Alla dessa olyckor - unga grabbar på sporthoj

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det är fasen så man blir fundersam över rasens fortgång, är det darwinism i sin fulländning vi bevittnar månne? :confused:
I stort sett varje vecka är det rapporter om olyckor med dödlig utgång, och det är i stort sett *alltid* ung man på sporthoj.

Samtidigt så möts man ideligen här av just unga män på sporthoj med standardfrasen "moral kärringar" (särskriven med flit, det citerades...) när man påpekar det idiotiska i att spaka tung båge utan behörighet, eller knäskrap på lokala 70-vägen i ytterligare ett försök att kapa sekunder på sitt personbästa.

Man lär undra om det är grabbar med direkt grava behov av att hävda sig som siktar på sporthoj så fort åldern är inne, är det inte mycket trevligare att ha några år till på sig att köra, är det inte lite tidigt att kliva av redan knappt 20 år fyllda?

Kombinationen man, lättpåverkad/osäker/impulsiv/orädd/odödlig (ja, ni fattar...), 21-åring och R1:a är ju inte direkt ett recept på ett långt liv, tar man ett kliv bakåt och tittar på vad det är för attiyd som råder, och läser facit i olyckstråden och minneslunden så krävs det ingen raketforskare för att komma fram till att 21-åringar inte är redo för sådana apparater..

Jag är 34, väl medveten om min egen dödlighet, och precis purfärsk på båge, det är vad som ger livet mening för mig. :yoparty
Men då jag är lite ny, så saknar jag erfarenhet över hur det varit tidigare år - men man kan inte annat än förundras över hur det resoneras ute i buskarna, och mer hur det formligen ramlar av hojåkare alldeles för tidigt.

Inte är jag utan skuld heller, nog gasas det, men man kör nog som en korgosse jämfört med merparten här (jag inser mina begränsningar och backar hellre av än vrider åt rullen).

Kan vi få lite städad debatt i ämnet, ni som är yngre, kör R1 och känner er träffade, varva inte igång och tjöta om moralkärringar, fegis, etc (jag är gammal nog att inte bry mig), däremot tänk till och fundera om du vill överleva att kunna fira 30, 40 och 50 årsfesten..

/J - :4skrika
 

4:20

Ett fuckobarn...
Gick med
16 Mar 2008
Ort
Överallt..
Hoj
Såld: ZX6RR "BanEdition" lolz RVF NC35 *såld
jag är 21, och jag kan köra lugnt också :)


drar bara på litegran när jag är själv på en stor väg någonstans,

men alldrig där det är mycket trafik, vill ju inte blåsa om en civil snut i 170kmh
få snutjag i onödan, är ju bara drygt. :tungan
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
26 år, kört sen jag va 23. Kör 1000cc sportis om det nu har något att säga.

Tror faktiskt inte kombination av 21 år och R1 är det som är faktorn. Snarare åldern. Jag ser ofta, oavsett cykel (sportis, caféracer, motard mm) folk som kör som idioter inne i stan.

Att man ligger och kör bakhjul fram och tillbaka på gatorna inne i city är endast en bekräftelse på att man behöver visa upp sig. Oftast är det väl personer med just dålig självkänsla och låg impulskontroll som just råkar ut för olyckorna.

Jag tror inte impulskontrollen kommer med åldern, snarare att många tappar behovet av att hävda sig. Själv känner jag att jag har blivigt mycket bättre på det. Självklart tycker jag det är kul att söka uppmärksamhet ibland.

Då och då kör jag om bilar på bakhjulet för att se deras reaktioner och få vara lite "häftig". Nån gång har jag kört bakhjul från rödljusen framför folkmassorna som står och väntar vid övergångsstället. Kanske en gång i månaden när mitt ego behöver boostas.

Jag har även träffat äldre herrar runt fyrtio som också dem har lite problem med att hålla hojen på två hjul.

Frågan är då om det beror på att man har liten penis, dåligt självförtroende eller avsaknad av hjärna. Snarare beror det kanske på att alla är olika och alla har olika behov. Vissa har en hoj som transportmedel, andra har det för att tävla och vissa andra har det för att köra som svin på vägarna. Kanske inte för att vara tuffa, utan för det faktiskt är roligt.

