Triump Tiger 800(XC)-tråden

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tror nog att de flesta tillverkare idag plockar ut precis allt som går ur sina motorer - med bibehållande av karaktär, livslängd och bruksegenskaper samt givetvis förhållande till miljölagstiftning och bullerkrav.

Triumphs trecylindriga motorer är ju riktigt jäkla bra som de är så jag förstår inte varför man skall börja fippla med dem för att få ut nån hästkraft ytterligare.

Det är ju skillnad mot tvåtaktare från femtiotalet där man kunde dubbla effekten med hjälp av lånade böcker från biblioteket...
 

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Ort
sandviken
Hoj
2003 HD softtail de luxe 2005 HD heritage, 2014 bmw s1000r, 2015 triumph thruxton, 2016 triumph tiger 800 xcx.
Ang mappning, effekt, mm,mm. Efter ca 100 mil åkte det på en sc-projeckt pipa (som jag har kört utan insats) samt mapp för det. Kan inte säga direkt att hojen blev märkbart vassare, dock lät den ju betydligt fränare:rock. Efter ca 600 mil blev det KN-filter samt unifilter. Våren 2017 tyckte jag att fasiken, nog går den lite bättre än i fjol (vilket mycket väl kan bero vinteruppehållet). Sen blev det 14 kuggare framdrev, och där mina vänner blev det den stora skillnaden:rock. Baksidan av det är att du når röda fältet vid 160 km, men det bekommer mig inte. Har fått en helt annan hoj nu, superduper lågfartsegenskaper och ett sjudjä... klipp. Passar säkert inte alla men jag är helnöjd, jag väljer mindre små krokiga asfaltsvägar i komb med så mycket grus det bara går och jag har aldrig saknat en högre toppfart på den typen av åkning. Har även en Triumph Thruxton med rensad luftburk, allt onödigt bortrensat mapp från triumphtwinpower samt öppna megafoner och där är skillnaden betydlig jämfört med orginal.
 

Skogsåkarn

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2016
Ort
Meling
Hoj
2012 Triumph Tiger 800XC
Det jag menar är att de tre hålen rätt in i motorn, ska ju få in rätt mycket luft, helst så ren som möjligt från partiklar. Genom det lilla hål som leder in i luftburken ska ju allt först igenom. Därför funderar jag på om det som i mitt fall med en äldre och trängre passage, gör att luftflödet begränsas. Speciellt om jag skulle försöka mixtra dit ett förfilter.
Med mer bränsletillförsel via mappning el. andra åtgärder så måste ju tillflödet av luft också tillgodoses.
Redan på 60-talet började jag experimentera med trycksatt luftburk utan ngt. bra resultat, men på 70-talet satt det sådant på nästan varenda sporthoj, och då kallades det luffarturbo. Visserligen hade vi sugmotorer med förgasare, men även sprutmotorer måste ha luft.
 

Bifogat

  • Insug.jpg
    Insug.jpg
    779.4 KB · Visningar: 24

Skogsåkarn

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2016
Ort
Meling
Hoj
2012 Triumph Tiger 800XC
Ang mappning, effekt, mm,mm. Efter ca 100 mil åkte det på en sc-projeckt pipa (som jag har kört utan insats) samt mapp för det. Kan inte säga direkt att hojen blev märkbart vassare, dock lät den ju betydligt fränare:rock. Efter ca 600 mil blev det KN-filter samt unifilter. Våren 2017 tyckte jag att fasiken, nog går den lite bättre än i fjol (vilket mycket väl kan bero vinteruppehållet). Sen blev det 14 kuggare framdrev, och där mina vänner blev det den stora skillnaden:rock. Baksidan av det är att du når röda fältet vid 160 km, men det bekommer mig inte. Har fått en helt annan hoj nu, superduper lågfartsegenskaper och ett sjudjä... klipp. Passar säkert inte alla men jag är helnöjd, jag väljer mindre små krokiga asfaltsvägar i komb med så mycket grus det bara går och jag har aldrig saknat en högre toppfart på den typen av åkning. Har även en Triumph Thruxton med rensad luftburk, allt onödigt bortrensat mapp från triumphtwinpower samt öppna megafoner och där är skillnaden betydlig jämfört med orginal.

Jodå, billigast och bästa åtgärd på dessa hojar som ska köras aktivt på slingriga vägar eller grus, det är nerdrevning. Har nöjt mig med att gå ner en kugg fram och tycker det blev en klar förbättring.
 

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Ort
sandviken
Hoj
2003 HD softtail de luxe 2005 HD heritage, 2014 bmw s1000r, 2015 triumph thruxton, 2016 triumph tiger 800 xcx.
Det jag menar är att de tre hålen rätt in i motorn, ska ju få in rätt mycket luft, helst så ren som möjligt från partiklar. Genom det lilla hål som leder in i luftburken ska ju allt först igenom. Därför funderar jag på om det som i mitt fall med en äldre och trängre passage, gör att luftflödet begränsas. Speciellt om jag skulle försöka mixtra dit ett förfilter.
Med mer bränsletillförsel via mappning el. andra åtgärder så måste ju tillflödet av luft också tillgodoses.
Redan på 60-talet började jag experimentera med trycksatt luftburk utan ngt. bra resultat, men på 70-talet satt det sådant på nästan varenda sporthoj, och då kallades det luffarturbo. Visserligen hade vi sugmotorer med förgasare, men även sprutmotorer måste ha luft.

Jag måste tillstå att jag aldrig sett intaget i luftburken på någon annan Tiger än min egen, har dock läst på olika forum att dom har ett rent H-Vete att få dit uni-filteret på dom tidigare (man skär helt enkelt ner den rektangulära tätningen). På min är det ett relativt stort runt hål där luften kommer in (jättelätt och montera, samt att du slipper snorkeln som stryper massor av luft, samma princip på min thruxton). Sedan har jag suget i mig på forum att orginalfiltert står emot mest med skit men ger sämre flöde, ett KN-filter ger mycket bättre flöde men då ska man köra i komb med förfilter.
 

Skogsåkarn

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2016
Ort
Meling
Hoj
2012 Triumph Tiger 800XC
Helt riktigt! Textilfilter från KN och andra tillverkare har ju en tendens att släppa igenom en del partiklar hur man än smörjer. Däremot ett förfilter som är lättåtkomligt och i kombination med vad typ av filter som helst, ger ju motorn bra förutsättningar.
 

Skogsåkarn

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2016
Ort
Meling
Hoj
2012 Triumph Tiger 800XC
Jag tror nog att de flesta tillverkare idag plockar ut precis allt som går ur sina motorer - med bibehållande av karaktär, livslängd och bruksegenskaper samt givetvis förhållande till miljölagstiftning och bullerkrav.

Triumphs trecylindriga motorer är ju riktigt jäkla bra som de är så jag förstår inte varför man skall börja fippla med dem för att få ut nån hästkraft ytterligare.

Det är ju skillnad mot tvåtaktare från femtiotalet där man kunde dubbla effekten med hjälp av lånade böcker från biblioteket...
Helt riktigt vad gäller det där med buller och utsläpp.
Men vissa av oss vill ju så gärna mixtra lite för nöjes skull. Det kanske går fortare, och det kanske låter fränare. Å det kanske blir si eller så, med vad det än månde vara.
Vi är ju olika men ett har vi gemensamt, och det är ju att vi gillar att köra motorcykel.??
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top