Only in Sweden

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Att folk litar blint på det som skrivs på PI och ser det som "bevis" tyder dock på att vi måste förbättra grundskolan.

Både ledaren och TV inslaget har varit publicerade på PI.

Än har ingen kunnat belägga PI med ljuga, och övriga PK media förvränger ju nyheterna med sin politiska färg draperad över siffrorna.

PI källhänvisar i sina utdrag ur vetenskapliga studier oftast till hela studien för dom som vill läsa i sin helhet, till exempel: Muslims in EU hade dom publicerat några utrag ur, bland annat att andragenerationens invandrare integreras sämre än första, trots att dom slipper överkomma språkbarriären, aldrig har levt i krig och misär osv...

Den dag vanliga media slutar med sina PK filter på nyheterna, den dagen upphör PI att vara intressant för folk.

Unga tjejer vill veta om den löspringande våldtäktsmannen har mörkt krulligt hår, för har han blont stripigt hår så skriver Aftonbladet ut det, har inte Aftonbladet skrivit ut signalementet så kollar man PI och får sanningen
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Jaha, var det inte du som var så trött på personangrepp så att du på fullaste allvar hotade med att dra folk inför rätta för att de tyckte att du påminner om en pedofil?
Dagen när Bonny kände sig krengkt, en händelse att gå tillbaka till när man har tråkigt! :lol
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Nu är ju vi sällan överens om egentligen någonting (förutom möjligen att man kan/bör/ska köra onykter för att rädda liv). Men det här var ett mycket underligt uttalande ens för att komma från dig. Möjligen kan jag köpa det med reservationen att om man gör valet att inte lära sig språket, och därmed ställer sig utanför arbetsmarknaden, ska man heller inte vara berättigad till bidrag för sin försörjning. Men om jag känner dig rätt tänker du inte så...
Tvärtom tycker jag att det är ett väldigt SH:igt sätt att se på det.
Om en invandrare inte vill/kan lära sig språket skapar det inte ett enda problem för mig, men troligen för honom. Vill han/hon ha de problemen så är det väl hans ansvar?
Jag tänker inte heller ställa krav på andra som jag själv inte klarar av att leva upp till. Bodde ett par år i Norge, snackade svorska, firande svenska högtider och trivdes bra med det. Kompenserar å andra sidan genom att fortfarande fira 17:e maj.

För övrigt kan vi ställa fler krav på folk i Sverige. Typ betala tv-licens, inte skenförsäkra, hålla hastigheter o.s.v. Jag är bara inte så sugen på att vara moralpolis.
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Än har ingen kunnat belägga PI med ljuga, och övriga PK media förvränger ju nyheterna med sin politiska färg draperad över siffrorna.
...
Den dag vanliga media slutar med sina PK filter på nyheterna, den dagen upphör PI att vara intressant för folk.
...och de som inte frenetiskt hejar på PI säger samma sak om PI, så vill man ha diskussionen på den nivån kan vi fortsätta kasta kottar på varann i all evighet. Är du en av dom som ser det som skrivs på PI som ett evangelium? Fanatism är aldrig bra.

PI källhänvisar i sina utdrag ur vetenskapliga studier oftast till hela studien för dom som vill läsa i sin helhet, till exempel: Muslims in EU hade dom publicerat några utrag ur, bland annat att andragenerationens invandrare integreras sämre än första, trots att dom slipper överkomma språkbarriären, aldrig har levt i krig och misär osv...
Och då måste PI's slutsatser stämma?

Unga tjejer vill veta om den löspringande våldtäktsmannen har mörkt krulligt hår, för har han blont stripigt hår så skriver Aftonbladet ut det, har inte Aftonbladet skrivit ut signalementet så kollar man PI och får sanningen
Som sagt, fanatism. Precis som fanatiska muslimer hänvisar till Koranen hänvisar andra till PI. :)
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Tvärtom tycker jag att det är ett väldigt SH:igt sätt att se på det.
Om en invandrare inte vill/kan lära sig språket skapar det inte ett enda problem för mig, men troligen för honom. Vill han/hon ha de problemen så är det väl hans ansvar?
Jag tänker inte heller ställa krav på andra som jag själv inte klarar av att leva upp till. Bodde ett par år i Norge, snackade svorska, firande svenska högtider och trivdes bra med det. Kompenserar å andra sidan genom att fortfarande fira 17:e maj.

