När har du det bäst med din hoj?

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Trivs du allra bäst på banan ihop med SMC eller kanske när du tävlar?

Ihop med kompisarna på Bulten?

En sportig söndagstur med lokala kändisar, sträcka ut på rakorna och sen sitta på en uteservering och äta gott för att avsluta några mil senare med en glass?

Ensam med många mil och helst året runt?

När är du lyckligast i sadeln?
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Kul frågor.

När jag irrar iväg utan mål en helgdag när man inte har några andra "måsten" på halsen. Allra helst ensam faktisk (Frugan bakpå är dock okej det med tack och lov.)
Att få köra så mycket eller lite jag vill, vara ensam på vägen utan massa söndagsbilister.

På DR:n brukar jag utforska massa små antika vägar man knappt visste fanns. Det är en rätt skön känsla att bara sticka in på någon gudsförgäten småväg som man inte har en aning om vart den tar vägen...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Antingen en licensträning där man bara kan fokusera på varje kurva, varje bromspunkt, svängpunkt och apex, njuta av ljuden och dofterna i depån, lugnet som trots allt råder när alla ödmjukt går in för sin grej. Eller att ta gathojen och bara åka, ibland med mål, ibland bara dit jag råkar hamna, ibland med tält och packning med. Dock i princip alltid ensam, det där med att åka 20 min, fika nån timme, åka 20 min, fika nån timme osv känns som det kvittar. Flockbeteenden och grupptryck har aldrig varit min grej...
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Några kamrater i sällskap, bandag med vackert väder o öppen depå. Ljug, överdrifter o manliga jämförelser i pauserna. Kan inte bli bättre! :tummenupp
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Dock i princip alltid ensam, det där med att åka 20 min, fika nån timme, åka 20 min, fika nån timme osv känns som det kvittar. Flockbeteenden och grupptryck har aldrig varit min grej...

Håller med om det.

Ska även tillägga att det lilla banåkat jag varit på gillades väldigt det med. Kul skit det med! Det jag anser vara nackdelen med banåka i sverige är att det är ett så stort projekt.
Finns det någon annan bara som man bara har "betala och kör"-principen som Gotland Ring?
Hade det funnits på Kinnekulle som är ett stenkast från mig hade jag kört bana varje helg...
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
När jag är 200 m.ö.h. o ser toppen 2500 m.ö.h o alla serpentinerna det kostar att ta sig dit. Då är vi två en !!!:kär
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
På Banan ! Oavsätt om det är Smc Knix gokartbana eller storbana så ä det överlägset bäst :)
 

Isak

Åk ni i förväg så väntar jag där framme
Gick med
10 Jun 2008
Ort
lidköping
Hoj
Ktm 625,er6-n
Dra iväg med nån polare en helg utan att ha ett bestämt mål.Leta fina vägar längs västkusten,släppa alla måsten och bara njuta varje minut.
 

elwik

Ny medlem
Gick med
27 May 2008
Ort
Falköping
Hoj
85, Yamaha Fz750
Jag har inget MC kort så är nöjd varje gång jag får ut och övningsköra senast blev det vättern runt var helt kalas och bara få känna på friheten av att glida runt på vägarna även när jag tappade bort min "övningslärare" så kändes det härligt ;D.
(riskutbildningen sabbade mina MC kort planer 2010:gråta, sätter målet på tidigt 2011 istället )
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Jag har inget MC kort så är nöjd varje gång jag får ut och övningsköra senast blev det vättern runt var helt kalas och bara få känna på friheten av att glida runt på vägarna även när jag tappade bort min "övningslärare" så kändes det härligt ;D.
(riskutbildningen sabbade mina MC kort planer 2010:gråta, sätter målet på tidigt 2011 istället )

Den som väntar på något gott...
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Den absolut mest fantastiska hojupplevelse jag någonsin haft var förra sommaren.

Jag hade somnat tidigt kvällen innan och vaknade därför redan innan ottan, men då jag kände på mig att jag inte skulle kunna somna om så gick jag upp och gjorde mig i ordning.

När jag kommer ner på nedre våningen och tittar ut genom vardagsrumsfönstret så ser jag det vackraste väder man kan tänka sig: Ljust (men inte bländande, bara mjukt ljus), blå himmel, molnfritt, vindstilla, perfekt temperatur (ni vet den där som gör att man känner sig perfekt hela tiden, den som varken gör att man fryser när man sitter på hojen i hög hastighet eller svettas ihjäl när man står bredvid. Helt perfekt) och helt tyst.

