Stora cykeltråden

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Tyvärr, det fungerade inte. Och jag tror jag har testat någon liknande förut (om det inte var samma bara det att minnet är dåligt) och det fungerade inte då heller.



Mitt i mitt letande efter alternativa service metoder så snubblade jag över ett verktyg som jag inte visste existerar, men nu när jag vet det så vet jag inte hur jag ska kunna leva utan det: Snap-On ADCF8, en justerbar kråkfot. Eller om man så vill en skiftnyckelsversion av en kråkfot. Bacho har också en variant som de kallar 1950MZ, och som faktiskt till och med verkar vara ännu en aning dyrare än vad den från Snap-On är. :drool
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vättern 7:36
Helnöjd

M
Bra cyklat :tummenupp

Själv sitter jag och slickar mina sår efter en lowsider med cykeln på väg till jobbet i fredags. Det spöregnade på torsdagen, så det spolades ut jord, sand och grus på cykelbanorna, och precis runt en kurva var det snorhalt. Duktiga skrubbsår och det är bara att slänga byxor, knävärmare, handskar mm :( Tack för det Stockholm stad :huvet Jag felanmälde det bums, men det lär ligga kvar tills dom börjar snöröja i vinter :huvet Bilvägarna sopas dock regelbundet :mad:
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
För att byta ämne en stund, har inte crashat en cykel men nu har jag visst lyckats utan att ens ha nån fart att tala om. Bakramen är lite krokig, nån som har erfarenhet av lämpligaste fix? Byter man ramen eller brukar det gå att rätta till hos en duktig mekaniker? Gäller alu-ram givetvis och en MTB.
81a8e259acd3831c2b4de22a63e38780.jpg


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
För att byta ämne en stund, har inte crashat en cykel men nu har jag visst lyckats utan att ens ha nån fart att tala om. Bakramen är lite krokig, nån som har erfarenhet av lämpligaste fix? Byter man ramen eller brukar det gå att rätta till hos en duktig mekaniker? Gäller alu-ram givetvis och en MTB.
Generellt sett så brukar det bara vara att kassera en krokig aluram. Vilket kanske låter som en allmänt dålig sak. Fast om man har verktyg så man kan flytta över delarna själv så är det nästan billigare än om man skulle kunnat lämna in den någonstans för riktning.

Har du tur kanske du kan hitta en ny ram för 1000-2000kr som billigast. En begagnad i ok skick kanske går att få för 500-1000kr. Lämnar du in den för överflytt av komponenterna kanske det kostar ett par tusen beroende på hur mycket det jäklas. :tummenupp



På tal om att jäklas så började jag för snart en månad sedan att göra service på min MTB. Från början gick det bra. I fem minuter. När jag tagit loss kassetten så känns inte hjullagren bak riktigt bra. Så det är väl lika bra att öppna och göra rent och kosta på de med lite nytt fett. Att ta loss går ju bra (kulor och ytor ok, men fettet ser ut som tjära), men när det ska ihop igen blir det till att släntra iväg till en lokal cykelaffär och köpa en konnyckel av korrekt storlek.

Sedan kommer jag till vevpartiet. Det har känts lite fel sedan i höstas. Och utan kedja märks det tydligt att det är dags för lagerbyte. Igen. Senast var för två år sedan ungefär.

Så efter en till vända till cykelaffären för att köpa ett nytt vevlager blir det att sätta tillbaka vevpartiet med nya kransar på igen. Bara för att då se att lilla kransen, som såg ut att inte kunna sättas fel, sitter fel. Efter en del bittert muttrande och svärande över att man varit duktig och använt Loctite på skruvarna till kransen så sitter i alla fall allt som det ska igen.

Tills det är dags för att sätta på vänstra vevarmen. Då saknar jag en bricka för skruvarna som ska klämma fast den. Och febrilt letande i alla braatthalådor visar att just den brickan det ska vara har ovanligt liten ytterdiameter i förhållande till innerdiametern. Eller i alla fall såpass att jag inte råkar ha någon passande liggandes. Lösningen får bli att borra ur en bricka med korrekt ytterdiameter. Och sedan hitta den förlorade brickan när jag lyfter momentnyckeln för att dra fast klämskruvarna. Dessutom så var det tydligen en viss monteringsriktning på kedjelåset, och jag monterade det fel.