Och det är verkligen stört omöjligt att förstå en norrman som inte talar perfekt svenska. Och vice versa. Men vad bra i alla fall. Då kunde du kräva egna översättningar i all samhällsinformation samt kräva tolk när du körde för fort och stod inför skranket.

Förövrigt är detta ännu ett exempel på att du verkar hysa en inte alldeles obetydlig egoism. Bara för att DU inte tycker det stör DIG i DIN skyddade värld betyder det inte att inte andra blir lidande. Testa think outside the box Bonny. Du kan ju börja läsa GUW:s inlägg för att få några aspekter på vad språkbrist kan leda till. Här varsågod: http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=5256514&postcount=1073
 
Last edited:

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
En tråkig men praktisk
Tvärtom tycker jag att det är ett väldigt SH:igt sätt att se på det.
Om en invandrare inte vill/kan lära sig språket skapar det inte ett enda problem för mig, men troligen för honom. Vill han/hon ha de problemen så är det väl hans ansvar?
Jag tänker inte heller ställa krav på andra som jag själv inte klarar av att leva upp till. Bodde ett par år i Norge, snackade svorska, firande svenska högtider och trivdes bra med det. Kompenserar å andra sidan genom att fortfarande fira 17:e maj.
Fast nu vi pratar ju inte om personer som kommer hit och bor ett par år med ett modersmål som är snarlikt vårt eget. Så frågan kvarstår ju, om man väljer att inte lära sig språket vilket i sin tur innebär att man inte kan komma in på arbetsmarknaden, tycker du då att man ska kunna lyfta bidrag för sin försörjning? För har vi en sådan praxis skapar det ju problem både för dig, mig och alla andra skattebetalare.
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Fast nu vi pratar ju inte om personer som kommer hit och bor ett par år med ett modersmål som är snarlikt vårt eget. Så frågan kvarstår ju, om man väljer att inte lära sig språket vilket i sin tur innebär att man inte kan komma in på arbetsmarknaden, tycker du då att man ska kunna lyfta bidrag för sin försörjning? För har vi en sådan praxis skapar det ju problem både för dig, mig och alla andra skattebetalare.
Problem för skattebetalare finns det ju å andra sidan rätt många saker som kan vara. Vi kan ta det typiska SH att inte betala TV-licens, det skapar ju problem för mig som får betala mer på grund av det. Fast då anses det inte inte vara ett vettigt argument helt plöstligt. Eftersom det då är smart att inte betala, samma gäller för den stora svarta ekonomin som alla anser är helt ok.

jag betalar via skatten redan nu för en massa som jag anser är skit, det är lite grand priset vi får betala för att bo i ett samhälle med sociala skyddsnät. Tar du bort försörjningen för de svaga kommer du å andra sidan att driva på brottsligheten istället, vilket väl knappast är ett bättre alternativ? (Jag utgår då ifrån det faktum att kriminalitet och svag ekonomi har en hög korrelation!)

Plus att så länge som det finns ett överskott av arbetskraft kommer du hur som helst ändå att få betala för en arbetslös, vare sig han kan svenska eller inte. Troligen är det dessutom billigare för dig att betala bidrag till en icke-svensktalande invandrare som troligen kommer att ha socialbidragsnorm än en svenska som jobbat och därför ska ha en högre ersättning.

Förövrigt är detta ännu ett exempel på att du verkar hysa en inte alldeles obetydlig egoism. Bara för att DU inte tycker det stör DIG i DIN skyddade värld betyder det inte att inte andra blir lidande.
Helt rätt, det är min otroligt stora egoism som gör att jag inte vill att andra ska behöva anpassa sig till mig och mina åsikter eller göra saker för att göra mitt liv enklare!
Om du lider får du hitta en strategi för att lösa det, inte ens det är mitt problem...
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Angående språkbiten. Ni har aldrig tänkt på alla de skandinaver som flyttar till varmare breddgrader och packar ihop sig i bostadsområden där i princip bara skandinaver bor. Där det finns tillgång till livsmedelsprodukter som vi vanligtvis ser här hemma i och lokala svenska bankkontor etc.

Är det så stor skillnad på invandrare till Sverige och svenska utvandrare som bosätter sig utomlands? Egentligen inte. Människor söker sig nämligen till sina egna och den kultur de känner igen även när de bosätter sig i andra kulturer.

