Triumph Thruxton-tråden.

rogbo

Smygbusar när ingen ser...
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Umeå
Hoj
07' FZ1SA 11' Z1000SX, 06' ZX10R, 15' S1000RR, -16' Thruxton R, -22´ Tiger Rally Pro, -22* Scrambler 1200XE, -01´TT600R
Bortsett från andra färger och kromade detaljer istället för borstade så är det väl bara fjädring, bromsar och andra handtag/knappar som skiljer R från S? Motor- och avgasmässigt ska de väl vara identiska? Kan det ha varit att en av hojarna fortfarande har originalmappen som har en tendens att vara lite ryckigare?

Ja precis, de har ju samma motorspecifikationer så det bör väl bara vara mappningen som skiljer? R:en känns mer kraftfull pga hur den levererar kraften, mer direkt och rappt. Jag hittade ingen körlägesväljare på classicen (blind testpilot eller bortvald av Triumph?), den standardmapp som satt i påminde mig som sagt om R:ens körläge "road" som är lite tamare i gasresponsen och hur kraften levereras. Jag upplevde den jag körde inte särskilt ryckig, iaf inte mer än R:en,

Båda hojarna är finfina och i mitt tycke förvånansvärt olika i körkänslan, jag gillar verkligen färgsättningen hos de gröna och vita 1200:eek:rna och skulle gärna haft en R med någon av de färgsättningarna.

/Roger
 

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
göteborg
Hoj
2021 Ducati Desert sled
Tja, säsongen har inte varit som man hoppats, och trott. Till slut orkade jag rycka ut tummen, lagom till drömmarnas kaj-träffen här i Gbg, och det som skulle göras i lugn o ro under vintern blev till slut ändå gjort. Men, dagen efter ser jag en stor oljpöl på garagegolvet, OCH bensin. Nåväl, nu droppar den ingen olja längre och tanken är tät. Men min j...la bakbroms ligger fortfarande på. Som den alltid gjort, mer eller mindre. Jag har bytt ut kolvar och tätringar i oket, gjort rent och smörjt upp. Bytt ut innanmätet i bromspumpen. Kollat alla banjobultar och ledningar. Så jag river mitt hår. Det kommer en fråga i slutet på det här. Det finns ju några där ute som bytt ut saker på sina hojar mot bättre/roligare än original. Har någon möjligtvis bytt ut oket bak, som nu då bara ligger och skräpar på en hylla någonstans? Jag är i så fall intesserad av att låna/testa/köpa. Om det nu blir så att jag behöver skaffa ett nytt, finns det några andra ok som passar bolt on. Alltså, utan att man behöver byta/bygga om fästet till oket? Och skiva med standardmått. Eller så köper jag en ny Thruxton R. Det är kanske det som är meningen. Eller, hade det inte varit för Vätternrundan, så kanske jag hade köpt mig en NineT Racer. Väldigt skoj hoj att köra. Om jag sätter på en Triumph-logga, får jag följa med då?
 

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Thrux R
Ja precis, de har ju samma motorspecifikationer så det bör väl bara vara mappningen som skiljer? R:en känns mer kraftfull pga hur den levererar kraften, mer direkt och rappt. Jag hittade ingen körlägesväljare på classicen (blind testpilot eller bortvald av Triumph?), den standardmapp som satt i påminde mig som sagt om R:ens körläge "road" som är lite tamare i gasresponsen och hur kraften levereras. Jag upplevde den jag körde inte särskilt ryckig, iaf inte mer än R:en,

Båda hojarna är finfina och i mitt tycke förvånansvärt olika i körkänslan, jag gillar verkligen färgsättningen hos de gröna och vita 1200:eek:rna och skulle gärna haft en R med någon av de färgsättningarna.

/Roger

Ja precis, men man ska inte underskatta placeboeffekten heller. Mig veterligt så ska båda hojarna prestera identiskt rent motormässigt men det är ju inte något jag kan svära på så jag säger ju absolut inte att du far med osanning. Huvudsaken är ju ändå hur man själv upplever hojen.

