Frågor man vågar ställa

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Finns undantag. Agne & Svullo, Lorry och I manegen med Glenn Killing (första serien med halvtimmesavsnitt från SVT) skulle iaf jag vilja ha till undantag.

Fast de skulle ju kränka till höger och vänster, uppåt och neråt så mycket att implosion uppstod om man visade de serierna oklippta idag.

Fast nu har jag ju fastnat i nostalgi och inte kunnat besvara frågan med mitt ivägflöjtande. Jag går och lägger mig nu.

Jo, humor är ett minfält just nu, det är inte lätt att navigera vad som är ok och inte att skämta med, det är lättast att utgå ifrån att inget går att skämta med.

Det värsta är ju att även om man kollar med gruppen man har tänkt skämta om att det är okej, så kommer någon proxy-kränkt vänsterhen att bli upprörd å deras vägnar ändå...

Sketchen/sången "Det är bögarnas fel" spelades väl på någon RFSL grej till allas glädje, men anmäldes av någon proxy-kränkt jävel i något annat sammanhang.

För att ÖHT kunna skämta om någonting bör komikern själv vara en vänster-hen, homosexuell och helst mörkhyad, kvinna/nonbinär och muslim
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Varför görs det inga hemtrevliga o avkopplande humorserier längre?
Förr fanns ju t.ex. "Macken" o "C/O Segemyhr" o "Mäklarna" o "Albert o Herbert" o "Byhåla" o "Pistvakt".

Svensk humor är död, Johan Rheborg dödade den.

- Gervais är rolig, instämmer, men jag tänker på dessa svenska "kulturgärningar" där genomsnittssvensken myser i igenskänningsfaktorn...var är de? var...var..where?

Ett mer seriöst svar är väl just det, att genomsnittssvensken är en helt annan idag än den den var 1983. Eller 1993 med, för den delen.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Alltså, ni som bott i USA...

Är det verkligen som i TV-serierna, att även vänner tilltalar varandra med efternamn?
Typ som att förnamnen inte används alls?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Är det verkligen som i TV-serierna, att även vänner tilltalar varandra med efternamn?
Typ som att förnamnen inte används alls?

I kyrkbältet runt Lynchburg tilltalade man ofta varandra med respektive persons tagna förnamn (som de själva hade hittat på) - för man visste inget annat namn. "Hi, I'm Silas Lang" så kan personen heta "Peter Jennings" på SSN-lappen. Kollade precis upp mitt SSN 230-79-XXXX och det är fortfarande kopplat till mig namn.

I formella/professionella sammanhang är det Mr/Mrs/Miss EfterNamn som gäller.

I lumpen stod det "Per Persson" på min namnbricka då jag heter Per ANDERS Ingvar Persson BRINK". Min skolkompisar jag gjorde lumpen med bara garvade och kallade mig för Anders Brink medans alla andra körde med Per Persson.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Alltså, ni som bott i USA...

Är det verkligen som i TV-serierna, att även vänner tilltalar varandra med efternamn?
Typ som att förnamnen inte används alls?

Jag såg en sån där youtube vide som var gjord för att shocka...

"Jag tilltalar mina lärare med förnamn" hette den... fast på amerikanska dårå...

En sak som jag har funderat på, hur fan vet man om man ska använda Miss eller Mrs, och varför ändras inte Mr efter giftemål?
Anser man fortfarande att en Mrs ägs av sin Mr, medans en Miss är fri?

Sedan det där med smeknamn i USA, Hej, jag heter Richard, men kallas Bob? Inte en jävla bokstav rätt?

Di där amerikanara är fan inte kloka alltså...
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Behöver ett par rullar som ska fästas i takbalk på skåpet, i rullarna ska spännband löpa. Vad heter dessa rullar, typ? Googlade i hela 5 min men gick bet, bandtalja, bandblock och bandrulle heter det tydligen inte.

Ska helst finnas lättillgängligt, typ blåvitthyllan på Domus.

20201104-081027.jpg
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Ok fast jag tänker lite mindre industri = rullen skruvas fast i balk med typ 2st M8 eller så :) Tänker typ som rullen på ett spännband fast denna ska rulla fritt = hylsa på en stålpinne.. tänk toarullehållare.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ok fast jag tänker lite mindre industri = rullen skruvas fast i balk med typ 2st M8 eller så :) Tänker typ som rullen på ett spännband fast denna ska rulla fritt = hylsa på en stålpinne.. tänk toarullehållare.

Jag har faktiskt aldrig sett det du beskriver, men fan så smart när man har långa spännband man drar kors och tvärs, normalt drar man dom ju bara genom en ögla eller nåt, sedan spänner man som fan på spännaren, men när man går runt och kollar så är fan första sträckan av bandet ospännt på grund av friktion....

När du hittat vad dom heter ska jag köpa ett dussin eller så.....

