Köpa högprestandalaptop...

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Min nuvarande dator (Fujitsu siemens amilo li1718, gammal som gatan och med taskiga komponenter) driver mig till vansinne då den inte pallar någonting, är allmänt jävla slö och bara allmänt vidrig, så det börjar bli dags att byta upp sig. Frågan är bara, vad ska man ha?
När jag köpte min förra så gick jag ganska mycket på pris och inte särskilt mycket på komponenter. Den här gången får det bli tvärtom, så man slipper känna att man måste uppgradera mer eller mindre direkt. Jag vill ha en dator med hög prestanda, en som klarar av avancerade spel och program (gärna flera åt gången) utan att bli slö, hacka eller hänga sig. En snabb och effektiv jäkel som bara matar på fort som satan och som klarar av vad jag säger åt den att göra. Helst så billigt som möjligt så klart, mest bang for the buck gäller som vanligt. Men budgeten är ändå hyfsad, räknar med att lägga en bit över 10k. Någon som har några tips?

Har varit nere och pratat med folket på onoff, och de kom med två förslag:
http://shop.onoff.com/Produkter/Dat...orer/15-16_tum/HP_DV6-3091EO/prd23380310.aspx
Eller en helt ny asus som inte hunnit komma ut ännu, uppföljaren till den här:
http://www.asus.se/product.aspx?P_ID=bplbQOy6w8myYSq5
Kostnad asusen: 12999:-, och då ingår enbart de bästa komponenterna. Bland annat, om jag inte minns helt fel, följande grafikkort:
http://www.notebookcheck.net/ATI-Mobility-Radeon-HD-5870.23073.0.html

Finns det någon maskin som kan konkurrera med dessa två, antingen vad gäller prestanda eller pris? Vilken dator bör man satsa på? Asusen kostar ju "bara" en tusenlapp mer, är den värd det? Vilken motsvarar bäst mina behov? Finns det någon ännu bättre för ungefär samma pengar, eller någon som är ungefär lika bra fast för mindre pengar?
Hjälp snälla, jag är borttappad i datorträsket! Någon affär man kan handla av som har studentrabatt eller liknande vilket gör någon av datorerna extremt jätteprisvärd? för även om jag nog kan tänka mig att lägga sådär 12 000 på en dator så är det samtidigt ganska saftigt... Så om man kan få ner priserna vore det toppen. Borde man kanske rentav handla utomlands? Farsan flyger till staterna med jämna mellanrum... Och jag pluggar på LTH och har studiemedel (har dock inte hunnit få mitt csn-kort ännu), så jag borde kunna utnyttja rabatterbjudanden om såna finns.
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Eftersom jag har en gammal über-Asus (G2S) som har funkat riktigt bra sen jag köpte den säger jag givetvis att du ska köpa Asusen. Verkar ha bättre skärm med, FullHD vs FulHD.
 

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Mölnlycke
Hoj
xjr1300
Det är fortfarande bara en laptop och kommer att prestera där efter.
Grovt höftad, en laptop presterar 1/3 av en desktop för samma pris.

(och nä, jag har inte något riktigt vettigt att komma med eftersom jag inte har någon riktig koll på bärbara)
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
om du vill ha top of the line så titta på eurocoms utbud :) de är dyra men så tillverkar de äkta desktop replacements med.
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Om jag vore dig skulle jag satsa på HP datorn... Den kommer funkar bra till både film och spel. Surfning klarar ju vilken dator som hellst.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Min nästa bli högst troligt en Asus, min gamla asus ja har i garderoben känns fortfarande bättre än min vaio va gäller kvalitén.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Eftersom jag har en gammal über-Asus (G2S) som har funkat riktigt bra sen jag köpte den säger jag givetvis att du ska köpa Asusen. Verkar ha bättre skärm med, FullHD vs FulHD.

Tackar för det, en röst åt asusen!

Det är fortfarande bara en laptop och kommer att prestera där efter.
Grovt höftad, en laptop presterar 1/3 av en desktop för samma pris.

(och nä, jag har inte något riktigt vettigt att komma med eftersom jag inte har någon riktig koll på bärbara)

Förvisso, men en vanlig stationär är inte ett alternativ. Har alltid datorn med mig när jag åker någonstans, och jag gillar att sitta lite överallt med datorn. Så jag vill ha så bra prestanda som möjligt i en bärbar dator. Men tack ändå!

om du vill ha top of the line så titta på eurocoms utbud :) de är dyra men så tillverkar de äkta desktop replacements med.

Ska kolla på det, tack!

Om jag vore dig skulle jag satsa på HP datorn... Den kommer funkar bra till både film och spel. Surfning klarar ju vilken dator som hellst.

Är asusen inte värd en tusenlapp extra då? Vill ha något så bra som möjligt (inom vettiga prisramar) så att jag slipper uppgradera inom närmsta tiden.

På försäljaren så lät det som att asusen har bättre komponenter rakt igenom men bara en tusenlapp dyrare, och i så fall kan det nog vara värt det...