Nu kanske jag provocerar en och annan men har ni inte noterat de som åker på sin charter semester och mest gnäller på hur illa det är ställt med det mesta i det landet de åkt till. Dessutom har de plockat med sig Zoegas kaffe, Kalles kaviar etc. En nödvändighet tydligen för att få en bra start på dagen under sin semester :va

Jag anser att det är väldigt viktigt att se sig om lite i världen och ta in intryck av olika kulturer. Först då kanske man kan få en ödmjukare syn på det hela. Med det sagt kan man ändå ha rätt att tycka att Sverige har fört en misslyckad integrationspolitik under ett par årtionden. Det är knappast invandrarnas fel. Väldigt många gör nog så gott de kan, men håller fast vid sina gamla traditioner för det är det enda de känner till. Inte helt olikt vi Svenskar själva.

När det gäller integrationspolitik måste man antagligen ha tålamod. Det tar ett par generationer innan människor integreras i ett samhälle och under denna tid kommer samhället givetvis att förändras både till det bättre och det sämre. Sverige som det var för 50 år sedan kommer aldrig tillbaka.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Sverige har dyrast kläder i EU.

http://www.dn.se/ekonomi/sverige-har-dyrast-klader

De svenska priserna ligger 20 procent högre än EU-genomsnittet, och med det hamnar Sverige på fjärde plats i rankningen.
[...]
Eurostats genomgång visar att svenska konsumenter får betala 40 procent mer för alkohol och tobak än EU-genomsnittet, 38 procent mer på hotell och restaurang, 26 procent mer för kläder, 16 procent mer för livsmedel och 15 procent mer för elektricitet. Det enda som är något billigare än EU-snittet är möbler och bilar.

Intressant det där med elen, brukar det inte heta att vi gör av med onödigt mycket el därför att det är mycket billigare här än alla andra länder?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Tillhörde inte elpriserna i Sverige innan avregleringen till en av de lägre i Europa? Det ska bli intressant att se om sänkt restaurang & hotell moms får någon effekt på priserna. Tror personligen inte det, men det återstår som sagt att se.

Vad är det gör kläder de jämför? När jag varit ute och rest i Europa har jag tyckt att priserna varit i stort sett identiska med de här hemma. Men jag kanske tittar på fel sorts kläder?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
...och de som inte frenetiskt hejar på PI säger samma sak om PI, så vill man ha diskussionen på den nivån kan vi fortsätta kasta kottar på varann i all evighet. Är du en av dom som ser det som skrivs på PI som ett evangelium? Fanatism är aldrig bra.


Och då måste PI's slutsatser stämma?

Som sagt, fanatism. Precis som fanatiska muslimer hänvisar till Koranen hänvisar andra till PI. :)

Vill du inte förstå?

Om aftonbladet skriver att gärningsmannen hade en ljus jacka och jeans och PI skriver att gärningsmannen var en neger med svart krulligt hår, ljus jacka och jeans, vem är det då som har levererat den mest korrekta beskrivningen?

Om PI länkar till hela rapporten så att man själv kan läsa den i sin helhet och Aftonbladet skriver "enligt en Holländsk studie ......" och drar egna vänsterflum slutsatser utan vidare källhänvisning och utan att länka till rapporten, vem har gjort ett bättre journalistiskt arbete?

Åter igen, samma signalemente som i mitt första exempel,PI skriver Neger, svart krulligt hår, ljus jacka och jeans
Aftonbladet skriver "Ljus jacka och Jeans"

Vem är närmast SANNINGEN?

Jag läser inte enbart PI, jag läser och ser PK medias rapportering först, sedan går jag in på PI och fyller i luckorna,, du fyller aldrig i luckorna, du lever i ditt PK skimmer.
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Vill du inte förstå?
Jo.

Om aftonbladet skriver att gärningsmannen hade en ljus jacka och jeans och PI skriver att gärningsmannen var en neger med svart krulligt hår, ljus jacka och jeans, vem är det då som har levererat den mest korrekta beskrivningen?
Skumt exempel, kan du visa på ett tillfälle när detta har hänt? AB skulle inte använda ordet "neger" men jag har sett dem använda ord i stil med "mörkhyad", "utländsk härkomst" och liknande. Läser inte Aftonbladet så ofta så jag kan ha fel. Men oavsett hur det ligger till med den saken, vad har det för betydelse?

