Transport av mc!

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Ort
Ukraina och ibland Borås eller GBG
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Det räcker med att spänna över undre gaffelkrona åt båda håll snett fram neråt, utått. 1 band över bakhjul och dra bandet ett varv runt fälgen så inte hojjen kan glida i sidled. Det är inte mycket vikt som ska spännas fast och även om man drar ihop fjädringen lite så är det inget som tar skada av det.

Har praktiserat fastsättningen för 1 månad sen i gullspång när jag smällde bilen och hade hojjen på släp. Bärgaren fick ta bil och släp med sig och det var bara att fortsätta på hojjen. Blev lite bökigt med packning osv som jag var tvungen att ha med mig. Stod vid vägkanten att bra tag själv efter att alla andra hade åkt och försökte spänna fast det jag skulle ha med mig så gott det gick. och det var några hojjar som passerade och ingen stannade till och det var inget som jag behövde hjälp med. så det gjorde inget.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Finns det någon som har lyckats ha ihjäl packboxarna i framgaffeln genom att spänna över styret egentligen.

Några inlägg pekar ju på att det skulle vara vanligt förekommande.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Slå ihop hojens pris och kostnaden för att köra upp och hämta den. Gå sen ut på blocket och sök på samma hojmodell för beloppet du nyss fick fram och se om du hittar något närmare Gbg.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Så varmt är det inte i Östersund så man kan sova ute nu.. ;)
Man nej :(, män och för all del också kvinnor jag känner ja :).
Slå en signal till Thomas Welander i Brunflo och säg att du vill gå en kurs i att ligga ute.
(Oavsiktligt skämt.:hihi)
 

Snowman89

Guest
Finns det någon som har lyckats ha ihjäl packboxarna i framgaffeln genom att spänna över styret egentligen.

Några inlägg pekar ju på att det skulle vara vanligt förekommande.

Jag spände alltid så när jag körde enduro och jag förstörde aldrig några packboxar även fast jag körde hojen så 2-3ggr/veckan i 6månader. Har fortsatt spänna så med alla andra hojar jag haft men jag har aldrig lyckats förstöra några packboxar.

Visst att man kan förstöra packboxarna om man spänner ner gaffeln i botten, men man spänner ju bara ner hojen så den sitter fast..
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Finns det någon som har lyckats ha ihjäl packboxarna i framgaffeln genom att spänna över styret egentligen.

Några inlägg pekar ju på att det skulle vara vanligt förekommande.

Det är inte för att spara packboxar man ska undvika att spänna över styret. Det är för att minska belastningen på spännbanden. Känns bättre att spänna ner där det inte finns något motstånd.
 

JimBra

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2011
Ort
åre
Hoj
ktm rc8r-11
tack för mycket svar!, Hojen i fråga är en Ktm 625, 670 mil, 3 tidigare ägare och finns inte i närheten av de priset som jag har på den just nu även + resan så är hojen billigare än jämförda och även ca 1k mil mindre än närmsta.:)
 

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Ort
???
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Finns det någon som har lyckats ha ihjäl packboxarna i framgaffeln genom att spänna över styret egentligen.

Några inlägg pekar ju på att det skulle vara vanligt förekommande.

Japp på en kx250... inte "sprängt" packboxen men det har börjat läcka...
Innan jag körde med någonting mellan däck och gaffelkrona så har även en cykel vält på släpet... Åker man fort över ett större gupp och komprimerar gaffeln ännu mer så är risken väldigt stor att spännbandet släpper :gnissla

Det bästa är säkert att spänna över hjulaxeln och sedan ha en ställning fram på kärran som några ovanstående inlägg beskriver. Men ingen av mina släpkärror har invändiga öglor och jag har transporterat upp till 4cyklar 2-3dagar i veckan i över 2års tid med en träkloss mellan däck och krona utan problem!


Här finns en liknande tråd om hur man spänner fast cyklar lättast: http://forum.svmc.se/showthread.php?6308-Sp%E4nna-fast-sporthoj-p%E5-sl%E4pk%E4rra
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Jag kan åka... Om jag får 1 000 spänn å du hyr lätt lastbil och bränsle så fixar jag det inom 24tim :tummenupp
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Europcar har skåpbilar för ca 1400 kr för en helg med fria mil. bara tanka ok köra
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Hur tror du jag tänkte nu?

Enklast är att spänna ett band i framhjulet som drar framåt, ett i bakhjulet bakåt, och sen ett på varje sida från lämplig ramdel. Klart. :tummenupp

Det enklaste är två fram en på var sida av hojen. Detta gör ju då att den står upp. Sen ett bak för att hålla ner den från gupp och sådant.

Sen kan man köra som man har stulit den och bilen :fyllisar
 

Nordic

Medlem
Gick med
29 May 2011
Ort
Söder om stockholm
Hoj
Z750 09 - VZ800
Lånar tråden lite,

Någon snäll själ som har vägarna förbi Karlskrona till Stockholm som har tid o lust att plocka upp en tank hos Tving mc?
Firman har fullt upp och prioriterar inte att packa och skicka tanken just nu.

Vill helst slippa åka 100mil på en dag!

Kom med gärna med förslag!
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Lånar tråden lite,

Någon snäll själ som har vägarna förbi Karlskrona till Stockholm som har tid o lust att plocka upp en tank hos Tving mc?
Firman har fullt upp och prioriterar inte att packa och skicka tanken just nu.

Vill helst slippa åka 100mil på en dag!

Kom med gärna med förslag!

Va? Packa och skicka en tank och dessutom en firma. Hur svårt kan det vara? Ofattbart...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top