Snowboardåkare på SH?

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Brädåkaren med alias Wunder spenderar vintersäsongen i Chamonix.
Blir en del åkning!

Idag snöar det. Tydligen ligger redan 20 cm puder i Grands Montets. Man kanske ska åka?
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Oj vad gammal jag blev... :-(

20 år, kan det stämma? Har det ens funnits snowboard så länge? Den äldsta brädan som ligger i mitt garage nånstans nu är en Sims Shaun Palmer, den med clownen på (den första, jag tror det fanns två). Jag åkte på den så sent som för ett par år sedan, men nu när det inte blir så ofta hyr jag nåt som verkar tillräckligt stabilt för tresiffrig vikt.

Nu är jag så feg så att jag håller mig i pisten, åt ett och samma hålle och med hela stålet i backen. Bästa stället är gränsen eller kanske Kaprun i slutet av juli.

Ja nu är det så jäkla ute med bräda. I dag är vi jämförbara med monoskifolket på våran tid.

Var det den teknologin som spann över till Hyperlites kortvariga snowboardsatsning? Jag har fortfarande kvar min idag unika Hyperlite-snöbräda, och när den köptes för hundra år sedan yrades det om att det var Börtons ultralätta teknologi i den.

Den är tung som fan hur som helst. Men det är jag också.

Jag tror din bräda är tidigare än min. Min kom 97-98 och blev sedan Standard Custombrädan ett par år senare. Min väger fortfarande inte ett piss, är stenhård och man får stryk när av den.
 
Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Inte annat än underbart att se på frefeh! du/ni verkar ligga på den nivå jag och polarna gör när det gäller att hantera en bräda :)

Ska själv till just Sälen och Trysil v10 (åker på söndag morgon) :yoparty
 

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
KTM 350 EXC -12
Inte annat än underbart att se på frefeh! du/ni verkar ligga på den nivå jag och polarna gör när det gäller att hantera en bräda :)

Ska själv till just Sälen och Trysil v10 (åker på söndag morgon) :yoparty

hehe tack tack =P

Synd att man åker alldeles för sällan bara:huvet
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Samma här :mad:

Senast jag åkte var två år sedan och aktiv tid blev det väl en 15-20 timmar... Innan dess... vintern tidigare, typ 20 timmar då med
får ju ingen överdos av snö och snowboard direkt :(

(Haha, noterade först nu att min första mening i förra inlägget kan ses som en homosexuell flört, men jag syftade (såklart) på VIDEON, inga homosexuella flörtar från mig inte :hihi)
 

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
KTM 350 EXC -12
Samma här :mad:

Senast jag åkte var två år sedan och aktiv tid blev det väl en 15-20 timmar... Innan dess... vintern tidigare, typ 20 timmar då med
får ju ingen överdos av snö och snowboard direkt :(

(Haha, noterade först nu att min första mening i förra inlägget kan ses som en homosexuell flört, men jag syftade (såklart) på VIDEON, inga homosexuella flörtar från mig inte :hihi)

haha ja jäklar:näsblod
 

Erik-Ducce

do you dream of Monsters in the Dark....
Gick med
4 Aug 2004
Ort
Edsbyn
Hoj
Ducati Monster
Jag är inne på min 4:e snowboardsäsong.
Åkte för första gången uppe i Tänndalen, när vi var där över nyår.
Är helt såld sen dess...åker så mycket jag kan och har råd med.
Det blir väl mest upp till Vemdalen, Funäsdalsområdet, Lofsdalen och Åre, har ju även en lite backe i "byn".

Åker mest i pisterna, åka runt å småjibba lite.

Åker för tillfället på 2 brädor:

Extrem, Enlight 165 med Burton Mission bindning. Skitrolig pistbräda. Går som tåget, fort och stabilt.
Sitter även ett par Elevator plattor under bindningarna, det är ett helvete med stora fötter när man åker bräda...

