Ktm 690 smc-r

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Du behöver inte köpa dyra pc5 eller liknade de enda du behöver köpa är en kabel som passar mellan ecu och en dator och köra gratismapparna från Tunecu. De brukar finnas tune ecu kablar på ebay för 300kr. Jag kör dessa gratisprogram och de funkar stenbra ,de brukar finnar fler mappar som delas ut på forum världen över ,de är bara ett fåtal mappar på Tune ecu sidan.

Att din motor stannar efter pådrag 2ans växel är pga snål gång byt mapp till någ på Tuneecu

Du hittar din modell med liknade moddar en bit ner på tuneecu sidan.

http://www.tuneecu.com/KTM_Tune_list.html

Här har du kabeln ,,de finns säker billigare
https://www.ebay.com/itm/TUNE-ECU-D...EMAP-YOUR-KTM-BIKE-690-990-1190-/380758311058
 
Last edited:

Ducce1100s

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2016
Ort
Boden
Hoj
KTM 690 SMC
Ska kolla in detta direkt, tack för info :yoparty

Beställt kablarna på ebay, ca 400 kr med frakt, bör man göra en airbox mod
med art nr Air Box Lid 76506102000 för att få mer luft innan man börjar mappa?
Är det värt pengarna att ta bort "snorkeln"?

Vad har ni andra för moddar/lösningar innan mapp?

Kollade runt lite och såg denna tråd:

http://www.monomaniacs.nl/mpeople/KTMax/KTM_690_Tuneboy

36st 10 mm hål i orig luftburk (18 hål per sida) gjorde att luftmängd in blev dubblerad!

http://photobucket.com/gallery/user/KTMax/media/bWVkaWFJZDo2NTgzMDU4NA==/?ref= (inte en smc på bilden, men ideen kan vara något att lura på)

s-l50076RU06YE.jpg
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ska kolla in detta direkt, tack för info :yoparty

Beställt kablarna på ebay, ca 400 kr med frakt, bör man göra en airbox mod
med art nr Air Box Lid 76506102000 för att få mer luft innan man börjar mappa?

View attachment 443159

De är bortkastade pengar de är bara borra några extra hål i bef lock du behöver absolut inte sätta nät i hålen. De är inte känsligt på hur stora eller många hål du gör men man kan inte överdriva för mycket. Jag tror dock att de duger med 4-5 hål på 30mm eller flera små.
 

Ducce1100s

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2016
Ort
Boden
Hoj
KTM 690 SMC
Tack för tipset :tummenupp, hade också en tanke att det är onödigt att köpa annat lock, kommer att göra en mod för mer luft in och få ett bättre utgångsläge inför mapp, i slutänden kommer man säkert märka skillnad i gången o karaktär då mappingen är snålställd från början av tillverkaren. Sitter ju ett tvättbart kn filter som ger ett bättre flöde än orig :)
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tack för tipset :tummenupp, hade också en tanke att det är onödigt att köpa annat lock, kommer att göra en mod för mer luft in och få ett bättre utgångsläge inför mapp, i slutänden kommer man säkert märka skillnad i gången o karaktär då mappingen är snålställd från början av tillverkaren. Sitter ju ett tvättbart kn filter som ger ett bättre flöde än orig :)

Ja de kommer märkas tydligt den blir bet rappare och flera hk mer i mellanreg,, på toppvarv vet jag inte vad de ger men någo hk gör de säkert även där. Kn filter har jag blivit skrämd av då de släpper igenom för mycket damm. Men om du sprutar på extra mycket filters spray så kan de ev filtrera dugligt? Gör samma test som jag brukar göra för att se hur bra filter man har ,,smeta in insugskanalen med ett tunt lager fett så ser du vid nästa tvätt om de filtrerar bra eller anus. Smeta in hela tratten och så långt ner i spjällhuset du når. Skumfilter med olja i renar dubbelt så bra som kn med olja och de flesta andra tyg högflödesfilter. Jag har byggt eget filter till min Ktm 990 de är de värsta genomsläppliga skumfilter som finns Ramair heter det. Men även det släppte igenom för mycket skit utan olja. Men med olja kommer de inte igenom et skit.
 

Ducce1100s

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2016
Ort
Boden
Hoj
KTM 690 SMC
Bra tips där, ska ta åt mig av det! :)......när man har kommit så långt med alla förberedelser så d är dags för Tune ecu mapping, ska man ställa map väljaren på hojen i någon av lägena 3-9? Då dessa är standard map.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Bra tips där, ska ta åt mig av det! :)......när man har kommit så långt med alla förberedelser så d är dags för Tune ecu mapping, ska man ställa map väljaren på hojen i någon av lägena 3-9? Då dessa är standard map.

Bra fråga de har jag ingen koll på för på min 990 finns ingen mappväljare så jag har inte forskat i det.
 

