Triump Tiger 800(XC)-tråden

Jag tror nog att de flesta tillverkare idag plockar ut precis allt som går ur sina motorer - med bibehållande av karaktär, livslängd och bruksegenskaper samt givetvis förhållande till miljölagstiftning och bullerkrav.

Triumphs trecylindriga motorer är ju riktigt jäkla bra som de är så jag förstår inte varför man skall börja fippla med dem för att få ut nån hästkraft ytterligare.

Det är ju skillnad mot tvåtaktare från femtiotalet där man kunde dubbla effekten med hjälp av lånade böcker från biblioteket...
 
Ang mappning, effekt, mm,mm. Efter ca 100 mil åkte det på en sc-projeckt pipa (som jag har kört utan insats) samt mapp för det. Kan inte säga direkt att hojen blev märkbart vassare, dock lät den ju betydligt fränare:rock. Efter ca 600 mil blev det KN-filter samt unifilter. Våren 2017 tyckte jag att fasiken, nog går den lite bättre än i fjol (vilket mycket väl kan bero vinteruppehållet). Sen blev det 14 kuggare framdrev, och där mina vänner blev det den stora skillnaden:rock. Baksidan av det är att du når röda fältet vid 160 km, men det bekommer mig inte. Har fått en helt annan hoj nu, superduper lågfartsegenskaper och ett sjudjä... klipp. Passar säkert inte alla men jag är helnöjd, jag väljer mindre små krokiga asfaltsvägar i komb med så mycket grus det bara går och jag har aldrig saknat en högre toppfart på den typen av åkning. Har även en Triumph Thruxton med rensad luftburk, allt onödigt bortrensat mapp från triumphtwinpower samt öppna megafoner och där är skillnaden betydlig jämfört med orginal.
 
Det jag menar är att de tre hålen rätt in i motorn, ska ju få in rätt mycket luft, helst så ren som möjligt från partiklar. Genom det lilla hål som leder in i luftburken ska ju allt först igenom. Därför funderar jag på om det som i mitt fall med en äldre och trängre passage, gör att luftflödet begränsas. Speciellt om jag skulle försöka mixtra dit ett förfilter.
Med mer bränsletillförsel via mappning el. andra åtgärder så måste ju tillflödet av luft också tillgodoses.
Redan på 60-talet började jag experimentera med trycksatt luftburk utan ngt. bra resultat, men på 70-talet satt det sådant på nästan varenda sporthoj, och då kallades det luffarturbo. Visserligen hade vi sugmotorer med förgasare, men även sprutmotorer måste ha luft.
 

Bifogat

  • Insug.jpg
    Insug.jpg
    779.4 KB · Visningar: 24
Ang mappning, effekt, mm,mm. Efter ca 100 mil åkte det på en sc-projeckt pipa (som jag har kört utan insats) samt mapp för det. Kan inte säga direkt att hojen blev märkbart vassare, dock lät den ju betydligt fränare:rock. Efter ca 600 mil blev det KN-filter samt unifilter. Våren 2017 tyckte jag att fasiken, nog går den lite bättre än i fjol (vilket mycket väl kan bero vinteruppehållet). Sen blev det 14 kuggare framdrev, och där mina vänner blev det den stora skillnaden:rock. Baksidan av det är att du når röda fältet vid 160 km, men det bekommer mig inte. Har fått en helt annan hoj nu, superduper lågfartsegenskaper och ett sjudjä... klipp. Passar säkert inte alla men jag är helnöjd, jag väljer mindre små krokiga asfaltsvägar i komb med så mycket grus det bara går och jag har aldrig saknat en högre toppfart på den typen av åkning. Har även en Triumph Thruxton med rensad luftburk, allt onödigt bortrensat mapp från triumphtwinpower samt öppna megafoner och där är skillnaden betydlig jämfört med orginal.

Jodå, billigast och bästa åtgärd på dessa hojar som ska köras aktivt på slingriga vägar eller grus, det är nerdrevning. Har nöjt mig med att gå ner en kugg fram och tycker det blev en klar förbättring.
 
Det jag menar är att de tre hålen rätt in i motorn, ska ju få in rätt mycket luft, helst så ren som möjligt från partiklar. Genom det lilla hål som leder in i luftburken ska ju allt först igenom. Därför funderar jag på om det som i mitt fall med en äldre och trängre passage, gör att luftflödet begränsas. Speciellt om jag skulle försöka mixtra dit ett förfilter.
Med mer bränsletillförsel via mappning el. andra åtgärder så måste ju tillflödet av luft också tillgodoses.
Redan på 60-talet började jag experimentera med trycksatt luftburk utan ngt. bra resultat, men på 70-talet satt det sådant på nästan varenda sporthoj, och då kallades det luffarturbo. Visserligen hade vi sugmotorer med förgasare, men även sprutmotorer måste ha luft.

Jag måste tillstå att jag aldrig sett intaget i luftburken på någon annan Tiger än min egen, har dock läst på olika forum att dom har ett rent H-Vete att få dit uni-filteret på dom tidigare (man skär helt enkelt ner den rektangulära tätningen). På min är det ett relativt stort runt hål där luften kommer in (jättelätt och montera, samt att du slipper snorkeln som stryper massor av luft, samma princip på min thruxton). Sedan har jag suget i mig på forum att orginalfiltert står emot mest med skit men ger sämre flöde, ett KN-filter ger mycket bättre flöde men då ska man köra i komb med förfilter.
 
Helt riktigt! Textilfilter från KN och andra tillverkare har ju en tendens att släppa igenom en del partiklar hur man än smörjer. Däremot ett förfilter som är lättåtkomligt och i kombination med vad typ av filter som helst, ger ju motorn bra förutsättningar.
 
Jag tror nog att de flesta tillverkare idag plockar ut precis allt som går ur sina motorer - med bibehållande av karaktär, livslängd och bruksegenskaper samt givetvis förhållande till miljölagstiftning och bullerkrav.

Triumphs trecylindriga motorer är ju riktigt jäkla bra som de är så jag förstår inte varför man skall börja fippla med dem för att få ut nån hästkraft ytterligare.

Det är ju skillnad mot tvåtaktare från femtiotalet där man kunde dubbla effekten med hjälp av lånade böcker från biblioteket...
Helt riktigt vad gäller det där med buller och utsläpp.
Men vissa av oss vill ju så gärna mixtra lite för nöjes skull. Det kanske går fortare, och det kanske låter fränare. Å det kanske blir si eller så, med vad det än månde vara.
Vi är ju olika men ett har vi gemensamt, och det är ju att vi gillar att köra motorcykel.??
 
1000030176.jpg
Jag har I ett par år haft det klassiska tigerproblemet att det känns som att batteriet är slut och speciellt när startmotorn är varm.
Ifjol fick jag till och med börja putta igång hojen ibland även om man en minut tidigare haft full fart på startmotorn.
Tog isär och dessa kolrester rasade ur, blev en ännu större hög sen när jag knackade ur smutsen.
Tydligen kom man med en uppgradering på senare årsmodeller och köper man triumph original så följer till och med stora drevet med för att man ändrade utväxlingen lite.
Motorcykeln har gått lite drygt 7500mil nu.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top