SVEMO: Vilka vill du se i roadracingsektionen

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Sprang på denna nu idag 9 nov.
Vill tro att fler vill ha ett ord med i laget runt RR sektionen – och här är rätt metod att visa det enligt vårt förbunds stadgar.


Mvh

/Eric Hulth
PSE


SVEMO: Nationellt grenmöte roadracing 2010
Datum: Lördagen den 27 november 2010
Plats: Quality Airport Hotel Arlanda
Tid: 11.00

Härmed kallas klubbrepresentanter, förare och funktionärer till nationellt grenmöte i roadracing 2010.
En (1) person från de föreningar som är upptagna i röstlängden har rösträtt. Därutöver får varje distrikt/förening skicka fritt antal deltagare.

Förening kan lämna förslag på personer som skall ingå i roadracing sektionen. Förslaget ska vara inskickat till anders.carlberg@svemo.se senast 29 oktober dvs. fyra veckor innan mötet.


Så istället för tangentbordsengagemang på forum – läs mer om mötet här:
www.svemo.se/Grenar/Roadracing/Nationelltgrenmote/Kallelse/


Och
Läs gärna igenom vad förbundet tagit beslut om angående förändrade beslutsvägar samt den väl långa förklaringen om hur det är tänkt att fungera från 2012. Du hittar det under ”Vad innebär förändringen”
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Problemet när det är föreningarna som väljer, är att det ofta är en person som är nära knuten till föreningen och banan som blir vald.

När sen den personen ska ta ett tufft beslut mellan två parter och dom parterna är "En förare" och en "Arrangör/banägare" och personen redan från början sitter i banägarens knä. Så kan det nog var svårt att göra en opartisk bedömning.
Typ köra för fort i depån, låta för mycket, slänga hojen på marken och sparka på den, inte ha sitt depåpass på sig, krasha in i andra förare när en pacecar plötsligt står still på långa rakan mm mm

Vi har ju sett hur dom sakerna ha dömts.
Sparka på en hoj = 2 månaders avstängning.
Orsaka olycka med Pacecar så 2 förare blir skadade i 6 månader och skrotar sina hojar = be om ursäkt via ett brev.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Problemet när det är föreningarna som väljer, är att det ofta är en person som är nära knuten till föreningen och banan som blir vald.

När sen den personen ska ta ett tufft beslut mellan två parter och dom parterna är "En förare" och en "Arrangör/banägare" och personen redan från början sitter i banägarens knä. Så kan det nog var svårt att göra en opartisk bedömning.
Typ köra för fort i depån, låta för mycket, slänga hojen på marken och sparka på den, inte ha sitt depåpass på sig, krasha in i andra förare när en pacecar plötsligt står still på långa rakan mm mm

Vi har ju sett hur dom sakerna ha dömts.
Sparka på en hoj = 2 månaders avstängning.
Orsaka olycka med Pacecar så 2 förare blir skadade i 6 månader och skrotar sina hojar = be om ursäkt via ett brev.
Berätta hur du ser en lösning på detta då?
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Engagemang & påverkan?

SVEMO är ju "du & jag"
Men, det är nog bra om fler engagerar sig i sin verksamhet (klubbens) OM man vill förändra något åt rätt håll. Att lyssna av möte på Arlanda kan vara ett litet steg, även om nu varje klubb bara har en röst.

Annars
RR sektionen gör för det mesta ett tidsmässigt tungt, oftast ouppskattat jobb på idell basis. Men detta är ju trots allt länken mellan dig, din klubb och (för att uttrycka det enkelt) "SVEMO HK". Gör vad du kan för att din klubbs röst skall slå igenom = visa engagemang.

Off topic(?)
Blir emellanåt rätt frusterad på att det som nu skapats efter alla demokratiska regler som finns nog innebär en lååång väg mellan: Tanke - Påverkan - Beslut = Förverkligande. Härav är blir det ju än viktigare att visionen om "Ett tydligare SVEMO" får fotfäste även i verkligheten.... och då är det bra om FLER kan ta del av HUR och av VILKA....


/E
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Kanske inte alltid behöver minimera läsarna av Sporthoj.com och de aktiva inom RR-sporten här på SH genom att hela tiden påtala att ingen här gör någonting mer än skriva på tangentbord och på forumet.

I övrigt, hoppas jag en som inte kör, men som springer i depåerna och snackar med alla och känner på "vibbarna" är den som ska föra talan. Vem det är vet jag inte. Men det bör inte vara en som kör en viss klass. Får fundera på det.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Berätta hur du ser en lösning på detta då?

Jag ser framför mig en person som "arbetar för förarna".
En person som är duktig på regler och rättvisa.
En person som får betalat för att säkerställa att banägarna och arrangörerna får på tasken och indragen möjlighet att arrangera tävlingar och träningar om dom inte säkerställer säkerheten för förarna och publiken.

Svemo ska ju vara domare mellan förarna, och kravställare mot arrangören.

