Sorgband på - 091108 - sista 250 GP

Dr.Bike

Guest
Sorgband på imorrn för alla tvåtaktsälskare.
250 i GP-sammanhang går i graven.

Gravöl :fyllisar
 

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Skål, mycket tråkigt faktiskt! Jag hoppas det kommer någon superb uppfinning
så tvåtakt blir ännu mer effektiv och alla motortillverkare hoppar på spåret igen!

Jag saknar ketchup helt enkelt ; )
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Skål, mycket tråkigt faktiskt! Jag hoppas det kommer någon superb uppfinning
så tvåtakt blir ännu mer effektiv och alla motortillverkare hoppar på spåret igen!

Jag saknar ketchup helt enkelt ; )

Det finns ju både inom snöskoter och båtmotorvärlden rena(re) insprutningstvåtaktare, men i hojvärlden smäller man bara i en motor med dubbla slagvolymen och fyrtakt istället.

Ny ketchupklass 250fyrtakt 4cylindrigt med turbo!!!!
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Ja det är jäkligt trist. Det kommer aldrig mer att låta i en racingdepå som det ska ...
Att ersätta den klassiska 250 cc-klassen med mer än dubbelt så stora blysänken är idiotiskt tycker jag.
Dessutom ligger det ett förslag nu att 800 cc MotoGP prototypmotorer ska ersättas med 1000 cc standardmotorer. Vansinne! Man tar ju död på hela racingidén om man ska prega in standardklumpedunsar i största racingklassen också .. Suck
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Snyft...får mig att tänka på 500GP finalen 2001 när Gerry McCoy bar svart armbindel med texten "Last real 500 race", eller något i den stilen. Hittar tyvärr ingen bild. :(
 

frillan

TSIO-550
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki RGV 250- 97, Moto Guzzi 1200 Sport -10.
Gud så kul att titta på raktutifrånaffären hojar.

Vad hände med lätta små hojar, nu kommer det väl förare på 70 plus kg också.

Får väl titta på wsbk i fortsättningen, kul racing fast det e soffor.
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Deppigt. De ackliga 4-taktarna har redan sabbat hela MX-sporten, och sa nu detta. FAN :mad:

Hoppas pa comeback sa snart som mojligt.
 

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Höglandets djupa skogar
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
....

.......jag har inget emot fyrtakt...eller standardrejsing........men det är ledsamt....obegripligt och kanske galet rent av att ta bort prototyprejsingen.........man får vara glad att man har 20 säsongers rejsing på video om man vill se något vackert framöver.....

...fan.......
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Dom avslutade på topp iaf! Dom bästa racen i GP var det oftast 250GP som stod för i år.

hiroshi-aoyama-1.jpg
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Dom avslutade på topp iaf! Dom bästa racen i GP var det oftast 250GP som stod för i år.

Det saknades ju inte dramatik idag heller :)

Synd att 250 cc byts ut till förmån för blysänken ...
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
.......jag har inget emot fyrtakt...eller standardrejsing........men det är ledsamt....obegripligt och kanske galet rent av att ta bort prototyprejsingen.........man får vara glad att man har 20 säsongers rejsing på video om man vill se något vackert framöver.....

...fan.......


Visst är det så!

ESPN Classic visar just nu en dokumentär om Valerossi. Den ska väl gå imorgon (måndag) igen. Där var det rikligt med bra racingscener! :tummenupp

Man får väl spela in den!

Synd att inte e-tec slagit på motorcykelsidan...

/JPS
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
jag som inte ens har tittat på 250GP speciellt mycket tycker de är tråkigt då ännu en sport förlorar 2t maskiner, tänker på både rundbana å offshore racing (båtar) som sumpat flera klasser till 4t. några lever kvar men inte många.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nu kanske detta är fel sak att ta upp i Tvi-takts forumet men eftersom vissa raceputtar genom åren spridit liknande dygna i fighter-forumet så får ni faktiskt stå ut med det denna gång. :4skrika


Är inte det ganska bra att 2-taktarna dör ut ?
Jag menar de är ju en smutsig, illaluktande och uråldrig del av racingvärlden.

