Lätt motorcykel?

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Hur skulle det funka att få en babyninja klassad som A2? Hur hade den det med effekt och vikt? Det är ju en snygg hoj, och det verkar ja TS vilja ha. :)



MZ Scorpion Sport är precis en A2, behöver alltså inte strypas. Topphastighet ska vara 116 mph = 187 km/h. Vad jag med säkerhet vet är att den ledigt fixar 160 med passagerare. Jag var passageren! :tummenupp

Vilket ger en verklig fart på ca 130-140 knyck
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Det är fånigt att:
1. Påstå att en Ninja 250R är en snabb hoj
2. Jämföra en R1 med en Ninja 250R

En Ninja 250 är förövrigt rätt tung för att vara så liten. Torrvikt på 157 kilo, med alla vätskor väger den troligtvis runt 175-180 kilo, hmm det stämmer inte riktigt överens med din tumregel "Men har du lite effekt vill du ha lite vikt, det är en tumregel." :tungan

En 250 kawwa ÄR en snabb hoj med rätt förare som kör stumt överallt, detta visar tydligt, så fort det kurvar sig så lattjar 250:n ifrån 200 hk litershojar, med wannabies i sadeln :)
http://www.youtube.com/watch?v=Kz03sQeX02c
 

1:anUppåt

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2011
Ort
Västerås
Hoj
Conti MiniGP, Aprilia RS250, Succa GT125 X4 Twin. Allt annat är historia.
En 250 kawwa ÄR en snabb hoj med rätt förare som kör stumt överallt, detta visar tydligt, så fort det kurvar sig så lattjar 250:n ifrån 200 hk litershojar, med wannabies i sadeln :)

Gillar omkörningen på yttern efter korkskruven:yoparty
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Tjööp, stryyyp och regga till 25kW före 130119. Efter det kan du ju alltid "tappa bort" kortet och testa om det kommer ett A2-kort på posten:rolleyes:

Problemet är att jag bor utomlands till nyår. Kommer så ledes inte kunna köpa en hoj. Men jag är kluven, vissa säger att jag inte kommer kunna köpa en ny hoj (då min blev stulen!) och regga den till 35 kw om den har mer än 70kw i ursprungseffekt, den jag tittar på har 71,5kw :(

Andra däremot säger att jag som har mitt kk redan kommer kunna köpa och strypa efter tidigare regler.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Problemet är att jag bor utomlands till nyår. Kommer så ledes inte kunna köpa en hoj. Men jag är kluven, vissa säger att jag inte kommer kunna köpa en ny hoj (då min blev stulen!) och regga den till 35 kw om den har mer än 70kw i ursprungseffekt, den jag tittar på har 71,5kw :(

Andra däremot säger att jag som har mitt kk redan kommer kunna köpa och strypa efter tidigare regler.

Du har väl dessutom ett A beg, iom att du redan får köra 25kw, och därmed kommer du inte att på ditt A beg få köra A2hojar, dvs 35 kw... Så det spelar ingen större roll för dig att du inte får strypa en 71,5kw till 35 kw eftersom att du ändå inte får köra den med den strypningen. För dig kommer även efter årsskiftet 25kw-reglerna att gälla. Bara att köpa valfri hoj och strypa den till 25 kw.
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Jag vill se en tråd där du inte rekommenderar en R1, 98.
2 Frågor till dig käre Achtung!
1. Har du ägt någon annan hoj? vilken/vilka?
2. Ska man verkligen rekommendera en R1:a som första hoj? (strypt då också)

Nej, tycker jag inte.
Ninja250R sportig och snabb för att vara 35kw.
Annars finns det massor att välja på i 600 klassen, ER6, Hornet, Bandit som säkert går att strypa ner och vara körbart.

Men har du lite effekt vill du ha lite vikt, det är en tumregel.

+ att även om en R1 98 endast är reggad på 55kw så är den fortfarande snart 15 år gammal :7peta

En r1a fungerar perfekt som första hoj. Jag gick direkt från en trimmad moppe till en r1 och det var inga problem Körde till och med första säsongen utan körkort :) Man fick vara lite försiktigare på gasen bara. Ja de bästa r1orna(och snyggaste) börjar bli till åren nu. Men vad spelar det för roll när de byggdes med sån otrolig kvalitet? Ett barndoms fel på 98 årskull var växellådan som inte kunde hantera den extrema prestandan från motorn vilket yamaha åtgärdade 99 års model. Men förutom det så finns det knappt något som kan börjar strula. Jag skulle nog vilja påstå att de är så väl byggda att de kommer hålla ytterligare 15 år! Prestandamässigt så ligger de fortfarande bland toppen. Anledning till varför jag rekommenderar r1 99 i varenda tråd är för att jag är så otroligt nöjd med min retta och vill gärna att fler ska få njuta utav
den fantastiska prestanda r1an har att erbjuda till ett så låg pris om man jämför med nyare hojar. Både inköpspris och ägandekostnader.