Bara mina tankar.
 

Dark_Messenger

Guest
Vi brassar oftast helvet o gör massor med dumma grejor med hoj. Jag antar att man gör det för man tycker det är fränt o känner sig ball. Inte för jag är 21 men jag anser att jag är ung iaf. :tungan

Folk tänker för mycket.
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Ett av problemen är att folk kör runt i skyddskläder och därmed känner sig odödliga.. Finns inga skyddsprylar som någonsin förhindrat en olycka..
 

Solid snake

Guest
22 år (om ett par dagar) och kör CBR 900, kört hoj sen jag var 16 och vågar nog påstå att jag hanterar den bättre än den som nyss fått lappen till tung hoj.

Kör med huvudet, inte med högerhanden, man får välja sina ställen att "köra fort" på.
 

[Mulle]

Känner mig yngre än vad jag är ;-)
Gick med
20 Oct 2004
Ort
Småland, Kalmar län, Oskarshamn
Hoj
Bygger Trike
Finns det någon statestik över vad det är för typ av olycka med dödlig utgång.
Jag skulle villja hävda att det är Vänstersväng och i Kurvtagningar.
Många yngre som skaffar hoj ska ju oftast ha en 1000cc annars är
man inte tuff nog.
Sen att man inte behärskar dom i kurvor m.m. är mindre viktigt
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Finns det någon statestik över vad det är för typ av olycka med dödlig utgång.
Jag skulle villja hävda att det är Vänstersväng och i Kurvtagningar.
Många yngre som skaffar hoj ska ju oftast ha en 1000cc annars är
man inte tuff nog.
Sen att man inte behärskar dom i kurvor m.m. är mindre viktigt

- Nästan hälften av alla omkomna mcförare dog i singelolyckor.
- Nästan 3 av 10 olyckor var korsningsrelaterade och Supersport stod för 70 procent av dessa.
- 2 av 10 omkom i samband med möte eller omkörning.
- I 9 av 10 mötesolyckor kom motorcykeln över i mötande körfält.
- I 8 av 10 omkörningsolyckor stod motorcykeln för omkörningen.

Källa (pdf).
 

Badman

Snigelspår och vita knogar...
Gick med
24 Sep 2007
Ort
Ystad
Hoj
XJ 900 F -92
Jag är av den åsikten att det är föraren (typ av förare) snarare än bågen (typ av båge) som är avgörande för hur vådligt åkandet blir. Jag tror samtidigt att hojvalet kan säga en hel del om den som sitter bakom styret. Det finns många olika typer av människor på alla varianter av motorcyklar och det är ju frid och fröjd. Men, det är en kombo som gör mig mycket fundersam. Nämligen den alldeles purfärska körkortsinnehavaren som skaffar sig värsta raketen som förstahoj. Varför ? Frågar jag mig. Innan man har lärt sig köra någorlunda kan man inte njuta av vad en dylik hoj har att erbjuda, men de förhållandevis höga kostnaderna är man fullt villig att ta. Jag inbillar mig (och kommer att få smisk för det här) att när den unge, vinglige nybörjarkillen väl sitter där på sin fräna litershoj i sitt väldigt tjusiga skinnställ är det väldigt lätt hänt att han vill visa att det minsann är ett ekipage att räkna med och så står obidoobidolyckan där och gnuggar sina händer. Kanske hade valet av hoj sett anorlunda ut för en mer ödmjuk nybörjare.

Därmed inget ont om varken potenta värstingåk eller nybörjare. Jag är själv en vinglig nybörjare med blott några hundra mil bakom mig och en dag tänker jag fanimej skaffa mig en ylande plastraket. Men, jag inser att jag ännu ej har sådana färdigheter att jag kan ta till mig vad en sådan hoj kan erbjuda och är därför inte beredd att ta kostnaderna. Dessutom är jag en gammal gubbe utan behov av att stila.

Satan vilken skön avatar Sulis !!!
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Finns det någon statestik över vad det är för typ av olycka med dödlig utgång.
Jag skulle villja hävda att det är Vänstersväng och i Kurvtagningar.
Många yngre som skaffar hoj ska ju oftast ha en 1000cc annars är
man inte tuff nog.
Sen att man inte behärskar dom i kurvor m.m. är mindre viktigt


Singelolyckor på 70-väg tror jag jag är överrepresenterat.
 

