KTM 1190 Adventure

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Någon sm skulle vara intresserad av en 1190 Adventureträff i höst?

Upplägget skulle kunna se ut så här:

Fredag kväll: Man ses på någon ort med bra grus/asfalts- vägnät runt knuten. En ort med ett lämpligt Vandrarhem/budgethotell.

Lördag: En sjysst gemensam Grus/assfalts- vända på c.a. 30 mil. På kvällen middag och pilsner.

Söndag: Hemfärd när promillehalten tillåter.

Låter det intressant?
 
Last edited:

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Liten ägarrapport så här långt: De första 800 milen har funkat fint. Jag är riktigt nöjd med hojjen som helhet så här långt. Bra knuff i motorn. Otroligt bra vägegenskaper för att vara äventyrshoj.

Det finns ett par småsaker som jag stör lite mig på:

Det slamrar en del om ventilerna när motorn är varm. Rutan har små sprickor runt en av skruvarna, men det kan bero på mig. Punktmatrisdisplayen är lite svåravläst ibland. Utomhhustermometern visar c.a 3 grader för lite.

I övrigt tycker jag att hojjen är fantastisk.
 

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
göteborg
Hoj
busa
Låter kanon :banana OM jag ska lämna min rapport så är den kortare:(

Jag har kört 140 mil med min och sedan 2 månader så är den på verkstad för den läcker olja någonstans i övre regionerna på motorn. Nu är motorn nerskickad till Österrike för koll och ev rep eller om det blir en utbytesmotor:tummenupp
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Låter kanon :banana OM jag ska lämna min rapport så är den kortare:(

Jag har kört 140 mil med min och sedan 2 månader så är den på verkstad för den läcker olja någonstans i övre regionerna på motorn. Nu är motorn nerskickad till Österrike för koll och ev rep eller om det blir en utbytesmotor:tummenupp

Kör du en -13 eller -14 års modell?
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Jag har kört 400 mil på min och supernöjd med hojen. Finns inget direkt att klaga på. Dock dalade själva mc intresset en del och jag sålde den. Samt fick nyligen problem med att inte ha garage och liknande.
Farthållare hade vart nice, men man kan ju inte få allt:p

Vi får se vad som händer nästa år:p
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Någon sm skulle vara intresserad av en 1190 Adventureträff i höst?
Låter det intressant?
Kunde vart kul, låter som ett bra upplägg iaf. Jag själv kan inte vara med då jag sålt min, men annars så hade det nog funkat:) Verkar vara lite svagt intresse iom inte nån direkt svarat dock.

Vore ju faktiskt rätt kul och träffa Mario bland annat och se om han e lika jobbig irl som på forumet :D:D:D
Skojar självklart, I like you:)
 

mario_ktm

Medlem
Gick med
10 Feb 2014
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 1190 KTM Advent - Yama TDM 850
Jag själv kan inte vara med då jag sålt min, men annars så hade det nog funkat:-

Men vaaa faaan Challe, du kan väl inte sälja å svika gänget för några dissat din bike, vi sitter ju i samma gistra eka å guppar tillsammans ändå, jag trodde vi var polare. Det där med Africa Twin skoja jag om, men okej, köper du en sån under vintern är du förlåten. Djävla Challe, du kommmer inte undan detta..

Nu missar du även Ragges resa, det blir hotell med fittstimmet, brudar bärs bubbelpool å tugga lite grus.
 

mario_ktm

Medlem
Gick med
10 Feb 2014
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 1190 KTM Advent - Yama TDM 850
Utomhhustermometern visar c.a 3 grader för lite.

Min visa 3-4 grader för mycket i början på sommaren, nu verka den gå ganska rätt.

Viktigare fråga:
Framhjulet på min cykel och en annan (bara 300 mil), där "kastar" fälgen, fälgkanten. Samt hjulet är 2mm ovalt.
Kan inte ni hissa den på centralstöd, kolla ovaliteten, samt om fälgkanten kastar?!

Jag träffa på en Subaru på motorvägen, blev frånkörd, jag kom inte över 200-220 km för det börja vobbla fram, nån annan som testat lite högre farter?
 

