Kawasaki Z1000SX

Lucky Loke

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2013
Ort
Göteborg/Lidköping
Hoj
Z1000sx & SV 650S
Blev sx ägare i september, vilken fantastisk hoj! Kan inte sluta köra,
en tänkt 5 mils sväng blir lätt 15 mil.
På sistone har jag upptäckt en liten beteendeförändring hos min hoj.
När jag startar den så går den igång men dör omedelbart, varpå tändningsproceduren börjar om.
Detta händer inte alltid, men både vid kall och varm motor.
Hittills har den alltid startat på andra försöket.
Detta hände inte en enda gång under dom 126 milen jag körde innan första servicen.
På ett engelskspråkigt forum benämns detta som "lazy start issue".
Någon här som har samma åkomma, och vad har ni isf gjort åt saken?

Här i sydväst är det fortfarande lite säsong kvar!
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Blev sx ägare i september, vilken fantastisk hoj! Kan inte sluta köra,
en tänkt 5 mils sväng blir lätt 15 mil.
På sistone har jag upptäckt en liten beteendeförändring hos min hoj.
När jag startar den så går den igång men dör omedelbart, varpå tändningsproceduren börjar om.
Detta händer inte alltid, men både vid kall och varm motor.
Hittills har den alltid startat på andra försöket.
Detta hände inte en enda gång under dom 126 milen jag körde innan första servicen.
På ett engelskspråkigt forum benämns detta som "lazy start issue".
Någon här som har samma åkomma, och vad har ni isf gjort åt saken?är i sydväst är det fortfarande lite säsong kvar!

Hade lite aningar till det där problemet, men jag pillade lite med tomgången och sen dess tjuvstannar den inte alls. Har inte ställt upp tomgången alls högt heller.
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Jag har liknande problem vid varm motor. Kall startar den alltid direkt. Jag löser det genom att hålla startknappen extra länge och då verkar det som om den hinner få snurr och gå igång ordentligt.

Min tomgång ligger på 12-1300 rpm kall och ca 900 varm.
 

Lucky Loke

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2013
Ort
Göteborg/Lidköping
Hoj
Z1000sx & SV 650S
Hmm. Första gången för mig var efter att jag tvättat den, vid kall motor. Som sagt inte hänt en enda gång under dom första 180 milen. Min teori var att jag fått in lite vatten på något känsligt ställe. Imorrn ska jag prova varianten med att trycka in startknappen just innan ljuden slutar när man vridit på tändningen, tips från användare på 'Riderforums' samt ev prova justera tomgången.
Sen tar jag nog in hojen för i år.
 

Lucky Loke

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2013
Ort
Göteborg/Lidköping
Hoj
Z1000sx & SV 650S
Någon som har Vance & Hines urban brawler på sin sx?
Verkar ju prisvärt och snyggt. Db killers verkar vettigt, men blir dom för högljudda för
bankörning?
 

ThePreToriaN

Medlem
Gick med
5 Jul 2010
Ort
Borås
Hoj
Suzuki S650S -02, Kawasaki Z1000SX -11
Någon som har Vance & Hines urban brawler på sin sx?
Verkar ju prisvärt och snyggt. Db killers verkar vettigt, men blir dom för högljudda för
bankörning?

Hade dessa i svart och kan säga att de är mycket prisvärda och man får det mesta tillbaka om man vill ha Akra sedan tex. Dock låter de helt olika med db killers på och av. Alldeles för mycket med dom av även fast det är kul en helg eller två. De skapade en påfrestande oljud vid vissa varvtal som tex i stadskörning i lungt tempo.
Däremot låter det mycket bra med killers i. Då får man det dova goa basljudet och låter ändå grymt Gp-aktigt när man drar på. De låter definitivt inte sämre än Akra, men Akra låter mer djupare och morrar mer i tonen och ger jämnare gång. Det hörs dock att Akra är ett finare dämpare. Tomgången låter mycket fränare på Akra men annars är de ganska lika trots den stora prisskillnaden.
Vikten är annat som talar för Brawlers fördel.
 

