Stora jakttråden

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Skott genom lätt vegetation, typ sly/gräs?

1. Nej
2. Ja, brukar fungera, akademiskt påhitt att kan störa kulbanan
3. Tveksamt

Jag valde '1', kunde knappt sova för att jag var så besviken på ett annars perfekt läge.

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk

Du valde rätt Markus, det kommer fler chanser :)
Ett icke avlossat skott behöver man aldrig ångra.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
När man väl fått igång den, så är de effektiva.
Kråkor är ju misstänksamma och smarta, så det gäller att sköta fällan.
Lämnar man mycket fjädrar eller hel död fågel i fällan, så kommer de inte dit.

Tog ett tag innan vi fick igång den. Fick börja om ett par gånger då vi var lite för snabba med att stänga den. Men sen vi förlängde tålamodet och sen fick in första lockfågeln har vi fått en del kråkor.
Gick efter jägarförbundets och naturvårdsverkets rekommendationer när jag valde nät, var dumt... Skulle valt ett något mer finmaskigt nät, skatorna flyger rakt igenom :huvet
 

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Någon som behöver påfyllning i jaktlaget? Norrlänning som bor i Stockholm sedan några år. Jagat mest småvilt men intresserad av högvilt och har "full garderob" kanske behöver ni få ner antalet vildsvin på era marker eller så? skicka ett pm så så berättar jag mer om mig!
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tog ett tag innan vi fick igång den. Fick börja om ett par gånger då vi var lite för snabba med att stänga den. Men sen vi förlängde tålamodet och sen fick in första lockfågeln har vi fått en del kråkor.
Gick efter jägarförbundets och naturvårdsverkets rekommendationer när jag valde nät, var dumt... Skulle valt ett något mer finmaskigt nät, skatorna flyger rakt igenom :huvet
Hade inte koll på rekommendationerna.
I en kråkfälla är nätet anpassat för kråkor.
Vill man fånga alla kråkfåglar får man välja nät anpassat för kajor.

Låter självklart, men även jag tänker på "kråkfälla" som en fälla för kråkfåglar.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Hade inte koll på rekommendationerna.
I en kråkfälla är nätet anpassat för kråkor.
Vill man fånga alla kråkfåglar får man välja nät anpassat för kajor.

Låter självklart, men även jag tänker på "kråkfälla" som en fälla för kråkfåglar.

Ska så fort jag får lite tid över bygga en till, men hälften så stor och lite mer finmaskigt nät.

Fällan på bild ovanför har vi precis börjat åtla in på nytt, och satte i helgen upp en likadan i ett område som har fått problem med för många råkor. Får se om den fungerar till det med.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Håller på och förbereder lite inför morgondagens jakt och provkör nya radion men har lite problem.
Någon som har fått VOX att fungera ihop med Hunter F1 originaltillbehör inkopplat till Peltor WS altert XP?
Det är mick som man knäpper fast på jackan och sen kabel för lyssning till Peltorns 3,5mm kontakt.
Voxen fungerar perfekt om man bara kör radion men inte via micken.

Nu har jag inte jättestor användning av Vox men det känns som att det vore skönt att kunna ha det om man går tätt med hund efter tex skadeskjutet vilt eller liknande, åtminstone gris där man inte gärna vill släppa geväret mer än nödvändigt...

Och vet någon om det är prioritering på Peltorn om man har blåtand inkopplat samtidigt?
Jag pratade med min jaktkamrat över radion någon kilometer bort och han hörde mig glasklart men jag hörde honom väldigt dåligt i mina Peltorkåpor. Hade samtidigt mobilsamtal igång via blåtand, tänkte om den kanske inte höjer ljudet tillräckligt? Denna tanke slog mig senare så jag hann aldrig testa utan...
Eller om man kan öka volymen på aux-ingången separat? Jag knappar mig genom menyn men hittar bara volym för medhörning, radio och den där funktionen med voiceback eller vad det nu heter, där man hör sig själv.

