Biltemas olja?

dsoders2

kronisk
Gick med
12 Apr 2005
Ort
GBG
Hoj
zx9r-01
Är det bara jag sim minns den stora "Rea-skandalen" på Shell 1997 ?

Shell Reade ut motorolja eftersom de hade för stora lager och sålde under en tid mc-olja för halva priset. Detta medförde att vevlagren skar på 136 Kawasaki eftersom de plötsligt bara fått halva oljan enligt den välkända principen. Shell betalade naturligtvis ut eftersom deras tilltag förstört inte bara kvaliteten utan även mängden.

hänger inte riktigt med här...? halva oljan?
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Är det bara jag sim minns den stora "Rea-skandalen" på Shell 1997 ?

Shell Reade ut motorolja eftersom de hade för stora lager och sålde under en tid mc-olja för halva priset. Detta medförde att vevlagren skar på 136 Kawasaki eftersom de plötsligt bara fått halva oljan enligt den välkända principen. Shell betalade naturligtvis ut eftersom deras tilltag förstört inte bara kvaliteten utan även mängden.

:rofl

svårt för oss ovetande att säga villken olja som är bättre eller sämre, så man får väll själv bestämma sig för vad man vill gå efter.

kanske är samma skit innanför plastdunken men jag hoppas att dom stora fabrikaten har lyckats få fram en lite bättre olja med sina gigantiska forsknings budgetar.

Från den andra tråden. Folk har haft problem med växellådor med Shell Ultra som har försvunnit när dom kör Biltema Raceway för halva priset. Hade du fortsatt kört Shell? Antar det, den är ju dyrare så något mervärde måste den ju ge.

Eller Statoil som tillverkar Biltemas olja (och ja, dom har ganska stora resurser att forska för) som säljer identisk olja under eget namn för betydligt mer pengar (tror det var dubbla priset), skulle du ändå köpa Statoil? Dyrare så man måste ju få något mervärde för pengarna (klart, flaskan är kanske snyggare :rolleyes: )

hänger inte riktigt med här...? halva oljan?

Min tolkning av Njelgers inlägg: Oljan reades till halva priset. Alltså måste den varit hälften så bra som innan prissänkningen och tyvärr klarade tydligen inte kaworna av den försämrade kvaliten.

Har dock inget minne om att jag har hört talas om detta men jag kan förstå irriterade kawaägare... :rolleyes:
 
Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Eller Statoil som tillverkar Biltemas olja (och ja, dom har ganska stora resurser att forska för) som säljer identisk olja under eget namn för betydligt mer pengar (tror det var dubbla priset), skulle du ändå köpa Statoil? Dyrare så man måste ju få något mervärde för pengarna (klart, flaskan är kanske snyggare :rolleyes: )
Jag köper Statoil Racingway för 80:- litern.Är jag lurad?Borde jag handla på macken för 180:- litern istället för att få maximal prestanda?:rolleyes:
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Jag köper Statoil Racingway för 80:- litern.Är jag lurad?Borde jag handla på macken för 180:- litern istället för att få maximal prestanda?:rolleyes:

Byter du oljan ofta så klarar det sig med 80 kr litern men vill du köra enligt föreskrivna bytesintervall så är nog 180 att föredra.

Du kanske kan dricksa så du åtminstone kommer upp i hundringen jämt? Tror det är en viktig minimigräns...
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Jag arbetar som maskinkonstruktör:
När vi utvecklar saker som ska tillverkas i väldigt stora volymer. Antal på flera miljoner. DÅ kan vi få lägga ner väldigt mycket tid på att optimera produkten för att den ska bli så billig som möjligt. MEN, så att den ändå uppfyller kraven.

När vi konstruerar produkter så ska göras i något få tusen bara, så hugger man till lite grövre. För att vara på säkra sidan. Man har inte råd att lägga ner mer utvecklings tid, för annar blir produkten för dyr.

