Aprilia Tuono V4

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Ort
-
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
Ngn som har erfarenhet av Eazi grip pro; grepp, utseende och kvalité? Funderar på att köpa ett par antingen i svart eller clear. Vet inte riktigt vilken som passar bäst till färgen "Bucine grey" (ser ut som grå/silver).
 

Guinness

PAIN HURTS
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Från Kiruna, nu Axeltorp i vackra Skåne
Hoj
Aprilia RSV4R, Ducati 900 SS
Ngn som har erfarenhet av Eazi grip pro; grepp, utseende och kvalité? Funderar på att köpa ett par antingen i svart eller clear. Vet inte riktigt vilken som passar bäst till färgen "Bucine grey" (ser ut som grå/silver).



Jag har sådana på min hoj, jag är nöjd med grepp och kvalitet.
Jag köpte clear som du ser.
IMG_8622.jpg
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Hur långt har ni kommit på originalbakdäcket som sitter på RR:en? Det är väl ett Rosso corsa som sitter på. Har kört typ 250 mil nu, tänkte hur länge till det håller, 500 totalt?
 

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Ort
-
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
Just curious... Hur har det gått för er som har 17-års modeller med sliponproblemet? Finns det ngn mapp som man ska använda, eller? Hörde en 17 Tuono med Akraslipon och den lät rejält redan på tomgång måste jag säga. Akra brukar ju vara rätt så tysta. Undrar om det räcker med DB-killer vid banåkning eller om man måste dit med originalburken och spjäll... ?
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Just curious... Hur har det gått för er som har 17-års modeller med sliponproblemet? Finns det ngn mapp som man ska använda, eller? Hörde en 17 Tuono med Akraslipon och den lät rejält redan på tomgång måste jag säga. Akra brukar ju vara rätt så tysta. Undrar om det räcker med DB-killer vid banåkning eller om man måste dit med originalburken och spjäll... ?
Mycket handlar om vad man har för tempo på banan. Vissa klarar sig med mellankorta pipor utan killer. Andra klarar sig inte ens med akra med killer.

Akrat och arrow är band de tystaste om man inte fixar nåt eget. De flesta klarar sig under kraven med akra monterat tom utan killer. Sen finns det andra killers till akrorna som dämpar mer. Dvs ett mindre hål i dom som man kan köpa om man skulle få problem ändå.
Sen kan ma ha tur med väder och vind samt arrangörer som kanske inte är lika uppmärksamma.

Personlig erfarenhet och genom att tittat lyssnat på andra så om man kör i medelgrupperna eller är i nedre delen av snabb grupp (inte racegrupper) så "ska" akra eller arrow räcka för kraven. Är man dock riktigt snabb som raceputtarna och ligger på 14 tusen varv förbi ljudmätaren så får man problem. Har för mig erik sa att han blev uppmätt 105db med killer i på sin rsv4.

Att du tyckte en 17 lät mycket på tomgång borde vara för att spjället försvinner helt när man byter slipon. För att slippa felkod är det racemappen som gäller på 17 änsålänge.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
 

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Ort
-
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
Att du tyckte en 17 lät mycket på tomgång borde vara för att spjället försvinner helt när man byter slipon. För att slippa felkod är det racemappen som gäller på 17 änsålänge.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk[/QUOTE]

Det jag funderar på är alltså om det krävs ngn modifiering när man sätter på ett slipon på 17 årsmodellerna, tex om Aprilia har tagit fram ngn form av mapp som man kan ladda ner. Jag förmodar att det finns en risk för att hojen kan gå för magert när spjället försvinner...? När jag satte på helsystemet på 1290n så fanns det en mapp som man kunde köpa och ladda ner, rätt smidigt måste jag säga.
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Att du tyckte en 17 lät mycket på tomgång borde vara för att spjället försvinner helt när man byter slipon. För att slippa felkod är det racemappen som gäller på 17 änsålänge.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Det jag funderar på är alltså om det krävs ngn modifiering när man sätter på ett slipon på 17 årsmodellerna, tex om Aprilia har tagit fram ngn form av mapp som man kan ladda ner. Jag förmodar att det finns en risk för att hojen kan gå för magert när spjället försvinner...? När jag satte på helsystemet på 1290n så fanns det en mapp som man kunde köpa och ladda ner, rätt smidigt måste jag säga.[/QUOTE]
Ja det är racemappen som på föregående modeller. Man får den genom att köpa officiella akrat eller köpa ecu löst. Men tillgången är väl sådär änsålånge då alla verkar ha beställt