Och en annan fråga; Finns det prylar så att man kan bygga om vanliga 12V extraljus till IR-ljus?
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Dåligt med fart här, jagar inte sporthojare när de inte kan köra hoj!?

Hur som helst, jag måste få "stoltsera" med mitt första riktiga fällda vilt. Vildsvin och räv är ju också vilt men inte riktigt samma sak...
Fick testa mitt tålamod för att lyckas smyga mig på en stor flock med Dovhjort på våra åkrar, inte lätt när de ser så in i helvetes jävla bra. Jag har försökt två gånger tidigare men då har de sett mig på flera hundra meter.
Nu hade jag snön till min fördel men klädd i grönt så var det ju ändå ingen höjdare direkt. Och snö som knarrar under fötterna gjorde att jag fick "släpa" mig fram i några hundra meter innan jag fick lägga mig ner och åla med geväret högt i 100-150 meter för att komma in på hundra meter från dem.
Sen kunde jag bara ligga och observera flocken om 23 djur (som jag såg då, senare såg jag några småkalvar som jag inte hade sett) i 20 minuter innan det small.

Nu ska ett snökamoställ inhandlas för att ta dem från mitt torn är bara att glömma om man inte vill sitta från klockan fem på morgonen och det vill man inte just nu...
DSC_1683.JPG
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Grattis!

Jodå, det jagas så gott det hinns med. Blev ett rådjur, en hare och en fasan i helgen. Sköt också min första dov för några veckor sen. Suttit ute nästan varje helg sen dom blev lovliga. Sett hjortarna varje gång, men antingen har dom varit på fel sida gränsen, för långt bort eller gått så det har saknats kulfång.
Kronhjortarna är svårare. Har sett dom ett par gånger när jag varit ute, men vinden har legat fel så då vänder dom några hundra meter innan.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Grattis!

Jodå, det jagas så gott det hinns med. Blev ett rådjur, en hare och en fasan i helgen. Sköt också min första dov för några veckor sen. Suttit ute nästan varje helg sen dom blev lovliga. Sett hjortarna varje gång, men antingen har dom varit på fel sida gränsen, för långt bort eller gått så det har saknats kulfång.
Kronhjortarna är svårare. Har sett dom ett par gånger när jag varit ute, men vinden har legat fel så då vänder dom några hundra meter innan.

Aha, kul att se att det kan skilja sig så mycket från olika ställen. Jag har haft kronhjort direkt på mig ett flertal gånger men antingen har jag stått med slugbössan och väntat på gris eller så har de inte varit med på tilldelningen.
Dovhjortarna hos oss är totalt omöjliga, eller nästan iaf, att komma åt fast de i princip står på samma ställe varje dag. Vi släppte hund en gång för att se om vi kunde stöta dem men de cirkulerade bara tills hunden tröttnade och började leta annat.
Rådjur har vi extremt lite av just nu så vi ska börja jaga räv på riktigt nu är det tänkt då vi tror att de har tagit ner stammen rejält.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Aha, kul att se att det kan skilja sig så mycket från olika ställen. Jag har haft kronhjort direkt på mig ett flertal gånger men antingen har jag stått med slugbössan och väntat på gris eller så har de inte varit med på tilldelningen.
Dovhjortarna hos oss är totalt omöjliga, eller nästan iaf, att komma åt fast de i princip står på samma ställe varje dag. Vi släppte hund en gång för att se om vi kunde stöta dem men de cirkulerade bara tills hunden tröttnade och började leta annat.
Rådjur har vi extremt lite av just nu så vi ska börja jaga räv på riktigt nu är det tänkt då vi tror att de har tagit ner stammen rejält.

Där jag sköt dovhjorten finns det riktigt mycket dov och passerar en del kronhjort, men det finns inga rådjur. Troligtvis pga att hjortarna kört bort dom. Hare finns där inte heller men det är antagligen pga rovfåglarna. Slänger man ut lite slaktrens är det inget ovanligt med ett 20tal ormvråkar och glador efter ett par timmar.
Men det där med att smyga sig på dom, lyckas varje gång dom inte är lovliga, men så fort jakten börjar är dom jävligt försiktiga.