Jag är tämligen säker på att oljebolagen arbetar på samma sätt.
En storsäljare lägger man ner massor med krut på att göra så billig som bara är möjligt, men ändå uppfylla dom krav man har. MEN, det är ju faktiskt dom som tar bäst betalt. Dom håller säkerligen en väldigt jämn nivå på kvaliten. Men troligtvis inte bättre än nödvändigt.

Mats
 

dsoders2

kronisk
Gick med
12 Apr 2005
Ort
GBG
Hoj
zx9r-01
släpper diskussionen, biltema olja is the shit, självklart skall man köpa olja på tappen för jag har påstått att man skall leta upp det stället som säljer den oljan du vill ha dyrast.
 

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Gbg
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
har kört på biltemas olja i 3år och guess what, det har fungerat alldells klockrent!
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag arbetar som maskinkonstruktör:
När vi utvecklar saker som ska tillverkas i väldigt stora volymer. Antal på flera miljoner. DÅ kan vi få lägga ner väldigt mycket tid på att optimera produkten för att den ska bli så billig som möjligt. MEN, så att den ändå uppfyller kraven.

Mats

Men en dyr olja, tex Motul 300V, torde säljas i väl så stora volymer som biltemaoljan varför utvecklingskostnaden är intjänad i båda fallen? Om biltemaoljan dessutom är en ommärkning av en etablerad, beprövad olja bekräftas det påståendet än mer.Torde råda ganska god kunskap om hur oljan "framställs" utan omfattande utvecklingsarbete, mer detaljförfining utan att uppfinna hjulet gång på gång.

(Om jag inte missminner mig helt, så har motuloljan genomgått en "klassresa", efter att från början ha varit ett lågprisalternativ. Man höjde pris och därmed status genom offensiv marknadsföring).

Tog Motul och biltema som exempel, då jag gått från den förra till den senare utan att märka något negativt än. Får rulla ett tag innan jag tycker något alls om det, plånboken är nöjdare än så länge..
 

Hondajunkie

Stoned
Gick med
3 Sep 2007
Ort
046
Hoj
1800
Byter du oljan ofta så klarar det sig med 80 kr litern men vill du köra enligt föreskrivna bytesintervall så är nog 180 att föredra.

Du kanske kan dricksa så du åtminstone kommer upp i hundringen jämt? Tror det är en viktig minimigräns...

Innebär det att man kan slå på dubbla mängden Biltemaolja? Jag menar för att vara på säkra sidan?

Hur fungerar det egentligen om man köper 8L Biltemaolja och sedan ger bort 4L. Då har jag ju i princip betalt 160kr/litern för de 4L jag har kvar? Har kvalitén blivit högre?
Hur är kvalitén i de jag gett bort? Vågar jag tex ge en kompis 4L olja att köra på? Kvalitén borde ju vara noll med tanke på att han fick oljan gratis? :va
Jag antar att det är bättre att bara hälla ut den...
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Innebär det att man kan slå på dubbla mängden Biltemaolja? Jag menar för att vara på säkra sidan?

Hur fungerar det egentligen om man köper 8L Biltemaolja och sedan ger bort 4L. Då har jag ju i princip betalt 160kr/litern för de 4L jag har kvar? Har kvalitén blivit högre?
Hur är kvalitén i de jag gett bort? Vågar jag tex ge en kompis 4L olja att köra på? Kvalitén borde ju vara noll med tanke på att han fick oljan gratis? :va
Jag antar att det är bättre att bara hälla ut den...

:D

Fan vad kul - det är preciiiis så en del resonerar (ja inte exakt, men det är ju de facto innebörden i det de säger...)

För det vet alla, att ju billigare man kan få en toppklassolja, med bevisat hög kvalitet, ju sämre blir den pga det låga priset!

Sant!

Att ni bara orkar....