Morgondiset låg fortfarande kvar över ängarna och inte en själ vare sig syntes eller hördes på mils avstånd. Jag kände direkt att "den här morgonen är gjord för mig och hojen".

Jag slängde i mig ett par snabba mackor, sprang ut i hallen, bytte om till hojkläder, kutade ner till garaget, tog ut hojen, kollade oljan och fyllde på det lilla som behövde (2T) och så bar det iväg. Helt makalöst. Jag hade vägarna för mig själv, vädret var så strålande som det bara kunde vara och jag kände hur ett lugn och en njutning som jag sällan upplevt kom över mig. Det var som om allt bara andades frid runt omkring mig. Ingen vind som jäklades och kastade mig hit och dit. Tvärtom, det kändes som om det knappt fanns luft runt omkring mig. Vindbruset var minimalt även i högre hastigheter och inga krängiga kastvindar över huvud taget. Inget svettig hetta eller isande kyla som distraherade, inga andra trafikanter, ingen aftonsol som bländar... Det var bara jag, hojen och massor av kurviga vägar.

Jag tror att jag fyllde upp tanken tre gånger bara under den turen. Det verkade aldrig vilja ta slut, vägarna bara fortsatte och allt höll sig precis lika perfekt i stort sett hela rundan. Inte förrän jag körde hemåt började världen vakna och folket titta ut ur sina hus. Tänk er, åtskilliga timmar av perfekt körning med vägarna i stort sett för sig själv. Jag tror jag såg en glimt av himmelriket den dagen... Det var underbart...
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
när morgonljuset går upp och man är på väg någonstans, milen rullar undan, kurva efter kurva och man känner hur dämparna får jobba och den helt underbara känslan när man har en sådan där riktig skön kurvtagning där allt stämmer, man behöver inte bromsa eller något utan man kommer in och tar kurvan, känner hur dämparna jobbar och drar på ut ur kurvan, man jobbar för att framhjulet precis skall hålla sig nere, mil efter mil..

Det är nice.
 

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Ort
Långshyttan
Hoj
Aprilia RSV4R-10
När man tar hojen drar ut på favoritvägen och bara rensar skallen om man har mycket funderingar.Sen avslutar man med en tur till Torsång till fiket och tar en hästräkemacka och en kopp java vid älven.
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Vintertid när isen precis blivit tillräckligt tjock, 1cm snö, nyplogad bana, en massa trimgalningar runt omkring sig, 3-5 minus, strålande sol och endurodubb som inte gått annat än is.

Då kan man bannemig nöta varv efter varv ända tills solen går ner. Korta tankstopp bara när reserven går i. Sån känsla när man kan ladda nästan hur mkt som helst in i en kurva och åka konstant på långa ställ.

F´låt alla sommarälskare. :näsblod
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
När jag kör min gamla favoritväg här hemma.
Känd som "promillevägen", en bakväg mellan Öregrund och Östhammar som är mer än lovligt krokig.
Har gasat på den vägen hundratals gånger genom åren, med allt från gamla alfor, till skåpbilar, golf gti, Mercan och nu mest med motorcykeln.
Där känner jag varje kurva som min egen ficka, vet vart utfarterna är, vet vart hus ligger och vet vart varje grop i vägen är.
När jag får köra den en fin höstkväll, ni vet när luften är lite kall och man tycker att motorn ger det där lila extra.
Just en sådan kväll är det svårt att motivera mig till att köpa vilken annan hoj i världen, just då är ju min KTM bäst!
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Solokvist utan plan. Känna mobilen vibrera i innerfickan men ignorera det. Se ställen jag aldrig skulle sett annars, hålla mitt eget tempo och variera det. Inte bli frånåkt, inte behöva vänta på någon. Bara jag, och moppen.

På banan. Var och en för sig själv, sitt eget tempo. Kämpa emot instinkter, jobba på att våga bromsa senare, gasa tidigare och hårdare. Att mellan passen höra de underbara motorljuden och känna in atmosfären, lögnerna och överdrifterna.
 
Gick med
18 Apr 2009
Ort
kinnekulle
Hoj
Kawasaki zx750r ninja 1989
Har ingen sadel på ratbiken men det känns jävligt gott i sittplasten när jag får till en riktigt bra slangning..:)
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top