American Chopper byggd turbo Sporthoj

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Faller mig inte i smaken utseendemässigt iaf... Hade som sagt varit intressant att se den in action...
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Kul att de provar något nytt. Har länge undrat om de ska våga ge sig på något åt de sportigare hållet.
Men tyvärr de tycks ha glömt att montera en ram i den där hojen... Min 125:as off road från 1986 hade grövre ram och sving.
 

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Norra B (Norsborg)
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Om jag minns rätt från serien är det en stålram, swingen svetsade dom ihop själva.
Det är iaf vad som framgick i avsnitten i serien.
 
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Vilken osmaklig skapelse! Visst är det kul att dom försöker men i det här fallet så verkar det ju som att dom arbetat aktivt för att misslyckas med slutresultatet.

Jag får lite kineshojvibbar av det hela
431655434_156.jpg
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Nä tack. Det är ju mer en sönderkapad R1:a, hade varit mer spännande med den motorn i ett annat chassi.
 

FP

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2009
Ort
Halmstad
Hoj
CRF250
Är så less på American Choppers! Vuxna fjortisar som bråkar hela tiden, boooring. Bygger samma tråkiga hojar hela tiden också, stajlade HDs med discolack... Är dom ens körbara?

Vore kul att se andra typer av hojar, och andra materialval förutom plåt.........
 

Rags

Thinnest boy in fatcamp
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Uppsala
Hoj
Suzuki sv650 -08
Är så less på American Choppers! Vuxna fjortisar som bråkar hela tiden, boooring. Bygger samma tråkiga hojar hela tiden också, stajlade HDs med discolack... Är dom ens körbara?

Vore kul att se andra typer av hojar, och andra materialval förutom plåt.........

"vore kul att se andra typer av hojar"..... ja det va väl det den här tråden handlade om? dom har ju för sjutton försökt bygga en sporthoj
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
För att det finns så otroligt mycket mera därute som inte väger bly jämfört med det man får och på ett sporthojsbygge torde ju vikten kunna spela en viss roll.

Kanske precis därför.. som du säger det finns så otroligt mycket därute, därför kul att man gör ett annorlunda bygge med en V-twin med stötstänger:tummenupp sen om den är en bra Sporthoj det är en annan fråga
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Kanske precis därför.. som du säger det finns så otroligt mycket därute, därför kul att man gör ett annorlunda bygge med en V-twin med stötstänger:tummenupp sen om den är en bra Sporthoj det är en annan fråga
99% av alla amerikanska sporthojsbyggen har en V-twin med stötstänger.

Det vore trevligt ifall de någon gång t.ex. vågade skapa något med en...tja...T.ex. en Ducati motor.
American Choppers är ju återförsäljare åt Ducati, så motorer kan de ju få tag på liksom.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
99% av alla amerikanska sporthojsbyggen har en V-twin med stötstänger.

Det vore trevligt ifall de någon gång t.ex. vågade skapa något med en...tja...T.ex. en Ducati motor.
American Choppers är ju återförsäljare åt Ducati, så motorer kan de ju få tag på liksom.

Men det är ju en ganska ful motor?
En triumph eller guzzimotor skulle passa i ett sportigt bygge.
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Jag får väl gå emot strömmen i tråden då. Jag tyckte det fanns massa snygga detaljer. Särskilt bilden rakt från sidan på motorn!

Man får ju ta det för vad det är.
 
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jag tycker att de ska ha cred för att ha gett sig på att bygga någonting som inte är en chopper. Ny mark för dem och det är inte fel att prova. Jag gillar bygget. Går att få bra fart i en stötstångsmotor också, men det är ju ingen sportig MT-01 (den har väl också stötstänger och många (och även jag) tycker att den är ok :tungan ) Den har ju hela korvmojskittet som många sporthojsägare också har, dvs. guldfärgad gaffel (porr enligt många men kanske inte på en stötstångsmotorhoj?), blingstyrkrona och instrumentering (men det är ju ingen Acewell...). Till och med waveskivor och rödlackade brembologgor på oken! Radialmonterade ok också ju. Jag hade inte klagat om jag fått den. Jag tycker det är skoj att man bygger oavsett vad det är. Kul att de bygger choppers (som sägs vara motorcyklar). Hojintresse har de, men alla kan ju inte ha samma smak. Intresset att bygga får ju inte dödas. Om det hade suttit en annan motor i den (inte HD utan t.ex. en japansk radfyra eller japs eller italiensk twin) så hade nog många gillat den... eller har jag fel? Den ser väldigt välbyggd ut och inte ihopsmackad på en kvart.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Tycker inte så väldigt mycket alls. Menar bara att den ser lämplig ut för raktframracing förutsatt att det finns krut i maskin. Lång hjulbas, mycket vikt i främre delen, inte någon vinkel på svingen utan helt vågrät från bakaxel-svingaxel-utgående. Brukar inte vara optimalt för sportmaskiner som ska svänga snabbt men den blir ju mindre wheeliebenägen, vilket väl får anses som bra i det ena fallet och mindre kul i det andra. Tycker geometrin ser ut som de förändringar man brukar göra på sportisar när de ska gå stripen.

Det finns i alla händelser många maskiner jag "vill ha" innan denna skulle bli aktuell, d v s ungefär aldrig.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top