KTM 1190 Adventure

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Tack för svar! Finns ju rätt många 2013 på blocket lite billigare så om det inte är någon uppgradering som verkligen gör att man borde satsa på 2014 köper jag hellre en där jag inte betalar extra för ny känslan och tillbehören. Borde man försöka pruta med att dem byter till något bättre luftfilter eller uppgraderar mjukvaran eller liknande?

MSC systemet som Ragge skrev är väl största skillnaden. Dock går det ju köpa till sin 2013 för ca 4000kr.
Just filter problemet verkar vara något dom gärna inte vill erkänna eller prata om. Men att byta till Uni-filter är en bra ide:)

Msc systemet går säkert pruta med, antar att handlarn har typ 50% vinst på det. Så det kostar ju dom inte så mycket.
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Tack ragge! Du hade förresten en trajja 800 innan va? Hur jämför sig dessa? Förutom dem uppenbara extra 50 hästarna tusenlapparna?

Hoppsan! Denna fråga har jag missat.

Skilnader man märker direkt: KTM- motorn spelar i en helt annan division, även om Trajjan var bra för sina 800 kubik, Betydligt bättre fjädringskomponenter på KTM med bättre vägegenskaper som följd. Färddatorn på 1190 spelar i en helt annan division. Ergonomin vid stående körning är myckert bättre på 1190

Generellt så tycker jag att KTM har kännts mera rätt utrustad från början. På Trajjan ville man byta ut både det ena och det andra.

Skillnaden i pris är stor men man får rätt mycket för pengarna. Med Tigern fick jag åka sist när jag körde med sporthojspolarna. Med 1190 kan jag åka först när vägarna svänger. Rätt ofta är det tomt i backspeglarna efter en stund :D
 
Last edited:

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
göteborg
Hoj
busa
Idag hemkommen från Alperna med lånehojen...320 mil och inga problem alls:yoparty ..Höjer den till skyarna förutom fjädringen....Den elektroniska justeringen funkar dåligt i jämförelse med BMW,s och med traditionell fjädring..men annars funkar hojen kanonbra...bra klipp i motorn på serpentinvägarna :banana 320 mil och snittar på 0,57L
 

robin.johansson

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2014
Låter grymt! Fick ett tips om man men fördel kan ställa dämpare på 2 personers läge även när man kör själv så ska dämparna bete sig lite bättre
 

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
göteborg
Hoj
busa
Nu var vi 2 pers och packning men det var en väldigt mjuk fjädring på hojen,körde endast i sportläget på hojen men var för mjuk tyvärr, så jag är glad att jag valde R-modellen så jag kan justera själv....den dagen jag får tillbaka min hoj allså :gnissla
 

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
göteborg
Hoj
busa
Finns ett läge till, "lastläge" - 4 lägen med tung packning, du glömde läsa manualen, amatör :D

Men din dume jävel....jag körde med allt vad den kunde lasta.....2 pers+last och i sportläget...jag fick bort fegiskanterna på däcken med hon :tuttar"farthållaren" där bak och det är mer än vad du kan skryta med....FJOLLA!!! :D
 

Robin Gbg

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Transalp 06
Kan tänka mig att det blir för mjukt ändå om man är två Pers i det läget som är bra för en :) kände du någon mer skillnad på vanliga och r modellen?
 

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
göteborg
Hoj
busa
Den vanliga är lite mer kvickstyrd än R-modellen, men det beror på de mindre hjulen 19/17 vs 21/18, sen är Rn stabilare som jag minns det men det var ju ett tag sedan jag körde den:gnissla.

Största skillnaden är ju att Rn är mer manlig:rock och att man blir väldigt poppis bland brudarna medans med den vanliga så blir man mer poppis bland den Gayiga befolkningen :rofl vilket verkar tilltala dom som valde den:D iom dom kör som fjollor oxå..:D
 

jonfog

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2010
Ort
Vid Havet
Hoj
Ktm Adv
Någon som har tänkt att köra på det här? http://www.rottweilerperformance.com/rottweiler-intake-system-adventure-1190/
På tidigare modeller har folk varit riktigt nöjda uppgraderingen och det tar hand om hela luftfilterproblemet på köpet...

Ja lite sugen blir man. Ser att PowerCommander nämns där också. Någon som provat det?
Fast så mycket mer effekt behöver man väl inte, det jag önskar är att Sport Mode'n skilde sig mer från Street Mode. Nu känner man (och ser lampan blinka) hur TCS'en griper in så fort man lutar cykeln och drar på. Off Road läget verkar inte gripa in lika hårt men begränsar effekten.
Naturligtvis kan man stänga av hela fadderullan, men lite hängslen vill jag nog ha. Den har ju en tendes att lyfta framhjulet titt som tätt och ibland har det blivit lite hårigt (krön, 4 växel, ingen TCS).
 

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
göteborg
Hoj
busa
Då ska vi se...Japp 3 månader har min hoj varit på verkstan idag och motorn har varit i Österrike i 1 månad, undrar om dom hittar något fel??:gnissla
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Då ska vi se...Japp 3 månader har min hoj varit på verkstan idag och motorn har varit i Österrike i 1 månad, undrar om dom hittar något fel??:gnissla

Jösses? Vad var felet igen? Det där måste du få ersättning för, blanda Allmänna reklammationsnämnden. Köpte du hojen ny?
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top