Jag har en gsxr1000 07 också som ren banhoj. Men kör hellre r1an på bana då den går så mycket bättre plus att det är alltid något som strular med gixxern.. Lyckas man fixa en grej så pajjar nåt annat direkt.
Så sälj moppen och skaffa dig en r1 stechtech
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Nej, en R1 från 98-99 ligger inte bland toppen prestandamässigt längre...
Det är säkert bra hojar som håller länge, men att de skulle vara bättre än de nyaste årsmodellerna har jag väldigt svårt att tro på.
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Nej, en R1 från 98-99 ligger inte bland toppen prestandamässigt längre...
Det är säkert bra hojar som håller länge, men att de skulle vara bättre än de nyaste årsmodellerna har jag väldigt svårt att tro på.

Tror de ligger runt 150hk och det finns väl iallafall 50 till att hämta bland de nyare :)
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
En r1a fungerar perfekt som första hoj. Jag gick direkt från en trimmad moppe till en r1 och det var inga problem Körde till och med första säsongen utan körkort :) Man fick vara lite försiktigare på gasen bara. Ja de bästa r1orna(och snyggaste) börjar bli till åren nu. Men vad spelar det för roll när de byggdes med sån otrolig kvalitet? Ett barndoms fel på 98 årskull var växellådan som inte kunde hantera den extrema prestandan från motorn vilket yamaha åtgärdade 99 års model. Men förutom det så finns det knappt något som kan börjar strula. Jag skulle nog vilja påstå att de är så väl byggda att de kommer hålla ytterligare 15 år! Prestandamässigt så ligger de fortfarande bland toppen. Anledning till varför jag rekommenderar r1 99 i varenda tråd är för att jag är så otroligt nöjd med min retta och vill gärna att fler ska få njuta utav
den fantastiska prestanda r1an har att erbjuda till ett så låg pris om man jämför med nyare hojar. Både inköpspris och ägandekostnader.


Jag har en gsxr1000 07 också som ren banhoj. Men kör hellre r1an på bana då den går så mycket bättre plus att det är alltid något som strular med gixxern.. Lyckas man fixa en grej så pajjar nåt annat direkt.
Så sälj moppen och skaffa dig en r1 stechtech

Missförstå mig inte. En R1:a är lite av en extremt dyr drömhoj för mig. Hade gärna haft en och en 98 kanske blir nästa hoj pga förmånlig försäkring.

Men jag tycker fortfarande det finns fler hojar att välja mellan :p är själv lite sugen på att prova en naken hoj då alla mina hojar har varit med kåpor.
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Tror de ligger runt 150hk och det finns väl iallafall 50 till att hämta bland de nyare :)

Jo men är en stor skillnad mellan förgasar hästar och inspruts hästkrafter. Man kan nog + på en 50-70 häst på en förgasar hoj. Men du har rätt i att de har 150 häst i motorn.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jo men är en stor skillnad mellan förgasar hästar och inspruts hästkrafter. Man kan nog + på en 50-70 häst på en förgasar hoj. Men du har rätt i att de har 150 häst i motorn.
Jag vet inte riktigt vad jag ska säga, men är Derbi senda din enda erfarenhet av tvåhjulingar förstår jag din okunskap.

Kör den klassiska nummerlistan tror jag...
1. Man kan inte få ut 50-70hästar mer för att man har förgasare istället för insprut om man inte har dimensionerat sikten helt åt helvete!
2. Insprut är mer effektivt än förgasare = man kan få mer kräm med insprut, speciellt trycksatt.

Läste om en (bil)motor för några år som var högeffektiv, den drog som en prius (0,3l/mil) fast med 200häst på 1200cc och 287Nm@2500rpm. Skala ner den och sätt den på en hoj, eller behåll den som den är och och kör skiten ur mormor!
Länk förresten...
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Tror de ligger runt 150hk och det finns väl iallafall 50 till att hämta bland de nyare :)

Ja och dessa hästar utnyttjas vart? Ganska nära det röda, som min lilla film visar med en 250 in action med "rätt förare" då det kurvar, så är fortfarande en r1 från 98-99 fullt jämförbar med nyare 180-190 hk, inte för de som tävlar och kan UTNYTTJA maskinerna fullt ut..men för oss 99% vanliga förare.

Men för vanliga dödliga och gatåkare som inte bara kör hoj för att toppa ur den rakt fram så är en 98 fullt duglig :) Jag själv skulle inte kunna köra fortare med en sådan maskin från 98 än en maskin från 2012. Det ENDA som skiljer prestandamässigt är föraren inte maskinen. Det är därför det fortfarande finns de som kan köra skjortan av andra med gammelrappel hojar när det börjar kurva sig. Det som avgör hojens "prestanda" är återigen och för alltid, Föraren, föraren, föraren,föraren,föraren,föraren,föraren,föraren,föraren,föraren.....
 