Om PI länkar till hela rapporten så att man själv kan läsa den i sin helhet och Aftonbladet skriver "enligt en Holländsk studie ......" och drar egna vänsterflum slutsatser utan vidare källhänvisning och utan att länka till rapporten, vem har gjort ett bättre journalistiskt arbete?
Jag är inte journalist så jag kan inte bedöma vem som har gjort ett bättre journalistiskt arbete (att länka en rapport kräver inte så många högskolepoäng), men att som PI gör och länka till källan är berömvärt och något som fler borde skärpa till sig med.

Åter igen, samma signalemente som i mitt första exempel,PI skriver Neger, svart krulligt hår, ljus jacka och jeans
Aftonbladet skriver "Ljus jacka och Jeans"

Vem är närmast SANNINGEN?
Ja PI's signalement är mer komplett, men det är inte deras sätt att beskriva gärningsmän jag vänder mig emot. Det är deras skinnskalleåsikter som stör mig.

Jag läser inte enbart PI, jag läser och ser PK medias rapportering först, sedan går jag in på PI och fyller i luckorna,, du fyller aldrig i luckorna, du lever i ditt PK skimmer.
Nej, jag läser det mesta, men jag har inget orakel jag kan gå till för att få SANNINGEN. Oavsett om det är en högerextremistblogg eller en vänstertomteblogg så måste man väl för fanken fatta att det är vinklat utifrån deras egen agenda. Jag föredrar att forma mina åsikter själv istället för att köpa andras.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nu kanske jag provocerar en och annan men har ni inte noterat de som åker på sin charter semester och mest gnäller på hur illa det är ställt med det mesta i det landet de åkt till. Dessutom har de plockat med sig Zoegas kaffe, Kalles kaviar etc. En nödvändighet tydligen för att få en bra start på dagen under sin semester :va

Jag har inget problem med folk som under en semester tar med sig kalles kaviar, jag gör det inte utan äter sån jag hittar i landet jag besöker, men flyttar man till ett annat land (för att ens eget land är ett jävla skitland) så kanske man ska anpassa sig lite?
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Är det så stor skillnad på invandrare till Sverige och svenska utvandrare som bosätter sig utomlands?

Jag tycker faktiskt att det är det. Sen känner jag igen mentaliteten du pratar om. Det här med att åka till Thailand för att umgås med andra svenskar på svenska krogar verkar ju helt puckat. Personligen undviker jag i möjligaste mån saker som inte representerar den lokala kulturen på de resmål jag besöker. Att träffa lokalbefolking, äta lokal mat, se annorlunda saker osv är ju själva anledningen till att resa. Ligga på en strand bland andra feta svenskar/européer kan man göra hemma lika gärna.

Angående tex spaniensvenskar så är det så många faktorer som skiljer dem från invandrare i Sverige så det blir för långt att lista. Tex betalar de sin skatt på pengar intjänade i Sverige till spanska myndigheter. Egentligen inte schysst mot oss i Sverige fast samtidigt schysst mot Spanien då de får sjukvård etc där.

De bor oftast där bara halva året, de är pensionärer, de lyfter inte bidrag osv. Har hört den där jämförelsen många gånger men tycker den haltar rätt friskt faktiskt.
 
Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Med det sagt kan man ändå ha rätt att tycka att Sverige har fört en misslyckad integrationspolitik under ett par årtionden. Det är knappast invandrarnas fel. Väldigt många gör nog så gott de kan, men håller fast vid sina gamla traditioner för det är det enda de känner till. Inte helt olikt vi Svenskar själva.

Jag håller med om det fetstilta men troligtvis av andra anledningar än dig(?). Exakt vad är det vi inte ger dem för möjligheter att lyckas med att bli en del av samhället? De får lära sig språket, får en bostad, bidrag, starta-eget-bidrag, får gå specialkurser och det finns alla möjliga seminarier och klubbar där Agda ska knåpa ihop med Samira osv. Alla förutsättningar finns egentligen där och det går alldeles utmärkt också för de som har tagit chansen. Kolla bara på alla tandläkariranier, judar, finnar osv. Det är väl för fan ingen vettig människa som kollar snett på dem pga var de kommer ifrån, ser ut, har för religion etc? De vill, de kan och de har lyckats. (lite generalisering men ändå)

