Stora Svetstråden!

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Öppnade potentiometern på migatronicen och hittade en krokig pinne, vred rätt den så gott det gick och nu stämmer ampereratten om inte 100% så iaf 99! Då ska man bara hitta en ersättare med rätt mått.
1fe2b3f95584c4b2967daeac6333a357.jpg

Oj, den såg billig ut.....Danskar.

Leta upp ett partnummer och tillverkare så kan jag kika i hyllorna. Kanske inte alls mappar med det jag har och det är säkert en skitbillig pryl... men ändå.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Oj, den såg billig ut.....Danskar.

Leta upp ett partnummer och tillverkare så kan jag kika i hyllorna. Kanske inte alls mappar med det jag har och det är säkert en skitbillig pryl... men ändå.
Rv28P B103-k16 heter pluren, helt ordinärt 10kohms motstånd med nån plast eller kolbana. M10 gänga med spår för panelmontering. Kollat igenom tusentals olika, men finns bannemej inget med rätt axellängd, splines eller spår. Det är ju en riktigt pissbillig grej, problemet är bara att hitta en som passar i panelen. Tänker inte börja modda för att passa in en 10 kronors komponent
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Vi köpte en ESAB C200i till garaget, och jag har nu svetsat en del med den, framförallt på det automatiska Qset-läget. Svetsarna i sig blir så bra som man kan förvänta sig av min låga nivå (eller tom. lite bättre emellanåt). Dock blir de jäkligt fläskiga, det är som att svetsen matar ut för mycket tråd i förhållande till den inställda godstjockleken? Dock ser de oftast bra ut när jag kapar ett tvärsnitt för att kolla att fogen smält samman ordentligt.
Det beror förvisso också på typ av svets. Butt welds blir bättre än raka fillet welds, som blir bättre än fillet welds på rör.

När jag kör i manuellt läge är det lättare att få rimlig svetstjocklek, men det kräver också mer tid till injustering.

Är det ESABs Qset som inte är sofistikerat nog, eller är det något annat som är fel?
 

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
Vi köpte en ESAB C200i till garaget, och jag har nu svetsat en del med den, framförallt på det automatiska Qset-läget. Svetsarna i sig blir så bra som man kan förvänta sig av min låga nivå (eller tom. lite bättre emellanåt). Dock blir de jäkligt fläskiga, det är som att svetsen matar ut för mycket tråd i förhållande till den inställda godstjockleken? Dock ser de oftast bra ut när jag kapar ett tvärsnitt för att kolla att fogen smält samman ordentligt.
Det beror förvisso också på typ av svets. Butt welds blir bättre än raka fillet welds, som blir bättre än fillet welds på rör.

När jag kör i manuellt läge är det lättare att få rimlig svetstjocklek, men det kräver också mer tid till injustering.

Är det ESABs Qset som inte är sofistikerat nog, eller är det något annat som är fel?

Du sa det själv, att det blir för mycket trådmatning är något jag har sett på de flesta automatiska lägena gäller inte bara esab. Har svårt att komma med något mer utifrån text lättare med bild :tummenupp
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Du sa det själv, att det blir för mycket trådmatning är något jag har sett på de flesta automatiska lägena gäller inte bara esab. Har svårt att komma med något mer utifrån text lättare med bild :tummenupp

Ok, intressant att det är något som gäller överlag. Borde de kunnat gjort bättre, svetstillverkarna eller är det för att de vill vara säkra på att amatörer som jag inte lägger för lite svets och därmed dålig fog? Ska se om jag kan fixa en bild imorgon.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Du sa det själv, att det blir för mycket trådmatning är något jag har sett på de flesta automatiska lägena gäller inte bara esab.
Har inte riktigt samma upplevelse själv. Tycker de jag testat har gjort ett ganska bra jobb hyfsat snabbt.

Däremot är det fortfarande ett antal andra parametrar som spelar in ju.
Homogen tråd/rörtråd, från/mot-svets, framföringshastighet, osv.

Coola Ola, vad kör du för tråd? Frånsvets eller motsvets?
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Ok, intressant att det är något som gäller överlag. Borde de kunnat gjort bättre, svetstillverkarna eller är det för att de vill vara säkra på att amatörer som jag inte lägger för lite svets och därmed dålig fog? Ska se om jag kan fixa en bild imorgon.

Antar att det är svart? Den är inte inställning av trådtjocklek på den va? Då är den kalibrerad (eller vad man skall kalla det) för 0,8 tråd. Men det låter som om du skall vrida på lite mer kräm bara, vrid på lite på den översta ratten.

Sen kan du ju kolla vad induktansen står på, håll in den högra? nedre knappen i 3 sekunder tror jag så kan man ställa induktansen mellan 0-10. Högre värde är det som kallas mjukt och borde platta till svetsen lite.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Antar att det är svart? Den är inte inställning av trådtjocklek på den va? Då är den kalibrerad (eller vad man skall kalla det) för 0,8 tråd. Men det låter som om du skall vrida på lite mer kräm bara, vrid på lite på den översta ratten.