Av någon anledning så valde Triumph att sätta körlägesväljaren på höger handtag för S precis som för nya Bonnien så du får skylla på att du hade viktigare saker att testa. :) Men om du inte ändrade från standard "Road" så kan ju det förklara varför den kändes tamare än din R.

http://www.motorcyclistonline.com/s...lic/images/2016/03/img_6890.jpg?itok=gTtskL8U
 

rogbo

Smygbusar när ingen ser...
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Umeå
Hoj
07' FZ1SA 11' Z1000SX, 06' ZX10R, 15' S1000RR, -16' Thruxton R, -22´ Tiger Rally Pro, -22* Scrambler 1200XE, -01´TT600R
Svaret på min fråga var med andra ord "blind testpilot" , så kan det gå...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Tja, säsongen har inte varit som man hoppats, och trott. Till slut orkade jag rycka ut tummen, lagom till drömmarnas kaj-träffen här i Gbg, och det som skulle göras i lugn o ro under vintern blev till slut ändå gjort. Men, dagen efter ser jag en stor oljpöl på garagegolvet, OCH bensin. Nåväl, nu droppar den ingen olja längre och tanken är tät. Men min j...la bakbroms ligger fortfarande på. Som den alltid gjort, mer eller mindre. Jag har bytt ut kolvar och tätringar i oket, gjort rent och smörjt upp. Bytt ut innanmätet i bromspumpen. Kollat alla banjobultar och ledningar. Så jag river mitt hår. Det kommer en fråga i slutet på det här. Det finns ju några där ute som bytt ut saker på sina hojar mot bättre/roligare än original. Har någon möjligtvis bytt ut oket bak, som nu då bara ligger och skräpar på en hylla någonstans? Jag är i så fall intesserad av att låna/testa/köpa. Om det nu blir så att jag behöver skaffa ett nytt, finns det några andra ok som passar bolt on. Alltså, utan att man behöver byta/bygga om fästet till oket? Och skiva med standardmått. Eller så köper jag en ny Thruxton R. Det är kanske det som är meningen. Eller, hade det inte varit för Vätternrundan, så kanske jag hade köpt mig en NineT Racer. Väldigt skoj hoj att köra. Om jag sätter på en Triumph-logga, får jag följa med då?

Trist läsning, var (och varför) började den att läcka olja och bensin?

Jag har inga svar på dina frågor, men hur artar det sig att bakbromsen ligger på? Blir skivan varm även fast du inte har använt den eller tycker du bara att det inte känns bra? Frambromsen är ju relativt populär att göra något åt, men jag har aldrig sett någon som har intresserat sig för bakbromsen.

Byta ut din fina Thruxton mot en med 270-gradersvev eller en kardanrejser? :-O
 

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
göteborg
Hoj
2021 Ducati Desert sled
Oljan var igentligen inget märkvärdigare än ventilkåpspackningen, till viss del säkert beroende på att jag hade pytsat i lite för mycket olja. Men, har den väl börjat läcka så slutar den ju inte. Så tänkte jag också passa på att kolla ventilspelet när grejerna ändå var av. Några ventiler utanför spec. Men eftersom vanliga bladmått i regel är med 0.05 mm differens så blir det svårt att veta hur mycket fel det är. Nu har jag köpt mig ett SKF-mått, konstaterade att det inte ligger mer än styvt hundradelen på fel sida. Så smackade ihop skiten och tar shimsmätning och byte av dito till vintern. Bensinläckan var mer mystisk. Innan jag hann besinna mig riktigt så tömde och demonterade jag tanken. Vilket gjorde att det var väldigt svårt att avgöra om det läckte vid röret, packningen eller el-genomföringen. Så jag bytte packning, gjorde än fullagning med JB Weld vid röret och hoppades på det bästa. Peppar peppar, verkar bra så här långt. Fick ju bytt bränslefilter samtidigt i alla fall. Mycket av tiden går ju för att det tar en vecka varje gång man vill få hem en liten reservdel.
Men kan man använda i princip vilket ok som helst, så länge avståndet mellan hålen för monteringsskruvarna har samma c-c? Om det är av samma typ vill säga, alltså ett enkelt tvåkolvsok. Det skulle ju göra begagnatutbudet ett snäpp större.
Nä, bromsen är inget "det känns bara inte bra". Skivan blir varm. Låter gör det också, framför allt när det går sakta. T-Max kan intyga. Han har legat bakom mig några gånger o undrat varför jag "gnäller" så mycket.
Kardan e skoj. Gungar till så charmigt varje gång man ger lite mellangas. 270 grader skulle jag inte heller ha några problem med.
 
