Frågor man vågar ställa

JockeP22

Rak höger
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Gimli, Manitoba
Hoj
.
Under 2010-talet trodde jag att jag var smart när jag hittade och beställde
en mc-hjälm från U.K. som var ~1,500kr billigare än här hemma i Sverige.
Vid hämtning på posten dock så krävdes en betalning på tusen kronor till tullverket.
Jag tänkte aldrig så långt, men lärde mig en läxa i alla fall.


Nu är jag sugen på en hjälm från Spanien och enligt tullverket.se ska det tydligen vara gratis att beställa
hem en hjälm från Spanien (ingen tullavgift och ingen moms), det ska även vara tull & momsfritt från U.K. också för den delen. Kan man vara 100% säker på detta eller finns fortfarande risken att det tillkommer en avgift till svenska staten?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Under 2010-talet trodde jag att jag var smart när jag hittade och beställde
en mc-hjälm från U.K. som var ~1,500kr billigare än här hemma i Sverige.
Vid hämtning på posten dock så krävdes en betalning på tusen kronor till tullverket.
Jag tänkte aldrig så långt, men lärde mig en läxa i alla fall.


Nu är jag sugen på en hjälm från Spanien och enligt tullverket.se ska det tydligen vara gratis att beställa
hem en hjälm från Spanien (ingen tullavgift och ingen moms), det ska även vara tull & momsfritt från U.K. också för den delen. Kan man vara 100% säker på detta eller finns fortfarande risken att det tillkommer en avgift till svenska staten?
Om varan faktiskt skickas från ett EU-land så tillkommer ingen moms/tull. Det man kan torska på är att vissa utländska handlare skickar direkt från Asien vilket innebär avgifter för Svenskar. I andra EU-länder tas inga avgifter ut om värdet är lägre än 20-50 euro men i Sverige vill tullverket ha moms från första kronan.
En hjälm av bra fabrikat från en riktig handlare i Spanien skickas dock högst troligen från Spanien.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tullverket kan inte själva sina regler (eller om det är utlokaliserat till postens mellanlager)

Postens mellanlager kan fara åt helvete, jag hoppas att stället brinner ner någon natt när ingen är där och att dom får ersätta alla paket dom håller gisslan.

Jag har fått lösa ut paket som innehållit gratis varuprover av saker som jag inte har beställt, och dom har skickat tillbaka saker jag har beställt för att jag har vägrat lösa ut dom eftersom Posten hittar på egna/nya fraktnummer istället för att ge mig fraktnummret jag har fått av avsändaren.

Om någon här jobbar på den terminalen tycker jag allvarligt synd om er...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Under 2010-talet trodde jag att jag var smart när jag hittade och beställde
en mc-hjälm från U.K. som var ~1,500kr billigare än här hemma i Sverige.
Vid hämtning på posten dock så krävdes en betalning på tusen kronor till tullverket.
Jag tänkte aldrig så långt, men lärde mig en läxa i alla fall.


Nu är jag sugen på en hjälm från Spanien och enligt tullverket.se ska det tydligen vara gratis att beställa
hem en hjälm från Spanien (ingen tullavgift och ingen moms), det ska även vara tull & momsfritt från U.K. också för den delen. Kan man vara 100% säker på detta eller finns fortfarande risken att det tillkommer en avgift till svenska staten?

Jag handlade bl.a. en ny hjälm och inredning till en annan hjälm från UK. Har handlat tidigare utan problem. Aldrig några tillkommande avgifter. Förutom att kronan är ännu mindre värd mot pundet... De använder UPS så PostNörd kör inte några extra vändor till Segeltorp med mitt paket. Men jag var hemma när paketet skulle komma men hörde inget. När jag kollade i datorn var det levererat och utanför dörren stod paketet!
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Om varan faktiskt skickas från ett EU-land så tillkommer ingen moms/tull. Det man kan torska på är att vissa utländska handlare skickar direkt från Asien vilket innebär avgifter för Svenskar. I andra EU-länder tas inga avgifter ut om värdet är lägre än 20-50 euro men i Sverige vill tullverket ha moms från första kronan.
En hjälm av bra fabrikat från en riktig handlare i Spanien skickas dock högst troligen från Spanien.
Du kan åka på tilläggsmoms om du handlar från ett företag i EU som levererar mycket till Sverige. Jag orkar inte Altavista det åt er nu men ett exempel är tyska Globetrotter.de där momsen går från 19-25% när det ska till Sverige.
Gränsen är rätt högt satt, för många år sedan var det över 400 000:- räknat på föregående året.
Kan tänka mig att FC-moto kan hamna där.
 