Ducce1100s

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2016
Ort
Boden
Hoj
KTM 690 SMC
Tack för alla snabba svar o tips Boost 3 :) Kommer att höra av mig efter om map, trevlig kommande hojsäsong!
 

pobin

Medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Karlskoga
Hoj
Kawasaki ZX10R -04/KTM EXC 525-03/ CB 650 Custom/Honda SFX 50
Ifall någon här har tröttnat på sin SMC-R så dra iväg ett meddelande. Är på jakt efter en, Inom 20-25-mil från Örebro.
 

Ducce1100s

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2016
Ort
Boden
Hoj
KTM 690 SMC
Hej igen alla SM åkare! :yoparty

Har använt TuneECU med acra slipon map:en som fanns tillgänglig, men tycker inte att det blev någon skillnad efter map läge 2 och den nya mappen jag laddade ner till hojen. Var kan man få tag i bättre mapp med fetare blandning eller var ska man ändra i TuneECU för att inte hojen tvekar lite fortf vid gaspådrag i mellanregistret. Ska man verkligen vänta 15 min efter mappning på tomgång enl videor på Youtube? tyckte hojen blev ordentligt varm att stå så länge i skuggan, lät den gå i 5 min utan att röra gasen, gjorde jag fel att inte vänta 15 min? :)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hej igen alla SM åkare! :yoparty

Har använt TuneECU med acra slipon map:en som fanns tillgänglig, men tycker inte att det blev någon skillnad efter map läge 2 och den nya mappen jag laddade ner till hojen. Var kan man få tag i bättre mapp med fetare blandning eller var ska man ändra i TuneECU för att inte hojen tvekar lite fortf vid gaspådrag i mellanregistret. Ska man verkligen vänta 15 min efter mappning på tomgång enl videor på Youtube? tyckte hojen blev ordentligt varm att stå så länge i skuggan, lät den gå i 5 min utan att röra gasen, gjorde jag fel att inte vänta 15 min? :)

Japp du måste låta den gå på tomg i exakt 15 min efter varje ändring. Om den tvekar vid ett vist varvtal och gaspådrag så ska den förmodligen fetas på där. Du kan ändra detta i Tune ecu programmet, leta åt bränsletabell F1 F2 F3 F-trim och öka på ca 10% i den mapp & register du vill ha ändringen i. Jag mappar min KTM 990 med airfuelmätare (bredbandslambda) för då kan man snabbt se hur snålt/fett den går och exakt vid vilka pådrag och varvtal de gäller.

Här har du en video som beskriver hur du ska gå tillväga

https://www.youtube.com/watch?v=ctNjC_7HtjE
 
Last edited:

Ducce1100s

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2016
Ort
Boden
Hoj
KTM 690 SMC
Tack för ett snabbt svar Boost 3! :) ska ändra i F1 F2 F3 F-trim o öka 10 %. Var köper man en bredbandslambda med bra kvalitet som inte kostar flera tusen kr?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tack för ett snabbt svar Boost 3! :) ska ändra i F1 F2 F3 F-trim o öka 10 %. Var köper man en bredbandslambda med bra kvalitet som inte kostar flera tusen kr?

Jag kör med en Innovite bredbandslambda mätare och medföljande lambdasond. Jag rek att du enbart håller dig till två märken AEM eller Innovite. Jag skulle nog köpt den jag länkar till för den har Borsch sond som är absolut en av de bästa sonderna. Kolla även efter en beg på blocket!

https://www.ebay.com/itm/AEM-30-411...ash=item3d4108c374:g:JrAAAOSwEPtZZUiA&vxp=mtr
 

jlinde1

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
hudiksvall
Hoj
Aprilia Tuono 1100 rr - 18 yamaha dragstar 650 bobber(såld) Aprilia Rsv4r(såld) Harley Nightrod (såld) Ktm 690 smc-r (såld) Ktm superduke 1290r -16(såld)
Någon som har en 690 enduro r från 2014 och nyare till salu? Alternativt Smc-r.
Gärna i närheten av Hudiksvall
 

loadmaster

Lev idag, i morgon kan det vara försent!
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Vara
Hoj
KTM 690 SMC -10
Har bara Akra slip-on. Alltid besiktigat med det och dB-killer. Funkt ua varje gång. Brukar också ställa in Soft-mapen så går den ytterligare lite tystare. Ingen besiktningstekniker har heller klagat på slö respons.
 

Mathias T

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2018
Ort
Sollentuna
Hoj
KTM 690 SMC-R 2017
Tja, någon som vet vart man kan få tag på en akra slip-on till sin KTM SMC-R 2017? Har googlat runt men inte riktigt hittat något ställe där man kan köpa. Hittade dock en sida där man kan köpa slip-on akra men för modellår 2012, funkar det på en 2017?
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Det är inte så att det står: passar KTM SMC-R 2012-?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top