Dark_Messenger

Guest
Tycker du verkligen det om du läser lite i olyckstråden och minneslunden?

/J

Läser faktiskt inte de trådarna måste jag säga. Känns lite... ja jag vet inte. Har aldrig förstått det där med att gråta ut och ryggdunka varandra på ett internetforum. :)

I vilket fall så är det ju tur att ni är så mycket klokare och visare än jag(mig) uppenbarligen.:pannkyss

Det är väl snarare valet av plats och tidpunkt som är problemet.

Det kan jag gå med på.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Finns det någon statestik över vad det är för typ av olycka med dödlig utgång.
Jag skulle villja hävda att det är Vänstersväng och i Kurvtagningar.
Många yngre som skaffar hoj ska ju oftast ha en 1000cc annars är
man inte tuff nog.
Sen att man inte behärskar dom i kurvor m.m. är mindre viktigt
Jag startade två trådar en gång i tiden (sitter med modem för tillfället så jag orkar inte leta reda på dom :rolleyes:), dels vem som bär ansvaret vid en olycka där hoj kör om en vänstersvängare och krockar, och dels vem som bär ansvaret om det sker en krock vid en korsning där hojen har kört förbi i 3-4 ggr skyltad hastighet och bilisten inte hunnit se. Och då avsågs inte det juridiska ansvaret, utan det moraliska, eller sunda förnuftsansvaret. Skrämmande många ansåg att det alltid var bilistens fel, oavsett hur hojen har betett sig. Det ansågs vara upp till bilisten att inte svänga om nån höll på att köra om. Jag skiter i vems fel det var om det gör ont i mig. Antingen har jag klantat mig, eller så har jag inte varit tillräckligt förutseende och defensiv för att kunna hjälpa andra i trafiken för att undvika olyckan. Ja, bilen skulle ha stannat vid lämna företräde-skylten, men hade jag varit alert, å bara hållit +20 över skyltat så hade jag kunnat bromsa och/eller svängt undan. Och framför allt överlevt, eller iaf sluppit mycket smärta och eventuella men.
INGEN i trafiken har några som helst rättigheter, vi har enbart skyldigheter! Ta lämna företräde-skylten tex. Det betyder bara att den som står vid skylten har skyldighet att stanna, inte att den som åker på den andra vägen har rätt att bara köra. Jag har ingen rättighet att köra hoj nykter, men jag har jävlar mig en skyldighet att inte göra det onykter! :fakta
När jag började köra hoj tyckte jag att dom som jagade sekundrar på bulten var ena jävla fån. Köra så, på allmän väg?! Sen köpte jag mig en gixxer, och sommarn efter så var jag en sån där idiot också. Jag tränade spårval, bromspunkter och självklart tog jag tid. Sub fem hägrade, och visst, var det inte så mycket trafik i vägen så var det inte omöjligt. Sannolikhetsinlärningen sa ju att det var inte så farligt, å jag kunde ju vägen, nemas problemas.
Kvällen den 4'e juli -06 gick det lite för hårt. Hade jag varit på bana hade jag glidit ut i sandfållan å svurit i skamkärran tillbaka till depån. Men eftersom jag var på bulten blev hojen sopor, och jag slogs medvetslös och slutade andas och hade ingen puls en kort stund. Antingen hade skyddsänglarna gruppmöte eller så blev Fan själv rädd att jag skulle ta över och skickade tillbaka mig... Men att jag hade lilltån på andra sidan är nog ganska säkert.
Fy fan vad jag är glad för den där vurpan! Den kostade en halvförsäkrad hoj, och mycket smärta. Men samtidigt tror jag att den räddade mitt liv. Hade jag mött någon (jag störtade på vänster sida av vägen) hade minst jag varit död. Nu slapp någon möta mig, just där, och jag fick en chans att tänka över vad fan jag höll på med, egentligen. När jag hörde om krocken på bulten förra veckan så såg jag lätt mig på den ena hojen.
Vi har ett jävla ansvar där ute, visst, drar jag av vägen helt ensam, då är det bara jag, räddningstjänsten, dom på sjukhuset och mina vänner och familj som drabbas. Men tar jag någon med mig, då är det dennes/deras familjer och vänner som drabbas också. Bara för att jag lekte! För att jag lekte och hade väldigt dåligt omdöme! Det är ju som att sitta på bussen och leka rysk roulette!
Visst, jag står på ganska bra nu också, men på ett helt annat sätt. Jag bromsar nästan aldrig före kurvor, jag har ett jämnt flyt istället, och läser av min omgivning på ett helt annat sätt än jag gjorde när jag jagade sekundrar hela tiden. Och jag har fan så mycket roligare, jag är hög på endorfin istället för adrenalin, mycket trevligare! Och chansen att jag ska få bli 30, 40, 50 osv har ökat ganska väsentligt också!
För att undvika den värsta pajkastningen så kan det gå åt helvete även i halva skyltade hastigheten också. Älgar anfaller inte bara fortkörare, punka händer alla, precis som rullgrus, mötande som gör fel osv. Men man kan ju alltid styra oddsen lite...
 