Sen kan du ju kolla vad induktansen står på, håll in den högra? nedre knappen i 3 sekunder tror jag så kan man ställa induktansen mellan 0-10. Högre värde är det som kallas mjukt och borde platta till svetsen lite.

Yes, svart stål.
Bra fråga om inställning för trådtjocklek, har inte rört inställningarna sen den levererades mer än att vrida på Qset-inställningen och den justerar både spänning och trådmatning samtidigt. Tror för övrigt det är 0,8-tråd i nu. Har prövat några manuella inställningar nu, dels Qset för 2,0 mm gods vilket ger en spänning på ca 17 V, och en trådmatning på 6,0 m/min. Det är de feta svetsarna som håller ihop de två rören. Sen la jag också två svetsaträngar i manuellt läge med 15,5 V och 4,0 m/min trådmatning vilket gav mer acceptabel svetstjocklek (jsg inser att det inte blir helt jämförbart).

Med Qset finns det inte en chans att svetsa så som Youtube-proffsen för, dvs med små cirkelrörelser, då hade svetsen svällt över alla breddar. Qset är annars smidigt då det ger en jämn och fin smälta utan att det skvätter i onödan. Jag kör annars med ”tråden först”, dvs skjuter smältan framför mig. Relativt hög hastighet på rörelsen, särskilt med Qset-läget.

Så här ser det ut (nej, jag försökte inte svetsa en penis... :gnissla)
8995_C736-36_D1-49_FB-_AD7_D-_F4_FA5_D39723_C.jpg
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Har inte riktigt samma upplevelse själv. Tycker de jag testat har gjort ett ganska bra jobb hyfsat snabbt.

Däremot är det fortfarande ett antal andra parametrar som spelar in ju.
Homogen tråd/rörtråd, från/mot-svets, framföringshastighet, osv.

Coola Ola, vad kör du för tråd? Frånsvets eller motsvets?

0,8 tror jag det är, MIG/MAG från Grytgöls Bruk. Försöker så långt som möjligt hålla smältan framför handtaget i rörelseriktningen. Är det motsvets? Dvs, ibland blir det ju lite svårt att hålla vinkel exakt när man ska följa en rörkontur t.ex.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Yes, svart stål.
Bra fråga om inställning för trådtjocklek, har inte rört inställningarna sen den levererades mer än att vrida på Qset-inställningen och den justerar både spänning och trådmatning samtidigt. Tror för övrigt det är 0,8-tråd i nu. Har prövat några manuella inställningar nu, dels Qset för 2,0 mm gods vilket ger en spänning på ca 17 V, och en trådmatning på 6,0 m/min. Det är de feta svetsarna som håller ihop de två rören. Sen la jag också två svetsaträngar i manuellt läge med 15,5 V och 4,0 m/min trådmatning vilket gav mer acceptabel svetstjocklek (jsg inser att det inte blir helt jämförbart).

Med Qset finns det inte en chans att svetsa så som Youtube-proffsen för, dvs med små cirkelrörelser, då hade svetsen svällt över alla breddar. Qset är annars smidigt då det ger en jämn och fin smälta utan att det skvätter i onödan. Jag kör annars med ”tråden först”, dvs skjuter smältan framför mig. Relativt hög hastighet på rörelsen, särskilt med Qset-läget.

Så här ser det ut (nej, jag försökte inte svetsa en penis... :gnissla)
8995_C736-36_D1-49_FB-_AD7_D-_F4_FA5_D39723_C.jpg

Översta ratten skall ju mata på mer kräm. Men prova att gå in i den dolda panelen och tryck på lite mer induktans. Jag har inte svetsat mycket med den men lite trixande med Qset har jag gjort på jobbet och det har funkat bra. Dock tar det stickout ur spel på ett lustigt sätt så är man van svetsare så är det tydligen väldigt konstigt.

Det är inte så att du gör kalibreringen på nåt med avvikande tjocklek jämfört med det du sen svetsar på?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
0,8 tror jag det är, MIG/MAG från Grytgöls Bruk. Försöker så långt som möjligt hålla smältan framför handtaget i rörelseriktningen. Är det motsvets? Dvs, ibland blir det ju lite svårt att hålla vinkel exakt när man ska följa en rörkontur t.ex.
Kollade på deras sida och det verkar bara vara homogen tråd (metod 135). Då blir det oftast alltid en liten råge på svetsen. Jämfört med rörtråd (metod 136) som kan smälta ut riktigt snyggt.
Men tråden du har är den rätta som du skall ha för tunnare plåt. Så helt rätt där.

