KTM 1190 Adventure

Det har i alla fall varit kul att köra på TKC80 de senaste 150 milen. Bakäcket har tyvärr börjat springa iväg i pris. Dagsnotering är 1447:- för 170/60 -17. Jag undrar om man kan få dit 150/70- 17 istället då det är c.a. 300 kronor billigare. Urvalet av däck är dessutom mycket bättre för 150/70- 17.

110/80 -19 fram funkar fint i alla fall. Priskillnaden till 120/70 -19 är inte så stor dock.

Hojjen har alla fall gått 1200 mil nu utan krångel. Det känns bra. Det var nog en bra ide att vänta till -14 års modell.

Det enda jag kan klaga på är som sagt den sopiga konstruktionen av luftboxen. Att uppgradera till UNI- filter kan inte betraktas som frivilligt. Detta borde KTM ha betalat precis som KTM Australia har gjort för sina kunder.
 
Last edited:
Pris 157 900SEK + väskor som han inte visste vad det skulle kosta.

Jag vet det var ett tag sen du skrev, men tänkte tipsa bara. Om du tänker på att köpa tankväska så rekommenderar jag denna eller liknande model - http://shop.touratech.se/tank-bag-ambato-exp-rallye-for-the-ktm-1190-adventure-and-adventure-r.html

Jag köpte ktms original tankväska och den hade en hel del grejer som man saknade. En störig sak med ktms väska är fastsättningen av själva väskan. Man kan inte snabbt ta loss den som man kan med touratechs väska. Samt kartfodralet är för litet på ktm väskan. Touratech väskan har avtagbart fodral till kartan med, samt 2 töjbara remmar att lägga handskarna på när man stannar.

Jag gjorde lite dålig research innan jag köpte min och hade nu i efterhand köpt touratech varianten.

 
Hojjen har alla fall gått 1200 mil nu utan krångel. Det känns bra. Det var nog en bra ide att vänta till -14 års modell.

Det enda jag kan klaga på är som sagt den sopiga konstruktionen av luftboxen. Att uppgradera till UNI- filter kan inte betraktas som frivilligt. Detta borde KTM ha betalat precis som KTM Australia har gjort för sina kunder.

Man ska ju helst vänta lite innan man köper en ny modell, så det gjorde du rätt i. Jag köpte en 2013 på i november, så han knappt köra något. Fick ett bra pris, men handlaren sög dock. Så det var inte värt besväret eller pengarna, men ibland blir man bara så impulsiv!:-)

Har du vart på nån lång resa med eller kör du bara mycket iom du kört 1200mil på en säsong?

Luftfilter grejen var ju ganska störande. Det verkar som dom försökt mörka det problemet med iom ingen handlare säger att det är ett problem:-)
 
Grattis!:-) Hoppas att det blir problem fritt denna gången. Sjukt tråkigt med din gamla R.

Har dom sagt nåt om vilket datum du får den eller när leveransen av den modellen börjar?

Nä ingen datum, vad jag har hört så börjar dom tillverka eller om det var leverans som startar i Januari, den som lever får se =):yoparty
 
Man ska ju helst vänta lite innan man köper en ny modell, så det gjorde du rätt i. Jag köpte en 2013 på i november, så han knappt köra något. Fick ett bra pris, men handlaren sög dock. Så det var inte värt besväret eller pengarna, men ibland blir man bara så impulsiv!:-)

Har du vart på nån lång resa med eller kör du bara mycket iom du kört 1200mil på en säsong?

Luftfilter grejen var ju ganska störande. Det verkar som dom försökt mörka det problemet med iom ingen handlare säger att det är ett problem:-)

Läser tydligen SH för sällan nu för tiden. Därav det sena svaret.

En Resa till/i Alperna två veckor.
En resa 'Götaland runt' typ, en vecka.
En resa runt de Vänern och Vättern på tre dagar.

plus en del lokal rock'n roll. Jo... det var nog en bra ide att vänta till -14 års modell.
 
Läste att BMW kommer med en ny adventure...S1000XR 160 hk mm. Ser ganska frän ut men kostar nog både skjortan å kallingar.
 
Läste att BMW kommer med en ny adventure...S1000XR 160 hk mm. Ser ganska frän ut men kostar nog både skjortan å kallingar.
Den såg ganska ball ut:-) Problemet är la priset, för en vanlig GS e ju ganska mycket dyrare än en 1190. Personligen tycker jag en v-twin har sin charm, men hoppas att man får tillfälle att testa bmw:n iaf i vår:-)
 
Verkar som ktm släppt en ny modell med i adv familjen. Färgsättningen var inte direkt snygg dock, men nice med att det är vanliga fälgar. Ekerfälgarna är så jobbiga att hålla rena:-)

]

Snikversion å 95 Hk. Samma vikt som 1190. Den måste vara bra mycket billigare om man inte skall välja 1190 istället.
 
Jag har en 2013 som gått 2400 mil utan problem förutom att kedjan knäpper på avdrag
 
En runda till Ishavet (Kirkenes) sedan en höstrunda 700 mil ner till spanien
 
Jag har en 2013 som gått 2400 mil utan problem förutom att kedjan knäpper på avdrag

2400 mil. Då brukar ju drivpaketet sjunga på sista versen på vilken hoj som helst. Inget konstigt med att det börjar ge lite ljud ifrån sig.
 
Japp då var det klart efter ha ägt en KTM i 140 mil så blir det Yamaha istället =) ..I somras så fick jag låna en MT-09 och blev kär i den motorn så nu blev det en Tracer beställd...Nu blir det problemfria mil iaf :banana
 
Japp då var det klart efter ha ägt en KTM i 140 mil så blir det Yamaha istället =) ..I somras så fick jag låna en MT-09 och blev kär i den motorn så nu blev det en Tracer beställd...Nu blir det problemfria mil iaf :banana

Har du redan tröttnat på 1290:in eller beställde du inte en sådan? Jag kanske har blandat ihop det?:-)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top