ISLE Of MAN - racerapport!

Geban

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Ort
Sthlm.
Hoj
2000 Triumph Daytona 955i & Solex Knallert
Shit vilken kul läsning!
Att jag inte tittat i denna tråd tidigare?

Riktigt trevlig läsning från Daltons.
Och ett stort grattis till din ranking Björn! :tummenupp
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Er jeg eneste medlem i den norske fanklubben?:rofl
Fifan,#20 og 40,det er imponerende.
Nja, jag tror nog att Tor Henning, Storsvennarna och några andra av mina norska classic racing kompisar kan tänka sig att ingå i den norska avdelningen av BG supporterklubben. Ni norrmän äger ju som bekant både skidspår och backar så då kanske det går att acceptera att svenskarna är snabbare runt Isle of Man för tillfället?:yoparty:krama:D

Shit vilken kul läsning!
Att jag inte tittat i denna tråd tidigare?

Riktigt trevlig läsning från Daltons.
Och ett stort grattis till din ranking Björn! :tummenupp
Tack, det är aldrig för sent att bli ett Isle of Man-fan!:banana

Helt fantastisktmed din ranking.:tummenupp
Det kommer att bli så roligt att åter igen följa din framfart på ön.:fakta
Inte så jäkla många dagar kvar nu innan vi åker.
Nix, det är bråda dagar med allt just nu då TT snart är här. Har ägnat hela dagen åt att maila med olika instanser på ön om boende och annat som måste fixas och nästa vecka drar jag över på egen hand med flyg för en "pre check" av ön.

På återhörande!
/Björn
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Någon gång under lördag eftermiddag och söndag morgon 5-6/3 2016 passerade den här tråden 500 000 besökare! Då detta skrivs står räknaren på 500 507!
Jag vet inte vem som var besökare 500 000 men visst är det fantastiskt!:banana

Kanske var det under vår trevliga träff för petrol heads i Örebro på lördagskvällen? Se #2552 på sidan 86.

83 dagar till träningen börjar för The TT 2016!!!
 
Last edited:

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
En halv miljon besök & förhandsanmälan till TT-17!

En halv miljon besök i vår Isle of Man-tråd!!!:banana:banana:banana

Som Silja var först med att notera i inlägget ovan så passerade den här tråden 500 000 besök någon gång under det senaste dygnet! Å till råga på allt så verkar intresset bara öka kring det här med landsvägsracing och Isle of Man. Inspirerande, eller hur?

DSC00142.JPG
En förväntansfull skara svenska fans på väg att borda direktflyget som tog dem från Arlanda till Isle of Man på 3 timmar i juni 2015. Foto: "Ma Dalton"

Apropå stort intresse så fick jag nyss ett meddelande från Peter Karlsson, min reseledare för BG supporterresorna, där han bad mig framföra följande:

BG supporterresan till Isle of Man TT 2016 såldes som bekant ut på ett dygn när den släpptes till försäljning tidigare i vintras. Av de som inte hann lista sig i tid till årets TT har flera istället redan bokat sig för den planerade resan till TT 2017. Faktiskt har vi därför redan fyllt 29 av de 50 sittplatserna i planet till nästa år! Det är ju så klart jättekul att det råder en sådan hype kring vårt upplägg, men för att ingen som tänkt sig att följa med till 2017 ska behöva riskera att få stanna hemma så har Peter bett mig påpeka att alla som redan nu gett sig tusan på att följa med och heja under Isle of Man TT 2017 ska maila honom och anmäla förhandsintresse.

Det är alltså INTE frågan om någon bindande anmälan i nuläget, utan allt handlar om att pejla intresset inför 2017. Självklart önskar vi dock helst att bara de som verkligen är SERIÖST intresserade och som tror sig ha förutsättningar att skrapa ihop ledighet och ekonomi för att kunna följa med hör av sig. Detta för att Peter och jag inte ska invaggas i alltför felaktiga förhoppningar och ta oss vatten över huvudet i planerandet. Det finns emellertid en liten möjlighet att vi skulle kunna uppgradera vårt chartrade flygplan en storleksklass med ytterligare 25 säten till 2017, men det skulle samtidigt innebära en hel del extra arbete med att bl.a. fixa fram fler sängplatser på Isle of Man. En sådan eventuell expansion skulle Peter och jag behöva lägga grunden för redan nu, såhär 15 månader i förväg, men då behöver ni alltså hjälpa oss att ta temperaturen på hur stort det verkliga intresset kan förväntas bli.

