Triumph Thruxton-tråden.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Hej alla Thruxton-fantaster!
Har suttit och läst era intressanta diskussioner och tips och slog idag till på en sprillans ny grön Thruxton.
Är helt grön när det kommer till både Triumph och Thruxton så alla nybörjartips är välkomna :)

Grattis och välkommen i träsket!
Tur att du köpte en grön då! Ton-i-ton! :) :)

EDIT: Då får vi kanske med en Göteborgare till på årets Vätternrunda? Se här:
https://www.sporthoj.com/forum/show...uxton-tråden&p=6315708&viewfull=1#post6315708
 
Last edited:

simonsss

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2017
Ort
Göteborg
Hoj
2016 Triumph Thruxton
Tack ska ni ha! Haha precis så jag tänkte ;) Vätternrundan låter fantastiskt! Försökte gå in på länken men fick bara en "503 Service Unavailable" så jag såg inte vilket datum det handlade om. Det stod inte heller i inlägget va? Nu är det så att jag *host host* inte har tagit själva kortet än. Håller på i full fart och hoppas på att ha det klart om ett par veckor. I värsta fall hänger jag på nästa år istället :)
 

skrajen

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton -13
Fråga ang när bensinlampan tänds. Jag har en 2011 EFI och har noterat att bensinlampan tycks tändas tidigare än behövligt...
EFI-Thruxtons från 08 och framåt har en tank som rymmer 16,6 liter och en reservtank på 3,5l. Igår när jag tankade så fick jag i precis 8l innan tanken var full. Detta innebär alltså att lampan tänts när jag hade totalt 8,6l kvar i tanken... Är detta normalt? :confused:
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Njae... låter inte helt hundra. Men inte galet heller. Hade du kört fort? Hög hastighet? Full gas?

Min hoj är en EFI från 2008. Min lampa tändes "förr" (=ung och oinkörd hoj) vid 17-18-19 mil. Med en förbrukning på 0,60-0,65 (oinkörd hoj som sagt) så motsvarade det 10-12 liter. Av 16,6.

Numera (flera tusen mil senare och en extra kugg på framdrevet) drar den nästan alltid strax under 0,5. Lampan tänds på riktigt bortåt 20-22 mil. Först blinkar den till lite. Det kan man ignorera, för sedan slocknar den igen. Lyser en stund till. Slocknar. ...osv. Och någonstans vid 20+ mil så lyser den konstant. Dags att tanka! :)

20-22 mil blir ju då runt 11 liter. Av 16,6. Lite skumt alltså, att lampan tänds. Borde vara minst 5 liter kvar.

Har dessutom fått soppatorsk vid 25 mil. Borde har gjort slut på 12-13 liter. Inte 16,6. Det är skumt!

Kan det vara så att volymen 16,6 är den teoretiska volymen? Fast det aldrig går att få in så mycket pga påfyllningshålets placering? Så att den praktiska volymen är några liter mindre?
 

skrajen

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton -13
Precis, det finns ju en massa variabler man kan slänga in i ekvationen såklart.
I detta fallet så innebär 8 liter soppa på 124,8km en förbrukning på 0,64.
Det ska tilläggas att jag gått på när lampan tändes för första gången. Den slocknar ju som du säger och går på igen efter ett tag men kanske ska jag börja försöka mäta ifrån när lampan börjar lysa utan att slockna?
Dessutom har jag Arrow 2-2-mappningen på min hoj samt borttagna o2-sensorer så det gör kanske också lite skillnad?
Tycker hursomhelst att även om lampan går på för att sedan släckas igen efter ett tag så känns det som att det är väl tidigt att börja lysa när det är 8,6l kvar i tanken (om nu 16,6 är den faktiska volymen som sagt).

Skumt med soppatorsken vid 25 mil där ja. En annan teori jag har är att kanske bensinpumpen på macken slår av tidigare och indikerar att tanken är full fast den kanske inte är det ännu? Dvs att man tror att man tankat fullt men i själva verket har tankat, säg runt totalt 13 liter soppa i tanken istället för 16,6? Detta skulle ju då innebära att lampan går igång första gången när det är 5 liter kvar istället för 8,6. Kanske långsökt men jag upplever att bensinpumpen auto-slår av mycket lättare än på andra hojar jag haft/har...
 