Dark_Messenger

Guest
Jag är av den åsikten att det är föraren (typ av förare) snarare än bågen (typ av båge) som är avgörande för hur vådligt åkandet blir. Jag tror samtidigt att hojvalet kan säga en hel del om den som sitter bakom styret. Det finns många olika typer av människor på alla varianter av motorcyklar och det är ju frid och fröjd. Men, det är en kombo som gör mig mycket fundersam. Nämligen den alldeles purfärska körkortsinnehavaren som skaffar sig värsta raketen som förstahoj. Varför ? Frågar jag mig. Innan man har lärt sig köra någorlunda kan man inte njuta av vad en dylik hoj har att erbjuda, men de förhållandevis höga kostnaderna är man fullt villig att ta. Jag inbillar mig (och kommer att få smisk för det här) att när den unge, vinglige nybörjarkillen väl sitter där på sin fräna litershoj i sitt väldigt tjusiga skinnställ är det väldigt lätt hänt att han vill visa att det minsann är ett ekipage att räkna med och så står obidoobidolyckan där och gnuggar sina händer. Kanske hade valet av hoj sett anorlunda ut för en mer ödmjuk nybörjare.

Därmed inget ont om varken potenta värstingåk eller nybörjare. Jag är själv en vinglig nybörjare med blott några hundra mil bakom mig och en dag tänker jag fanimej skaffa mig en ylande plastraket. Men, jag inser att jag ännu ej har sådana färdigheter att jag kan ta till mig vad en sådan hoj kan erbjuda och är därför inte beredd att ta kostnaderna. Dessutom är jag en gammal gubbe utan behov av att stila.

Satan vilken skön avatar Sulis !!!

Som sagt folk tänker så mycket. Du lever bara en gång, right!? Ja men köp dig din ylande plastraket o kör skiten ur den o det som händer, händer. Ingen kommer ihåg en fegis. :yoparty
 

lisas man

Ny medlem
Gick med
25 May 2008
Ort
stillingsön
Hoj
03 suzuki gsxr 1000
:va :va utan att ha bevis påstår jag att dom flesta kraschar för att dom inte kan bromsa.... handen på hjärtat,hade flertalet tränat lika mkt bromsteknik som bakhjulskörning hade dom varit grymma på att bromsa. hur många,ute me kompisarna "tävlar" i att bromsa bäst:rolleyes: jag e 34,o när jag var 20 var det nog en jäkla tur jag inte hade samma hoj som nu,utan en cb 400:yoparty man e(givetvis me undantag) helt enkelt inte tillräckligt rutinerad att tygla 150 hästar,me kanske 1-2 års körvana... nu låter jag som en riktigt präktig moralväktare va:va. jag e emot allt vad förbud heter,men vill inte se bra killar dö heller. har redan varit på en mc kompis begravning:huvet :huvet jag säger heller inte att man e rent körteknisk skickligare me ålder,men rutin i trafiken e viktigt. svårt nog ändå,se på gubbarna som köper båge när tanten blivit tråkig,pyser runt i 55kmh,o kraschar ändå:va fråga en sådan en gång hur han bromsar. allt vad jag kan me foten,o liiite me handen,om det e bråttom...:mattias ut o bromsa me er!
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top