Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Gott med vinterprojekt. Two strok man var hemma å hämtade sina småhjul????. Blir kanske två bänkbyggar trådar i vinter?

Tackar för hjulen!


Hehe... Jag är som Löfven just nu, jag har inte ens en plan.
Har sökt flera år efter ett svänghjul men vad ska jag göra när jag nu fick två?

Bromsbänk som även klarar 2wd bil?
Två identiska bänkar och sälja en?
Bygga en och spara ena hjulet till idéerna kommer?
En stationär broms hemma, och en mobil på släp eller pickup?
Den senare skulle ju även kunna tjänstgöra som träningsmaskin för whellies.
Eller en broms för skotermotorer?
Eller...
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Kanske bra att prata ihop med Blownharley, han har mycket fin bänk och kanske något tips på styrning?
//
Har blitt gött sugen på bromsbänks projektet igen. Fick en massa 50x50x5 rör från jobbet i våras och nu har jag pengar till styrsystem. lutar åt ett australiskt system som verkar vettigt prismässigt och avsett DIY bänkar och är komplett med det nödvändigaste. plocka på extra funktioner verkar inte dyrt heller
http://dtec.net.au/

Hojen går fö som en påse skridskor för tillfället men den är ju ett ganska funktionslöst spett så det ska nog gå o lura ut vad det är.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det verkar som min platta skicker massa frågetecken istället för smileys? Kanske bara ett typiskt fel.....

Rätt säker på att det är på grund av att forumet använder ett teckensnitt eller en code page som inte innehåller emojis eller annan fancy modern teckenhantering.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det blir en accbänk eller interia bänk. Saker man vill kunna logga motorvarvtal. Lambda laddtryck avgastemp. I nämd ordning. Pratade med anderssonturbo han använder frambromsar till volvo 850 o lägger last på för o mappa dellast etc i sin acc bänk och det funkar utmärkt enligt han. Jag ska ju bara bänka gammelt skrot är ju tanken men man vet ju aldrig.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det blir en accbänk eller interia bänk. Saker man vill kunna logga motorvarvtal. Lambda laddtryck avgastemp. I nämd ordning. Pratade med anderssonturbo han använder frambromsar till volvo 850 o lägger last på för o mappa dellast etc i sin acc bänk och det funkar utmärkt enligt han. Jag ska ju bara bänka gammelt skrot är ju tanken men man vet ju aldrig.

Och skivbromsen sköter du för hand och inte datorn?
Kiten från din länk funkar nog bra och det är väl knappt värt besväret att prgramera själv om man kan handla för de pengarna.

Vill man programmera själv så är väl ett sånt här kort och en gammal dator lägsta möjliga nivå man kan starta ifrån.
https://www.vellemanstore.com/en/velleman-k8055n-usb-interface-board-kit-updated-version
Den har ju även utgång så att man kan styra tex ett servo för bromsningen.
Bör vara tillräckligt snabbt för de flesta hemmapulare, jag har ett liggande hemma men har bara testat lite med en accelerometer på kontoret tills jag kopplade accelerometern fel och brände den.
Men min första version av logger så småningom blir nog med det kortet.


Därifrån finns det väl ingen övre gräns.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag kör s60r skiva med ok o har en oljefri kompressor inbyggd i bänken som via en pedal aktiverar en långslagig trykluft kolv som via en hävarm trycker på huvud cylindern.

Till detta har jag en manuell tryck regulator o strypventil i serie så jag kan lägga dellast o bestämma hur fort jag vill att trumman skall deaxelerera.

Billigt o funkar hur bra som helst.


Bygg nu så rullen o lagerbockarna du hämtade kommer till användning

Mvh
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Bra tips där moddlarn. Tryckluftskolvar har ja ju ett gäng i br o ha lådan. Skulle vilja svänga förbi nåndag o ta en noggrannare kik på din bänk.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Och skivbromsen sköter du för hand och inte datorn?
Kiten från din länk funkar nog bra och det är väl knappt värt besväret att prgramera själv om man kan handla för de pengarna.

Vill man programmera själv så är väl ett sånt här kort och en gammal dator lägsta möjliga nivå man kan starta ifrån.
https://www.vellemanstore.com/en/velleman-k8055n-usb-interface-board-kit-updated-version
Den har ju även utgång så att man kan styra tex ett servo för bromsningen.
Bör vara tillräckligt snabbt för de flesta hemmapulare, jag har ett liggande hemma men har bara testat lite med en accelerometer på kontoret tills jag kopplade accelerometern fel och brände den.
Men min första version av logger så småningom blir nog med det kortet.


Därifrån finns det väl ingen övre gräns.

Prograamera själv är inte för mig. Skulle gärna kunna men när det kommer till kritan så finns inte intresset för att sätta mig in i det.

Beställde styrsystem från d-tec idag. De bekräftade betalningen och informerade om de skulle skicka med post så nu har jag kastat mina surt förvärvade pengar ned i ett svarthål stavat Postnord:huvet:huvet

Är det bara jag som tycker att det märkligt att om samma myndighet utför samma uppgift i flera hundra år, plöstligt inte klarar av den uppgiften?
speciellt med tanke på att konkurrens och E-mail har gjort arbetsbördan mindre??

Bakre topplocket sprucket f.ö
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Prograamera själv är inte för mig. Skulle gärna kunna men när det kommer till kritan så finns inte intresset för att sätta mig in i det.

Beställde styrsystem från d-tec idag. De bekräftade betalningen och informerade om de skulle skicka med post så nu har jag kastat mina surt förvärvade pengar ned i ett svarthål stavat Postnord:huvet:huvet

Är det bara jag som tycker att det märkligt att om samma myndighet utför samma uppgift i flera hundra år, plöstligt inte klarar av den uppgiften?
speciellt med tanke på att konkurrens och E-mail har gjort arbetsbördan mindre??

