Ducati Hypermotard 796/1100

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Finns det nån mer med Hypermotard runt Gävle? Vore kul o åka ihop isf.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Dags för besiktning nu, nån som vet om Termignoni 2-1 helsystem med insats i går igenom besiktningen? Inte sugen på o byta system om jag inte måste..
 

sportbike

Guest
Dags för besiktning nu, nån som vet om Termignoni 2-1 helsystem med insats i går igenom besiktningen? Inte sugen på o byta system om jag inte måste..
Inga problem.
Gör som jag när jag blir stoppad av polisen och dom pekar och frågar vad det är för hoj och om den där grejen verkligen ska snurra så där????
- Helt original, svarar jag då.

Funkar alltid.
 

sportbike

Guest
Jodå, bara man har nån form av kåpa över så man inte kör in foten.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Inga problem.
Gör som jag när jag blir stoppad av polisen och dom pekar och frågar vad det är för hoj och om den där grejen verkligen ska snurra så där????
- Helt original, svarar jag då.

Funkar alltid.

Hmmm, har ingen öppen kopplingskåpa? Men du tror alltså att det går bra att besikta med Termignoni helsystemet med insatsen i?
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Tack för det, då testar jag också :tummenupp
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Enligt den tabell jag har ska bakhjulet dras med 177nm (höger hjulmutter), nu har jag ingen momentnyckel men jag antar att det är skapligt hårt? Satt inte alls hårt nu när jag tog loss den.

Framhjulsmuttern satt hårdare och den ska dras med 63nm...
 

sportbike

Guest
Enligt den tabell jag har ska bakhjulet dras med 177nm (höger hjulmutter), nu har jag ingen momentnyckel men jag antar att det är skapligt hårt? Satt inte alls hårt nu när jag tog loss den.

Framhjulsmuttern satt hårdare och den ska dras med 63nm...
Det är rätt så viktigt att du drar bakhjulet med rätt moment, sitter det för löst så finns det risk för att hubbens styrpinnar börjar glappa upp i fälgen.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Var inget glapp nu, ska ta och låna en momentnyckel när jag skruvar ihop den.
 

__Joel__

Snöänglar
Gick med
17 Apr 2007
Ort
gbg
Hoj
Röd
Hjälper det att byta till ett mindre framdrev(en kugg mindre) för att kunna plocka upp den på 4:an? Just nu behöver jag en liten skjuts för att få upp den.:gnissla
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Det räcker garanterat, risken är väll dock att utväxlingen kommer att upplevas som lite för låg vid landsvägskörning. Tycker man letar efter en högre växel ganska ofta när man ligger på sexan, även med org.drevning. Två upp i bak vore nog det bästa, men dom bakdrev jag hittat kostar över 1000:-. Lite väl saftigt tycker jag.

Fråga om framhjulet, har lagt på nya däck nu och när jag satte dit framhjlet gjorde jag följande:

Fettade in hjulaxeln och satte dit hjulet, satte sedan in en skruvmejsel genom hålet i hjulaxeln och upp i hålet i framgaffeln. Detta för att hålla emot medans jag drog åt hjulmuttern på andra sidan hjulaxeln. Låste sedan hjulaxeln med de fyra skruvar som är till för det.

Är detta korrekt gjort? Har aldrig varit med om att man behövt hålla emot med en skruvmejsel som jag gjorde nu och vill inte ha gjort fel och upptäcka det med fullt nedlägg i en kurva.
 

__Joel__

Snöänglar
Gick med
17 Apr 2007
Ort
gbg
Hoj
Röd
Jag hade tänkt köra bana i sommar också så det är väl bäst attt låta det vara då...
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Beror väll helt på hur snabb bana du tänkt köra..
 

__Joel__

Snöänglar
Gick med
17 Apr 2007
Ort
gbg
Hoj
Röd
Hade tänkt att testa några stycken tror typ kinnekulle och falkenberg framför allt. Någon erfarenhet av dem?
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Nä, inte jag. Bor i fel del av landet, här uppe finns det inga "riktiga" banor alls.
Är du inte ute efter varvrekord borde det väll funka, är ju bara att ta det lugnt på långrakorna och inte varva ur hojen. Är ju ändå kurvhastigheten som gills, gasa rakt fram kan vilket pucko som helst göra.... ;)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top