Frågor man vågar ställa

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Oj nu är det en kopia av Movi kranen som jag skall bygga så det är ju igentligen 2 flexibla trianglar som lyfter.. Så då utgår jag från att 50*50*3 kommer att hålla.

Del ligger 2 st RHS ovanför varandra och det undre borde ta tryck o det övre tar således drag..

Alltid lika imponerad över all kunskap på detta forumet.

Mvh

Jag skrev iofs 60*60*5 men jag tänker inte hindra dig från att dimensionera annorlunda jag försummade ju som sagt var egentyngden.

Var tvungen googla på hur kranen ser ut och ute efter sista ledenr är det ju trivialt och som jag skrev. Före leden där du har två armar blir det ju lite mer räkning än vad jag har lust med.
Avståndet mellan den två armarna kommer få ganska stor betydelse.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag funderar på Barkbusters till Scramblern. BBZ kanske är lite väl blaffiga, men är nog bekvämt. Hur handlar man såna smidigt?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Hur kan man förlora pengar på glidande stop-loss?
(förutsatt att man förstår hur verktyget ska användas)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hur kan man förlora pengar på glidande stop-loss?
(förutsatt att man förstår hur verktyget ska användas)

1.) Om aktien går neråt direkt du köpt den får du ju aldrig chansen att flytta upp din stopploss och på kort sikt är det ungefär 50% chans att aktien går neråt.
2.) Aktier handlas inte kontinuerligt under nätterna så när börsen öppnar kl 9 kanske aktien bara har köpare långt under vad du betalat och din depå kommer dumpa ut aktien ändå eftersom du gett den order att dumpa aktien under en viss nivå.
3.) De flesta som använder sig av stopploss baserar sig på teknisk analys, så när det väl triggas igång stopploss hos dig så gör det det samtidigt hos en lång rad andra spekulanter och sådana automatiska stopploss kan ibland ge extremt snabba ras samtidigt som du programmerat din börsdepå till att dumpa ut aktien till bäst möjliga betalning. Du har alltså programmerat din depå att paniksälja vid nedgång utan någon som helst kontroll av orsakerna till nedgången.

EDIT: Vill du att dina aktier ska dumpas ut urskiljningslöshet i botten av sådana här spikar neråt? Bara för att en massa andra människor också använder stopploss och antalet köpare blir för få relativt alla som vill dumpa ut sina aktier.
 

Bifogat

  • Flashcrash-2010.png
    Flashcrash-2010.png
    12.2 KB · Visningar: 16
Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
1.) Om aktien går neråt direkt du köpt den får du ju aldrig chansen att flytta upp din stopploss och på kort sikt är det ungefär 50% chans att aktien går neråt.
2.) Aktier handlas inte kontinuerligt under nätterna så när börsen öppnar kl 9 kanske aktien bara har köpare långt under vad du betalat och din depå kommer dumpa ut aktien ändå eftersom du gett den order att dumpa aktien under en viss nivå.
3.) De flesta som använder sig av stopploss baserar sig på teknisk analys, så när det väl triggas igång stopploss hos dig så gör det det samtidigt hos en lång rad andra spekulanter och sådana automatiska stopploss kan ibland ge extremt snabba ras samtidigt som du programmerat din börsdepå till att dumpa ut aktien till bäst möjliga betalning. Du har alltså programmerat din depå att paniksälja vid nedgång utan någon som helst kontroll av orsakerna till nedgången.

EDIT: Vill du att dina aktier ska dumpas ut urskiljningslöshet i botten av sådana här spikar neråt? Bara för att en massa andra människor också använder stopploss och antalet köpare blir för få relativt alla som vill dumpa ut sina aktier.

- Tackar, bra förklaringar. Öppningsfall är ju en fälla förstås.
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Hur har ingen myndighet/branschmänniskor reagerat på "maxåldern" på bilbarnstolar?
"Stolen slits... Fästanordningen håller inte... Hård belastning..." skriver tillverkarna!? Inte för sjutton vågar jag lägga räkan i en bilbarnstol som bara håller sju år!? Så dåligt kan inte en säkerhetsgrej vara konstruerad. Jag köper inte att de skulle vara så dåliga, men tillverkarna är sluga och utnyttjar nyblivna föräldrars samvete för att få sälja mera.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hur har ingen myndighet/branschmänniskor reagerat på "maxåldern" på bilbarnstolar?
"Stolen slits... Fästanordningen håller inte... Hård belastning..." skriver tillverkarna!? Inte för sjutton vågar jag lägga räkan i en bilbarnstol som bara håller sju år!? Så dåligt kan inte en säkerhetsgrej vara konstruerad. Jag köper inte att de skulle vara så dåliga, men tillverkarna är sluga och utnyttjar nyblivna föräldrars samvete för att få sälja mera.

Absolut är det så, man måste även alltid köpa dom absolut dyraste babysakerna "För är inte ditt barn värt det allra bästa" och "Du kommer aldrig att förlåta dig själv för att du sparade ett par hundra på en billigare barnstol om du är med om en bilolycka"

Jag satt aldrig i barnstol och hade aldrig bilbälte under min uppväxt (trots att det blev lag på det 75, vi hade helt enkelt så gamla bilar att det ofta inte fanns bälten bak), vi krockade ett par gånger med bilar från 60 och 70 talet, voltade en Saab från 70 talet (då satt jag i skuffen på en potatissäck) och aldrig skadade jag mig.

