Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

Direktdriven flygplanspropeller med variabel stigning som last kanske?
Fast inte vet jag var man får tag i sådana...
 
Direktdriven flygplanspropeller med variabel stigning som last kanske?
Fast inte vet jag var man får tag i sådana...

Man behöver inte krångla till det om man bara ska bänka nån MC då och då. Ett svänghjul tillsammans med bromsskiva och bromsok från en bil så kan man producera ganska mycket effekt under tillräckligt lång tid för de flestas behov.

Och en MC-motor vill man ju vanligen testa under acceleration vilket svänghjulet sköter ypperligt.

Vill man styra momentet elektroniskt så kan man sedan styra bromscylindern(bromseffekten) med en stegmotor.

Räkna på hur mycket effekt dina bromsar producerar när du bromsar från 100 km/h på 30 meter. Den proceduren kan du upprepa ett antal gånger innan bromsarna blir överhettade.

För att köra stationärt varvtal så skulle jag välja en hydraulpump till broms, bara köpa en tillräckligt stor och sedan stryper man oljeflödet så har man direkt ett motstånd. Finns fler varianter men det är den enklaste. Sedan kan man behöva kyla oljan vilket man kan köra mot den vattenburna värmen i villan så tar man tillvara på den energin också.

Händelsevis har jag fått tag på ett par gamla hydraulpumpar men söker fortfarande efter ett svänghjul....
 
Last edited:
Koppla ihop bänken med sagda generator, stoppa in ett teslabatteri i kåken o ta betalt för körningar samtidigt som du laddar huset ????
 
Man kan säkert få fram något mått på varvtalet via frekvensen och momentet genom att mäta strömmen som elmotorn ger men det är inte så man gör och det beror antagligen på att det är svårt att mäta strömmen särskilt exakt.

Man monterar elmotorn i en vagga med en hävarm till en kraftgivare och därigenom mäter man momentet. Varvtalet mäter man enklast med en hallgivare, vilket är gott nog för de flesta hemmapulare.
För högre noggrannhet kopplar man en pulsgivare direkt till vevaxeln.

Direktdriven flygplanspropeller med variabel stigning som last kanske?
Fast inte vet jag var man får tag i sådana...

Koppla ihop bänken med sagda generator, stoppa in ett teslabatteri i kåken o ta betalt för körningar samtidigt som du laddar huset ????

Ni krånglar till det.

Kan man inte bara låta gravitationsfältet från närmsta svarta hål att dra ut bänksiffran ur motorn med hjälp av ett skruvstäd o en tavelkrita?
 
Ni krånglar till det.

Kan man inte bara låta gravitationsfältet från närmsta svarta hål att dra ut bänksiffran ur motorn med hjälp av ett skruvstäd o en tavelkrita?

Eller istället för gravitationen skulle man kunna utgå från accelerationen och med hjälp av svarta tavlan och en krita räknar man fram effekten.
 
Igår rörde det sig sakta i bänkprojektet.
Skrotet från hamburgsund ned kom till garaget. en axel med lagerbockar o ett litet svänghjul med olika bult mönster samt ett svänghjul från en penta version av bm1113 motorn mer känd som bm boxer motorn i landkrabbe utförande.

Det fina med svänghjulet är att startmotorkransen är kvar så att det går att starta hojen med fotpedal på bänken. och att det väger ca 100kg förståss. (crackpipe, svänghjulet är i stål)

Ska låta det bero en stund för vi har ett inkrom till en stor elmotor på jobbet som väger ca 160kg som vi avvaktar om kunden vill ha tillbaks, annars är den min.
Tycker för övrigt att det är märkligt att nån som varit i verkstadsbranschen så länge som jag har svårt att hitta en stor järnklump.

PÅ hojfronten så håller jag på o miklar med en ny halvautomatisk växlingsmekanism.
jag har handlat en ny oljepump som flödar 100ggr mer (kanske inte ens en överdrift).
Remdrivning av kompressorn samt en liten tryckökning
samt en uppdaterad vev som ska tåla mer varv o effekt.
 
Igår rörde det sig sakta i bänkprojektet.
Skrotet från hamburgsund ned kom till garaget. en axel med lagerbockar o ett litet svänghjul med olika bult mönster samt ett svänghjul från en penta version av bm1113 motorn mer känd som bm boxer motorn i landkrabbe utförande.

Det fina med svänghjulet är att startmotorkransen är kvar så att det går att starta hojen med fotpedal på bänken. och att det väger ca 100kg förståss. (crackpipe, svänghjulet är i stål)

Ska låta det bero en stund för vi har ett inkrom till en stor elmotor på jobbet som väger ca 160kg som vi avvaktar om kunden vill ha tillbaks, annars är den min.
Tycker för övrigt att det är märkligt att nån som varit i verkstadsbranschen så länge som jag har svårt att hitta en stor järnklump.

PÅ hojfronten så håller jag på o miklar med en ny halvautomatisk växlingsmekanism.
jag har handlat en ny oljepump som flödar 100ggr mer (kanske inte ens en överdrift).
Remdrivning av kompressorn samt en liten tryckökning
samt en uppdaterad vev som ska tåla mer varv o effekt.

Har man hållt på i verkstadsbranschen ett tag blir man väl lite petig med sina järnklumpar och vill endast befatta sig med stål årgångssaltat i yppersta nordbohuslänska marinmiljö.
 
Det kan ligga nåt i det men i detta fall är jag inte petig. Jag är van att försöka trolla med rostigt skit.
 
Hmmm. Undrar om jag vet ett ställe på en ö som kan ha en massa olika svänghjul för totalt orimliga summor........................................:D
 
Någon förlist tändkule skorv med 300kg dynorulle drällandes i änden på veven kanske?
 
Det var inget dåligt pm det.
Det ena ledde till det andra och nu är man ägare till ett styck 250kg mjölmalnings cylinder samt två 70mmers lagerbockar. Grova järn att svetsa en ställning av samt svets utsugs fläkt finnes redan nu. Helt plötsligt var man en bra bit. Närmare att ha sin egna dynobänk!
 
Här är några bilder
Först moddlarens bänk.
DSC_0036_zps4l8fgmif.jpg


Sen ett på mitt nya skrot med samma sorts rulle som moddlarens. i bakgrunden kan man se ett tractor svänghjul...
DSC_0042_zpscgf6znfs.jpg
 
Sedär ja. Ni fick ur skrotet ur bilen utan krossade fötter eller andra skador kul o se att grejor kommer till användning istället för att bara ligga år efter år o ta plats.

Lycka till o är det något hojtar du bara:-))
Mvh moddaren
 
Sedär ja. Ni fick ur skrotet ur bilen utan krossade fötter eller andra skador kul o se att grejor kommer till användning istället för att bara ligga år efter år o ta plats.

Lycka till o är det något hojtar du bara:-))
Mvh moddaren

Jo det var enklare, när man kunde ta spjärn mot dragkroken o dra. Sen fick traversen sköta konkandet.
Jag har kollat en del på mjukvaror. Erkända bra mjukvaror verkar ligga på 7-10 tusen spänn.
Jag har hittat 4st.
Tips mottages tacksamt på billigare mjukvaror o styrningslösningar.
 
Det kommer ju se ut som hemma hos han Renwick hos dig om max 5 år
Renwick?
Byggt en ny halvautomatisk växlingsmekanism. Kvar att göra är en spak på styret som väljer mellan upp och nedväxling. Det kanske verkar lätt, men självklart ska den vara inbyggd i styret så funktionen inte syns. Phuu, trodde nästan att nåt var på väg att vara enkelt, men jag klarade mig i sista sekund.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top