Last edited:

skrajen

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton -13
Båda är härliga maskiner. Försök provköra bägge, gärna i tät följd, de skiljer ju sig åt trots allt både i pris och egenskaper.

/Roger

Tjena Roger, tack för utförligt svar. Triumph ute i Sollentuna norr om stan har en R för provkörning, dock ingen basmodell. De vette katten vart det kan tänkas finnas en sådan, men jag börjar med att åka ut dit och testa R så får vi se hur den känns.
Får djävulen på höger axel bestämma så blir det väl en R redan iår, ängeln på den vänstra säger nog att jag ska försöka klippa en beggad för betydligt mindre kosing nästa år istället :)
 

skrajen

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton -13
Oljan var igentligen inget märkvärdigare än ventilkåpspackningen, till viss del säkert beroende på att jag hade pytsat i lite för mycket olja. Men, har den väl börjat läcka så slutar den ju inte.

Jag som ska byta ventilkåpspackning på måndag. Har ingen egentlig läcka, den "svettas" lite bara. Blir lite skraj för det du säger att den inte slutar läcka när den väl börjat. Är det så generellt eller är det frustrationen som talar här?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Tja, säsongen har inte varit som man hoppats, och trott. Till slut orkade jag rycka ut tummen, lagom till drömmarnas kaj-träffen här i Gbg, och det som skulle göras i lugn o ro under vintern blev till slut ändå gjort. Men, dagen efter ser jag en stor oljpöl på garagegolvet, OCH bensin. Nåväl, nu droppar den ingen olja längre och tanken är tät. Men min j...la bakbroms ligger fortfarande på. Som den alltid gjort, mer eller mindre. Jag har bytt ut kolvar och tätringar i oket, gjort rent och smörjt upp. Bytt ut innanmätet i bromspumpen. Kollat alla banjobultar och ledningar. Så jag river mitt hår. Det kommer en fråga i slutet på det här. Det finns ju några där ute som bytt ut saker på sina hojar mot bättre/roligare än original. Har någon möjligtvis bytt ut oket bak, som nu då bara ligger och skräpar på en hylla någonstans? Jag är i så fall intesserad av att låna/testa/köpa. Om det nu blir så att jag behöver skaffa ett nytt, finns det några andra ok som passar bolt on. Alltså, utan att man behöver byta/bygga om fästet till oket? Och skiva med standardmått. Eller så köper jag en ny Thruxton R. Det är kanske det som är meningen. Eller, hade det inte varit för Vätternrundan, så kanske jag hade köpt mig en NineT Racer. Väldigt skoj hoj att köra. Om jag sätter på en Triumph-logga, får jag följa med då?
Är inte din hoj nyare än min? Min hade iofs en läck-period för några år sen..
 

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
göteborg
Hoj
2021 Ducati Desert sled
Jag som ska byta ventilkåpspackning på måndag. Har ingen egentlig läcka, den "svettas" lite bara. Blir lite skraj för det du säger att den inte slutar läcka när den väl börjat. Är det så generellt eller är det frustrationen som talar här?

Nä, menar inte att en hoj som börjat läcka för evigt fortsätter med detta otyg. Menade bara att då jag antagligen, åtminstonde till viss del, orsakade läckan genom för mycket olja i motorn så kan inte problemet reverseras genom att bara tömma ut olja. Enligt tips på nätet så la jag dit den nya packningen snustorr, och väl rengjort och avtorkat på topp o kåpa. Korsdrog till rätt moment i väldigt små steg. Och, för nu i alla fall, så är det tätt o fint.
 

skrajen

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton -13
Nä, menar inte att en hoj som börjat läcka för evigt fortsätter med detta otyg. Menade bara att då jag antagligen, åtminstonde till viss del, orsakade läckan genom för mycket olja i motorn så kan inte problemet reverseras genom att bara tömma ut olja. Enligt tips på nätet så la jag dit den nya packningen snustorr, och väl rengjort och avtorkat på topp o kåpa. Korsdrog till rätt moment i väldigt små steg. Och, för nu i alla fall, så är det tätt o fint.