EDIT: Vi får invänta att Sporthojs egna spännbandsexpert kommer in och kommenterar...
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Mm genomsökte två byggjärnblomsterhandlare med stora förstoringsglaset men icke, den är inte helt svår att knåpa till själv men är ju skönt om inte allt måste bli projekt så att säga.

Rånad blev jag ändå..

Lastskydd, ah smart en plastbit med två flärpar för att säkra bandet på en bit skumplast.. 60 spänn st!? :4skrika Köpte 4st men behöver säkert 6st. (en vanlig i plast kostar typ 8kr men inte helt bra för runda kanter)

2801187A_2.jpg


Två M10 lyftöglor fick det bli, hmm skruven kommer gå in i kupén så kupolmutter får det bli.. ah rostfritt ser ju fint ut iaf.. 36 spänn för 2st!? :4skrika

Spännbanden var typ det billigaste, tänkte testa den där varianten med automatisk upprullning och dom kostade 89 pengar styck, 3st ska räcka.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Mm genomsökte två byggjärnblomsterhandlare med stora förstoringsglaset men icke, den är inte helt svår att knåpa till själv men är ju skönt om inte allt måste bli projekt så att säga.

Rånad blev jag ändå..

Lastskydd, ah smart en plastbit med två flärpar för att säkra bandet på en bit skumplast.. 60 spänn st!? :4skrika Köpte 4st men behöver säkert 6st. (en vanlig i plast kostar typ 8kr men inte helt bra för runda kanter)

2801187A_2.jpg


Två M10 lyftöglor fick det bli, hmm skruven kommer gå in i kupén så kupolmutter får det bli.. ah rostfritt ser ju fint ut iaf.. 36 spänn för 2st!? :4skrika

Spännbanden var typ det billigaste, tänkte testa den där varianten med automatisk upprullning och dom kostade 89 pengar styck, 3st ska räcka.

Lastskyddet hade jag inte heller sett tidigare, kunde man tillverka dom av en fet och halkig teflonplast, med gummi på sidan mot lasten skulle ju även dom förbättra fördelningen av spännkraften, då banden skulle glida efter bättre.

Det finns utrymme för innovationer inom spännbands-branchen, eller så är vi bara dåliga på att hitta grejorna...
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Där sa du något, har faktiskt en rulle teflonplast som jag fick av en som jobbat inom någon industri med det men minns inte riktigt vad. Iaf har för mig den är god för 400°C så det jag använt den till är att göra brickor till värmeplåtar på bil.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Brute Force skrev:
Iaf har för mig den är god för 400°C så det jag använt den till är att göra brickor till värmeplåtar på bil.

Teflon + värme över 450 grader är inget bra. https://en.wikipedia.org/wiki/Polymer_fume_fever
Jag (som lokalt skyddsombud) stängde ned lödmaskinerna på Ericssons Gävle-fabrik i slutet av 80-talet flera dagar när adekvat utsug saknades vid ångzonslödningen. Det var flera otäcka incidenter när skiten packade ihop och det började ryka rejält. Det hade varit något det, 2000 personer avlidna pga av pyrolys från PTFE.

Ba som info.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Som sagt, minns inte helt men har för mig att det var därifrån 400 kom ifrån och värmde plasten till det för att sedan blåsas upp till vad dom nu gjorde.

Tack för infon fast har man 400 grader under bilen så har man nog andra problem :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
När vi ändå är inne på fastspänning av saker, jag försökte få någon av mina bekanta som har en sån där CNC styrd limpistol (3D skrivare) att skriva ut några dussin remfästen att skruva fast runt hela flaket på pickisen så att man kan fästa lättare grejur med remmar, men ingen har haft tid/ork att göra det.

Typ den klassiska "Footman loop" som militären gödslade sina fordon med för att ha fästpunkter, fast i plast dårå

Jag gjorde till och med en enkel principskiss åt en som lovade att skriva ut dom:
remfäste.jpg

Jag ändrade sedan ritningen till att vara "L" formad så att man kunde sätta en horisontell och en vertikal rem i varje fäste.

Jag får nog fan köpa en sån där CNC styrd smältplastspruta själv om jag ska få fast några remmar...
 
Last edited:

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Ok fast jag tänker lite mindre industri = rullen skruvas fast i balk med typ 2st M8 eller så :) Tänker typ som rullen på ett spännband fast denna ska rulla fritt = hylsa på en stålpinne.. tänk toarullehållare.

Om det är på toarullenivå så kanske detta är ngt :)
https://www.brenderup.com/sv/se/tillbehor/batrullar/
https://www.jula.se/catalog/fritid/bat/transport-och-forvaring/kolrullar-och-batstod/
https://www.alko-tech.com/se/batrullar
https://www.biltema.se/bat/battrailers/kolrullar/
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top