GNU, CHB Wide 161 med Burton Triad bindning. "Lekbräda", en twin som rolig att leka med. Triad bindningen är helt otroligt skön med ett fast grepp.
Gnu brädan är även utrustad med Magne Traction. En form för bättre isgrepp, det innebär att radien består utav flera "utbucktningar" för att det ska bli flera anläggnings punkter när man ligger på skär...funkar väl sisådär. Det blir ju inte sämre men inte så mycket bättre eller.

Än så länge så tycker jag att det har blivit lite för lite åkning. Har skrapat ihop det här hitills:
1 vecka i Funäs
1,5 vecka i Vemdalen
1 vecka i Åre
1 dag i Lofsdalen
plus en massa dagar i hemmabacken.

Hoppas på att komma iväg en weekend till Funäs igen, Tänndalen är enligt mitt tycke det bästa stället jag åkt på.
:tummenupp
 

truedude

Medlem
Gick med
2 Aug 2007
Ort
Värmdö
Hoj
Triumph Tiger 800 XRT
GNU, CHB Wide 161 med Burton Triad bindning. "Lekbräda", en twin som rolig att leka med. Triad bindningen är helt otroligt skön med ett fast grepp.
Gnu brädan är även utrustad med Magne Traction. En form för bättre isgrepp, det innebär att radien består utav flera "utbucktningar" för att det ska bli flera anläggnings punkter när man ligger på skär...funkar väl sisådär. Det blir ju inte sämre men inte så mycket bättre eller.

Hade en gnu carbon high beam jag med för nåt år sen, de är roliga lekbrädor de.
Har kört på ett antal brädor med mtx (magne traction) jag med och som du säger så känner inte jag heller någon större skillnad. Kan iofs bero på att jag slipar ner mina kanter rätt rejält så jag inte ska få hugg på rails och boxar.
Nåt som däremot är helt underbart är "banan" konstruktion på brädan. Lib va först med de tror jag men nu har fler märken tagit efter. De är samma princip som en "rocker" skida, dvs att man har ett negativt spann, alltså att brädan går upp i nos och tail. Har bara provat de några åk med blev fast på en gång. Perfekt vare sig man åker puder eller pist. I puder får man upp nosen så man inte dyker och i pisten så får man ett helt annat grepp av nån konstig anledning. De rekomenderas varmt!
 

Mr.M

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
none
Har fått bra erbjudande på boende i stöten! Hur är åkningen där? Är det något uteliv över huvudtaget där?
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Har fått bra erbjudande på boende i stöten! Hur är åkningen där? Är det något uteliv över huvudtaget där?

Var precis iväg i Sälen förra veckan och var då bl.a. i Stöten två dagar.
Ett av dom bästa ställena i Sälen enligt mig, däremot suger deras tre-sits-lift riktigt rejält, tar låååång tid att komma upp, men backarna är fasen värda det. grymt härliga off-pist områden och skog att glida runt i.
Och så har dom en "Big Air Bag" där, så man kan prova på backflips och diverse annat utan att slå ihjäl sig :)
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Nada brutet! och speciellt iochmed att skutta på "påsen" :)

Däremot blev det några småvurpor, ingen skada förutom att man sträckte sig i halsen av att slå bakhuvudet i den hårda snön/isen 2-3 gånger under veckan (whipslash!?) - och så blev en tänkt kurvtagning i ena skogen bara en fjuttig broms vilket innebär att min vänstra axel utmanade ett träd... det stod kvar, det gjorde inte jag :hihi

Även om man inte tänkt använda liftarna i Stöten, som inte behövs om man bara kör hopp i "Big Air Bag" så måste man betala för det :( vi hann bara med två hopp en eftermiddag innan det kom en (snygg) tjej på snöskoter och ville se våra skipass, och att vi betalar 300 kr för en heldag och åkt deras ap-slöa tresits-lift dagen innan dög inte, utan dom ville ha nya pengar för att vi skulle GÅ upp från landningskudden till starten en 30 meter längre upp i backen :3freak