Last edited:

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Ja och dessa hästar utnyttjas vart? Ganska nära det röda, som min lilla film visar med en 250 in action med "rätt förare" då det kurvar, så är fortfarande en r1 från 98-99 fullt jämförbar med nyare 180-190 hk, inte för de som tävlar och kan UTNYTTJA maskinerna fullt ut..men för oss 99% vanliga förare.

Men för vanliga dödliga och gatåkare som inte bara kör hoj för att toppa ur den rakt fram så är en 98 fullt duglig :) Jag själv skulle inte kunna köra fortare med en sådan maskin från 98 än en maskin från 2012. Det ENDA som skiljer prestandamässigt är föraren inte maskinen. Det är därför det fortfarande finns de som kan köra skjortan av andra med gammelrappel hojar när det börjar kurva sig. Det som avgör hojens "prestanda" är återigen och för alltid, Föraren, föraren, föraren,föraren,föraren,föraren,föraren,föraren,föraren,föraren.....

Givetvis är det föraren, fast det är alltid en besvikelse att se vilken skillnad det är på raksträckorna när en effektsvag hoj möter en starkare hoj. Anderstorp har ju t.ex. en väldigt stor raka. I vissa filmer som GSR600/Er6:eek:r osv. kör bana så är det rätt skoj att se rakan när de blir bortblåsta för att sedan köra om dem i kurvpartiet igen.
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Jag vet inte riktigt vad jag ska säga, men är Derbi senda din enda erfarenhet av tvåhjulingar förstår jag din okunskap.

Kör den klassiska nummerlistan tror jag...
1. Man kan inte få ut 50-70hästar mer för att man har förgasare istället för insprut om man inte har dimensionerat sikten helt åt helvete!
2. Insprut är mer effektivt än förgasare = man kan få mer kräm med insprut, speciellt trycksatt.

Läste om en (bil)motor för några år som var högeffektiv, den drog som en prius (0,3l/mil) fast med 200häst på 1200cc och 287Nm@2500rpm. Skala ner den och sätt den på en hoj, eller behåll den som den är och och kör skiten ur mormor!
Länk förresten...

Ja en dr650 och en senda är väl rätt lika både utseende och prestandamässigt så har väl minst lika mycket kunskap som dig :) En rätt inställd förgasarhoj går betydligt bättre än vilken insputshoj som helst. Enda fördelen med insprut är att det sänker bränsle förbrukningen.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Ja en dr650 och en senda är väl rätt lika både utseende och prestandamässigt så har väl minst lika mycket kunskap som dig :) En rätt inställd förgasarhoj går betydligt bättre än vilken insputshoj som helst. Enda fördelen med insprut är att det sänker bränsle förbrukningen.

Haha, där fick du till det! 44hästar har den faktiskt och jag drar nog dig rätt lätt, men om du tror du kan motbevisa det så kan vi ju race:a någon dag. :tummenupp

Fel ingen, fördelen med insprut är inte bara sänkt bränsleförbrukning utan också höjd effektivitet, som i sin tur höjer effekten. Hur många insprutshojar har du kört om jag får fråga? DR är inte min första hoj och inte min sista heller. :)

Är det inte bättre gasrespons med insprut? :va Länge sedan jag körde en sådan hoj...
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Är det inte bättre gasrespons med insprut? :va Länge sedan jag körde en sådan hoj...

Oftast, ett väl avstämt insprut är oftast överlägset förgasare. Så är också insprutets högre effekt och lägre förbrukning, dvs mer effektivt.

Jag är dock knappast en expert på området, men det finns säkert någon som utvecklar mer. :)
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Haha, där fick du till det! 44hästar har den faktiskt och jag drar nog dig rätt lätt, men om du tror du kan motbevisa det så kan vi ju race:a någon dag. :tummenupp

Fel ingen, fördelen med insprut är inte bara sänkt bränsleförbrukning utan också höjd effektivitet, som i sin tur höjer effekten. Hur många insprutshojar har du kört om jag får fråga? DR är inte min första hoj och inte min sista heller. :)

Är det inte bättre gasrespons med insprut? :va Länge sedan jag körde en sådan hoj...


Jag skulle nog aldrig kalla något med 44 hästar för mc och skulle jag vara dig så skulle jag vara lite ödmjukar för det är inte alls säkert du drar min derbi :)

Jag har kört hornet 600, bmw f800 och min gixxer 1000 k7 alla med insprut och ingen av dem kmr i närheten utav gamla rettan rakt fram. 35 häst mindre än gixxer men som sagt det är skillnad mellan förgasarhästar!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top