Triumph Thruxton-tråden.

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Ort
sandviken
Hoj
2003 HD softtail de luxe 2005 HD heritage, 2014 bmw s1000r, 2015 triumph thruxton, 2016 triumph tiger 800 xcx.
Clip-on konverteringen klar! Hittade till slut lämpliga pluggar till hålen efter hållarna till styret. Det blev dessa: http://www.mrtuning.se/p/dumpventil-239/25mm-dumpplugg.html
Man får kapa av/slipa ner ena flänsen men sen passar dom perfekt i hålen. Hyfsad finish - men jag polerade upp dom lite grann. Nu väntar jag bara på mina LSL speglar!

Enligt min åsikt så får hojen en klart läckrare café-stuk med clip-ons och "lay-flat bracket".

:rock:rock:rock
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag håller helt klart med; det gör mycket åt utseendet. :)
Dunkade in 60 nånting mil i helgen, väldans glad att jag inte har kvar original cliponsen.. ont i nacke armar och röv men jävligt glad!
Verkar som att vobblet gav sig efter däcket fått gå några mil också!
Där ser man.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
...väldans glad att jag inte har kvar original cliponsen...
Gillar tanken att inte ha clip on. Provsatt Thruxton 2004/2005 nångång, på mc-mässan. Mitt i vintern. Ytterkläder på, tjock jacka. Kände mig tveksam p g a körställningen. Men när 2008:eek:rna kom med det lite högre styret blev det köp!
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Gillar också tanken att inte ha clip on. Provsatt Thruxton 2004/2005 nångång, på mc-mässan. Mitt i vintern. Ytterkläder på, tjock jacka. Kände mig tveksam p g a körställningen. Men när 2008:eek:rna kom med det lite högre styret blev det köp!
Fast jag har ju clipon. Raask, uppflyttade 7cm och tillbaks 1,5.
Lite lägre än m-styrena som sitter på nu, blev ännu lite bekvämare efter jag kraschade och bände upp dom :D
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ok, inser att jag uttryckte mig slarvigt. Clip on eller inte är inte den stora frågan. Utan det är styrhöjden och förargeometrin som räknas. Skall f ö justera mitt styre något lite. Blir trött i gasarmen ibland. Någon centimeter uppåt bör göra skillnad.

EDIT: har nu rättat mitt föregående inlägg *ordningsman i skolan* ;)
 
Last edited:

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Än så länge känns mina LSL Offset High clip-ons helt OK med tanke på körställning. Jag är rätt lång (190cm) så det gör ju viss skillnad. Får återkomma med en rapport efter första långturen:)
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jo det är ju på lite längre turer som det känns i kroppen och armarna. Jag gjorde ingen jättetur igår men det blev ändå närmre 20 mil totalt. Det är lätt att det blir så! :)
 

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Ort
sandviken
Hoj
2003 HD softtail de luxe 2005 HD heritage, 2014 bmw s1000r, 2015 triumph thruxton, 2016 triumph tiger 800 xcx.
clip-on är skitsnyggt och sugen blir man när man såg bgojan,s feta clip-on installation, fast faktum är nog att taxben,s åke inte pallar det. en upprätt körställning på typ bmw s1000r funkar kanon, men dom sporthojar jag kört är inte byggda för mig tyvärr. faktum är att jag var lite orolig hur det skulle bli med truxan men det funkar faktiskt bra så jag får nog va nöjd så, sen ser väl inte orginalstyret alltför anskrämligt ut heller tycker jag, visst clip-on är betydligt snyggare men inte värt och få ont i ryggen för.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Styrhöjden är av underordnad betydelse för mig. Vinkeln på styrändarna är det som avgör. Med ett ganska rakt styre ( oavsett höjd) kommer jag bara några mil innan högerarmen domnat bort. Med original clip on iaf > 50 mil. Detta även då gaffelbenen fick sticka upp 25 mm i kronorna och körställningen därigenom var ganska låg. Vinkeln på clip on passar mig bättre än något styre jag provat. På trampcykeln löser jag det med bar ends som pekar rakt framåt.