Bakre topplocket sprucket f.ö

Lycka till, det går nog tio gånger snabbare så! :tummenupp

Postverket håller på att avveckla sig själva och montera ner funktion efter funktion. Det började med att dom tog bort kassaservice och postkontoren. Nu har dom avsagt sig ansvar för paketen som dom knappt levererar. Så kvarstår är bara att totalt upphöra med att leverera paketen.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
labbade lite i D-techs bygg guide. Fanns excelark för beräkning av inertia av bromsrullar. visade sig att min 450kgs rulle var optimal till effekter runt 50hk. för liten ytterdiameter. Jag får lägga till Bm boxersvänghjulet jag har under arbetsbänken. då kan jag bänka iaf 100hk under någorlunda optimala förhållanden.
Det finns ju fler fördelar. det sitter en startmotorkrans på det extra svänghjulet så bygga in en start funktion i bänken blir ju en baggis.

two stroke, du har en bra turbohojs interia!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
labbade lite i D-techs bygg guide. Fanns excelark för beräkning av inertia av bromsrullar. visade sig att min 450kgs rulle var optimal till effekter runt 50hk. för liten ytterdiameter. Jag får lägga till Bm boxersvänghjulet jag har under arbetsbänken. då kan jag bänka iaf 100hk under någorlunda optimala förhållanden.
Det finns ju fler fördelar. det sitter en startmotorkrans på det extra svänghjulet så bygga in en start funktion i bänken blir ju en baggis.

two stroke, du har en bra turbohojs interia!

Jodu, vi kanske skulle ha bytt svänghjul för jag hade inte tänkt mig några effektstinna maskiner. Men det är ju för sent nu... Men du kan ju alltid lägga på en extra broms, men då krävs det ju genast en massa reglering.

Jag fick ju två svänghjul dessutom och ett alternativ är att jag monterar dom parallellt med en axel mellan så man kan köra 2wd bil. Och då funkar det nog även med dubbelturbo på hojen. :D

Tänk bara på varvtalet om du lägger dit ett gjutjärnssvänghjul. Inte så kul sitta på hojen om svänghjulet exploderar. Om det nu är gjutjärn?
 
Last edited:

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Hur mycket vikt behöver lägga till ca?
Finns ibland bra skrot på arbetet....
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jodu, vi kanske skulle ha bytt svänghjul för jag hade inte tänkt mig några effektstinna maskiner. Men det är ju för sent nu... Men du kan ju alltid lägga på en extra broms, men då krävs det ju genast en massa reglering.

Jag fick ju två svänghjul dessutom och ett alternativ är att jag monterar dom parallellt med en axel mellan så man kan köra 2wd bil. Och då funkar det nog även med dubbelturbo på hojen. :D

Tänk bara på varvtalet om du lägger dit ett gjutjärnssvänghjul. Inte så kul sitta på hojen om svänghjulet exploderar. Om det nu är gjutjärn?

Jag kommer nog mest bänka gamla förgasar harleys o trajor dvs effekter runt 50 hk. Men det vore u surt att inte kunna bänka nästa projekt vad nu det månne vara. Iaf ingen turbohoj. Jag är rättsäker på att svänghjulet är i stål. jag får väl göra en sprickindikering innan jag bygger in det i rullen

Hur mycket vikt behöver lägga till ca?
Finns ibland bra skrot på arbetet....
Ingenfara jag har nog det skrot jag behöver. Kan ändå aldrig bygga en bänk som funkar bra till både grannens Sachs och till peterpains herrejösses busa
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Närmaste tanke var väl TD47!!!
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Titanic vridet i en lastbils sexa med turbo får nog turbobusorna att kissa ned sig:hihi
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det rör sig i projektet enligt bekant rörelsemönster.
Två steg fram ett steg bak..
Igår löste jag ut paketet med styrsytemet. 3400:- för tull o moms en kost jag ignorerat :gnissla
Sen har den nästintill onaturligt schysste tommy 3CL skänkt ännu lite mer grejer till mina projekt i form av en gigantiskt bromskiva med tillhörande ok!
Tommy! du får bänka barnens Pw 80 hur många ggr du vill!!

Inertia massan var ju för liten så jag var tvungen att lägga till ett traktormotor svänghjul. När jag svarva rullen för att få på adapter till svänghjulet så var det kast i rullen pga skadat dubbhål. För att fixa detta behöver jag ett stödlager men mitt eget stödlager är inkomplett. De tre stödlageren lyckats lån passade in så nu ska ja göra egna delar till lagret och då uppstod ett behov av en M12vänster gängtapp så nu står det still pga at den skall dyka upp från england. Finns iofs en del helg jobb att klämma på jobbet iform av svänghjulsadaptrar och bromskivefästen att ta tag i.
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag kommer nog mest bänka gamla förgasar harleys o trajor dvs effekter runt 50 hk. Men det vore u surt att inte kunna bänka nästa projekt vad nu det månne vara. Iaf ingen turbohoj. Jag är rättsäker på att svänghjulet är i stål. jag får väl göra en sprickindikering innan jag bygger in det i rullen


Ingenfara jag har nog det skrot jag behöver. Kan ändå aldrig bygga en bänk som funkar bra till både grannens Sachs och till peterpains herrejösses busa
Låter ju skräddarsytt för mina behov! Misstänker att bänken är färdig och inkörd några år innan jag sprickindikerat veven och tryckt i stakar yngre än 50 år i maskinen så man vågar varva ut. Hiduminium åldras visst inte med värdighet.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top