Hur mycket drar din mc?

Hur mycket drar din mc?


  • Antal röstningar
    0

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Min drar åt helvete för mycket: drygt 0,8 liter per mil och motorvägskörning gör den bara marginellt lägre. Bandit 1200 -98. Även om det är kul med galen acceleration, ser jag inte fram mot ännu en säsong när tanken ska fyllas senast var 20:e mil.

Grunnar på att köpa en GPZ 500 S, känns som mest bang-for-the-buck. Eller vad drar en gammal CBR 600 F?
 

Bifogat

  • 146_0912_01_z+great_sportbikes_of_the_past+honda_CBR600F2.jpg
    146_0912_01_z+great_sportbikes_of_the_past+honda_CBR600F2.jpg
    41.4 KB · Visningar: 277
  • Kawasaki Ninja 500R 06.jpg
    Kawasaki Ninja 500R 06.jpg
    101.4 KB · Visningar: 432
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
0.45 brukar min snitta. Men jag kör nog rätt så lugnt.
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Det beror ju på hur man kör också jag köra aldrig lugnt så jag vet inte vad den drar då men då tror jag inte att den drar så mycke....
Men min drar väl lite över liter milen...
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Min gamling körs på under 0.5 långkörning med damen därbak vad jag kommer i håg, blade-92 snittfart ungefär 100km/h. Om jag kör som jag gör med bilen! I annat fall dvs lite mer "ryckigt":D så smyger den upp till ca 0.9.

Jag blir inte ledsen när jag tankar hojjen. För när jag står bara och tänker på hur roligt jag kommer ha med det jag häller i tanken..
 
Last edited:

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Nja.. Jag har ju en thunderace, På en körning med Benkard från rapido som va ganska aktiv med körningar har på sh för ett par år sen så fick jag en snittförbrukning på en av hans roslagsrunder på 0.55 med thunderacen under en 20mils tur..Med passagerare.. Nu e ju han känd för o hålla en jämn snabb hastighet.. Men jag blev förvånad att hojen tagit så lite soppa då vi legat över hundra typ över hela turen. Kör jag själv en onsdagsrunda med Adrenaline så tar thunderacen jämt runt litern per mil:gnissla

Om du e sugen på en hoj som tar lite så skulle jag inte köpa en Gpz 500.
Jag har en Kle 500 med samma motor, Jag har alldrig fått den o gå under 0.7milen hur jag en kört den..

Rappe
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Thunderace: tre väskor + passagerare (d.v.s. 25 kg över maxlast...) vid 100 km/h touring = 0,45-0,5 l/mil. Busar man lite emellanåt så snittar man väl 0,6-0,7 l/mil på en tank.

FZ 750: ca. 0,6-0,7 vid någorlunda vettig körning.

(Någonting ytterst få R1:a förare testat men som faktiskt är möjligt är att köra på <0,4 l/mil. Knepet är att köra lugnt...)
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Min f.d. KTM 625 drog 0.8 vid buskörning, 0.4 vid långfärd. Rätt rejäl skillnad. Min gamla Mille drog 0.7 hur jag än körde.
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Duccen lyckas inte nå mycket över 0,5 ens vid kreativ körning, Hyndan kan man pressa upp i 0,7 mellan hemma och jobb :)
 

_rills_

Guest
KTMen 0.4 vid snäll och 0.6 vid aktiv körning
Gsxren: 0.45 snäll och kring 0.8aktiv, bana på litern kanske.

125an jag hade när man precis tagit A1 kortet tog typ 0.18-0.25 :yoparty
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Jag hade en CBR 600f-97 innan och den drog inte alls mycket! Kändes som man kom hur långt som helst på en tank. Nu har jag inga specifika siffror att redovisa tyvärr, men jag hade nog köpt CBR istället för GPZ.

Ska man bara ha hojen till att pendla med ekonomi i tanken så förstår jag varför man undrar hur mycket en hoj drar.
Själv pendlar man inte med hojen och personligen så tänker jag inte så mycket på förbrukningen då jag anser att det är värt vart enda krona för man har så förbaskat roligt! :tummenupp :)

En annan fråga som väger upp med bensin förbrukningen är snarare däck förbrukning. Som tur så käkar inte 600cc lika mycket däck som en lite mer kraftfull 1000cc. (man ska inte generalisera, men känns som det var ok att göra det här). Däck är trots allt INTE billigt!
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Top