Hur få ner "Tank Foam" i en R1 -05 tank.

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
fel hål

Sitter på jobb och kan fan inte sluta skratta :D

__________________
Vad då fel hål,har du två rövhål????
Sagt av bekant midsommar 07


problemet är väl snarare att det fastnar mot soppamätaren och dwen upphör på vissa modeller.
tanken exploderar inte som den hade gjort om det var en luftficka i den.
rent flödesmässigt är det ingen skillnad vid tex. ett hål i tanken.





spottar med kärlek eller om du som jag har utseendet för sig så är det självsmörjande:tummenupp



spelar ingen roll,förminskningen sitter pressad i orginalplåten.den går att ta bort rätt enkelt med en huggmejsel.
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
tankfoam är som en tvättsvamp kan man säga beteendemässigt.
meningen är att när tanken flyttas från vänstergrevition till högergravition så ska inte allt komma rusandes på en ggr utan rinna över sakta.
den gör även att bensintanken inte exploderar inte utan det som rinner ut brinner bara upp.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag provar att väcka liv i den här tråden igen. Det jag undrar är var man kan få tag i tankfoam (gärna i Gbg-området), samt om det finns regler på hur mycket foam det ska vara?
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Jag provar att väcka liv i den här tråden igen. Det jag undrar är var man kan få tag i tankfoam (gärna i Gbg-området), samt om det finns regler på hur mycket foam det ska vara?

Kolla grevens till vänster i reklam fönstren.
Skall täcka insidan av tanken men det är inte alla som har så mycket!!!:rolleyes:
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Kolla grevens till vänster i reklam fönstren.
Skall täcka insidan av tanken men det är inte alla som har så mycket!!!:rolleyes:

Uppfattat, tack för det. :)

En bränslerelaterad fråga till kanske, när vi ändå är igång. Om hojen (förgasar-R1) saknar tip over switch, måste man installera en sådan då? I licenskursmaterialet står att man ska ha switch om hojen har bränslepump, men har aldrig hört talas om att någon har behövt mecka dit en egen.
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Uppfattat, tack för det. :)

En bränslerelaterad fråga till kanske, när vi ändå är igång. Om hojen (förgasar-R1) saknar tip over switch, måste man installera en sådan då? I licenskursmaterialet står att man ska ha switch om hojen har bränslepump, men har aldrig hört talas om att någon har behövt mecka dit en egen.

Om det är som på de gammla R6orna så blir de sura som en dansk ost utav att slå runt så de både dör och blir svårtstartade efteråt.
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
Uppfattat, tack för det. :)

En bränslerelaterad fråga till kanske, när vi ändå är igång. Om hojen (förgasar-R1) saknar tip over switch, måste man installera en sådan då? I licenskursmaterialet står att man ska ha switch om hojen har bränslepump, men har aldrig hört talas om att någon har behövt mecka dit en egen.


behövs ej...R1:eek:r stannar fort...gjorde min iaf...sen svår att få igång...min iaf
 

Mamma mia!

Member of team R6
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linkan
Hoj
r6-räser
Uppfattat, tack för det. :)

En bränslerelaterad fråga till kanske, när vi ändå är igång. Om hojen (förgasar-R1) saknar tip over switch, måste man installera en sådan då? I licenskursmaterialet står att man ska ha switch om hojen har bränslepump, men har aldrig hört talas om att någon har behövt mecka dit en egen.

Intressant. Jag sitter i samma sits, men med en gammal R6:a med förgasare.
Alternativet till att montera dit en tippsensor torde vara att demontera bränslepumpen.. Vad är bränslepumpen bra för egentligen.. :va :3freak
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Om det är som på de gammla R6orna så blir de sura som en dansk ost utav att slå runt så de både dör och blir svårtstartade efteråt.

:tummenupp
OK, ja det borde vara mer motiverat med sådan dödare på inspruthojar som säkert funkar betydligt bättre liggande på sidan.