Vänligen maila därför Peter på följande adress och förklara att ni är intresserade av att göra en förhandsanmälan (= inte samma sak som bindande bokning) inför BG supporterresan till TT 2017. Hjälp dessutom gärna till att sprida informationen till vänner och bekanta som ni tror kan vara intresserade men som kanske inte läser mina inlägg på regelbunden basis:

peterportimao@gmail.com

På återhörande!
/Björn
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Någon gång under lördag eftermiddag och söndag morgon 5-6/3 2016 passerade den här tråden 500 000 besökare! Då detta skrivs står räknaren på 500 507!
Jag vet inte vem som var besökare 500 000 men visst är det fantastiskt!:banana

Kanske var det under vår trevliga träff för petrol heads i Örebro på lördagskvällen? Se #2552 på sidan 86.

83 dagar till träningen börjar för The TT 2016!!!

Tack för i går, träffen var jattetrevlig.:)
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Jag är en av 29 som redan har bokat resan 2017.:banana:banana:banana:banana
Det går ju inte att missa tillfället att få kolla på, när du helladdad sladdar runt med elhojen på ön.
Det är ju bra att ni redan nu kablar ut införmationen,så folk kan säkra en plats till 2017.
Tillströmningen av supportrar som vill med,kommer säkert bli enorm.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag är en av 29 som redan har bokat resan 2017.:banana:banana:banana:banana
Det går ju inte att missa tillfället att få kolla på, när du helladdad sladdar runt med elhojen på ön.
Det är ju bra att ni redan nu kablar ut införmationen,så folk kan säkra en plats till 2017.
Tillströmningen av supportrar som vill med,kommer säkert bli enorm.

Ohmen, alltså... Jag känner ett motstånd mot att skratta åt din text, men du får mig att le och slå en Volt. Wattänker du med egentligen?
 

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
Fick ni ihop RD:n?
Eftersom Jompa bett om hjälp med RD motorn får du lite svar av mig:
Vi började med motorn, plockade i växellåda och smorde upp nållager och tryckstång till kopplingen. Monterade nya packboxar, och fann till vår fasa att det saknades två lager till vevaxeln.
Vi avbröt mekandet där, men hann gå igenom övriga delar, och leta fram lite andra delar som saknades.

Jompas framgaffel är monterad i kronor som är bredare än original. Det kan vara en lösning att återmontera rätt kronor för att få rätt geometri i RDn.

Jag erbjöd mig att bygga ihop en reservmotor, utifall att det skulle behövas inför licenskursen på Anderstorp den 22-24 april.
Min förra reservmotor såldes till Rustan, gammal kollega i RR världen. Min egen motor går numera prickfritt, efter att jag sett över bränsleflödet från tank till förgasare, och öppnat mynningen i ljuddämparmynningen till rekommenderade 22 mm. (Stinger diameter)
 

Geban

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Ort
Sthlm.
Hoj
2000 Triumph Daytona 955i & Solex Knallert
Hur mycket landar BG supporterresan på ca, med boend och resa?
Är sugen, men måste kolla upp budget inför 2017.
Som hockey-farsa och med en nyfödd hemma så räknar man kronor och ören nuförtiden.. :gnissla
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Hakan föll dock ner i bröstkorgen (på ett sätt som nära nog fick mig att tappa luften) när jag upptäckte att jag till i år tagit mig hela vägen in i första startgrupp som det brukar heta på slalomspråk. Jag har nämligen tilldelats just startnummer 20 i min huvudklass för året, Lightweight!!! Det är inte bara en stor ära utan betyder även att jag inte behöver kämpa lika hårt under träningsveckan (läs: ta lite mindre risker) för att kvala till mig en konkurrensduglig position i fältet.

I Supersport klassen har jag bevisligen också tagit ett rejält kliv uppåt på rankingstegen då jag förbättrat mig från nr 72 ifjol till nummer 40 i år, och detta alltså bland världens bästa real road racing-förare i den klassen!

Detta är ju lysande Björn!!!!:Bugar:Bugar:Bugar
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Hur mycket landar BG supporterresan på ca, med boend och resa?
Är sugen, men måste kolla upp budget inför 2017.
Som hockey-farsa och med en nyfödd hemma så räknar man kronor och ören nuförtiden.. :gnissla

Hej,

Va kul att du är intresserad av en resa till motorcyklarnas ö! Intresseanmälningarna för 2017 har börjat att strömma in och Peter (se hans mailadress längre ner) har redan noterat att planet är mera än halvfullt med folk som har bett om förhandsinformation, men inga bindande anmälningar ännu. Isle of Man är ett "once in a life time"-event som man inte får missa. Och har man varit där en gång så brukar det smaka mera!

Tag kontakt med Peter om du vill veta mera om priser och andra detaljer.

Här kommer en kopia på inbjudan som gick ut i höstas om resan 2016. Då den formella inbjudningen skickades ut, var resan fullbokad på ett dygn. Så håll utkik här på tråden! Upplägget för 2017 är liknande.

