Gasturbinhoj = JETeskoj!

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Räknade du inte på arean innan?:va
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tjena!
Ser att du tillverkat detaljer av nylon. Vart får jag tag i det materialet?

/H

Oj, bra fråga. Det mesta jag gjort i nylon har jag skrivit ut på 3D-skrivaren men annars brukar det gå köpa nylonämnen på bygghandeln, Ebay funkar också för mindre bitar.
 

J.K Nilsson

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2013
Ort
Salem
Hoj
1973 Suzuki K50
En bild om trådlåsningens mysterium så slipper Johansson göra en sådan sköning och fota åt oss.

J.K Nilsson

FB_IMG_1492452924771.jpg
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
En bild om trådlåsningens mysterium så slipper Johansson göra en sådan sköning och fota åt oss.

J.K Nilsson

View attachment 436923

Jo det gäller ju att ha koll på gängriktningen när man trådlåser. :)

En del trådlåsningar jag gör kan vara lite väl slappa, men det är skillnad på att låsa oljepluggar som på bilden ovan där det måste hålla snustätt och på att låsa skruvar så dom inte gängar upp sig och trillar loss. Oftast hör mina låsningar till kategori 2.
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Å givetvis måste ju någon kommentera den där bilden med de blå 6-kanterna som är låsta... :D
Är de vänstergängade? I annat fall förstår jag inte varför trådlåsningen är gjord åt det hållet runt (skruv/bult)-skallarna?!
Eller kanske är det precis det som Nilsson menar är ett "mysterium"... :)

/H
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Det är det även på Mazda E2000 -86 (skåp); höger hjulmuttrar är vänstergängade och vänster hjulmuttrar är högergängade. Första gången jag skulle skifta till andra hjul var inte så roligt... :huvet

/H
 

J.K Nilsson

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2013
Ort
Salem
Hoj
1973 Suzuki K50
Å givetvis måste ju någon kommentera den där bilden med de blå 6-kanterna som är låsta... :D
Är de vänstergängade? I annat fall förstår jag inte varför trådlåsningen är gjord åt det hållet runt (skruv/bult)-skallarna?!
Eller kanske är det precis det som Nilsson menar är ett "mysterium"... :)

/H
Nog för att man när man gjort tankevurpan att börja trä tråden fel när man jobbar utan riktig tvinntång så man snor tråden moturs och då gör hela låsningen så att det inte är någon låsning längre. Men bilden visar en tydlig tvinntångslåsning på vänstergänga och då ska man ha en moturstång. Låsningen på bilden vill gärna slappa sig lite med vibrationer oavsett hur många "ärevarv" man gjort.

J.K Nilsson
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Nog för att man när man gjort tankevurpan att börja trä tråden fel när man jobbar utan riktig tvinntång så man snor tråden moturs och då gör hela låsningen så att det inte är någon låsning längre. Men bilden visar en tydlig tvinntångslåsning på vänstergänga och då ska man ha en moturstång. Låsningen på bilden vill gärna slappa sig lite med vibrationer oavsett hur många "ärevarv" man gjort.

J.K Nilsson
Vanligt fel är att tråden tvinnas för mycket mellan punkter som ska låsas.
hårt tvinnad tråd blir stum. ja jag gillar inte sk tvinntänger.
Efter 15 år som kontrollant på lokala flygplansfabriken
 

J.K Nilsson

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2013
Ort
Salem
Hoj
1973 Suzuki K50
Tvinntänger är bra för ett fåtal fall, annars använder jag hellre den manuella eller använder tvinntången utan "autotvinn" men då blir det jack i tråden ändå.

J.K Nilsson
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag gjorde en insats med JU-01 ikväll då de nya och mindre sprutnålarna hade kommit med posten!



Här löder jag loss de gamla spridarna från bränsleplenumet.



Ett jäsingens pillergöra, man vill inte ha kaffedarren när man gör såna här jobb...:gnissla



Efter att ha silverlött fast alla spridare och böjt dom till rätt form provflödade jag dom med gasol för att se så alla lågor var lika höga, och det var dom.



Sen monterade jag ihop det mesta av motorn igen, så nu är det inte mycket jobb kvar innan det går göra ett nytt provstartsförsök!:tummenupp



Gokväll!:)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu lever knarren igen! :banana

Går fint upp till tomgång men bränslestyrningens transistor är för klen och orkar inte driva bränslepumpen till mer än ett halvkilo soppatryck så den måste bytas till en värre.

https://youtu.be/uO_eUI9-2Q4

Tjo!:tummenupp
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Den där kan du låna ut till töserna på Lucia om inte annat. En gasoldriven krona är det inte många som har.
Vissa modifikationer kanske så de inte ser ut som Ivanhoe on fire.

Skämt å sido. Hur gör du när du bygger? Tänker du ut i huvudet och bygger på frihand?:smasha Eller gör du detaljerade ritningar? Eller är det bläckpenna på servetten vid korvkiosken?
För mig är det ju mycket detaljer som skall lira ihop. Svårt att ha allt i huvudet.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Hur gör du när du bygger? Tänker du ut i huvudet och bygger på frihand?:smasha Eller gör du detaljerade ritningar? Eller är det bläckpenna på servetten vid korvkiosken?
För mig är det ju mycket detaljer som skall lira ihop. Svårt att ha allt i huvudet.

När jag började med JU-01 gjorde jag CAD-ritningar på hela motorn för att testa mig fram till rätt lagerspel osv, det sparade jag nog mycket tid på i och med att jag aldrig byggt något liknande förut.

Nu med nya motorn har jag faktiskt inte gjort en enda ritning, 3d-ritningar för att kunna printa ut gjutformarna i 3d-skrivaren är gjorda men dom har inga toleranser alls utan dom är svarvade/fräsa i efterhand.

Anledningen till detta är att jag ofta kommer på de bästa lösningarna just precis när jag står och jobbar med en detalj, så det är ingen mening att ha lagt 10 timmar på att göra en detaljerad ritning på en del för att sen tvärändra sig i sista sekund.

Huruvida det är bra eller dåligt går ju diskutera, risken är överhängande att man gör en tankevurpa någonstans på vägen om man ska ha hela motorbygget i huvudet men jag tycker det är så mycket roligare att jobba så att det är värt det.:)
 
Last edited:

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Inte illa att kunna svänga ihop en jetmotor på frihand:tummenupp:Bugar
Själv gör jag pannkakssmet på frihand....
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Inte illa att kunna svänga ihop en jetmotor på frihand:tummenupp:Bugar
Själv gör jag pannkakssmet på frihand....

Dit men inte längre sträcker sig mina matlagningskunskaper... :)

Jag var hemma och VAB:ade med lilltösen idag och passade på att rita upp och skriva ut ett potentiometerhölje på 3D-skrivaren, jag behöver kunna justera maxvärdet för PWM-styrningen lite enkelt så jag inte kan övervarva motorn.



Med en maxjustering kan jag ställa in så jag kan vrida gasen i botten och få precis det laddtryck jag vill ha, då kan jag ägna mer tid åt att se vart jag kör när jag slipper ha ena ögat på laddtrycksmätaren under hela repan.



I morgon ska jag tanka över en uppdaterad Arduinokod som kamrat Olov skrev åt mig nyss, och sen ska det provas ut ordentligt så jag vet att allt funkar som det ska innan nästa provstart.:tummenupp

Tjo!:)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top