Biltemas lamineringsepoxy - bra eller anus?

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Är på väg att införskaffa lite kolfiber samt kevlarväv för att bygga lite bärande detaljer till mc:n. Nu är det ganska dyrt att plocka vätskor från utlandet, så jag undrar ifall man kan lita på Biltemas lamineringsepoxy (den de säljer till sin kolfiberväv) till att bygga hållare och fästdetaljer för ljuddämparburkar. Förutom att vara utsatt för en del krafter, misstänker jag att dämparburkarna (som är i kolfiber) kan bli upp mot 200 grader varma.

Några åsikter i frågan?
 

MadKat

Luktar gummi?
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Än så länge
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -93
Känner folk som plastat ihop hela båtar med biltemas polyester och även mycket av deras epoxy, så håller gör det säkert.

Och värme ska inte vara ett stort problem om du inte nu vill bygga grenrör vill säga..

Så kör på :tummenupp
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag vet inget om biltemas produkter, men inget Epoxy mår bra av temperaturer upp mot 200 grader (max 170 grader). Dock är väll aldrig utsidan av en ljuddämpare så varm? :tummenupp
 

MadKat

Luktar gummi?
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Än så länge
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -93
Det byggs bilar i kolfiber så jag tror inte kevlar är ett måste :D

Har du erfarenhet inom att plasta med kolfiber? Då det är mycket svårt att få det snyggt om man inte vet vad man gör/har tillgång till rätta släpp medel, vakuum formar etc..

Finns dock fall där många lyckats med gott resultat utan vakuum så visst går det...

Ett litet varningens finger bara, då det blir dyrt om det blir fel :tummenupp
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Det byggs bilar i kolfiber så jag tror inte kevlar är ett måste :D

Har du erfarenhet inom att plasta med kolfiber? Då det är mycket svårt att få det snyggt om man inte vet vad man gör/har tillgång till rätta släpp medel, vakuum formar etc..

Finns dock fall där många lyckats med gott resultat utan vakuum så visst går det...

Ett litet varningens finger bara, då det blir dyrt om det blir fel :tummenupp

Jag har byggt kåpor i glasfiber utan vakuum, dock tänkte jag vakuumdra kolfibern då det är så små detaljer. Visst borde det funka att bygga en mall av aluplplåt/trä och sen ha en simpel ejektor på tryckluft för att alstra vakuum nog?

Förresten, visst nöts det väl upp även i kolfiber om man inte förstärker fästhål med något starkare? Alla seriösa hojkåpor har ju kevlarinlägg runt skruvhål osv.
 
Last edited:

MadKat

Luktar gummi?
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Än så länge
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -93
Tyvär kan jag inte svara på mer, då jag inte är så super insatt i ämnet.. Och har själv bara använt mig av vanlig glasfiber.

Så nu får någon annan med mer kunskap ta över :)
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Förresten, visst nöts det väl upp även i kolfiber om man inte förstärker fästhål med något starkare? Alla seriösa hojkåpor har ju kevlarinlägg runt skruvhål osv.

gjut in metallbrickor etc.där fästhålen ska vara i kåpan... :tummenupp

all kolfiber/kevlar/glasfiber etc. i ju rätt så poröst så det går ju sönder efter ett tag annars..


mvh.T
 

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Jag har byggt kåpor i glasfiber utan vakuum, dock tänkte jag vakuumdra kolfibern då det är så små detaljer. Visst borde det funka att bygga en mall av aluplplåt/trä och sen ha en simpel ejektor på tryckluft för att alstra vakuum nog?

Förresten, visst nöts det väl upp även i kolfiber om man inte förstärker fästhål med något starkare? Alla seriösa hojkåpor har ju kevlarinlägg runt skruvhål osv.

På fästpunkter för bärande delar brukar de väl ha aluminiumdelar/rör eller liknande. Just för att det nöts där med tiden.
Kevlar är ju slitstarkare och brukar vara bra på tex svingskydd. Men ytterst på din fästpunkt blir det ändå epoxy, sen när det nötts bort kommer kolfiber eller kevlar att börja nötas.
Så jag skulle kolla upp om det gick att integrera aluminium vid bärande fästpunkter.. Bara en tanke..

2c
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Gjut in aluminiumplattor där du ska ha fästelement och borra dom efteråt. Epoxi gillar i regel in höga temperaturer som tidigare personer sagt. Fråga på, jag jobbar med sånt här dagligen.
Och förresten, var försiktig när du jobbar med epoxin.
 