Min nästa bli högst troligt en Asus, min gamla asus ja har i garderoben känns fortfarande bättre än min vaio va gäller kvalitén.

Ytterligare en röst för asus, tack!

Den här har ganska bra grejer i sig och passar din budget:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=682770

Själv tycker jag dom kunde ha gjort den lite mer stilren. Men bra prestanda för priset lär den ju iaf ha.

Tack för tipset, helt klart ett alternativ!
Fast vad är det för märke egentligen, någon som har bättre koll på det?:va är det något att ha?
 
Last edited:

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Mölnlycke
Hoj
xjr1300
MSI är väl känd som lite "budget" inom pc världen, ofta rätt bra förhållande mellan pris/prestanda
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Tack för tipset, helt klart ett alternativ!
Fast vad är det för märke egentligen, någon som har bättre koll på det?:va är det något att ha?

Borde finnas mycket recensioner ifall du googlar lite. Verkar vara många som har köpt den iaf. Fast jag har själv ingen aning eftersom jag aldrig provat nån.

Annars finns ju den här ifall du hellre vill ha Asus: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=653931
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Borde finnas mycket recensioner ifall du googlar lite. Verkar vara många som har köpt den iaf. Fast jag har själv ingen aning eftersom jag aldrig provat nån.

Annars finns ju den här ifall du hellre vill ha Asus: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=653931

Ska göra så!

Det där är ju typ föregångaren till den dator jag blev tipsad om, den verkar ganska sjyst den också.

MSI tillverkar moderkort und so weiter.

MSI är väl känd som lite "budget" inom pc världen, ofta rätt bra förhållande mellan pris/prestanda

Tack för info!
 
Last edited:

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Du kommer reta dig på att inte ha nån numpad om du skaffar en utan... :gnissla
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Du kommer reta dig på att inte ha nån numpad om du skaffar en utan... :gnissla

du menar den där lilla 3x4 raden med siffror till höger? Använder den aldrig på de datorer som har en så det är nog ingen risk att jag ens lägger märke till det, men tack för varningen!
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
du menar den där lilla 3x4 raden med siffror till höger? Använder den aldrig på de datorer som har en så det är nog ingen risk att jag ens lägger märke till det, men tack för varningen!

Okey, du är för ung för att betala räkningar alltså :D
Betala räkningar utan numpaden suger bajsanus rent ut sagt, jag har ingen på min jävla vaio-jävel :gnissla
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Var kan man hitta info om den och när ska den komma? Den kanske är värd att vänta på ifall den är bra.

Gå till onoff och fråga om den nya asusen för 13000 kr, efterföljaren till republic of gamers datorerna. Typ en http://www.asus.se/product.aspx?P_ID=8je5Ot4HBnKOdT81 fast 15 tums skärm.
Citerar säljaren jag pratade med: "Top of the line. Med en sån behöver du aldrig fundera på vad du stoppar in, den fixar allt". Om det stämmer så lär det vara en bra dator, jag ska tillbaka näsa vecka och få veta mer (exakt info om den hade inte ens hunnit komma upp på deras datorer).

Okey, du är för ung för att betala räkningar alltså :D
Betala räkningar utan numpaden suger bajsanus rent ut sagt, jag har ingen på min jävla vaio-jävel :gnissla

Jepp:D
Förstår...:gnissla

Asus G73 är ju medlem av ROG familjen, så den skulle väl duga till att spela lite med, dock blir det lite högre pris.
T.ex. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=635482

Den asus jag funderar på är lillebror till den där, samma komponenter mer eller mindre fast 15 tums skärm. Om jag förstod säljaren rätt.

Är det någon som har tips angående priserna? Lönar det sig att handla utomlands? För om den nya asusen är så himla bra så vill jag ha en sån, men 13k är rätt dyrt... Men kan man få ner den lite blir den jävligt intressant.
 
Last edited:

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
gå till onoff och fråga om den nya asusen för 13000 kr, efterföljaren till republic of gamers datorerna. Typ en http://www.asus.se/product.aspx?p_id=8je5ot4hbnkodt81 fast 15 tums skärm.
Citerar säljaren jag pratade med: "top of the line. Med en sån behöver du aldrig fundera på vad du stoppar in, den fixar allt". Om det stämmer så lär det vara en bra dator, jag ska tillbaka näsa vecka och få veta mer (exakt info om den hade inte ens hunnit komma upp på deras datorer).



Jepp:d
förstår...:gnissla



den asus jag funderar på är lillebror till den där, samma komponenter mer eller mindre fast 15 tums skärm. Om jag förstod säljaren rätt.

är det någon som har tips angående priserna? Lönar det sig att handla utomlands? För om den nya asusen är så himla bra så vill jag ha en sån, men 13k är rätt dyrt... Men kan man få ner den lite blir den jävligt intressant.

åäö! ...
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
13k är ju billigt för bra prestanda, mitt jävla as till "bärbar" kostade drygt 18 :brinnerupp
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top