Hjälp att läsa av gammal batteriladdare

Dadde

Medlem
Gick med
16 Oct 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 exc -07. Ducati Monster 620ie -04 . Yamaha R1 Såld. Yamha FZR 1000 Såld. Kawasaki GPX 600 Såld. Honda NSR 125 Såld.
Jag hittar tyvärr inte min riktiga batteriladdare så jag rotade runt i garaget och hittade ett gammal arvegods:)
Men jag fattar inte riktigt hur jag läser av den, antagligen är jag dum i huvudet, men jag bjuder på den:)

Jag laddar et 12V 4A mc- batteri. På batteriladdaren finns det en A-mätare som går från 0-4. När jag började ladda batteriet så var mätaren på 2 och nu efter ca 1,5 timmar står den på 0. Är den fulladdad då eller verkar den vara sönder, jag trodde den skulle gå upp till 4, när det var färdigladdat, men antagligen kanske jag tänker helt fel eller var säger ni?
Kablarna är rätt kopplade och den är inställd på 12v.
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
När mätaren gått ner till noll är batteriet laddat.
 

Dadde

Medlem
Gick med
16 Oct 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 exc -07. Ducati Monster 620ie -04 . Yamaha R1 Såld. Yamha FZR 1000 Såld. Kawasaki GPX 600 Såld. Honda NSR 125 Såld.
Gott! Tackar!
 

Billy

BRAAAAAAAAAAAP
Gick med
27 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -06
Batteriladdaren's mätare indikerar hur mycket den laddar batteriet. I början kanske den laddar med 4A.
Precis som nilax skriver så är batteriet mer eller mindre fulladdat när mätaren är nere på 0, dvs ingen laddning sker.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Kan ju också vara värt att veta att ett MC-batteri inte mår speciellt bra av en så pass hög laddström som 4A (eller ens 2A).

Fixa en laddare som är gjord för små batterier till nästa gång.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kan ju också vara värt att veta att ett MC-batteri inte mår speciellt bra av en så pass hög laddström som 4A (eller ens 2A).

Fixa en laddare som är gjord för små batterier till nästa gång.

Fast 4A blåser den ju bara i ett batteri som är heltomt, så fort spänningen stiger så sjunker ju strömmen.

Din motorcykel trycker säkert på rätt mycket i ett tomt batteri också.
 

Iskall

Sporthojsnörd
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Kiruna
Hoj
R1M -15 & MT-10 SP -20
Kan ju också vara värt att veta att ett MC-batteri inte mår speciellt bra av en så pass hög laddström som 4A (eller ens 2A).
....

Yamaha R1 2008 har 40A generator (8,6A batteri), så jag tror att den klarar 4A utan problem :)

Men voltregulator på hojen ser till att laddningen minskar ganska snabbt tack vare Ohms lag (I=U/R) när resistansen ökar när batteriet blir laddat

Lite överdrivet med att det är MC-batterir inte tål hög laddström tycker jag

/Stefan
 

Bifogat

  • Gen_R1_08.jpg
    Gen_R1_08.jpg
    51.6 KB · Visningar: 132

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Dra till Jula och köp en Ctek för 495:-. När du ändå är där och shoppar så köp med en "smarteye" eller vad dom heter för 99:-.

Jag köpte en sådan till min hoj. Perfekt att ha. Bara montera på batteriet och dra ut den där prylen någonstans så att du kan komma åt att ladda utan att riva ner halva cykeln.
Att det är dioder som visar batteriets laddningsstatus är ju även det ett plus.
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top