Inte arrangörens nickdockor som bestraffar förarna när dom bryter mot arrangörens tycke.

Den här personen behöver inte kunna ett smack om roadracing från början. Det lär man sig med tiden. Det viktiga är att kunna säkerhet och att läsa reglemente och våga stå på sig.

Som det är i dag så är dom flesta inom svemo personer som är intresserade av roadracing och ofta är aktiva personer på banan. Och inte gärna vill komma på kant med varken arrangörer eller banägare.

Kolla hur starkt Svemo har aggerat mot Roadracing och högfartstävling med isdäck. Där förare blir hotade om indragen licens om dom deltar i en tävling som en arrangör genomför utan Svemo.

Tänk om svemo skulle aggera så hårt mot en arrangör som inte följer säkerheten på någon av banorna. Då skulle det nog bli ändringar omgående.

Tror jag i alla fall.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Du har nog missuppfattat Svemos roll. Svemo är ingen domare mellan aktiva/banägare. Svemo är det förbund som organiserar tävlingar på 2 hjul. Dom ska tillvarata ALLAS intresse, inte bara förarnas. Dom ska jobba för SPORTENS bästa, inte för den enskilda parten. Du vill ha en förarrepresentant, och det behövs också. Det finns det dock andra trådar som behandlar.

Angående olyckan du hänvisar till, innan du kritiserar de inblandade kanske du skulle bemöda dej om att ta reda på fakta. Tragiskt att den hände, men det finns så många olika faktorer som gick fel att det inte skulle löna sej att hänga nån enskild part i målet.
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Ni som har möjlighet , gör er röst hörd och få bort gamla inventarier i ledningen
 

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
Svemo är det förbund som organiserar tävlingar på 2 hjul.
Njae, inte riktigt. Det är stor skillnad mellan SVEMO som specialförbund och klubbarna som gör det reella jobbet med tävlingarna på banorna.

Angående valet till sektionen så är det som sagt var så att det är klubbarna som ska lägga fram namn.

Men oavsett antal röster etc. så finns det en liten abrovink i SVEMOs reglemente runt det hela och det är att det är styrelsen som till syvende och sist bestämmer vilka som ska sitt i sektionerna.

Alltså, om det blir 100% majoritet bakom ett eller flera namnförslag på de nationella grenmötena så gäller inte det såvida det inte faller styrelsen på läppen.

Är inte helt säker på hur det där går ihop med demokratikraven från RF.

I annat så skulle nya namnförslag för sektionen lämnats in av intresserade klubbar senast den 29 oktober.

Notera också att ska en klubb kunna rösta i de frågor som tas upp på mötet den 27 november så måste man ha anmält det till SVEMO senast den 12 november, nu på fredag.

Och för att överhuvudtaget kunna rösta på mötet måste klubben man representerar finnas med i SVEMOs allmänna röstlängd och det har visat sig inte vara så självklart som man tror.

Mvh
PiPPi
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Du har nog missuppfattat Svemos roll. Svemo är ingen domare mellan aktiva/banägare. Svemo är det förbund som organiserar tävlingar på 2 hjul. Dom ska tillvarata ALLAS intresse, inte bara förarnas. Dom ska jobba för SPORTENS bästa, inte för den enskilda parten. Du vill ha en förarrepresentant, och det behövs också. Det finns det dock andra trådar som behandlar.

Angående olyckan du hänvisar till, innan du kritiserar de inblandade kanske du skulle bemöda dej om att ta reda på fakta. Tragiskt att den hände, men det finns så många olika faktorer som gick fel att det inte skulle löna sej att hänga nån enskild part i målet.

Men tittar man på vad Svemo gör på tävlingarna. Så ägnar dom väldigt mycket tid till att springa arrangörens ärenden och straffa förare mot arrangörens regler.

Däremot när arrangören ställer ut traktorer på banan eller gör andra farliga saker, så hjälper dom aldrig föraran att ställa krav på arrangören.

Tydliga fall av Jäv!
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Men tittar man på vad Svemo gör på tävlingarna. Så ägnar dom väldigt mycket tid till att springa arrangörens ärenden och straffa förare mot arrangörens regler.

Däremot när arrangören ställer ut traktorer på banan eller gör andra farliga saker, så hjälper dom aldrig föraran att ställa krav på arrangören.

Tydliga fall av Jäv!

Visa mej ett enda fall där Svemo sprungit arrangörens ärende!
Arrangören gör inga egna regler. De regler som gäller är de som står i SR/NT och tilläggsregler. Om man bryter dom får det konsekvenser. Vad är så svårt att förstå med det? Detsamma gäller i samtliga idrotter under RF!

Angående traktorer på banan antar jag att du syftar på incidenten på knudan, var det någon förare som lämnade in en protest på det?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Angående traktorer på banan antar jag att du syftar på incidenten på knudan, var det någon förare som lämnade in en protest på det?
En rakryggad TL borde ha anmält sig själv på något vis för att få det hela utrett och för att se till att det aldrig kan ske igen.