Last edited:

CALLAHAN

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha XSR700 2018
Skulle jag bara tanka till pumpen slår ifrån på auto skulle jag inte heller få full tank.
Tror det är där du har problemet.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Att lampan går av och på beror nog på skvalp i tanken. Lampa av-på-av-på några gånger. Och efter ett tag så har den passerat "skvalpnivån" och är definitivt tänd. Om jag får gissa lite.

Bensinpumpen på mackarna slår av alldeles för tidigt på alla mina hojar. Man kan få i rätt mycket soppa efter första auto-avstängningen. Jag brukar fylla upp så att jag ser vätskespegeln ända upp i påfyllningsröret. Då vet jag att det är fullt! :)
 

skrajen

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton -13
Förstår. Jag slutar dock inte tanka efter första autoavstängningen. Jag låter den klicka 5-6 ggr till men sen vågar jag fan inte mer. Hänt en gång att jag fick en bensindusch, det var inte skitkul :).

Har svårt att tro att det finns utrymme för flera liter till efter att den klickat så många gånger...
Ska göra ett par test till när jag tankar på samma sätt som vanligt, sen ska jag testa att fylla upp tills jag ser skvalpet som du sa där TMax500 och se om det blir skillnad. Spännande! :)
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Jag gör som TMax. Röret hamnar för långt ner för att automekanismen skall fungera för oss. Man får vara försiktig med trycket på slutet bara så att man slipper den där duschen.

Generellt så tycker jag att lampan tänds onödigt tidigt (och då menar jag när skvalpgränsen är passerad). Men brorsan har det likadant på sin Ducce.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jahapp, så var första Autotunerundan körd med nya systemet. Jisses Amalia så skoj - och så kallt!+1.6 grader när jag kom in efter turen.

Jag är jättenöjd med ljudet - låter inte så högt när man kör men gurglar skönt vid motorbroms. Autotune är lite intressant - man märker faktiskt hur hojen går bättre och bättre för varje "repa". Några slutsatser:

1 - Triumphs OEM-mapp är bra! Det är inte någon risk för skadligt mager blandning ens med helsystem.

2 - Custommapp betalar sig i mjukhet, gasrespons och en spikrak vridmomentkurva utan svackor.

3 - Hojen är märkbart piggare. Så de förväntade 6-8 hk är nog rimligt.

Nu överkompenserar normalt hojens ECU vid så kalla temperaturer så det är möjligt att mappen blir lite fetare när temperaturerna stiger över tio grader. Bifogar en liten bild över de första justeringarna av den basmapp jag chansat på.PCV skärmdump.JPG
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag tankar bräddfullt kom hysteriskt långt mellan tankningarna i norge förra året minns jag.
 

RobinAug

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
2010, Triumph Thruxton
Hojen har börjat gnissla baktill i låga hastigheter. Nya belägg bak. Tycker de låtersom om gnisslandet försvinner när man bromsar. Tänkte plocka av allt imon å ta en titt.. Någon som har ett annat förslag?
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Låter inte orimligt. Har haft något liknande. Man använder ofta bakbromsen för lite så att den beckar igen (=den får för lite motion).
 

OlaW

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2016
Ort
Östersund
Hoj
2017 Triumph Bonneville T120
Nu alla tekniker här får gärna ge förslag på vad det kan vara.
Bytte blinkers fram och bak och installerade tailtidy. Och nu lyser motorlampan.
Några ideer?? Någon kabel jag kan ha lossat??
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Nu alla tekniker här får gärna ge förslag på vad det kan vara.
Bytte blinkers fram och bak och installerade tailtidy. Och nu lyser motorlampan.
Några ideer?? Någon kabel jag kan ha lossat??
Omöjligt att säga utan felkod. Blinkers och bakljus har inget med det att göra.

Sent from my E5823 using Tapatalk
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top