Ducati Desmosedici GP09 avklädd.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
En intressant artikel på MotoGPMatters där man får lite bilder och information om hur Ducati tänkt med sin nya kolfiberram.

The Ducati Desmosedicis Carbon Fiber Frame | MotoGPMatters.com | Kropotkin Thinks

512346070_hkQWr-O-1.jpg
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Har jag fel om jag tror att nedan är de stora skillnaderna mot de andra MotoGP-hojarna?

1. Motorn är den centrala delen som de andra delarna fästs i.
2. Främre delen av ramen (den enda delen av huvudramen?) är en stor luftbox med fäste för gaffeln.
3. Svingen är fäst direkt i motorn.
4. Bakramen är fäst direkt i motorn.

Så, slakta mig nu :tungan
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Det där var ju sjukt! Äre några uppgifter någonstans på vad den där hojen väger, torr?
 

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Har jag fel om jag tror att nedan är de stora skillnaderna mot de andra MotoGP-hojarna?

1. Motorn är den centrala delen som de andra delarna fästs i.
2. Främre delen av ramen (den enda delen av huvudramen?) är en stor luftbox med fäste för gaffeln.
3. Svingen är fäst direkt i motorn.
4. Bakramen är fäst direkt i motorn.

Så, slakta mig nu :tungan

Samma uppfattning som jag fick.. :tummenupp

Ganska intressant tänkt av Italienarna..
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Samma uppfattning som jag fick.. :tummenupp
Ganska intressant tänkt av Italienarna..
Skönt att få ok från en Ducatist :D

Men är det något som är unikt för Ducati eller har andra tillverkare haft liknande lösningar genom åren?
Som jag har förstått det har flera testat med tex kolfibersving tidigare men haft problem med flex och hållbarhet.
Att bulta saker i motorn har man väl gjort inom bilracing länge, eller?
 

Hyper

SDK #2174
Gick med
18 Jun 2003
Ort
Tokholm
Hoj
1078RS Pierobon
Intressant. Någon som har sett en riktig krash med GP9? Kommer gafflarna flyga åt ett håll, svingen åt ett annat och motorn åt ytterligare ett håll?
 

MC Doktorn

Guest
Intressant. Någon som har sett en riktig krash med GP9? Kommer gafflarna flyga åt ett håll, svingen åt ett annat och motorn åt ytterligare ett håll?

Hayden gjorde en mollbergare och hojen körde sig själv "nästan" .

Har Kallio kolfiber ram också ?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Såg en reklam snutt om Duccen som Stoner kör innan premiär racet igår.
Stod att hojen hade en "dry weight" på 148kg.
Skulle kunna tro den hojen skulle väga mindre med all den kolfiber o tänk på "lätthet". Men förstår ju att det snarare handlare om positionering av vikten i chassit.
 

Dickhead

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
stan
Hoj
jävligt snabb hynda
Samma uppfattning som jag fick.. :tummenupp

Ganska intressant tänkt av Italienarna..
Skönt att få ok från en Ducatist :D

Men är det något som är unikt för Ducati eller har andra tillverkare haft liknande lösningar genom åren?
Som jag har förstått det har flera testat med tex kolfibersving tidigare men haft problem med flex och hållbarhet.
Att bulta saker i motorn har man väl gjort inom bilracing länge, eller?

Inget nytt under solen. Både Britten V1000 och Sachs Beast har samma koncept och de är ju gamla hojar vid det här laget.
 

MC60

SDK Socio#2449
Gick med
18 Nov 2008
Ort
Gbg
Hoj
Diavel red carbon
Lite data om GP 9

GP9 TECHNICAL SPECIFICATIONS
Engine
Liquid-cooled, 90 degree V4 four-stroke, desmodromic DOHC, four valves per cylinder.
Capacity
799 cc
Maximum power
more than 200 HP
Maximum speed
In excess of 310 kph / 192 mph
Transmission
Six-speed cassette-type gearbox, with alternative gear ratios available. Dry multiplate slipper clutch. Chain final drive.
Carburation
Indirect Magneti Marelli electronic injection, four throttle bodies with injectors above butterfly valves. Throttles operated by EVO TCF (Throttle control & Feedback) system
Ignition
Magneti Marelli
Fuel
Shell Racing V-Power
Lubricant
Shell Advance Ultra 4
Exhaust
Termignoni
Final Drive
Regina Chain
Frame
Carbon fiber chassis, pressed aluminium swing-arm
Suspension
Ohlins upside-down 42mm front forks and Ohlins rear shock absorber, adjustable for preload, compression and rebound damping.
Tyres
Bridgestone 16.5'' front and rear.
Brakes
Brembo, two 320mm carbon front discs with four piston callipers. Single stainless steel rear disc with two-piston callipers.
Dry weight
148 kg
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
148kg är bara 40 kg lättare än vad en aprilia mille väger,, och då är millen en inreggad gathoj,på mig imponerar det mest att dom kan klämma ut så pass med Kw ur en 800cc motor,, även om det är en v-4.

ang lätta hojjar så kommer jag ihåg på slutet av 80-talet när det kom en min vikt på 500cc hojjarna.. minvikt blev 130kg och texaskungen Kevin S, fick vikta upp sim hoj med 15eller 17 kg ,, det är häftigt (tänk på att det e 80-tal)
 

Aknot

fumbbl.com
Gick med
1 May 2007
Ort
Ljungby
Hoj
SV1000N -03
Hayden gjorde en mollbergare och hojen körde sig själv "nästan" .

Har Kallio kolfiber ram också ?

Har hört från flera håll att Pramac-teamet har kolfiberram men saknar kolfibersvingen. Tycker man ser tydligt på både Stoners och Kallios körning att Duccen är betydligt stabilare än tidigare. Så ramen har säkert gjort nytta. :)
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Fast att bygga en hoj som är väldigt mycket lättare än minimivikten är ändå onödigt. Då borde man kanske hellre vara intresserad av att använda några "tilläggskilon" till att göra hojen driftsäkrare.

Att blya gör ju inte hojen mer lättkörd, driftsäkrare eller kraschtåligare.....
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Fast att bygga en hoj som är väldigt mycket lättare än minimivikten är ändå onödigt. Då borde man kanske hellre vara intresserad av att använda några "tilläggskilon" till att göra hojen driftsäkrare.

Att blya gör ju inte hojen mer lättkörd, driftsäkrare eller kraschtåligare.....

Det måste det väl ändå göra iom att du kan placera vikten där du vill ha den för att tex göra den mer lättkörd, passa föraren osv..
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Det måste det väl ändå göra iom att du kan placera vikten där du vill ha den för att tex göra den mer lättkörd, passa föraren osv..

Jo absolut, till en viss gräns...men lättar man så infernaliskt så driftsäkerhet och rimmlig tålighet försvinner så...

Det var därför jag skrev "väldigt mycket lättare"....det är ju inget självändamål om det kostar driftsäkerhet mm...att ranta runt med 15 KG bly och samtidigt ha lövtunna fotpinnsplattor och kåpor som inte tål en försiktig nedläggning...ja du hajjar.

Nåja, tror grabbarna som konstruerar pryttlarna har hygglig koll eller så är min konsulting för dyr i år igen:D (jälla)
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Top