Att byta vajrar går lekande lätt när man har en riktig vajertång. Till och med så blev allt kapat till rätt längd på första försöket och växlarna gå i perfekt redan efter att ha skruvat fast vajrarna på växelförarna första gången. Sista steget blir att skruva tillbaka det små plastskruvarna som täcker hålen i växelhandtagen där man drar innervajern. Och jag tappar en av de skruvarna så den studsar på foten och är sedan helt borta. Det var en vecka sedan nu och sedan dess har ett par timmar minst spenderats på knä på golvet i jakt efter skruven. Alla tre cykelaffärer i staden har besökts i jakt på en ny skruv också. Alla gav de samma svar "nä, den skruven säljer vi inte löst".

Idag så blev det ett sista ryck att leta innan en beställning från Tyskland på 2st skruvar á 1€ och 10€ frakt på det. Efter att ha gått igenom soppåsarna som stod i närheten och vänt upp och ner på allt på golvet en sista gång så trillar den i alla fall till slut fram. Lagom i tid för att det ska vara för sent för att hinna bli färdig med servandet i tid för att hinna traditionsenligt grusvägscyklande på midsommarafton. För än så återstår luftning av bromsarna och komplett service på gaffeln (sadelstolpen får ligga och mogna ett tag till)...

Men jag lyckades i alla fall inte trä kedjan fel i bakre växelföraren. Det ser jag som en personlig triumf :yoparty
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Verkar som Cube-ramar är det som gäller. Eller no-name, men då känns det som man kan få vilken jäkla geometri som helst. Troligen passande kineser... 29-ramar i storlek L är visst inte det vanligaste.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen :´(
För att byta ämne en stund, har inte crashat en cykel men nu har jag visst lyckats utan att ens ha nån fart att tala om. Bakramen är lite krokig, nån som har erfarenhet av lämpligaste fix? Byter man ramen eller brukar det gå att rätta till hos en duktig mekaniker? Gäller alu-ram givetvis och en MTB.
81a8e259acd3831c2b4de22a63e38780.jpg


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Börja med att kontrollera hur det är med bakhjulet.. Så det sitter där det skall och är helt..

En modern MTB ram, speciellt en märkesram blir inte sned utan kraftigt våld. .

Be någon som kan mäta.. Finns verktyg för det med.. Om man inte använder tumstocken =)
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Börja med att kontrollera hur det är med bakhjulet.. Så det sitter där det skall och är helt..

En modern MTB ram, speciellt en märkesram blir inte sned utan kraftigt våld. .

Be någon som kan mäta.. Finns verktyg för det med.. Om man inte använder tumstocken =)
Bakhjulet sitter snett mot huvudramen och bakre stagen är synligt förvrängda, vänster på bilden har blivit nästan helt rakt medan höger (som skyms av hjulet) har en kraftigare böj än original. Det behöver jag inte mäta, sadelstolpen är sannorlikt rak.

Rejäl misshandel? Jo, jag landade mina 87 kg på den liggande cykeln från en knapp meters höjd...
f76406ab513d470c8e6a7a800f73fdfc.jpg


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 
Last edited:

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Efter några längre turer, inköp av riktiga psykkelshorts och litervis med salva för stackars rumpistumpen är det verkligen dags för en ny sadel.

Men vilken sadel är det som gäller om man ska vara ute och gneta ett par timmar? Är ju världens djungel.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Men vilken sadel är det som gäller om man ska vara ute och gneta ett par timmar? Är ju världens djungel.
En som är rätt bredd för din rumpa. Det är grunden. En passande som kostar 200kr är mycket bättre än en felaktig för 1000kr. Kolla instruktioner på nätet hur du gör för att mäta lämplig bredd.
 

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen :´(
Efter några längre turer, inköp av riktiga psykkelshorts och litervis med salva för stackars rumpistumpen är det verkligen dags för en ny sadel.

Men vilken sadel är det som gäller om man ska vara ute och gneta ett par timmar? Är ju världens djungel.

Kolla om din närmaste Specialized handlare har en Ass-o-meter :D

En pall som mäter bredden på röven :banana
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Kikat lite lätt på billiga landsvägscyklar för i huvudsak pendlingsbruk länge nu. I fredags slog jag så äntligen till på min första racer: Merida Ride 90 2017 för halva nypriset (3.5k på rea. Känns minst sagt prisvärt).

Största skillnaden mot MTB är ju att den svänger så förbannat lätt och kvickt så det är löjligt. Och i uppförsbackarna känns det som man fuskar. Trevligt!

(Försöker posta en bild men får det inte att fungera).
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Hoppsan!