Robin Gbg

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Transalp 06
Hej ny här och går i tankarna på att byta ut min gamla transalp mot en 1190. Kanske sälja min transalp till challe efter vad jag har läst? Finns en 2013 på blocket nu i göteborg som har gått långt därmed är lite billigare, är det dumt att snåla på det istället för att köpa en 2014? Med utrustning sparar man ca 40 000 men då är det bara 50% kvar på däcken
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Hej ny här och går i tankarna på att byta ut min gamla transalp mot en 1190. Kanske sälja min transalp till challe efter vad jag har läst?
Hej och välkommen. Ibland får Mario för sig grejer av nån anledning, jag kan inte förklara det riktigt:p Men jag är inte intresserad av hoj just nu.


Finns en 2013 på blocket nu i göteborg som har gått långt därmed är lite billigare, är det dumt att snåla på det istället för att köpa en 2014? Med utrustning sparar man ca 40 000 men då är det bara 50% kvar på däcken

Det beror ju lite på hur viktigt du tycker det är med en ny hoj. Du kan nog pruta 5% på en helt ny dock, iom hösten närmar sig och dom har säkert cyklar kvar. Sen finns ju en nästan ny med 5 mil i trollhättan. Den har dom haft länge nu, så går säkert pruta lite på. http://www.blocket.se/alvsborg/KTM_1190_Adventure_ABS_MSC_53436987.htm?aw=1

Dock när Bike skriver antal procent på däcken så räknar dom mil och gissar har jag märkt. Så 50% är nog mycket mindre tyvärr. Jag funderade på att byta in min smc där när den gått typ 300 mil och då sa dom 50% med, fast sanningen är att smc däcken håller max 450mil. Det kan ju vara värt att kontrollera. Går säkert fixa med nya däck om procenten inte stämmer, iom den ska ju servas innan leverans av dom:)

Det är ju ganska bra utrustning på den du menar. Gps:en är ju 5000kr och väskorna 15 000kr. Så det är ju ganska mycket pengar att spara. Jag köpte nytt för det fanns inga begagnade i slutet av förra året (i grå fäg dvs), samt jag trodde jag skulle ha den längre.

Så personligen var det inte direkt kul och räkna på hur mycket pengar man förlorade och den speciella känslan att köpa nytt blev förstörd pga handlaren. Så nästa gång skulle jag nog köpa en riktigt fin begagnad och slippa den första förlusten som är dyrast:p
 

Robin Gbg

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Transalp 06
Tack för svar! Finns ju rätt många 2013 på blocket lite billigare så om det inte är någon uppgradering som verkligen gör att man borde satsa på 2014 köper jag hellre en där jag inte betalar extra för ny känslan och tillbehören. Borde man försöka pruta med att dem byter till något bättre luftfilter eller uppgraderar mjukvaran eller liknande?
 

Robin Gbg

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Transalp 06
I och för sig 650 men fortfarande strypt till riktigt få häst... va en bra första hoj eller rehab hoj om man inte kan hantera den riktig... har du några tips på vad man ska kolla extra på om man köper en beggad för att slippa strul mario?
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Tack för svar! Finns ju rätt många 2013 på blocket lite billigare så om det inte är någon uppgradering som verkligen gör att man borde satsa på 2014 köper jag hellre en där jag inte betalar extra för ny känslan och tillbehören. Borde man försöka pruta med att dem byter till något bättre luftfilter eller uppgraderar mjukvaran eller liknande?

MSC ingår inte i 2013 års modell om inte förra ägaren har uppgraderat motorcykeln med detta.

Luftfiltret bör du uppgradera till et UNI- filter oavsett årsmodell. Detta kan med fördel beställas direkt från Australien.
 
Last edited:

mario_ktm

Medlem
Gick med
10 Feb 2014
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 1190 KTM Advent - Yama TDM 850
har du några tips på vad man ska kolla extra på om man köper en beggad för att slippa strul mario?

Jodå, passa dej för alla oranga bikar. :D
Satsa dina pengar på ett bambustaket.

Jag är nästan säker på; nu när Challe fick reda på att din var strypt är han riktigt het, du har en köpare. :yoparty
 

Robin Gbg

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Transalp 06
Tack ragge! Du hade förresten en trajja 800 innan va? Hur jämför sig dessa? Förutom dem uppenbara extra 50 hästarna tusenlapparna?
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top