Inför nästa vinter blir det helt klart att köpa egen bräda, bindning och skor. Vi var fyra personer som hyrde snowboards (i sex dagar), totalt fick vi byta ut saker sex gånger p.g.a. att antingen skor (snörningen) eller bindning gått sönder... satte helt klart ens tålamod och humör på prov efter ett tag.
(och man redan efter någon dag sjönk våra förtroenden på sakerna, även om det inte hände något mer skit med dom de sista dagarna, men man bara väntade på att en bindning skulle lossa när man vart mitt bland träden...)
 

truedude

Medlem
Gick med
2 Aug 2007
Ort
Värmdö
Hoj
Triumph Tiger 800 XRT
För er som gillar snowboardfilm så tänkte jag tipsa om mina goda vänners film Ponytale.
Gratis att ladda ner! Helt klart en av dom bättre filmerna i vinter.
Det är filmaren Per-Hampus Stålhandske och snowboardproffsen Hampus Mosesson och Jakob Wilhelmsson som ligger bakom den.
Enjoy!
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Sjuka klipp och trick! störtskönt att se på :yoparty
(även om dom första sju minuterna inte riktigt var i min smak, resten var dock helt sjukt skönt att se på)


Föresten, tänkte (som sagt) införskaffa egen utrustning till nästa vinter, vad för bräda borde man fixa om man diggar att åka offpist samt i funpark. Antar det borde vara lite kortare än normalt samt en mjuk bräda, eller har jag missuppfattat det lilla jag snappat upp? :)
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Jag har ev tänkt att handla. Som jag skrev ovan kör jag numer mest rakt upp och ner i pisten, inget hoppande och velande. Finns det civiliserad offpist så går det bra, jag har kommit förbi att gå ut på berget i två dagar för att få åka orört spår. Jag väger in på styvt 100kg.

Stadium har en Burton Deuce Wide för 2000kr. Skulle en sådan fungera för mina önskemål? Andra alternativ i samma prisklass (=rea)?
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
På torsdag bär de av. min premiär på snowboard har aldrig åkt varken skidor lr snowboard men på torsdag ska vi åka iväg på en weekend.
Ja har lånat en bräda av en kompis den har vinkeln 30/5 på fötterna. har detta någon betydelse för en newbie som mig? Eller handlar de om vad som är skönt?
 

truedude

Medlem
Gick med
2 Aug 2007
Ort
Värmdö
Hoj
Triumph Tiger 800 XRT
På torsdag bär de av. min premiär på snowboard har aldrig åkt varken skidor lr snowboard men på torsdag ska vi åka iväg på en weekend.
Ja har lånat en bräda av en kompis den har vinkeln 30/5 på fötterna. har detta någon betydelse för en newbie som mig? Eller handlar de om vad som är skönt?

Den vinkeln borde nog funka för en nybörjare. Kanske skulle haft lite mindre på framfoten bara.
Jag kör med 15 fram och -12 bak, men de är ju för att jag kör mycke switch.
 

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
KTM 350 EXC -12
För er som gillar snowboardfilm så tänkte jag tipsa om mina goda vänners film Ponytale.
Gratis att ladda ner! Helt klart en av dom bättre filmerna i vinter.
Det är filmaren Per-Hampus Stålhandske och snowboardproffsen Hampus Mosesson och Jakob Wilhelmsson som ligger bakom den.
Enjoy!

trevligt film :tummenupp
 

ragge86

Krashkung
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Vasa, Finland
Hoj
Kawasaki ZX10R -10
Hej alla.

Tänkt att köpa mig en snowboard paket nu då alla har rea. Har plockat ihop ett burton paket, och vill ha lite feedback om grejerna. Är en nybörjare på snowboard och kommer att prova på lite all möjlig åkning, så en all-round bräda som denna klassas som borde ju vara bra.

Burton Bullet 157 Snowboard
Burton Custom Bindningar
Burton Moto 9 Skor

Får just nu ett rätt bra pris från www.scandinavianoutdoorstore.com
560€ för alltihop, något att satsa på eller inte ?
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top