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Halmstad
Hoj
S1000RR -12 racehoj
Egentligen har jag ingen aning men jag förmodar att Biltema inte tillverkar sin epoxi själva så kvalitén skulle jag inte oroa mig för.
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Egentligen har jag ingen aning men jag förmodar att Biltema inte tillverkar sin epoxi själva så kvalitén skulle jag inte oroa mig för.

Nej dom köper nog sin. Men jag har försökt googla och hitta datablad på den men det verkar inte vara så lätt att hitta.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Gjut in aluminiumplattor där du ska ha fästelement och borra dom efteråt. Epoxi gillar i regel in höga temperaturer som tidigare personer sagt. Fråga på, jag jobbar med sånt här dagligen.
Och förresten, var försiktig när du jobbar med epoxin.

Har du erfarenhet av mer avancerad konstruktion som t.ex detta?
Jag har försökt läsa på men blir inte klok på riktigt hur aluminium stycket som bakhjulsaxeln löper igenom och kolfiberna är sammabundet.
Gjutet på plats, limmat efter, om det är gjutet hur stor är biten, en hel del större än vad vi ser kanske?

_TIN7319b.jpg



Är ytan slät eller kanske räfflad, förbehandlad (typ emulsion/sizing) , ?
 
Last edited:

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Har du erfarenhet av mer avancerad konstruktion som t.ex detta?
Jag har försökt läsa på men blir inte klok på riktigt hur aluminium stycket som bakhjulsaxeln löper igenom och kolfiberna är sammabundet.
Gjutet på plats, limmat efter, om det är gjutet hur stor är biten, en hel del större än vad vi ser kanske?

_TIN7319b.jpg



Är ytan slät eller kanske räfflad, förbehandlad (typ emulsion/sizing) , ?

Inte just svingar men jag kan göra ett antagande hur den är tillverkad.

Kolfibern:
Den verkar ha en delning en bit upp så jag antar att den är gjord i tre delar som är ihoplimmade. Eventuellt är den gjord i ett stycke och att delningen man ser är ett yttre skikt för utseendets skull så man ska se att det är kolfiber (vävda mönstret). Jag tror att delarna (delen) gjutits i hela stycken med en kärna av någon tätare typ. Man har med all sannorlikhet inte använt väv utan enkelriktade fibrer mestadels.

Fästelementen:
kolfibern har nog efterbearbetats (fräsning) och sedan har man limmat in alla fäst-element efteråt. Förmodligen är svingbitarna längre än man tror och instuckna en bit i kolfiberkärnan. Det hade varit intressant att se innersidan av svingen.

Glasblästring brukar vara bra för att få bra vidhäftning vid limning.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Nej dom köper nog sin. Men jag har försökt googla och hitta datablad på den men det verkar inte vara så lätt att hitta.
Det brukar finnas en produktansvarig på Biltema som kan svara på den frågan...
Börja där.
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Det brukar finnas en produktansvarig på Biltema som kan svara på den frågan...
Börja där.

Jo om man verkligen vill ha tag i det så.. Men det får nog trådstartaren göra isåfall. Jag skaffar epoxi på annat håll. :)
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Inte just svingar men jag kan göra ett antagande hur den är tillverkad.

Kolfibern:
Den verkar ha en delning en bit upp så jag antar att den är gjord i tre delar som är ihoplimmade. Eventuellt är den gjord i ett stycke och att delningen man ser är ett yttre skikt för utseendets skull så man ska se att det är kolfiber (vävda mönstret). Jag tror att delarna (delen) gjutits i hela stycken med en kärna av någon tätare typ. Man har med all sannorlikhet inte använt väv utan enkelriktade fibrer mestadels.

Fästelementen:
kolfibern har nog efterbearbetats (fräsning) och sedan har man limmat in alla fäst-element efteråt. Förmodligen är svingbitarna längre än man tror och instuckna en bit i kolfiberkärnan. Det hade varit intressant att se innersidan av svingen.

Glasblästring brukar vara bra för att få bra vidhäftning vid limning.

Tackar
jag håller med dig, det låter som det troliga sättet, jag har inte hittat nån bild där "locket" inte finns med, så där under är nog alustycket limmat ja.


_gi27606.jpg
 
Last edited:

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Tackar
jag håller med dig, det låter som det troliga sättet, jag har inte hittat nån bild där "locket" inte finns med, så där under är nog alustycket limmat ja.

Vad jobbar du med/på?

Det ser ut som titan använts till svinginfästningen, dels pga utseendet men även pga hur det är utformat.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top