och%2520s%25C3%25A4kring.jpg


Bild 2

Jag har alltså valt sockerbitar att koppla genom, vilket har både fördelar och nackdelar. En för röd + och en för blå -.
Fördelen är att det sitter ordentligt, nackdelen är att kretsarna är isolerade från varandra, vilket gör att du måste leda ström från en ingång till en annan för att förse alla med ström.

Vi börjar med den röda sidan +, efter 10A säkringen går kabel ner till sockerbiten. Det har jag valt för att skillnaden i kabeldiameter var så stor att ingen kabelsko räckte.
Notera att den här kabeln inte har kontakt med de andra på + sidan vid det här tillfället, utan ligger på en egen kopplingspunkt.

På den blå - sidan går kabeln direkt från batteriet till sockerbiten, ni får en bättre förståelse på nästa bild.
Del%25202%2520sockerbitar.jpg


Bild 3

Nu tycker du säkert det ser väldigt rörigt ut, men det är inte så illa som det verkar.
Vi börjar reda ut siffrorna på relät.

30 står för inkommande ström, från batteriet

87 står för utgående ström, mot förbrukaren

86 kopplar du mot röd + på tex. skyltbelysningen

85 kopplas mot blå -

Det är alltså 86 och 85 som sköter styrningen av relät, det är själva nyckeln till att det inte kommer någon ström när tändningen är avstängd. På vissa relä spelar det ingen roll om du kopplar tex. skyltbelysningen på 85 eller tvärtom, men för att ta det säkra före det osäkra har jag valt att visa det såhär.

87 röd + har passerat relät går det mot sockerbiten för + sidan för att distribuera strömmen till förbrukarna. Tydligare blir det på nästa bild, då du ser helheten.
Del%25203%2520Rel%25C3%25A4.jpg


Bild 4

Här är min förhoppning att ni skall förstå helheten.

På sockerbiten för blå - ser ni på vänster sida en U-formad kabel (horisontellt) den är nödvändig för att alla kopplingspunkter (4) skall nås av strömmen.
Samma sak återfinns på röd + sidan men framgår inte riktigt lika tydligt.
Det här är en nackdel med att välja just den här typen av koppling.

Förändringarna från förra bilden är inte så stora, det som skiljer är att två kablar på röd + och 2 på blå - går från respektive sida av förbrukaren.
Del%25204%2520hela%2520schemat.jpg



Såhär ser det ut på hojen när jag var klar, ett riktigt ormbo :tummenupp
Mer bilder hittar ni här
IMG_3356.jpg

Jämförelse
Nu kommer jag jämföra mitt val av kopplingsschema mot en annan typ.
Förutom ett mycket snyggare schema finns det klara fördelar med den här typen av kopplingsplint, man slipper allt tjafs med sockerbitarna och strukturen blir tydligare.



Jag tar gärna emot förslag/förändringar eller alternativa kopplingsscheman.
 
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Kanon :tummenupp

Hoppas du nu inte tar illa upp om jag påpekar några saker. Har kommit underfund med vissa saker efter att ha monterat en cirka 20-30 handtag(...sen mitten av nittiotalet)

- man bör inte använda "smörjmedel" typ 5-56 när man monterar bort handtaget. Bättre med typ startgas med pip. I med en skruvmejsel, spreja in, snurra runt skruvmejseln och.....plopp!
- v.sida är det bra att täcka styret med några varv eltejp innan man klistrar på elementet(annars tar styret mycket värme)
- bra att lägga på strategiskt lite elttejp runt värmaren innan man sätter på handtaget. Handtaget blöter man ner i bensin som i sin tur är då både glidmedel och kladdar också fast på tejpen.

Keep up posting! :tummenupp
 

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Sandviken
Hoj
24 växlad Trek
Hela 3w effekt! Kommer du känna den värmen genom gummit och handske?
 
Last edited:

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Kanon :tummenupp

Hoppas du nu inte tar illa upp om jag påpekar några saker. Har kommit underfund med vissa saker efter att ha monterat en cirka 20-30 handtag(...sen mitten av nittiotalet)

- man bör inte använda "smörjmedel" typ 5-56 när man monterar bort handtaget. Bättre med typ startgas med pip. I med en skruvmejsel, spreja in, snurra runt skruvmejseln och.....plopp!
- v.sida är det bra att täcka styret med några varv eltejp innan man klistrar på elementet(annars tar styret mycket värme)
- bra att lägga på strategiskt lite elttejp runt värmaren innan man sätter på handtaget. Handtaget blöter man ner i bensin som i sin tur är då både glidmedel och kladdar också fast på tejpen.