De som brukar kritisera integrationspolitiken brukar ofta tycka att vi ska bli generösare etc. Med vad exakt vet jag inte, men det brukar låta att det är synd om de som kommer hit pga oss av nån anledning. Jag ser precis tvärtom på det. Vi är alldeles för mesiga och ställer inga krav överhuvudtaget. Ger så mycket bidrag att ingen tycker det är lönt att jobba. Mot vuxna, friska människor. WTF? Det kallas björntjänst. Problemet är att så fort nån nämner detta så blir det ramaskri. FP:s språktest tex. Hu vad hemskt och inhumant det var!

Varför tror du tex somalierna i London, eller många invandrargrupper i Kanada lyckats mycket bättre än motsvarande grupp här? Inte fan är de för att de lyfter mer bidrag där iaf. Sen kommer naturligtvis även faktorn vilken typ av personer man tar emot in, men med rätt förhållande morot/piska kan det nog bli folk av de flesta. Rent kriminella och folk med stenåldersfasoner däremot kan dra helvet. Dem kommer det aldrig bli folk av.
 

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Ort
East Grinstead, UK
Hoj
En gul Triple 06
Jag håller med om det fetstilta men troligtvis av andra anledningar än dig(?). Exakt vad är det vi inte ger dem för möjligheter att lyckas med att bli en del av samhället? De får lära sig språket, får en bostad, bidrag, starta-eget-bidrag, får gå specialkurser och det finns alla möjliga seminarier och klubbar där Agda ska knåpa ihop med Samira osv. Alla förutsättningar finns egentligen där och det går alldeles utmärkt också för de som har tagit chansen.

Du har helt rätt, grejen är ju att de flesta som går på SFI och andra kurser är totalt ointresserade. Jag har tidigare nämnt att min fru gick på SFI i Göteborg. Där blev hon idiotförklarad av sina "klass kamrater" då hon gick in för att lära sig språket och anpassa sig till sitt nya land. De andra tyckte det var helt onödigt, de fick ju pengar och lägenhet och det enda som de behövde göra vara att gå på kurs ett par timmar i veckan.

Nu har jag ju tyvärr inga högskolepoäng för att "bevisa" detta och hörsägen passar ju sig inte. Det enda jag kunde göra för stoppa dessa idiotier var att flytta utomlands då jag vägrar bidra med skatt till vansinnigheter som detta. Så vi flyttade till England som första anhalt, det är iofs inte mycket bättre här men nästa steg blir nog Australien. Där det ställs krav på att invandrare assimileras och anpassar sig till landet istället för tvärt om. Jag kan garantera att jag INTE kommer att kräva specialbehandling, jag kommer inte att kräva att alla formulär är på svenska etc. Man tar seden dit man kommer, det är inte svårare än så.
 
Last edited:

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
En tråkig men praktisk
Plus att så länge som det finns ett överskott av arbetskraft kommer du hur som helst ändå att få betala för en arbetslös, vare sig han kan svenska eller inte.
Fast kan personen svenska ökar ju möjligheterna att komma in på arbetsmarknaden.

Jag tror du är ute för att provocera här :5sure
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag håller med om det fetstilta men troligtvis av andra anledningar än dig(?).

Jag vill nog inte påstå att jag är någon anhängare av ännu generösare regler för invandringen eller ytterligare bidrag för att sätta dem i "arbete". Det är människor vi talar om och de är inte dummare än svenskar som lever under samma villkor. Personer som varit utanför systemet allt för länge i olika åtgärder som i slutändan inte hjälper ett skit. Då blir man nog rätt apatisk tillslut och plockar ut sitt bidrag och försöker leva på det istället för att försöka skapa sig en riktig framtid på egen hand. Ibland tror jag att vi har allt för mycket byråkrati i det här landet vilket försvårar för många att skapa sig ett eget liv på egna premisser utan inblandning från samhället.

Vi är nog alla överens om att språk är A&O för att komma in i en kultur och förstå den på djupet. Visst, man kommer långt om man behärskar engelska eftersom det är ett språk de flesta i det här landet behärskar rätt bra. Men grundförutsättningen måste ändå vara att man lär sig språket i det landet man kommer till. Jag har också sett uppdrag granskning eller vilket program det nu var som tog upp invandrare som gick och lärde sig SFI år ut och år in för att kunna lyfta bidrag utan att ha några som helst krav på att klara av kursen under en viss tid. Sådant är upprörande att se som skattebetalare.