 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Oljan var igentligen inget märkvärdigare än ventilkåpspackningen, till viss del säkert beroende på att jag hade pytsat i lite för mycket olja. Men, har den väl börjat läcka så slutar den ju inte. /../ Bensinläckan var mer mystisk. Innan jag hann besinna mig riktigt så tömde och demonterade jag tanken. Vilket gjorde att det var väldigt svårt att avgöra om det läckte vid röret, packningen eller el-genomföringen. Så jag bytte packning, gjorde än fullagning med JB Weld vid röret och hoppades på det bästa. Peppar peppar, verkar bra så här långt. /../

Mycket av tiden går ju för att det tar en vecka varje gång man vill få hem en liten reservdel.

Men kan man använda i princip vilket ok som helst, så länge avståndet mellan hålen för monteringsskruvarna har samma c-c? Om det är av samma typ vill säga, alltså ett enkelt tvåkolvsok. Det skulle ju göra begagnatutbudet ett snäpp större.

Nä, bromsen är inget "det känns bara inte bra". Skivan blir varm. Låter gör det också, framför allt när det går sakta. T-Max kan intyga. Han har legat bakom mig några gånger o undrat varför jag "gnäller" så mycket.

Aha, där ser man. Bra att veta.

Jo, det är helt värdelöst idag när alla kör med JIT (just-in-time). Ledtiderna blir helt horribla om man inte har tänkt på allt, vilket är omöjligt för en amatörmekaniker.

Jag kan för lite om bromsar för att kunna uttala mig. Kollat här? http://www.begmcdelar.se/

Okej. Det låter ju inte alls bra (och du har uppenbarligen för tysta ljuddämpare ;)), men det låter som att du har gått igenom allt man kan tänka sig. Har du hittat någon på RAT-forumet med samma problem?
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
...klipp bort en del....
Nä, bromsen är inget "det känns bara inte bra". Skivan blir varm. Låter gör det också, framför allt när det går sakta. T-Max kan intyga. Han har legat bakom mig några gånger o undrat varför jag "gnäller" så mycket.....
Har haft samma problem. Och försökt ungefär samma medicin, ta isär, smörj, montera. Liiite bättre, men inte bra. Samma procedur igen. Liiite bättre. Nästan bra.

Skulle tro (tro, alltså) att de flesta av oss behöver "motionera" bakbromsen betydligt mer. Om den används hela tiden (används ordentligt och inte bara "fisbromsa") så håller den sig troligen i bättre skick.

Men någon som är bättre på bromsar kan gärna skriva något mer kvalificerat i ämnet! :)
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Min började ju att läcka redan första vintern. Det var den "klassiska" neutralswitchen som sitter fint placerad under motorn. Sedan dess har hon dock hållit sig på mattan. ^^
Ah, min neutralswitch hade gått ner sig och lagt av runt 4000 mil. Innan den började läcka!????
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
GlPjyXo.jpg

xlpx8b2.jpg

Hej gott folk,

Efter 100mil/år de senaste tre åren är det nog dags att sälja hojen men jag vill gärna få hjälp från er med att sätta ett vettigt värde på den.

Den är från 2004 och har gått 3100mil. Den har nya däck fram och bak samt nya bromsbelägg. Den är inte 3000-mila servad men det är väl en liten service så jag gissar att det inte är så dyrt. Mas Engineering bakskärm, avgasrör och framskärm. Bitubo-stötdämpning bak. Så vad är den värd?
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Finns ett annat alternativ. Kör mer! :)
Hinner inte. :(
Nu har den mestadels samlat damm de senaste tre åren så dags att lösa det. Ska besikta den imorgon och fråga Johans mc hur det ser ut med tider för service, gissar att den blir lättare att sälja efter service. Har du någon koll på vettigt pris?

Edit: Kollade Blocket och den billigaste ligger på 55 så jag lägger väl mig där då. Om någon här är sugen så PMa så får du nice price.
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Dålig koll på priser. Vill minnas att BJNs hoj låg ute ett tag för 55'(?). Som vanligt är det väl Blocket som gäller. Såvida du inte vill sälja den genom Johans Mc:s förmedlingstjänst.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top