Marken jag sköt rådjuret på är det tvärt om. Mycket rådjur och hare men sällan någon hjort. Däremot mer räv än där är på den andra marken. Dessa marker är där bara 2mil mellan.
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Ja det är märkligt hur det kan skilja så mycket mellan så närliggande zoner.
När vi har varit ute och spårat så har vi sett det vi har misstänkt, att där kronhjorten har gjort till sina hemmarker finns nästan inga älgspår alls. Men i skogen någon kilometer bort där kronhjortarna rör sig betydligt mindre såg vi flera spår efter ko med kalv.
Dov och Kron samsas dock konstigt nog i en liten mosse om någon hektar, antagligen för att den ligger mitt bland åkrarna och de har olika väderstreck att dra sig ur mossen ifrån. Doven kliver alltid ut norrut här och kronhjorten söderut.
Vi ställer alltid upp på södra sidan och driver igenom med hunden norrifrån och vid den tidpunkten har doven redan klivit ut på åkrarna några hundra meter norrut. Den lilla skogsplätten kallas konstigt nog för skafferiet sedan många år tillbaka, i söndags klev det ur 15 Hjortar på ungefär 30 minuter men vi hade bara en kalv kvar på tilldelning så det var bara att betrakta dem från tornet som gällde.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Så, vad roar ni er med nu när löshundsjakten är avslutad sedan en vecka?

Jag tänkte ge mig på att skjuta av en hel del räv då vi planerar att sätta ut fasan i vår/sommar och då vill vi gärna ha några kvar över sommaren...

Har ni några tips till en nybörjare på rävjakt?
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Dags att väcka liv i denna tråden igen.

Vad har ni för handskar???

Är ute efter ett par som inte är för tjocka för att skjuta med, men ändå varma. Framförallt vindtäta.
Har testat flera olika billigare handskar, och antingen är dom för klumpiga eller så blåser det rakt igenom dom. Såna med hål för avtryckarfingret fungerar inte, blåser igenom hålet.
Ska jag köpa ett par dyrare vill jag vara säker på att dom fungerar.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Dags att väcka liv i denna tråden igen.

Vad har ni för handskar???

Är ute efter ett par som inte är för tjocka för att skjuta med, men ändå varma. Framförallt vindtäta.
Har testat flera olika billigare handskar, och antingen är dom för klumpiga eller så blåser det rakt igenom dom. Såna med hål för avtryckarfingret fungerar inte, blåser igenom hålet.
Ska jag köpa ett par dyrare vill jag vara säker på att dom fungerar.

Jag brukar använda skidhandskar så här lite senare på hösten när det inte är svinkallt, sån här har jag https://www.stadium.se/sport/langd/langdklader/011373003/lillsport.coach.black-yellow Funkar helt okej att skjuta med och är hyfsat varma. Jagar i princip bara älg med löshund men jag märker inte av dom då jag skjuter med studsaren.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jakthandskar vinter = arméns älgskinnshandskar M59. I dessa blå klassiska Helly Hansen med öppning för fingrarna. När skjutmöjlighet närmar sig, skakar man försiktigt av sig handsken och är klar till skott. Tyst, smidigt och framförallt varmt eftersom skinnet är helt vindtätt, smidigt och helt enkelt för jäkla bra.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Jakthandskar vinter = arméns älgskinnshandskar M59. I dessa blå klassiska Helly Hansen med öppning för fingrarna. När skjutmöjlighet närmar sig, skakar man försiktigt av sig handsken och är klar till skott. Tyst, smidigt och framförallt varmt eftersom skinnet är helt vindtätt, smidigt och helt enkelt för jäkla bra.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Fungerar om man sitter på vakjakt.
Det är när det är drevjakt/småviltsjakt på österlen behovet gäller. Öppna slätter där det alltid blåser, är det då samtidigt minusgrader försvinner känseln snabbt i mina fingrar.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top