Angående omkörningar på landsbygden...

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Ja, kul!!!

När jag kör om så går min hoj på bakhjulet om jag har i 3an och håller runt 6000 varv och går över ett liiitet krön precis samtidigt? Asså jättelitet krön. Vad tror ni det beror på? Kan det vara kombinationen av fart, acceleration och gravitation som gör det? Kan vi skåla på detta eller är det nån som har nåt att tillägga?

#omkorningarpalandsbygden #brassadjavul
 
Last edited:

Dr J

hej
Gick med
15 Mar 2005
Ort
Svedala
Hoj
Inte japanskt
Det du beskriver är ju ett solklart fall av vertikal linjeförskjutning med kortvarigt uppochnedvända kraftvektorer som ger en lika kortvarig upplevelse av levitation, vilket enligt många på forumet är jämställt med lycka. Här hade ämnet kring vilken gas man har i däcken kunnat avhandlas men jag överlämnar det till mer kunniga personer.

Ja, kul!!!

När jag kör om så går min hoj på bakhjulet om jag har i 3an och håller runt 6000 varv och går över ett liiitet krön precis samtidigt? Asså jättelitet krön. Vad tror ni det beror på? Kan det vara kombinationen av fart, acceleration och gravitation som gör det? Kan vi skåla på detta eller är det nån som har nåt att tillägga?

#omkorningarpalandsbygden #brassadjavul
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Vitals för TS:

SuzukiLover
Medlem

Reg.datum: 2008-05-06 19:41

Senaste aktivitet: 2008-07-31 08:16

Senaste inlägg: 2008-07-24 22:23


...men visst - omkörningar på landsbygden är alltid intressant.

Det har hänt att jag vikt ut och kört om ute på stubbåkern bredvid vägen när... ...sikten varit begränsad, typ. :rolleyes:

Men, jag har slutat med det.
Det är en sak att se var diket lämpar sig att lämna vägen i 70, men svårare att se var man skall ta sig upp igen i 130 blås.
Illa pinsamt att bli kvar på gärdet och tvingas släppa förbi den man kört om redan...
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Dahhhhh:arsele

Vilken jäfla tråd:D en annan e jhu född plöjboy:yoparty o har harvat satan med allsköns 2 hjulig skit både på längden bredden o upponed.

Så varje gång jag vurpat på småvägar beror detta på en linjeförskjutning:va:dummer

Jag var helt säker på att det berodde på för hög hastighet i förhållande till gummits friktionskofisient mot underlaget vid just det tillfället, alternativt skit bakom styret då o då.

Tidslinjeförskjutning är väll däremot när man kör så ända inisatan att han den ryske dödsryttaren blev 4 år yngre när man passerar honom i en kurva:D
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
:D har man stora problem med linjeförskjutning så finns ju alltid alternativet å be någon voodoo doktor el dyl att driva ut dom onda andarna som kan finnas i styret :yoparty :rock
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
moddlaren;6402316 skrev:
Tidslinjeförskjutning är väll däremot när man kör så ända inisatan att han den ryske dödsryttaren blev 4 år yngre när man passerar honom i en kurva:D

Helt säker på att det är när man varit på jobb i fem timmar och klockan fortfarande bara är sju minuter över nio. :3freak
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Underbar tråd för alla utom möjligen TS! :tummenupp

Den här tråden handlade om hur man kan förbättra linjen vid omkörning genom att bl.a. hålla ett tillräckligt stort avstånd till objektet man kör om och hålla jämn gas när man förflyttar sig över till mötande fil på en smal 80 väg, oavsett situation. För många upplevs detta som en risk som inte ens existerar, vägarna är ofta breda, men när du ivrigt påbörjar en omkörning av 3 bilister med ett mötande fordon långt borta, på en smal väg på landsbygden och sitter på en snabb hoj kan ivern och den kraftökning som den ev resulterar i leda till en plötslig linjeförskjutning, hur stor den är beror på avståndet till fordonet (vilken indirekt bestämer lutningen du gör på hojen när du tar dig ut i den mötande filen), hur tidigt accelerationen görs och hur stark den är. Vem som helst kan missbedöma sådant här, men de som redan upplevt sådana här situationer ökar avståndet till nästa gång, rör sig försiktigare ut i mötande fil i fortsättningen och är medvetna om att linjen är mycket viktig vid omkörningar på smala vägar med stark hoj. Avkörningar som resultat av detta sker rätt ofta i trafiken särskilt när föraren har en medpassagerare eftersom det tar längre tid att korrigera situationen när man har en medpassagerare på hojen.

Tanken med tråden var ursprungligen att låta det här vara temat för en diskussion, men diskussionen spårade fort ur till att handla mera om trådskaparen än om trådens tema. Det tycker jag är respektlöst emot alla de som är relativt oerfarna här på SH och kanske vill lära sig mer om sådant här och det är förolämpade emot mig som trådskapare.

Än en gång har medlemmar på SportHoj visat på bristande respekt och administratörerna av forumet sköter inte om att ta bort dessa tendenser från forumet. Resultatet får ni bedöma själva men särskilt informativt blir det ju inte...

Jag kommer för övrigt att lämna forumet, då jag bedömer det som att stämningen oavbrutet är förgylld av arrogans och aggressivitet, trådarna förstörs, vad är det för kul med det?

Ha det gott och kör försiktigt! :)

Vitals för TS:

SuzukiLover

Reg.datum: 2008-05-06 19:41

Senaste aktivitet: 2008-07-31 08:16

Senaste inlägg: 2008-07-24 22:23


...men visst - omkörningar på landsbygden är alltid intressant.

Det har hänt att jag vikt ut och kört om ute på stubbåkern bredvid vägen när... ...sikten varit begränsad, typ. :rolleyes:

Men, jag har slutat med det.
Det är en sak att se var diket lämpar sig att lämna vägen i 70, men svårare att se var man skall ta sig upp igen i 130 blås.
Illa pinsamt att bli kvar på gärdet och tvingas släppa förbi den man kört om redan...

Sedan kan man fråga sig vad en diskussion är och hur man diskuterar. Jag föredrar dialog med olika argument och inte nödvändigtvis en slutsats vad som är "rätt" utan mer att få reda på vad andra tycker. :)
Om det är rätt kan ju diskuteras! :D

En diskussion är ett framhållande av för- och motargument eller framställande av olika sidor hos något genom till exempel tal eller skrift. En diskussion kan vara en monolog eller dialog
https://sv.wikipedia.org/wiki/Diskussion
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top