Vi ser ju redan nu slutet på bensineran borta i horisonten men ändå så skall vissa envisas med att köra en ännu äldre variant av bensinmotorn. Det tillverkas ju knappt några 2-takts hojar längre, varför skall man då ha en prototypklass inom racingen som bygger på 2-takt ?

Prototypklasserna är väl ändå tänkta som klasser som skall visa vart framtiden skall bära av. Tekniken i prototypklasserna skall vara den senaste och den bästa och alla som kör gathojar skall drömma om att en dag kunna ha just denna teknik på sin gathoj.
Och vem fan drömmer om att köra en 250 cc 2-takt på gata...?
Nä, det är bra att denna klass dör ut.
Ställ hojarna på museumerna där de hör hemma.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Du som är moderator kan väl rensa i fighter-forumet om det är något fel på inläggen där. Vad ska vi göra här när det är en moderator som sprider skit?

Idiot.
Jag försöker hellre argumentera med folket än att kalla dem för olika saker.

Så, är inte det ganska bra att 2-taktarna dör ut ?
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Nu kanske detta är fel sak att ta upp i Tvi-takts forumet men eftersom vissa raceputtar genom åren spridit liknande dygna i fighter-forumet så får ni faktiskt stå ut med det denna gång. :4skrika

Vi ser ju redan nu slutet på bensineran borta i horisonten men ändå så skall vissa envisas med att köra en ännu äldre variant av bensinmotorn. Det tillverkas ju knappt några 2-takts hojar längre, varför skall man då ha en prototypklass inom racingen som bygger på 2-takt ?

Prototypklasserna är väl ändå tänkta som klasser som skall visa vart framtiden skall bära av. Tekniken i prototypklasserna skall vara den senaste och den bästa och alla som kör gathojar skall drömma om att en dag kunna ha just denna teknik på sin gathoj.
Och vem fan drömmer om att köra en 250 cc 2-takt på gata...?
Nä, det är bra att denna klass dör ut.
Ställ hojarna på museumerna där de hör hemma.


Då borde väl 4taktaren som är äldre läggas ner idag? Logiken verkar inte riktigt fungera i ditt inlägg.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Då borde väl 4taktaren som är äldre läggas ner idag? Logiken verkar inte riktigt fungera i ditt inlägg.
Det kommer den, så fort det kommit något annat alternativ.
Jag tror förvisso inte fullt ut på elhojar ännu, men det kan nog ändras längs vägen.

Jag trodde 4-takten inom prototypracingen var yngre än 2-takten.
Fast man kanske körde 4-takt innan man gick över till 2-takt..?
Skall jag vara helt ärlig så var detta i sådanna fall före min tid, jag kommer bara ihåg Rainey & grabbarna från mitten på 80-talet och framåt.


Kan ju för sakens skull även påpeka att jag inte är positiv till Moto2 med motorer från bara en tillverkare. Det är ju inte prototypracing.
Det vore smartare att släppa motorbiten fri och t.ex. införa en effektsbegränsning och viktkrav istället, men det är en helt annan diskussion som inte passar in i denna tråd.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Nu kanske detta är fel sak att ta upp i Tvi-takts forumet men eftersom vissa raceputtar genom åren spridit liknande dygna i fighter-forumet så får ni faktiskt stå ut med det denna gång. :4skrika


Är inte det ganska bra att 2-taktarna dör ut ?
Jag menar de är ju en smutsig, illaluktande och uråldrig del av racingvärlden.

Vi ser ju redan nu slutet på bensineran borta i horisonten men ändå så skall vissa envisas med att köra en ännu äldre variant av bensinmotorn. Det tillverkas ju knappt några 2-takts hojar längre, varför skall man då ha en prototypklass inom racingen som bygger på 2-takt ?