Silja.

OBS! KOPIA PÅ INBJUDNINGEN TILL RESAN 2016!!!
Hej alla Isle of Man och TT-vänner!

Då var det dags att presentera upplägget för BG-supporterresan till Isle of Man TT 2016. Peter Karlsson och jag har numera två tidigare Isle of Man-resor att hämta erfarenheter ifrån och till 2016 har vi därför bestämt oss för följande struktur:

Resans avgång sker torsdag morgon 2 juni från Arlanda och hemkomsten blir lördag kväll 11 juni.

- Det specialchartrade planet i "BG Airlines-utförande" från Arlanda med 50 sittplatser som vi använde i år sparade oss 2 dagars restid i varje riktning i jämförelse med bussresan ifjol och det kommer vi därför att använda oss av även 2016. Restiden blir knappt 3 timmar och sker utan mellanlandning. Transfer-buss från flygplatsen på IoM till boendet ingår.

- Boendet kommer däremot att ändras så att samtliga resenärer inkvarteras under tak istället för i det tältläger där vi campade 2015. Denna ändring genomför vi efter att ha inhämtat synpunkter från deltagarna -15 och för att göra oss mindre väderberoende om oturen är framme. Merparten av resenärerna kommer att bo på hotell i anslutning till strandpromenaden i Douglas och några får bo på ett närliggande Bed & Breakfast. Inkvarteringen sker i 2- och 3-bäddsrum och Peter har ordnat det så att alla äter frukost på hotellet för att få till en naturlig samlingsplats i likhet med den vi hade på hotellet vid 2014 års resa. Någon större lyx kommer det sannolikt inte att bli frågan om på boendefronten, en del av resenärerna kommer att få hålla tillgodo med dusch och toalett i korridoren på brittiskt vis, men när man vet att riktpriset på ett finare hotellrum under tävlingsveckan på ön kan vara 30000 kr, så kommer 2016 års supportrar kunna glädja sig åt att prishöjningen är marginell i jämförelse med det tältläger vi hade till i år. Dessutom är hotellet mer centralt beläget mellan strandpromenaden och depån än det som erbjöds vid Quarter Bridge fjol.

- Egen MC att köra med på ön. Nytt för i år är att vi ordnat så att ungefär hälften av BG-supportrarna på flyget har möjlighet att få sin egen MC transporterad på trailer från Sverige till IoM i förväg. MC:n finns alltså redan på plats när ni landar den 2:e juni och detta utgör ett unikt tillfälle att köra sin egen MC på ön så mycket man orkar, utan omaket att behöva genomlida transporten genom europa, färjeöverfarter m.m. Vi hoppas dessutom att upplägget kan öppna upp för möjligheten att ta med sig hojar av typen som man kanske normalt inte annars vill fresta på en sådan lång resa. Varför inte ta med en racerreplika att smiska runt tävlingsbanan eller på öns övriga vägnät. Isle of Man har ju som en av de sista platserna på jorden inga hastighetsbegränsningar utanför tätbebyggt område. För den som hellre tar med sig en enduro/offroad-hoj så har ön många mil av "green lanes", d.v.s. stigar som kan jämföras med våra snöskoter-leder och som är fria för alla att köra på. Att Isle of Man är himmelriket för en motorcyklist är ingen överdrift! Den som inte har egen MC på ön behöver emellertid inte misströsta. Precis som 2015 kommer det nämligen att erbjudas möjlighet att göra utflykter över ön i Jorkas Dodge-buss till ett självkostnadspris. Jorka är en riktig profil med stor erfarenhet från IoM och ett ännu större förråd av anekdoter som han gärna delar med sig av. Garanterat en upplevelse i sig!

-BG-supporterpaketet har vi utvecklat för varje år och ingår för alla våra resenärer. I korthet innebär det möjligheten att på nära håll följa vad det innebär att tävla på Isle of Man för en förare. Jag berättar om mina erfarenheter som deltagare, visar runt i depån för dem som önskar m.m. Även nästa år ämnar Peter ordna så att vi någon av dagarna har möjlighet att hyra en turistbuss och sedan guidar jag er runt banans svårigheter med hjälp av bussens högtalarsystem. Fler av er har ju kommit fram i efterhand och sagt att rundturen varit resans höjdpunkt och då tycker vi att måste anstränga oss för att fixa detta även 2016. Nytt blir att jag erbjuder mig att köra tävlingsvarvet i grupp med de deltagare som har egen MC på ön för att visa lite av idealspåret.