Det är den färdiga svetsfogen eller smältan som du lagt och pistolens riktning mot eller från den som bestämmer om det är från- eller motsvets.
För du munstycket med tråden framför smältan i den riktning du svetsar är det frånsvets.
Har du munstycket mot den redan lagda svetsen är det motsvets.

Frånsvets tenderar att ge mindre råge och en snyggare svets. Däremot blir inträngningen inte lika bra som med motsvets.
Motsvets ger bättre inträngning och starkare fog, men ger "fulare" svetsförband.

Testa minska ned plåttjockleken i Qset lite. Tror det hjälper dig.
Tror nämligen maskinen räknar med en lite högre framföringshastighet än den du har..?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Översta ratten skall ju mata på mer kräm. Men prova att gå in i den dolda panelen och tryck på lite mer induktans. Jag har inte svetsat mycket med den men lite trixande med Qset har jag gjort på jobbet och det har funkat bra. Dock tar det stickout ur spel på ett lustigt sätt så är man van svetsare så är det tydligen väldigt konstigt.

Det är inte så att du gör kalibreringen på nåt med avvikande tjocklek jämfört med det du sen svetsar på?

Kalibrerar på samma typ av rör som jag svetsar på. Övre ratten påverkar temp-symbolen så det ger väl mer kräm, men den matar ju fortfarande för mycket tråd. Men det kanske är som Wiseguy säger, att jag svetsar för långsamt? Skulle tro att varje halva av den tjocka svetsen tar mellan 3-4 sek att lägga. Skulle jag köra snabbare blir det ju bara som att vifta lite snabbt med munstycket förbi godset?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Kollade på deras sida och det verkar bara vara homogen tråd (metod 135). Då blir det oftast alltid en liten råge på svetsen. Jämfört med rörtråd (metod 136) som kan smälta ut riktigt snyggt.
Men tråden du har är den rätta som du skall ha för tunnare plåt. Så helt rätt där.

Det är den färdiga svetsfogen eller smältan som du lagt och pistolens riktning mot eller från den som bestämmer om det är från- eller motsvets.
För du munstycket med tråden framför smältan i den riktning du svetsar är det frånsvets.
Har du munstycket mot den redan lagda svetsen är det motsvets.

Frånsvets tenderar att ge mindre råge och en snyggare svets. Däremot blir inträngningen inte lika bra som med motsvets.
Motsvets ger bättre inträngning och starkare fog, men ger "fulare" svetsförband.

Testa minska ned plåttjockleken i Qset lite. Tror det hjälper dig.
Tror nämligen maskinen räknar med en lite högre framföringshastighet än den du har..?

Ja, minskad plåttjocklek i Qset ger en lite nättare svetsfog. Hade dock problem med att några svetsar inte fusionerade ordentligt när jag gjorde så. Kanske ska testa mindre godstjocklek kombinerat med ökad temp enligt FSNs förslag? Känns ju dock inte så automatiskt längre då...

Alternativt börja motsvetsa, mina fogar är ju inte riktigt utställningsklass ännu så det har nog minimal inverkan på fogens utseende vilken metod jag använder?
 

_kim_

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag är inne på att skaffa en tig för att kunna svetsa i de flesta material, men har ingen koll på vad som är något att ha. Köper gärna begagnat och har kikat på denna https://www.blocket.se/jonkoping/TIG_svets_AC_DC_Miller_Syncrowave_351_77670221.htm?ca=13&w=2&last=1

Jag har kikat lite, men har inte hittat så mycket info om just den modellen, så vad tror ni om den, något att ha ? Är det ett rimligt pris ?
Den är skitbra om du ska stå och svetsa grovt marin-alu. För hobbybruk skulle jag rekommendera att lära dig gas/pinnsvetsa alu och köpa en mindre inverter. Riktig brottarmaskin det där.
 

_kim_

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1
Jag har faktiskt ingen aning hur mycket jag kan belasta 3fas-uttaget, är inte alls insatt i det elektriska. Men ska ta hit en polare som får kika över det. Men jag kommer nog mest svetsa i 3 mm gods och tunnare, men det är ju gött att ha möjligheten att köra i grövre. Kommer nog inte behöva maxa maskinen direkt.

Gas/pinne lockar inte så mycket (Svetsa Alu med pinne alltså ?)
Har svetsat en del mig/mag och även lite pinne på tidigare jobb, men är sjukt sugen på att lära mig tig!
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Den är skitbra om du ska stå och svetsa grovt marin-alu. För hobbybruk skulle jag rekommendera att lära dig gas/pinnsvetsa alu och köpa en mindre inverter. Riktig brottarmaskin det där.
Gas + alu :D :tungan
Pinne och alu går ju, men bra blir det inte såtillvida man inte kör i väldigt kraftiga dimensioner.
3 mm alu är ju TIG för hela slanten.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top