Prototypklasserna är väl ändå tänkta som klasser som skall visa vart framtiden skall bära av. Tekniken i prototypklasserna skall vara den senaste och den bästa och alla som kör gathojar skall drömma om att en dag kunna ha just denna teknik på sin gathoj.
Och vem fan drömmer om att köra en 250 cc 2-takt på gata...?
Nä, det är bra att denna klass dör ut.
Ställ hojarna på museumerna där de hör hemma.

Mjaa.. Att 2takten håller på o dö handlar nog mer om politik byggd på gamla uppfattningar om 2takt.
Kalifornien stiftade väl lagar om att 2takt skulle förbjudas före ett visst datum (om jag inte missminner mig) och sånt sätter direktiv för hela motorbranschen.
När de flesta människor tänker på 2takt tänker de på gamla slöa blårykande saabar och moped smatter. -Sådana bilar o motorcyklar vill inte folk ha.

Om de bara visste vilken potential de går miste om!!:huvet

Tänk er en 2t 4cyl liter klubba! 4 otrimmade 250crosscyllar hostar ju ur sig 220hk!:yoparty

Men inom skoterbranschen kämpar man vidare och har lyckats bygga skotrar med mer effekt lägre förbrukning och mindre avgasutsläpp än motsvarande 4t skotrar
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Det kommer den, så fort det kommit något annat alternativ.
Jag tror förvisso inte fullt ut på elhojar ännu, men det kan nog ändras längs vägen.

Jag trodde 4-takten inom prototypracingen var yngre än 2-takten.
Fast man kanske körde 4-takt innan man gick över till 2-takt..?
Skall jag vara helt ärlig så var detta i sådanna fall före min tid, jag kommer bara ihåg Rainey & grabbarna från mitten på 80-talet och framåt.


Kan ju för sakens skull även påpeka att jag inte är positiv till Moto2 med motorer från bara en tillverkare. Det är ju inte prototypracing.
Det vore smartare att släppa motorbiten fri och t.ex. införa en effektsbegränsning och viktkrav istället, men det är en helt annan diskussion som inte passar in i denna tråd.

Den typen av motorer som används i 2-t racing kom i mitten av 70-talet. Innan dess var 4-taktarna överlägsna en 2-taktare med samma kubik. I slutet av 70-talet blev det Yamaha-Cup i flertalet GP-klasser för att det var bästa hojarna för teamen. Precis som aprilia är dominerande i antal nu i dom lägre klasserna. Den typen av motorer som används i 4-t racing har sin grund i teknik som använts sen 1930-talet. Så 4-t är lite äldre ja. 4-t uppfanns och fick sitt patent före 2-t.

Just innom prototypracing har sånt här kunnat utveklas och testat vilket gett kunskaper innom mycket. Vissa saker används bara i racing men mycket har man haft användning av på andra håll. Idag är det nog så att utveklingen går trögt. 4-t finns inte så mycket att förbättra mer än att förfina den teknik man har. 2-t har mer att göra där. Orsaken till det är att på en 4-t kan en dator lätt beräkna hur din produkt kommer bli med vissa vinklar, storlekar osv. På en 2-t måste du som person veta och du måste testa ut saker själv då det finns för många parametrar för att datorer nu ska klara av att räkna ut saker i förväg.

Tror du blandar ihop saker som är normalt för gatan. På gatan är en 2-t inte alls optimalt. Där är 4-t bättre. Största anledningen till det är att man ligger innom ett så brett varvtalsregister. Hade man haft en bra 2-t på gatan hade man behövt en variabel expansionkammare. Innom racing så är 2-t väldigt mycket mera passande och optimalt. Man har avstämda expansionskammare för dom varvtalen som ligger innom ett mindre varvtalsområde. Man har bättre elektronik so ser till att få bränsleblandningen så optimalt utnyttjad hela tiden. På 4-taktarna innom MotoGP så är dom mycket mera miljöaggresiva då man har andra saker att se till än på gatan. Toleranser på vissa saker i dom motorerna gör att dom drar rätt mycket motorolja som förbränns sämre än den oljan som är gjord för att förbrännas effektivt i en 2-t.

250GP som denna tråden handlade om är väldigt optimala och potenta racingmaskiner på 110hk och 100kg.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top