Schysst rea hos Wiggle gav tydligen kramp i pekfingret för nu har jag tydligen råkat klicka hem en Merckx Mourenx 69 ram, Chorus grupp och Zonda hjul. Blev ju inte jättelite pengar till slut men är åas specat som jag vill ha det :rock
 

Dropkick

Meningen med livet
Gick med
29 Jul 2004
Ort
08
Hoj
xt660x LT-Z400 GASGAS 250txt
Efter ett impulsköp av en downhill hoj så har jag till min förvåning upptäckt att den är totalt värdelös att cykla på om det inte är nedförsbacke:gnissla fast det är ju inget inte en elmotor kan lösa:yoparty
Tänkte kolla om någon här har fått på en elmotor på liknande cykel, cykeln är en specialized demo 8 från 2011.
Motorn jag har kollat på är BBSHD 1000w och batteri vetefan. View attachment 438556
 

Bifogat

  • IMG_2850.JPG
    IMG_2850.JPG
    1.2 MB · Visningar: 43

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Efter ett impulsköp av en downhill hoj så har jag till min förvåning upptäckt att den är totalt värdelös att cykla på om det inte är nedförsbacke:gnissla fast det är ju inget inte en elmotor kan lösa:yoparty
Tänkte kolla om någon här har fått på en elmotor på liknande cykel, cykeln är en specialized demo 8 från 2011.
Motorn jag har kollat på är BBSHD 1000w och batteri vetefan. View attachment 438556
Rent spontant så låter det som en dålig idé.

Om jag bara ska utgå från bilder av de liknande motorer som jag hittar på nätet så drar jag följande förhastade slutsatser:
* I och med att motorn sitter bredvid vevpartiet så riskerar kedjelinjen att bli helt åt skogen. Plus att det kanske finns risk för att högra pedalen hamnar för långt ut, så du inte står mitt över cykeln längre.
* Den kedjekrans som ser ut att följa med de där motorerna verkar tämligen stor. Över 40 kuggar. Så cykeln bli ännu mindre lämpad för annan cykling än utför när batteriet blir tomt. Plus större risk att kransen slår i någon sten.
* Med tanke på hur demoåttans främre ramrör kommer in mot vevpartiet tämligen horisontellt så torde enda sättet att montera den motorn vara i stort sett rakt under vevpartiet. Inte helt lyckat på en dh-hoj med en stor metallklump där under.
* Kan inte se något utrymme på ramen där det vore lämpligt att montera ett batteri.
* Sedan kommer det till problem med om motorn går att monterat ordentligt. Från 2011 verkar demoåttorna ha 83mm pressfit vevlager. Och den motorn verkar anpassad för 68-73mm vevparti (förutom deras fatbikemodeller, men de är på tok för breda).

Men nu kommer du i alla fall få lära dig vad knuffcykling* är :tummenupp


*) Det är när man lägger en kvart på att knuffa cykeln uppför en backe för att sedan åka ner för samma backe på under en minut.
 

Dropkick

Meningen med livet
Gick med
29 Jul 2004
Ort
08
Hoj
xt660x LT-Z400 GASGAS 250txt
Haha här kom du och förstörde mina drömmar:rofl
sporthoj.jpg
Här finns en som har fått det att funka men våra ramar skiljer sig lite ifrån varandra.
Har också tänkt att markfrigången blir inge vidare men jag tror också att cykelns downhill dagar är över om motorn kommer på. Blir nog mest skogsturer på stigar.
Det är värre med vevpartiet om inte det passar :va mätte lite snabbt och det verkar stämma som du säger att det är 83mm vevlager..
Den kedjekrans som följer med verkar vara 46 kuggad vet inte om man kan köpa någon annan som funkar utan att utväxlingen blir allt för konstig.



Detta är iaf motorn
https://www.aliexpress.com/item/Baf...lgo_pvid=a0a3836d-cbe3-4a3e-a2ef-1af78af11588

Och något i denna stil i batteriväg
https://www.aliexpress.com/item/e-b...lgo_pvid=a0a3836d-cbe3-4a3e-a2ef-1af78af11588

Alternativ motor en 3000w motor som hamnar lite högre upp samt passar vevlagret! IMG_2943.jpg
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Efter ett impulsköp av en downhill hoj så har jag till min förvåning upptäckt att den är totalt värdelös att cykla på om det inte är nedförsbacke:gnissla fast det är ju inget inte en elmotor kan lösa:yoparty
Tänkte kolla om någon här har fått på en elmotor på liknande cykel, cykeln är en specialized demo 8 från 2011.
Motorn jag har kollat på är BBSHD 1000w och batteri vetefan. View attachment 438556


Lägg pengarna på en XC-cykel istället, och ta med downhillcykeln till Flottsbro. Problem solved.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top