HondaRider

Ny medlem
Gick med
12 May 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBF500
Jag kommer att ställa min hoj i garaget i år och vill helst ha den så "säker" som möjligt. Alla MC platser med låsburar var upptagna så jag får ställa den som den är .

Har ni någon rekommendationer på vilken markögla eller golvankare jag kan välja? Enligt värden så är det lugnt om jag gör de snyggt bara vilket inte är några problem. Men man vill ju ha en som klarar av det mesta.

En vän rekommenderade denna :

https://www.xlmoto.se/abus-wba75-granit-golvankare#?p

och även denna :

https://www.biltema.se/bil---mc/mc/m...ing-2000040311

Själv är jag inget fan av biltemas grejer men han sa att den funkar helt okey.

Och till sist denna:

https://www.clasohlson.com/se/Golvan...-100/p/41-1474

i kombination med kättinglås.

Någon som provat dessa eller har dessa i ägo som vet om de är bra eller om det finns bättre ?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Tullverket kan inte själva sina regler (eller om det är utlokaliserat till postens mellanlager)

Postens mellanlager kan fara åt helvete, jag hoppas att stället brinner ner någon natt när ingen är där och att dom får ersätta alla paket dom håller gisslan.

Jag har fått lösa ut paket som innehållit gratis varuprover av saker som jag inte har beställt, och dom har skickat tillbaka saker jag har beställt för att jag har vägrat lösa ut dom eftersom Posten hittar på egna/nya fraktnummer istället för att ge mig fraktnummret jag har fått av avsändaren.

Om någon här jobbar på den terminalen tycker jag allvarligt synd om er...

Vad gäller varuproverna så gör Postnord förhoppningsvis vad Tullverket ger i uppdrag. Moms från första kronan och för att uppfylla krav för varuprov gäller hårda regler om att varan inte ska kunna brukas utan endast är till för uppvisning.

Gällande framförallt Wish så hittar dom på egna spårningsnummer som inte följer den internationellt överenskomna standarden. Dessa streckkoder fungerar därmed inte i alla system. Troligtvis gör de så för att den kinesiska operatören inte ska behöva betala mottagarlandet för internationellt spårbara försändelser.
Dessutom fabricerar Wish uppenbarligen spårningsdata när de anger att en försändelse ankommit mottagarlandet trots att ingen i Sverige ens försöker scanna deras streckkoder.
Betala vad riktig frakt faktiskt kostar så är det spårbart hela vägen fram till dörren. Handlar du orimligt billigt från skojare så blir resultatet ibland därefter.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Du kan åka på tilläggsmoms om du handlar från ett företag i EU som levererar mycket till Sverige. Jag orkar inte Altavista det åt er nu men ett exempel är tyska Globetrotter.de där momsen går från 19-25% när det ska till Sverige.
Gränsen är rätt högt satt, för många år sedan var det över 400 000:- räknat på föregående året.
Kan tänka mig att FC-moto kan hamna där.

I efterhand???
Har de hög nog omsättning till Sverige ska de debitera Svensk moms men det ska väl göras tydligt redan när du beställer och inte komma som en dold avgift?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Men jag var hemma när paketet skulle komma men hörde inget. När jag kollade i datorn var det levererat och utanför dörren stod paketet!