Keep up posting! :tummenupp

Tack för tipsen, jag isolerar vänster handtag med eltejp och får redigera guiden.
Jag glömde nämna att jag använde en skruvmejsel för att lossa.
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Funkar även att blåsa med tryckluft mellan handtag och styret samtidigt som man drar av handtaget, Inget klet med lösningsmedel eller något som löser upp gummit i handtaget och omvänt när man monterar på handtaget.
 
Last edited:

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Gashandtaget brukar ju ha tunnare gummi
för att kompensera för gasrullen.
Detta ger också mer värme i högerhanden.

:hej

/e
 

_JR_

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2010
Ort
Örebro
Hoj
Honda Hornet 600 -99
Fler sådana här trådar tack. Mycket bättre än alla dessa filmer på ungtuppar som kör på bakhjulet och gör så här :yoparty.
 

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Ort
Blentarp
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Har också kopplat enligt det där "distribution block" diagrammet. Den där typen av kopplingsplinter hittade jag inte i Sverige. Dessutom måste du även ha ett visst bläck för att brygga ihop punkterna längs hela raden. Går att hitta dessa kopplingsplinterna via ebay för inte allt för mycket pengar, men själva bläcken de använder hittade jag dessvärre inte för någon billig peng.

Har beställt 3 sådana här:
http://viewitem.eim.ebay.se/Dual-Ro...Terminal-Wiring-Board-Block-25A/121030353282/

Väntar på att få hem dem för att snygga till min nuvarande lösning som är rätt lik så som du kör nu.

Angående 3W, kan det verkligen stämma? Låter oförskämt lite om man jämför andra tillverkares siffror.
Dessa hävdar t.ex. att det drar 36W på "High" läget. http://www.dual-star.com/index2/Rider/heated_grip_kit1.htm
 
Last edited:

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Ort
Blentarp
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Många kineser verkar lista samma fel isåfall om man kollar ebay. :p
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Hela 3w effekt! Kommer du känna den värmen genom gummit och handske?

Känns som att 3w är lite fel? Jag köpte för 150:- inkl frakt länge sedan 4 par av dessa. Som handtagsvärmare duger dom inte effektmässigt iallafall. Dock så funkar dom som fotvärmare, hjälmvärmare eller som senast, batterivämare i en Trafic skåpbil(batteriet ligger ute i det fria och vill inte snurra riktigt när det är typ minus 30-35)
121210b2.jpg
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Jag kan tänka mig att andra varianter ger mycket mer värme, för mig är det här en kompromiss. De ger värme men förmodligen inte samma som tex. oxford handtag, vilket är ett mycket bättre alternativ om man är ute efter rejäl värme.
Jag har det som ett komplement för att frysa mindre om händerna, jag räknar alltså fortfarande med att frysa lite.
Man kan inte bli påkommen som sporthojspilot med handtagsvärmare, då är posör statusen helt borta:gråta
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jag kan tänka mig att andra varianter ger mycket mer värme, för mig är det här en kompromiss. De ger värme men förmodligen inte samma som tex. oxford handtag, vilket är ett mycket bättre alternativ om man är ute efter rejäl värme.
Jag har det som ett komplement för att frysa mindre om händerna, jag räknar alltså fortfarande med att frysa lite.
Man kan inte bli påkommen som sporthojspilot med handtagsvärmare, då är posör statusen helt borta:gråta

Nja, dom som kogi04 länkar till tex hos allright(använder dom själv) värmer hett. När du dragit elen så är det ju en enkel procedur att byta till dom om du sen känner för det....
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
För kännedom - jag har 24W per handtag när dom går på max - 8W på lägsta (Oxford).

Lägsta kanske man använder nån 5-10 gradig natt på sommaren på väg hem efter en kaferunda.

Är det varmare än -10 så får man snäppa ned till 75% , ligger det runt -5 så kanske läge 40% är lagom.

Med muffar(stöveöfodral) på styret kan man köra Stockholm-Göteborg i -20 med dom i 40% men då är det vindskyddat

Har du 3W så räcker det för dom lite ljumna sommarkvällarna - låter som handtagsvärmare avsedda för medelhavet.

Dom som säljs här brukar ha 15,20 element 25W per element
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top