Aprilia Tuono V4

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Jag funderar också på att köra.
Tar ni båda dagarna då eller bara en?

Jag bor i trollhättan så går att köra fram och tillbaka. Men är rätt trist, man måste gå upp i tid och jävligt tråkig väg.

Så om nån drar på kärra upp och har plats så skulle jag kunna åka med och dela kostnad.

Jag har bokat båda dagarna i medel-gruppen. För mig blir det för långt att åka fram-och-tillbaka så jag kommer antingen att bo i tält eller boka in mig på något vandrarhem. Har inte hunnit kolla upp det än..
 

westsidee

Ny medlem
Gick med
27 May 2013
Ort
Kungälv
Hoj
2012 Aprilia Tuono V4R
Skruvade lite på Sag igår fick det till 36mm fram och 30 bak. Preload i fram är maxad, läs jag behöver starkare fjädrar.

Min fråga är om det är någon fara att köra med max preload?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Nej, inte som komp och retur. Går bra att ha den i botten, men backa av ett kvarts varv bara om du känner dig tveksam.

Strängt taget är det inget fel alls på fjädrarna för gatbruk, är ju för banåkat de ligger i överkant av rekommendation. Men så länge gaffeln inte bottnar eller du måste ha hojen högre för att åka fortare har du inget behov av byte egentligen.
 
Last edited:

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Ska ta och läsa på om sag i helgen och kolla det på min nu också. Blir ju sugen när ni pillar.
Sen så skulle jag vilja flytta upp gaffelbenen så jag ser 3 streck. Måste jag ha ett depåstöd fram, eller är det någon som har nåt fulknep?

Tänkte typ depåstöd bak och domkraft under hojen? Kanske inte alls går att balansera.
 

westsidee

Ny medlem
Gick med
27 May 2013
Ort
Kungälv
Hoj
2012 Aprilia Tuono V4R
Jåke: jag har inte flyttat upp gaffeln än så att 3 ringar syns. Men med tanke att jag har 6mm mer Sag i fram bör det väll motsvara en extra ring. Vad tycker du ska jag flytta upp det eller inte?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Jåke: jag har inte flyttat upp gaffeln än så att 3 ringar syns. Men med tanke att jag har 6mm mer Sag i fram bör det väll motsvara en extra ring. Vad tycker du ska jag flytta upp det eller inte?
Nej, det motsvarar inte riktigt. Vill du ha den mer snabbsvängd än den är så ställ den på näsan lite till genom att justera benen.
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Ska ta och läsa på om sag i helgen och kolla det på min nu också. Blir ju sugen när ni pillar.
Sen så skulle jag vilja flytta upp gaffelbenen så jag ser 3 streck. Måste jag ha ett depåstöd fram, eller är det någon som har nåt fulknep?

Tänkte typ depåstöd bak och domkraft under hojen? Kanske inte alls går att balansera.
Vet inte riktigt var under hojen du tänkte sätta domkraft...

Fulvarianten är att försiktigt släppa skruvarna i kronan till ett ben i taget. Inte så mycket att benet rör sig och lossnar, utan bara så mycket att du kan rotera det. Då kan du få det att krypa upp sakta, när du har det rätt drar du bara åt igen och upprepar sedan med andra benet. Så gjorde jag.

Problemet är om man släpper för långt...
 

jowe

Medlem
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Trångsund
Hoj
Tuono V4R RTIB-Edition -12
Varför skulle man vilja ha den så hög fram?

När man läser rekommendationer för häng så trodde jag att det var underförstått att
man kompenserar ett mindre häng fram vid inställning för bana,
med att sänka hojen runt gaffelbenen motsvarande.

Även om det skulle vara så konstigt att man prioriterar maximal stabilitet vid bankörning så man måste brottas med hojen i kurvorna,
så får man ställa sig själv två frågor:

1. Vill du jaga varvtider eller vill du ha en hoj som känns rolig att köra?
2. Kommer du bara köra på slät banasfalt?

En hoj som står högt både fram och bak blir lätt att vicka mellan kurvorna, och motsvarande,
en låg hoj blir högfartsstabil.
Det låter som att hoj som blir höjd fram blir mindre stabil och mer trögstyrd. Tvärtom bra?
 
Last edited:

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Vet inte riktigt var under hojen du tänkte sätta domkraft...

Fulvarianten är att försiktigt släppa skruvarna i kronan till ett ben i taget. Inte så mycket att benet rör sig och lossnar, utan bara så mycket att du kan rotera det. Då kan du få det att krypa upp sakta, när du har det rätt drar du bara åt igen och upprepar sedan med andra benet. Så gjorde jag.

Problemet är om man släpper för långt...
Tack jåke. Skall köra på detta och sen försöka ställa in sag. Fanns fina videor på tuben såg jag.
 

westsidee

Ny medlem
Gick med
27 May 2013
Ort
Kungälv
Hoj
2012 Aprilia Tuono V4R
Varför skulle man vilja ha den så hög fram?

När man läser rekommendationer för häng så trodde jag att det var underförstått att
man kompenserar ett mindre häng fram vid inställning för bana,
med att sänka hojen runt gaffelbenen motsvarande.

Även om det skulle vara så konstigt att man prioriterar maximal stabilitet vid bankörning så man måste brottas med hojen i kurvorna,
så får man ställa sig själv två frågor:

1. Vill du jaga varvtider eller vill du ha en hoj som känns rolig att köra?
2. Kommer du bara köra på slät banasfalt?

En hoj som står högt både fram och bak blir lätt att vicka mellan kurvorna, och motsvarande,
en låg hoj blir högfartsstabil.
Det låter som att hoj som blir höjd fram blir mindre stabil och mer trögstyrd. Tvärtom bra?

Jag tror att jag skrev lite missvisande. Jag menade att höja gaffeln genom kronan... Så hojen blir lägre i fram.
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Först, få styrsel på häng. Går inte det, byt fjädrar.

Med 21mm bak, vad hade du rekommenderat för häng fram?
Jag har 41 mm nu.
Ska iväg och köra nästa vecka och hade vart gött om den är vettigt grundinställd.
 
Last edited:

redz

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Tuono V4R APRC -12
9L0E3ow.jpg

Gjorde inte så mycket att det regnade ~20 av 30mil hem från Sthlm idag.. Såhär roligt har jag nog inte haft sedan första dagarna med mckort tror jag. Vilken "!#(!"# hoj! :yoparty 200++ med motardhjälm är dock inget jag rekommenderar, känns fortfarande i nacken nu 6h efteråt.. :näsblod:hihi

Lite smågodis är redan på väg hem
-15t/44t drev (Kommer nog bara byta i bak först tills man börjar känna sig lite självmordsbenägen :crash)
-Techspec snakeskin (Jäklar vad halt det var trots skinnställ på..)
-R&G krashpuckar
-Austin Racing GP2 (Vilket jag nästan börjar ångra nu i efterhand, originalpipan lät ju riktigt bra på lite högre varv. Hade nog räckt att bara koppla bort flappern och kanske väntat med pipan till nästa år istället + race ecu)

Veckans projekt blir nog annars att fixa fälgstripes & byta ut speglarna tror jag, och köra en jävla massa hoj givetvis. :banana
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top