Lucky Loke

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2013
Ort
Göteborg/Lidköping
Hoj
Z1000sx & SV 650S
Tack för bra info!
Dom youtube klipp jag kikat på hör man ju oxå
att det blir basigare med killern i, gött.
Men man kanske vill ha akra sen?
En av anledningarna till att jag kollar på v&h är utseendet. Jag verkar
vara rätt ensam om att tycka orginalburkarna är snygga, och v&h sliponsen i svart
är dom som är mest lika originalen tycker jag.
Var köpte du?
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Jaha, vad fan ska man göra nu då? Hade ju sett fram emot vinterkörning med KTM:arn medan Kawan vilar upp sig inför våren. Då får jag ett ryck och SÄLJER KTM:arn! Smart... Detta lär bli en tung hård vinter. Jag får nog leta fram snowboarden ur bråten så man får nån action innan det är dags att rulla ut Kawan igen.
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
funderar på att skaffa mig en SX (för visst har den billig kawwa märkseförsäkring?).

har kört flera säsonger zx10r innan och älskar den hojjen.. hur kommer jag te mig till denna, är det ett väldigt effekt tapp i motorn? kan man sporta till den på nåt smidigt sätt? (vill fortfarande köra bana tex)..

nån annan som gjort ett liknande byte? hur känns det?
 

lefty293

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2013
Ort
Røros, Norge
Hoj
Z1000SX
Hei! Jeg er ny i dette forumet, mitt første innlegg faktisk! Jeg er norsk og er lam i høyre arm,skulder, og bryst etter en ulykke med motorsykkel mot elg i 2006. Jeg starter her pga av jeg kjører en ombygd 2011 SX.
Jeg lurer på om noen her har kjørt SXn i benk etter montering av Akra??
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Hej!
Nej, jag har inte hunnit med det. Jag köpte min nu i sommar med Akra slip on. Den har inte Power Commander men jag planerar att montera en sån och mappa den ordentligt. Då blir det ju en del bänkkörningar.
På Akrapovic hemsida uppger de en ökning på 7 hp vid 10200 rpm, från 125 till 132.
Hur är din hoj ombyggd för att du ska kunna köra den? Sköter du allt med vänster hand? Jag vete fan om jag skulle klara av att sätta mig på en hoj igen efter en sån krasch som du beskriver... Respekt!
 

lefty293

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2013
Ort
Røros, Norge
Hoj
Z1000SX
Hej!
Nej, jag har inte hunnit med det. Jag köpte min nu i sommar med Akra slip on. Den har inte Power Commander men jag planerar att montera en sån och mappa den ordentligt. Då blir det ju en del bänkkörningar.
På Akrapovic hemsida uppger de en ökning på 7 hp vid 10200 rpm, från 125 till 132.
Hur är din hoj ombyggd för att du ska kunna köra den? Sköter du allt med vänster hand? Jag vete fan om jag skulle klara av att sätta mig på en hoj igen efter en sån krasch som du beskriver... Respekt!

Takk!
Min hoi har alt på venstre sida? Höger arm er festet til magen. Gassrulle,clutch och brems(bygd av brembo clutchpumpa) sitter pä venstre sida. Jäg kjörar ungefär 1000 mil varje är. Bilder kommer.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
funderar på att skaffa mig en SX (för visst har den billig kawwa märkseförsäkring?).

har kört flera säsonger zx10r innan och älskar den hojjen.. hur kommer jag te mig till denna, är det ett väldigt effekt tapp i motorn? kan man sporta till den på nåt smidigt sätt? (vill fortfarande köra bana tex)..

nån annan som gjort ett liknande byte? hur känns det?

Du kommer nog känna av effekttappet, men det du kommer känna mest är nog fjädringen som är lite för mjuk för hojen. Bitubo har en uppsättning som man kan byta till som tydligen gör det till en helt annan hoj, det kostar lite slantar men ska man nöta mycket bana kan det nog vara en trevlig investering. Sedan kan det nog vara bra att byta till mindre avgasrör, för de tar i rätt fort vid nerlägg, samt byta till fotpinnar som man kan flytta runt, för original sitter de lite lågt så de tar i rätt tidigt i svängar.
Annars funkar hojen utmärkt på bana tycker iaf jag. Har däremot inte kört någon ZX10R, så kan inte göra någon direkt jämförelse. SXen är därmot rätt lågt växlad, så upp till 180-200 nånstans hänger man med utmärkt i acc (tycker iaf jag) men efter det så orkar den inte hänga med en ren sporthoj. Det är också där nånstans över 230-240 som man börjar känna av att fjädringen är lite för mjuk med.
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Takk!
Min hoi har alt på venstre sida? Höger arm er festet til magen. Gassrulle,clutch och brems(bygd av brembo clutchpumpa) sitter pä venstre sida. Jäg kjörar ungefär 1000 mil varje är. Bilder kommer.

Det låter helt galet! :) Det vore kul att se bilder. Jag har provat köra lite med en hand på bana och det gick förvånansvärt bra. Fast då växlade jag ju ingenting, förstås...
 

lefty293

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2013
Ort
Røros, Norge
Hoj
Z1000SX
88F3719A-0977-4F73-B04F-23D122F8ABB8-4368-00000BE5A444AC67.jpg
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top