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
 

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Ort
-
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
Det jag funderar på är alltså om det krävs ngn modifiering när man sätter på ett slipon på 17 årsmodellerna, tex om Aprilia har tagit fram ngn form av mapp som man kan ladda ner. Jag förmodar att det finns en risk för att hojen kan gå för magert när spjället försvinner...? När jag satte på helsystemet på 1290n så fanns det en mapp som man kunde köpa och ladda ner, rätt smidigt måste jag säga.
Ja det är racemappen som på föregående modeller. Man får den genom att köpa officiella akrat eller köpa ecu löst. Men tillgången är väl sådär änsålånge då alla verkar ha beställt

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk[/QUOTE]

Kan tänka mig att de flesta vill bli av med originalfulburken :D Vad menar du med "officiella akrat"; slipon eller helsystem? Kan man köpa enbart racemappen (om man vill ha ett annat system an Acra)?
 
Last edited:

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Ja det är racemappen som på föregående modeller. Man får den genom att köpa officiella akrat eller köpa ecu löst. Men tillgången är väl sådär änsålånge då alla verkar ha beställt

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Kan tänka mig att de flesta vill bli av med originalfulburken :D Vad menar du med "officiella akrat"; slipon eller helsystem? Kan man köpa enbart racemappen (om man vill ha ett annat system an Acra)?[/QUOTE]
Med officiella menar jag att du köper det via en aprilia åf. Man får med mappen både vid slipon och helsystem.

Ja du kan köpa en extra ecu löst laddad med race mappen. Lär bli tillgänglig inom kort

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
 

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Ort
-
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
Kan tänka mig att de flesta vill bli av med originalfulburken :D Vad menar du med "officiella akrat"; slipon eller helsystem? Kan man köpa enbart racemappen (om man vill ha ett annat system an Acra)?
Med officiella menar jag att du köper det via en aprilia åf. Man får med mappen både vid slipon och helsystem.

Ja du kan köpa en extra ecu löst laddad med race mappen. Lär bli tillgänglig inom kort

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk[/QUOTE]

Så sniket att man inte enbart kan köpa mappen... :gnissla Viva KTM!
 

Grimm

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2006
Ort
Västkusten
Hoj
Kawasaki VN800(Såld), Kawasaki Z1000(Såld), Aprilia Tuono V4 1100 Factory -17
Jag har -17 och kommer vänta tills Gabro släppt sin ECU. Aprilia ska ha 6200kr för Race-ECU och sen ytterligare 19-20.000kr för Akra-slipon...
Så Gabro-ECU och SC-Projects slip-on kommer jag köpa så fort Gabro är klar.
 

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Ort
-
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
Jag har -17 och kommer vänta tills Gabro släppt sin ECU. Aprilia ska ha 6200kr för Race-ECU och sen ytterligare 19-20.000kr för Akra-slipon...
Så Gabro-ECU och SC-Projects slip-on kommer jag köpa så fort Gabro är klar.

19-20000 för ett slipon! Holy smoke :död
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Jag har -17 och kommer vänta tills Gabro släppt sin ECU. Aprilia ska ha 6200kr för Race-ECU och sen ytterligare 19-20.000kr för Akra-slipon...
Så Gabro-ECU och SC-Projects slip-on kommer jag köpa så fort Gabro är klar.
Du måste fått fel info? Mapp koden ska följa med om du köper akra från aprilia åf. Sen priser vettifan om det stämmer? Är stor åtgång på grejerna nu. Så kanske av slapphet slänger dom på ett "gissa" pris? Jag kan dock ha helt fel.