-Kostnaderna kommer att se ut enligt följande inkl flyg och BG-supporterpaket:
Del i boende under 9 nätter med dusch och toa på rummet inkl. frukost - 19500 kr pp.
Del i boende under 9 nätter med dusch och toa i korridor inkl. frukost - 17500 kr pp.
Hojtransport i trailer fram och tillbaka till IoM från Sverige - ca 4000 kr.

Handpenningen är på 3000 kr och är detsamma som en bindande anmälan. Först till kvarn betyder att de 50 första bokförda inbetalningarna på kontot blir dem som tilldelas de tillgängliga flygstolarna. Resterande summa kommer att begäras in när boende respektive flyg ska slutbetalas, vilket preliminärt kommer att ske i december och april. Räkna med att kvarvarande summa för varje resenär kommer att delas på ungefär hälften mellan dessa båda inbetalningstillfällen.

-OBSERVERA! Resan är liksom tidigare år av typen "kamratresa", vilket är en förutsättning för de låga priserna. I korthet innebär detta att vi är ett glatt gäng som gemensamt låter Peter sköta allt krångel med bokningar, flyg m.m. åt oss. För att inte resan för övriga deltagare ska äventyras av sena avhopp är det emellertid viktigt att känna till att anmälan är bindande och att några återbetalningar av redan utförda inbetalningar inte kan garanteras. Den som kommer på att man av olika anledningar inte kan följa med efter att man gjort sin anmälan ansvarar själv för att sälja sin plats vidare. Precis som tidigare år upprättar Peter dock en reservlista på dem som inte hann anmäla sig i tid till de befintliga platserna och han hjälper så klart gärna till med förmedlingen av dessa.

Anmälan och frågor hanteras av Peter Karlsson på: peterportimao@gmail.com

Björn Gunnarsson.
 
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Det finns en kul tråd på nätet för nedräkningen till The TT 2016. Den går ut på att publicera bilder på tävlande hojar med nummer 100 och neråt. Den började alltså då det var 100 dagar kvar till träningen på IoM börjar.
Idag kommer det bilder på hojar med nummer 81 och bilder med startnummer 1 kommer alltså 27/5! Klicka på länken!
http://www.ttwebsite.com/forums/showthread.php?tid=21534
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
En hälsning i realtid från IoM!

Igår ägnade jag dagen åt att bevista diverse flygplatser i syfte att ta mig till Ön (i bestämd form och med stor begynnelsebokstav!) för min årliga rekognoseringstripp.

Det har ju blivit en kär vana att ta sig hit en gång varje vår för att lägga ett antal varv med hyrbilen och styra med allt annat som behöver fixas. Detta blir faktiskt femte året i rad som jag gör den här resan på våren, eller "off season" som det heter här borta. Målet med årets resa är förutom att kolla in alla små förändringar som blivit i beläggningen sedan förra året, också att träffa teamet, kolla in hojarna jag ska tävla på i år och inte minst att fixa boende under TT-veckorna.

En längre rapport utlovas när jag är på hemmaplan igen men eftersom jag kom över en internetanslutning ikväll så kommer här en hälsning till er alla hemma i Sverige. Passar på att bifoga en bild från Landvetter i går morse och en bild från Gooseneck idag på eftermiddagen så att ni ska kunna skapa er en egen uppfattning...:tungan

DSC_0001.jpgDSC_0028.jpg

På återhörande!
/Björn
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Haha..
Ja, jag önskar att vi hade haft råd. :tummenupp

Nån gång måste ni ta semester och detta är lite mer än Thailand eller Kanarieholmarna. :tummenupp

Radio kan du lyssna på gratis året runt inte bara under TT-veckorna.
http://www.manxradio.com/radioplayer/fm/

https://www.youtube.com/watch?v=5NCE_J9w66I

Lite mer om ön än bara TT. Om man kanske inte har 100% intresse för motorcyklar, eller vill se mer. Lite gammal, Gwen lever och Guy ser ut som en grabb men det mesta stämmer...
Förklaringen om fri fart är bra. Man får, och fick inte i Sverige när vi hade fri fart heller, köra så fort man kan. Det är du själv som bestämmer vad som är "säker hastighet" inte Tragikverket!

The police are only concerned that people behave reasonably , regardless of the speed.

Eftersom jag aldrig kör vårdslöst har jag aldrig problem med polisen här. :tummenupp
Det betyder att du kan ta nedanstående bild och sedan svänga höger, dra fullt uppför Hailwodd rise, utan att få det blågula bilen eller någon civil polishoj efter dig. :kär

IMG_0099.JPG











(Och för er på ÄventysHoj med reflexväst och andra "säkerhetsmedvetna" här på SportHoj, naturligtvis bara om det är lite trafik och bra väder i sadeln på en motorcykel med förare som klarar det! Det är en landsväg även om tävlingarna är på samma asfalt. :krama)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top