Vad är bränslepumpen bra för egentligen.. :va :3freak

Höjdskillnaden mellan tankanslutningen och fuggarna är kanske för liten för att det ska vara tillförlitligt utan pump. :va
 
Last edited:

Mamma mia!

Member of team R6
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linkan
Hoj
r6-räser
Höjdskillnaden mellan tankanslutningen och fuggarna är kanske för liten för att det ska vara tillförlitligt utan pump. :va

Ja, det borde väl vara nåt sånt som är motivet, men jag tycker att det faktum att fuggarna sitter lägre än soppakranen borde räcka.
Bränslepumpen väger säkert nästan ett kg, det vore kul att få bort den! :)

Vad är TankFoam?
Du har inte läst så mycket av den två sidor långa tråden va? :rolleyes:
 
Last edited:

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
nej,för att övervinna övertrycket som blir av frontintaget.soppan sugs med hjälp av undertrycket i insuget upp genom hålet som trottelnålen löper i,vid övertryck blir det inget sug om man inte skickar ner övertrycket i förgasarkopparna oxå.
det gör man på kittinsuget på de gamla r6:eek:rna och då blir egentligen pumpen överflödig.annledningen till att det inte är så från början är att det kommer ner regn och smuts i längden i förgasaren.de har en tiltsensor orginal de hojarna som sitter brevid batteriet med en trepolig kontakt så det kan du sluta fundera på:) .
 

Mamma mia!

Member of team R6
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linkan
Hoj
r6-räser
...de har en tiltsensor orginal de hojarna som sitter brevid batteriet med en trepolig kontakt så det kan du sluta fundera på:) .

Det var både många fulmekare och år sedan min hoj var orginal :D

Jag är faktiskt tveksam till att jag har en sån där, men jag ska titta efter lite mer noggrant! Tack för tipset! :tummenupp
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
de har en tiltsensor orginal de hojarna som sitter brevid batteriet med en trepolig kontakt så det kan du sluta fundera på:) .

Aha, har sett den prylen och funderat på vad det kunde vara. :tummenupp Hittade inget om nån tilt switch i mekboken så jag antog att det inte fanns någon, men jag letade nog inte tillräckligt noga.
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Men det låter ju lite absurt att slänga i massa tvättsvampar i tanken... WHY liksom?
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Inget ovanligt att en hoj vid en vurpa slår av tanken och den skickas iväg. Man vill minska ev, explosionsrisk på detta viset och antagligen hjälper det. Men det är förklarat i tråden oxå. Inte mycket man behöver hänga upp sig över om man inte kör en racer som man tänker raca med. På träningar etc krävs detta ju inte.

Rekomenderas 6 block i en standard tank till en kostnad av nån hundring eller 2 typ. Det tar heller inget av tankvolymen (kanske en dl max)
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
Det var både många fulmekare och år sedan min hoj var orginal :D

Jag är faktiskt tveksam till att jag har en sån där, men jag ska titta efter lite mer noggrant! Tack för tipset! :tummenupp

de kablarna går inte bara att koppla ihop,den är mer avancerad än så så det lär de inte tagit bort..
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Inget ovanligt att en hoj vid en vurpa slår av tanken och den skickas iväg. Man vill minska ev, explosionsrisk på detta viset och antagligen hjälper det. Men det är förklarat i tråden oxå. Inte mycket man behöver hänga upp sig över om man inte kör en racer som man tänker raca med. På träningar etc krävs detta ju inte.

Rekomenderas 6 block i en standard tank till en kostnad av nån hundring eller 2 typ. Det tar heller inget av tankvolymen (kanske en dl max)

Jasså jag förstår men man tycker inte att det borde göra nån skillnad, Bensindränkta tvättsvampar är ju lika lättantändliga som vanlig bensin men nu kanske man har mer kontroll över varje block istället för en spray av bensin över hela banan :p
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top