Min Yamaha XJR 1300 såg mycket bekvämare ut för t.ex. knäna än vad min SV 1000 gör men jag fick betydligt mer ont i knäna (stanna oftare) efter en dag med XJR än en dag i sadeln på SV.

Vad jag vill ha sagt är att vad som är bekvämast är nog lite olika för oss. Sen har aldrig jag ägt en hoj som har känts bekväm efter 50 mil under en dag men jag får vara glad att jag ändå fixar 50 mil.
 

Thruxton-Dude

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2015
Ort
Nacka
Hoj
Triumph Thruxton 2013 Phantom Black
Clip-on konverteringen klar! Hittade till slut lämpliga pluggar till hålen efter hållarna till styret. Det blev dessa: http://www.mrtuning.se/p/dumpventil-239/25mm-dumpplugg.html
Man får kapa av/slipa ner ena flänsen men sen passar dom perfekt i hålen. Hyfsad finish - men jag polerade upp dom lite grann. Nu väntar jag bara på mina LSL speglar!

Enligt min åsikt så får hojen en klart läckrare café-stuk med clip-ons och "lay-flat bracket".

Snyggt bgojan! Instämmer helt, ser klart bättre ut! Det är nog min nästa mod.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
En Thruxton-ägares sammanfattning av en Speedmaster

Ryath är på tusenmilaservicen idag och jag fick låna en Speedmaster över dagen. Det är första gången som jag kör en cruiser och det är inte något som jag känner att jag behöver göra igen. :p Styret är alldeles för högt, fotpinnarna sitter helt fel och körställningen är bara allmänt märklig. Den är både nervös och trögstyrd samtidigt, som att försöka dansa med en elefant; tyngdpunkten är dock låg så den är lätt att hantera. Motorn känns slöare än på en Thruxton, åtminstone min moddade, och den har fler kilon att släpa på. Den har ett skönt morrande, men det sitter originalpipor på så man hör typ inget och eftersom varvräknaren sitter på tanken (utanför blickomfånget) så är det lite svårt att veta vad motorn har för sig. Man ser åtminstone bra i backspeglarna. ;)
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Ryath är på tusenmilaservicen idag och jag fick låna en Speedmaster över dagen. Det är första gången som jag kör en cruiser och det är inte något som jag känner att jag behöver göra igen. :p Styret är alldeles för högt, fotpinnarna sitter helt fel och körställningen är bara allmänt märklig. Den är både nervös och trögstyrd samtidigt, som att försöka dansa med en elefant; tyngdpunkten är dock låg så den är lätt att hantera. Motorn känns slöare än på en Thruxton, åtminstone min moddade, och den har fler kilon att släpa på. Den har ett skönt morrande, men det sitter originalpipor på så man hör typ inget och eftersom varvräknaren sitter på tanken (utanför blickomfånget) så är det lite svårt att veta vad motorn har för sig. Man ser åtminstone bra i backspeglarna. ;)

Å nu har jag dessutom kollat upp den på bild! Tack, nu har du i a f visat mig en Triumph som jag inte vill äga.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nä speedmastern är ett otroligt meningslöst bygge. Som en liten, ännu slöare hd. Som dessutom är obekväm och allmänt märklig.
Och jag gillar ändå cruisers, fast då får dom allt ha långgaffel och sissy!
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Fast man får väl jämföra Speedmaster med en lill-HD, en Sportster 883 cc, om man nu skall jämföra den med en HD. Eller en Yamaha Bolt på 950 cc, eller annan japansk "semiglidare". Då blir väl kubiken, sittställningen och hästarna mer relevanta.
 

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Ort
sandviken
Hoj
2003 HD softtail de luxe 2005 HD heritage, 2014 bmw s1000r, 2015 triumph thruxton, 2016 triumph tiger 800 xcx.
I sådana fall så skulle jag ta en Sportster, bara för att det är H-D. Men sannolikheten för att jag skulle bli med glidare är som sagt tämligen låg. :p

säg inte det min vän :) , var till ulva kvarn i tisdags :) , bra med bilar o hojar. mörkret smög sig på på hemvägen så det var bara och gasa lite :) , utan och va elak. truxtan hade inte haft en chans :( , fast jag älskar henne ändå :)
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top