Helt normalt. Fick ett mail från UPS för några månader sen. På grund av pandemin lämnar dom utan kvittering.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
De kan väl använda en desinficerad pinne att trycka på ringklockan med och sedan backa minst 2 meter? :va

I England tar dom kort på mottagaren hållandes paketet för att använda som kvittens, sedan får mottagaren en kopia på bilden.

Det var någon youtube/instagram/twitterkändis som hade lagt ut ett kollage av bilder på paketmottagning.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vad gäller varuproverna så gör Postnord förhoppningsvis vad Tullverket ger i uppdrag. Moms från första kronan och för att uppfylla krav för varuprov gäller hårda regler om att varan inte ska kunna brukas utan endast är till för uppvisning.

Gällande framförallt Wish så hittar dom på egna spårningsnummer som inte följer den internationellt överenskomna standarden. Dessa streckkoder fungerar därmed inte i alla system. Troligtvis gör de så för att den kinesiska operatören inte ska behöva betala mottagarlandet för internationellt spårbara försändelser.
Dessutom fabricerar Wish uppenbarligen spårningsdata när de anger att en försändelse ankommit mottagarlandet trots att ingen i Sverige ens försöker scanna deras streckkoder.
Betala vad riktig frakt faktiskt kostar så är det spårbart hela vägen fram till dörren. Handlar du orimligt billigt från skojare så blir resultatet ibland därefter.

Det är inte paket från Wish, dom kommer fram som dom ska, det är paket beställda från säljare på Ebay/Banggood/ webbutiker osv, som sänts med vanlig normal frakt från andra länder som inte får behålla sina ordinarie spårningsnummer, för posten i Sverige vet ju så mycket bättre hur spårningsnummer fungerar.

Paketen har varit spårbara över HELA VÄRLDEN med det ursprungliga spårningsnummret, men när paketet anländer till Sverige så fungerar alltså inte det längre?

Paket från Kina kan du följa exakt vilket minut det avgår/anländer till vilken sorteringscentral, ibland hur det sorteras om nere i Europa ett par gånger, men sedan är det totalt slut på händelser, ibland kommer paketet fram, ibland får man ett kravbrev från kidnappningscentralen och rätt ofta är paketet helt försvunnet.

POSTENS PAKETHANTERING SUGER!
Jag hoppas dom går under av danska skulder och sätts i konkurs, så vi får bygga upp något nytt som fungerar.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Vad kan vara rimligaste orsaken till att vänsterblinkersen på hojen kräver att man håller in knappen en stund för att den ska börja blinka? Lampa o knapp fungerar uppenbarligen, men det är som någon slags fördröjning i flödet innan blinkstartandet. Höger blinker fungerar klanderfritt och uppnår således prestandakravet till fullo.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Vad kan vara rimligaste orsaken till att vänsterblinkersen på hojen kräver att man håller in knappen en stund för att den ska börja blinka? Lampa o knapp fungerar uppenbarligen, men det är som någon slags fördröjning i flödet innan blinkstartandet. Höger blinker fungerar klanderfritt och uppnår således prestandakravet till fullo.

Hade det och det var dålig kontakt i reglaget
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ingen koll men dom där 2K-sprayburkarna man skjuter en ampull i botten borde väl ha tydliga anvisningar om detta. Kanske duger som riktsnöre.

Jag googlade tidigare och såg påståenden om allt från dagar upp till 1 år för sprayburkarna.

Hur som helst så beställde jag mer grundfärg igår så ska jag försöka förbruka den här färdigblandade färgen snarast. Det värsta som kan hända är väl att jag står där med prylar som är grundlackade samtidigt som täckfärgen redan torkat ihop i burken.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ingen koll men dom där 2K-sprayburkarna man skjuter en ampull i botten borde väl ha tydliga anvisningar om detta. Kanske duger som riktsnöre.

Jag tror att det stod att "all färg används vid samma tillfälle" på den jag brukat.
Det sagt så har jag målat top kåpan på kawan två gånger med tre månaders mellanrum med samma burk när jag var fattig student. (älska att bo i ghettot, hojen fälld några gånger per säsong)
Funkar ok.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top