Ang gabro är det billigaste och oftast bäst lösning :) men man får vara med på att det sabbar garanti. Så jag väntar tills mim garanti är över på min 2016. På 12an var gabro underbar! Så det blir det istället för officiella mappen i vinter :)

Edit: jänkarna tar 1800 dollares för akra med koden. Så priset kanske inte är helt fel.....

http://www.af1racing.com/store/Scripts/prodView.asp?idProduct=87232




Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
 
Last edited:

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Ort
-
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
Du måste fått fel info? Mapp koden ska följa med om du köper akra från aprilia åf. Sen priser vettifan om det stämmer? Är stor åtgång på grejerna nu. Så kanske av slapphet slänger dom på ett "gissa" pris? Jag kan dock ha helt fel.

Ang gabro är det billigaste och oftast bäst lösning :) men man får vara med på att det sabbar garanti. Så jag väntar tills mim garanti är över på min 2016. På 12an var gabro underbar! Så det blir det istället för officiella mappen i vinter :)

Edit: jänkarna tar 1800 dollares för akra med koden. Så priset kanske inte är helt fel.....

http://www.af1racing.com/store/Scripts/prodView.asp?idProduct=87232




Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Vad tar Gabro för att "fixa till" ECUn?
 

Grimm

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2006
Ort
Västkusten
Hoj
Kawasaki VN800(Såld), Kawasaki Z1000(Såld), Aprilia Tuono V4 1100 Factory -17
Du måste fått fel info? Mapp koden ska följa med om du köper akra från aprilia åf. Sen priser vettifan om det stämmer? Är stor åtgång på grejerna nu. Så kanske av slapphet slänger dom på ett "gissa" pris? Jag kan dock ha helt fel.

Ang gabro är det billigaste och oftast bäst lösning :) men man får vara med på att det sabbar garanti. Så jag väntar tills mim garanti är över på min 2016. På 12an var gabro underbar! Så det blir det istället för officiella mappen i vinter :)

Edit: jänkarna tar 1800 dollares för akra med koden. Så priset kanske inte är helt fel.....

http://www.af1racing.com/store/Scripts/prodView.asp?idProduct=87232


Skickat från min SM-G925F via Tapatalk


Det jag fick från min återförsäljare var att Race-mappen kostade 6209kr för RSV4 -17 och att den skulle landa på ungefär samma summa för Tuono.
Akrat låg på 19.776kr till -16 men finns inget bestämt pris till -17 än.
Inga bestämda summor dock. Hört från vänner som har bokat Akra+map när de köpte sin och de har pyntat runt 24.000kr...

Jag tänker att jag eventuellt kommer köpa en extra ECU som Gabro får flasha så vid service får jag bara byta rör och ECU.
 

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Ort
-
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
Det jag fick från min återförsäljare var att Race-mappen kostade 6209kr för RSV4 -17 och att den skulle landa på ungefär samma summa för Tuono.
Akrat låg på 19.776kr till -16 men finns inget bestämt pris till -17 än.
Inga bestämda summor dock. Hört från vänner som har bokat Akra+map när de köpte sin och de har pyntat runt 24.000kr...

Jag tänker att jag eventuellt kommer köpa en extra ECU som Gabro får flasha så vid service får jag bara byta rör och ECU.

En vild gissning är att försäljningen av Tuonos kommer att dala kraftigt om man är tvingad att betala 24000, typ 15% av hojens pris, för att få bättre ljud och utseende samt bibehållen garanti. Och dessutom är det ju inte säkert att man gillar looken på Acra... Nä, bättring Aprilia!
 

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Original Akra till 2017

En vild gissning är att försäljningen av Tuonos kommer att dala kraftigt om man är tvingad att betala 24000, typ 15% av hojens pris, för att få bättre ljud och utseende samt bibehållen garanti. Och dessutom är det ju inte säkert att man gillar looken på Acra... Nä, bättring Aprilia!

Slip on från Aprilia till 2017 (RSV4 samt Tuono) kostar 13981:- ink moms och då ingår en kod så auktoriserad ÅF kan programmera om hojen med racemappen.
(det är samma slip on oavsett om det är RSV4 eller Tuono)

Vill man så kan man alltså köpa en lös ECU som är förprogrammerad med racemappen, om man vill köra nåt annat slip on. Race ECU'n kostar 6200:- ink moms
(en ECU för Tuono och en annan för RSV4:an)

Det systemet ni refererar till är ett homologiserat system (alltså euro4 klassat) där ingen mapp behövs eller medföljer. (systemet har samma specifikation som original när det gäller buller och emission)

Mvh
Björn
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top