Nuförtiden har bilar alla möjliga säkerhetssystem, ballonger som blåses upp när man krockar, och deformations zoner, men det är ändå dom sista 200:- på bilbarnsstolen som räddar livet?

Visst, jag skulle nog inte köpa det billigaste på Wish, men inte heller det dyraste på fina barn-butiken.

Häromdagen hörde jag en mamma förklara för en annan att alla barn som ligger i vagnar utan buggabo's speciella fjädring växer upp med ryggproblem, buggaboo fanns inte för 15 år sedan, så alla människor äldre än så har således obotliga ryggproblem från barndomen...
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Är det någon som har en 3d-skrivare? Har en sån här som gått sönder på min hopfällbara arbetsbänk som irriterar mig som :mad: .

Har letat och hittar ingen som säljer fjädergrejen för benet på min Workmate (med rimlig fraktkostnad), men däremot en som gjort en ritning för 3D-skrivare. Skulle ju kunna vara ett alternativ om någon har en sådan och finns i stockholmsområdet.

https://www.thingiverse.com/thing:4385635
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Är det någon som har en 3d-skrivare? Har en sån här som gått sönder på min hopfällbara arbetsbänk som irriterar mig som :mad: .

Har letat och hittar ingen som säljer fjädergrejen för benet på min Workmate (med rimlig fraktkostnad), men däremot en som gjort en ritning för 3D-skrivare. Skulle ju kunna vara ett alternativ om någon har en sådan och finns i stockholmsområdet.

https://www.thingiverse.com/thing:4385635

Har du provat att fråga i 3D skrivar grupperna på Facebook?
Här i stan finns även ett "Hacker/Makers-space" där man kan knalla in och låna en 3D skrivare, Laser skärare, Fräs eller annat man har behov av för något projekt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Grusvägen mellan Hedesunda och Gävle över Finnböle hade fri fart när jag var kotte. Iofs gjorde inte farsans Morris Minor speciellt många km/h över 100. Spännade ivfsh!

Jag är född efter frifartsvägarna togs bort, men dom levde kvar länge i folks minne ändå, enda sättet för polisen att mäta hastigheten då var ju med två slangar över vägen, och dom syntes ju på ganska bra avstånd, även om jag har ett starkt minne av att vi passerade en sån slang med låsta hjul en gång...

Min morsa hade en "Molle" när jag var liten, hon la den på tak över en snödriva och den kanade så långt in i skogen så att farsan inte höll på att hitta den när han skulle åka och bärga den.

Inte en buckla på den bulliga karossen (gjort av 2mm plåt) enda skadan på bilen var en krökt växelspak
Men som sagt, dom gick nog inte så fort heller
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Plast? Provat med snabblim och bakpulver som härdare/filler?

Nä, det ska jag göra. Har ju läst om det där ett flertal gånger, att jag inte tänkte på det. Enda saken är ju att den ska fjädra och hålla i benet i antingen infällt eller utfällt läge. Får se om den håller för det.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Varför görs det inga hemtrevliga o avkopplande humorserier längre?
Förr fanns ju t.ex. "Macken" o "C/O Segemyhr" o "Mäklarna" o "Albert o Herbert" o "Byhåla" o "Pistvakt".
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Varför görs det inga hemtrevliga o avkopplande humorserier längre?
Förr fanns ju t.ex. "Macken" o "C/O Segemyhr" o "Mäklarna" o "Albert o Herbert" o "Byhåla" o "Pistvakt".


Inte svensk. Men Derek, med Ricky Gervais i titelrollen, är bland de bättre serier i genren jag sett. Kanske den bästa.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Inte svensk. Men Derek, med Ricky Gervais i titelrollen, är bland de bättre serier i genren jag sett. Kanske den bästa.

- Gervais är rolig, instämmer, men jag tänker på dessa svenska "kulturgärningar" där genomsnittssvensken myser i igenskänningsfaktorn...var är de? var...var..where?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
- Gervais är rolig, instämmer, men jag tänker på dessa svenska "kulturgärningar" där genomsnittssvensken myser i igenskänningsfaktorn...var är de? var...var..where?

Svensk kultur och tv/film är ju underkänd refan från början, det är ju förfan samma 15 gubbar och kärringar som tjötar runt i alla produktioner.

Droppen var när Sunes pappa efter att ha klantat runt i Sunes sommar skulle spela hårdkokt agent i någon Guillou däckare om rikets säkerhet...

Man väntade sig nästan att han skulle ta fram den hemmasnickrade pilbågen han sköt sönder gummibåten med och säga "Det här är ingen leksak, vet är ett vaaapen..."
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Svensk kultur och tv/film är ju underkänd refan från början, det är ju förfan samma 15 gubbar och kärringar som tjötar runt i alla produktioner.

Droppen var när Sunes pappa efter att ha klantat runt i Sunes sommar skulle spela hårdkokt agent i någon Guillou däckare om rikets säkerhet...

Man väntade sig nästan att han skulle ta fram den hemmasnickrade pilbågen han sköt sönder gummibåten med och säga "Det här är ingen leksak, vet är ett vaaapen..."

Finns undantag. Agne & Svullo, Lorry och I manegen med Glenn Killing (första serien med halvtimmesavsnitt från SVT) skulle iaf jag vilja ha till undantag.

Fast de skulle ju kränka till höger och vänster, uppåt och neråt så mycket att implosion uppstod om man visade de serierna oklippta idag.

Fast nu har jag ju fastnat i nostalgi och inte kunnat besvara frågan med mitt ivägflöjtande. Jag går och lägger mig nu.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Top