Arrangören gör inga egna regler. De regler som gäller är de som står i SR/NT och tilläggsregler. Om man bryter dom får det konsekvenser. Vad är så svårt att förstå med det? Detsamma gäller i samtliga idrotter under RF!
Jag kanske missförstår dig men det är väl arrangören som skapar TR och därmed sätter högst egna regler för den aktuella tävlingen?
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
..
Jag kanske missförstår dig men det är väl arrangören som skapar TR och därmed sätter högst egna regler för den aktuella tävlingen?

TR är bara info om vilken sida ambulansen kör på, vad namnen på dom som är ansvariga för tävlingen heter, vart miljöstationen ligger, när besiktningen är öppen och när det är depåtystnad. "Info för förarna gällande bana x" hade varit bättre namn än "tillägsregler". Den inehåller inte regler som styr det sportsliga eller tekniska reglementet. Enda den skulle kunna inehålla om det är isf en påminnelse ifall någon av dom 2 reglementen uppdaterats/ändrats sen tidigare race.
 
Last edited:

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
TR är bara info om vilken sida ambulansen kör på, vad namnen på dom som är ansvariga för tävlingen heter, vart miljöstationen ligger, när besiktningen är öppen och när det är depåtystnad. "Info för förarna gällande bana x" hade varit bättre namn än "tillägsregler". Den inehåller inte regler som styr det sportsliga eller tekniska reglementet. Enda den skulle kunna inehålla om det är isf en påminnelse ifall någon av dom 2 reglementen uppdaterats/ändrats sen tidigare race.

Så ska det nog vara.
Men så används det inte.
Arrangörerna använder TR för att sätta egna regler.

Tex hela ljudmätningshistorien har vid många tillfällen anpassats via TR.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Så ska det nog vara.
Men så används det inte.
Arrangörerna använder TR för att sätta egna regler.

Tex hela ljudmätningshistorien har vid många tillfällen anpassats via TR.

Det är därför racen mer och mer ser ut som dåliga bankörningar. För att man inte följer enkla tävlingsregler som funkat sen tidigare. Hade en arrangör kunnat sätta egna sportsliga eller tekniska regler så är det stor risk att dom är för opartiska och kan tex bara godkänna en viss typ av ljuddämpare som alla i deras klubb blivit sponsrade med eller liknande..
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Njae, inte riktigt. Det är stor skillnad mellan SVEMO som specialförbund och klubbarna som gör det reella jobbet med tävlingarna på banorna.

Angående valet till sektionen så är det som sagt var så att det är klubbarna som ska lägga fram namn.

Men oavsett antal röster etc. så finns det en liten abrovink i SVEMOs reglemente runt det hela och det är att det är styrelsen som till syvende och sist bestämmer vilka som ska sitt i sektionerna.

Alltså, om det blir 100% majoritet bakom ett eller flera namnförslag på de nationella grenmötena så gäller inte det såvida det inte faller styrelsen på läppen.

Är inte helt säker på hur det där går ihop med demokratikraven från RF.

I annat så skulle nya namnförslag för sektionen lämnats in av intresserade klubbar senast den 29 oktober.

Notera också att ska en klubb kunna rösta i de frågor som tas upp på mötet den 27 november så måste man ha anmält det till SVEMO senast den 12 november, nu på fredag.

Och för att överhuvudtaget kunna rösta på mötet måste klubben man representerar finnas med i SVEMOs allmänna röstlängd och det har visat sig inte vara så självklart som man tror.

Mvh
PiPPi


Stämmer bra.
Jag var nominerad för ett par år sedan till Svemo som representant från LMS.
Men när några av Svemos styrelse ringt mig och frågat var jag står i några frågor, bla vad jag tyckte om att röst ut ordförande. För övrigt personer som jag aldrig förr hade pratat med och senare inte sett eller haft med att göra.
Dom valde Per Träff från LMS i stället, som också var framröstad från LMS. Inget dåligt val i sig, jag tycker han gör ett väldigt bra jobb. Men så blev det i alla fall.

Jag var mest intresserad av att gå med i Svemo för att styra upp allt som jag betraktar som skitdåligt. Men efter ett 5år som tävlande och att jag dessutom inte kom med i Svemo, så ställer jag mig till den skaran som skiter i att försöka förändra något. Det tar för mycket tid och det är för mycket kottplockare som tycker att värden ska drivas av gratisarbetare, bara alla har roligt, och ingen kan ställas som ansvarig.

Så jag löser mina egna problem och vädrar mina åsikter på SH i stället.
 

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
Jag vill se att Anders "petjo" Lilja blir RR förbundskapten.
och brevid honom Nordgren.

Det som finns i dag är inte mycket att ha när det blåser.

Pelle Träff e bra. Men ett problem egen intresse lite gran.
Han har väl 1 son som kör.

och som domare så spelar det ingen roll vem vad varför.
Bara dom är på lästa i regelboken och kan tolka den rätt.
men det finns ju riktigt oönskvärda som skulla av gå i från sin post.
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top