Håller med du.
Det borde finnas tillräckligt med info på sajten för att denna diskussion redan ska ha alla svar klara på frågorna i tråden.
Tio ggr om dessutom.

Och som du ser har jag heller inte lagt mig i själva sakdebatten. Bara hejat på.

Det finns numera tillräckligt många som kan rätt mycket om detta, och det är skönt att kunna luta sig tillbaks och se att det faktiskt har såtts några frön.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Men en dyr olja, tex Motul 300V, torde säljas i väl så stora volymer som biltemaoljan varför utvecklingskostnaden är intjänad i båda fallen? Om biltemaoljan dessutom är en ommärkning av en etablerad, beprövad olja bekräftas det påståendet än mer.Torde råda ganska god kunskap om hur oljan "framställs" utan omfattande utvecklingsarbete, mer detaljförfining utan att uppfinna hjulet gång på gång.

(Om jag inte missminner mig helt, så har motuloljan genomgått en "klassresa", efter att från början ha varit ett lågprisalternativ. Man höjde pris och därmed status genom offensiv marknadsföring).

Tog Motul och biltema som exempel, då jag gått från den förra till den senare utan att märka något negativt än. Får rulla ett tag innan jag tycker något alls om det, plånboken är nöjdare än så länge..
Använder du Biltema-olja i HD:n?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du är skadad, jag har ingen HD. Utfärdar härmed en dementi beträffande sådana rykten. Kör ju ett"jappannskt" touringjärn.

Ah solly! :D
Jag blandade ihop dig. Jag trodde du hade en sportster 1200:a.
Biltema har ju ingen helsyntolja med rätt viskositet till dessa så det var därav jag undrade.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ah solly! :D
Jag blandade ihop dig. .

Det enda HD-motoriserade fordon jag framfört är en Buell när de kom. Kört en HD 125 i Schweiz på 80-talet, men det var väl en Rotax eller nåt i dem?

Min fråga lyder;

Hur blandar man ihop sig/nån?

(Hade jag haft en HD och det funnits biltemaolja i rätt viskositet till den hade jag obönhörligen hällt i sådan).
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag blandade ihop dig med en annan medlem med liknande avatartext, han har en 1200sportser.

Vad bra.

Det enda HD-motoriserade fordon jag framfört är en Buell när de kom. Kört en HD 125 i Schweiz på 80-talet, men det var väl en Rotax eller nåt i dem?

Min fråga lyder;

Hur blandar man ihop sig/nån?

(Hade jag haft en HD och det funnits olja i rätt viskositet till den hade jag obönhörligen hällt i sådan).
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har rättat nu;
....HD och det funnits biltemaolja i rätt.....,
skall det vara.

Ok, jag förstod det. :)

Aermacchi var det som tillverkade dessa 125:eek:r. HD ägde Aermacchi och fick därigenom lite lättare hojar i sortimentet med HD-logga på tanken. Men det var inga dåliga maskiner vad jag vet/minns. Rätt pålitliga/slitstarka för att vara tvåtaktare.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
AJAJ! min kompis körde på biltema olja och det gick åt fanders.
Däcket började slira och sladda sedan var olyckan ett faktum!!!

KÖR INTE PÅ BILTEMA OLJA säger jag bara.



:D

Fan vad kul - det är preciiiis så en del resonerar (ja inte exakt, men det är ju de facto innebörden i det de säger...)

För det vet alla, att ju billigare man kan få en toppklassolja, med bevisat hög kvalitet, ju sämre blir den pga det låga priset!

Sant!




Håller med du.
Det borde finnas tillräckligt med info på sajten för att denna diskussion redan ska ha alla svar klara på frågorna i tråden.
Tio ggr om dessutom.

Och som du ser har jag heller inte lagt mig i själva sakdebatten. Bara hejat på.

Det finns numera tillräckligt många som kan rätt mycket om detta, och det är skönt att kunna luta sig tillbaks och se att det faktiskt har såtts några frön.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top