Jag känner en som arbetar som socialsekreterare och jag tror att vi alla skulle bli väldigt mörkrädd om de hade rätt att gå ut i media och berätta hur misslyckad vår politik är och hur utnyttjat systemet är. Socialsekreterarna möter detta dagligen och de kan inte annat än följa de regler som finns. Regler som låter sig utnyttjas. Asylsökande har järnkoll på vad som gäller. Ryktet vilken socialsekreterare de ska tala med har spridits utanför vårt lands gränser och det har nog vetskapen om reglerna gjort också.

I allt detta finns det solskenshistorier så klart. Folk med ambitioner och vilja att lära sig språket, kulturen och bli en del av det. Dessutom viljan att skaffa sig en bättre utbildning eller starta upp ett eget företag och bli självförsörjande. Frågan är ändå inte om dessa människor har föräldrar som i sina gamla hemländer varit välutbildade många gånger eller haft en bakgrund som entreprenörer. Att komma hit till Sverige och inte ens kunna läsa eller ha någon som helst utbildning måste vara en enorm uppförsbacke. Man får nog göra skillnad på vilka förutsättningar som faktiskt finns mellan olika människor som kommer hit.

Möjligt att liknelsen med Spanien haltar, men själva grundbulten i det var att människor söker sig till det som är bekant för dem. Det är ju inte bara unga invandrare som kommer hit utan även äldre. En äldre människa har nog mindre motivation att lära sig ett nytt språk. De har lämnat sina bästa år bakom sig. Att svenska pensionärer söker sig till Spaniens solkust och bosätter sig bland andra svenskar är nog inte så märkligt i det perspektivet. De har heller inget intresse av att lära sig den spanska kulturen. De är där för det fina vädret när det är som mörkast hos oss.
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
PI källhänvisar i sina utdrag ur vetenskapliga studier oftast till hela studien för dom som vill läsa i sin helhet, till exempel: Muslims in EU hade dom publicerat några utrag ur, bland annat att andragenerationens invandrare integreras sämre än första, trots att dom slipper överkomma språkbarriären, aldrig har levt i krig och misär osv...
Så exakt vad är PIs konklusion av den studien? Jag har tagit mig tid att läsa hela studien och är lite intresserad av deras, och då troligen även din, tolkning. Menar du att de slutsatserna som du publicerar är centrala?

Rätt mycket utrymme ägnas åt systematisk diskriminering av gruppen vilken stänger ute andra generationen från samhället och att en liten grupp av dem då drar sig till islam för grupptillhörighet eftersom de ju accepteras där. Det framhålls betydelsen av fördomar, rädsla och "magkänsla", som att 56% inte tror att humor är tillåtet inom islam, och att detta utnyttjas av populister. Studein menar istället att det finns en alldeles för dålig tilltro till samhället möjlighet till integration om man slapp den här typen av retorik.

Så om studien pekar fingret mot någon så inte är det det muslimska kollektivet i första hand.

Så vad menar PI och du att det står??

Jag kan garantera att jag INTE kommer att kräva specialbehandling, jag kommer inte att kräva att alla formulär är på svenska etc. Man tar seden dit man kommer, det är inte svårare än så.
Dj-a tur att du drar till länder där de pratar engelska i så fall...
 
Last edited:

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Ort
East Grinstead, UK
Hoj
En gul Triple 06
Dj-a tur att du drar till länder där de pratar engelska i så fall...

Nu beror ju det iofs mest på min fru, jag hade lika gärna kunnat flytta till tex Spanien. Jag har många kompisar som har flytt Sverige, till bla Spanien, Thailand och Brasilien mm. Alla har de gemensamt att de har lärt sig språket och anpassat sig till de lokala förhållandena. I Brasilien är det tex otänkbart att några som helst formulär ska vara på något annat språk än portugisiska. Lär dig det eller stick är det som gäller.

Jag ska själv jobba där de närmsta tre åren och jag har börjat läsa grundkurs i portugisiska just för för att där pratar mina blivande kollegor dålig engelska och jag kan ju knappast kräva att de lär sig svenska eller enligt ditt resonemang borde de kanske det?
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top