Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

Ja släpa hit den bara.
 
Tommy, internet känner inte till bromskivan du donerade.
5/110 med navcentrum 70mm 340mm utv dia. Tänkte först att det kanske var nån porsche lr sportbil men oket väger typ åtta kilo i ofjädrad vikt så nu börjar jag luta åt större skåpbil alt lätt lastbil.
nåväl sekundärt.
Har Slöjdat till en adapter för skivan, kvar att göra på den är att borra bultmönstret :tummenupp
och dra ett 18mm brett invändigt kilspår:gnissla
 
Går inte att redigera inläggen.
Men Saab 93/95 har 70mm centrum på skivor å några mm mindre på fälgen. 93aero X har 345x30 mm skivor fram.Även oket hör hemma där tror jag.
Sportigt ok med tanke på ofjädrad vikt.......
 
Olika dia på skiva o fälg.! Vad saabskt.
 
Dagens uppdrag, axlar till stödlagret. Känns som om att det är lång väg fram till färdig bänk. Hann även med att borra o gänga bromskiveadaptern. Två steg fram, två hundra kvar....
 
Undrar om jag inte har någon gammal stegräknare liggandes.....
 
Nå?
Går det 2steg i taget?
 
Dagens uppdrag, axlar till stödlagret. Känns som om att det är lång väg fram till färdig bänk. Hann även med att borra o gänga bromskiveadaptern. Två steg fram, två hundra kvar....
Sedan beror det ju på hur avancerat man gör allt min bänk som du tittade på mekade jag ihop på en helg fullt fungerande. Sedan gick en helg till att få dit bromsskivan o broms systemet med tryckluft kompressorn o tank inbyggt i bänken.

Lätt att man hittar på onödigt kompliserade saker..

Keep working on:tummenupp
 
Hur fäste du bromskive adaptern? Har lite problem att få till det invändiga kilspåret dessutom anser jag att utsticket på axeln är onödigt långt så jag funderar ändå på att kapa bort kilspåret på axeln och göra något annat. kilspår igen? borra o stifta? eller ngt annat hur gjorde du?
 
Hej jag sågade bort yttre biten med kilspår o svarvade afaptern i alu med 0,05mm presspassning. Värmde den i ugnen o tryckte på axeln som var kvar sedan borrade jag i 3st m8 låsskruvar symetriskt genom adaptern ner i axeln.

Just i änden på adapten lämnade jag 20mm gods o borrade o gängade ett m 16 i centrum som fungerar som avdragare om jag behöver ha loss adaptern någon gång i framtiden.
 
Presspassning är bra skit. Min adapter ligger redan på +0.02mm men jag kan ju svarva ny passning på axeln +0.07mm iofs. Tack för tipset.
 
Jag har ca 20 bilder jag skulle kunna lägga in, men jag lyckas inte. mobilversionens uppladdnings funktion funkar inte hos mig och laddar jag över från mobilen till pc så funkar inte sporthojs uppladdning heller. photobucket tog ju livet av sig självt så den möjligheten är också död.


hursom, jag har svarvat axeln med alla passningar och segesäkringsspår. provmonterat svänghjuls adaptern, svarvat 70H7 i svänghjulet och monterat det vilket passade med bultmönster och styrpinnen adaptern. igår skulle jag svetsa adaptern i axen då visade det sig att axeln var i gjutjärn!!!

Dvs 70mm ers axeländana var i stål och 340mm ers rullen var i gjutjärn. De har alltså gjutit in en stålaxel i en gjutjärns klump. Vilket förklarar varför det sitter balansvikter på rullens gavlar. Idag har jag gort ett bultmönster i adaptern för 6st m12 försänkta insex. eftersom det inte gick att svetsa den med nån ordning. dvs 2 steg ram 2 steg bak
 
Även om man får det att hålla så känslan av att svänghjulet sitter med en så pass spröd svets skulle göra mig obekväm varje gång man bänka. Det passar bättre när man kan förvärma ordentligt och det inte ska ta stora laster.
 
Jag har ca 20 bilder jag skulle kunna lägga in, men jag lyckas inte. mobilversionens uppladdnings funktion funkar inte hos mig och laddar jag över från mobilen till pc så funkar inte sporthojs uppladdning heller. photobucket tog ju livet av sig självt så den möjligheten är också död.

Testa http://postimages.org/. Funkar bra från mobilen plus att man får en länk att copy-paste:a med en miniatyrbild att lägga direkt i forumposten.
 
Tack coolaola, provar just nu forumbilder men ska kika på fler om jag inte känner mig nöjd.

Misslyckades som sagt med svetsningen av adaptern. fick borrat adaptern för insexbult men sen tog det stopp. gjutjärnet i rullen var glashårt. dessutom var hålbilden så nära axeltappen att man behövde 300mm långa borrar.

fick släpa bort skiten till jobbet idag och ställa rullen på högkant på golvet och dra fast den hjälpigt med spännband mot fixturkuben i radialborren.
150varv per minut och lagom sneslipat 10mm borr fick jag till slut 6st 30mm djupa m12 gänghål.

Gängningen var riktigt flåklypa, med nedslipad fyrkantsfattning på gängtappen så kunde den förlängas med 1/4"hylsförlängare över till 13mm långhylsa och sen en lång M8 bult i hylsan så kunde jag gänga med skruvdragarn!
dsc-0623-1.JPG
[/URL][/IMG]

 
Last edited:
Jag får svettningar när jag läser om det där borr- och gängjobbet. Perfekt ställe att byta av en tapp eller borr... :näsblod
 
Jag har ju bättre förutsättningar än de flesta eftersom jag har jobbat med sånt i 20år. Men tanken slog mig allt ändå.

För övrigt passade 5 av 6 bultar. Får se om jag kan smyga ner ikväll och trolla I. Den sista.
 
Ja hur faen gängar man i nåt som är glashårt? Grottmänniskor som mig som precis upptäckt elden använder den till allt..
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top