Idag är jag förbannad därför att...

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tjänar man bättre i Indonesien?

Iaf, förbannad o förbannad men det här är illa. Minns när jag o grabbarna bojjs hyrde en låda och gjorde norden.. delvis. Missade färjan hos norsken med 5 min (obokat) och satte väl landrekord ner till Danmark med bil&hus, kunde ha gått.. sådär.


Jisses, träkonstruktion. :va
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Jisses, träkonstruktion. :va

Som en Morgan. Dom vill ju bara vara sportiga....

hqdefault.jpg
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det kan väl knappast komma som en överraskning att husbilar är tveksamma att krocka med? Ett Ducatochassie med ett korthus ovanpå är knappast lämpligt som farkost om man är säkerhetsmedveten.
Lite som en motorcykel fast med fler delar att slå sig på.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Som en Morgan. Dom vill ju bara vara sportiga....

Mm fast nu sitter det inte allt för mycket krocksäkerhet i golvet och dom är för övrigt redan krocktestade.

Jag tror såhär:

Kanske varenda huswagon är ett tilläggsbygge på befintlig konstruktion, typ ett arbetsskåp (vi behöver inte peta så specifikt utan Trafikverket gjorde det bra). Förmodad ekonomisk vinning med detta är naturligtvis att typgodkännande för det mesta redan är klart och däribland krocktesterna, kan man tro.

Arbetsskåpen har sedan tidigare redan fått kritik om dåligt säkerhetstänk och usla resultat, detta är alltså grunden till husbilen. Den färdiga produkten till slutkund krocktestas alltså aldrig, nu fyllda med allehanda utrustning och olämpliga föremål ur krocksynpunkt. Detta utan skiljevägg så en spis kan ju komma farande eller så.

Kan dom inte bygga säkrare då? Visst går det, sen om dom kan vette tusan. Utan något reglemente som styr detta går fokus till lull lull, design och vikt.

Kanske kan det komma något bra ur detta som Trafikverket rullat igång ang. just vikter som ställer till det. Kan jämföras med "vanliga" personbilar där desto bättre dragbil får dra mindre. Husbilar och husvagnar kan inte lasta ordentligt och detta till trots att tillverkaren snålat in på vikt som påverkar krockskyddet så mycket dom vågar.

Vilket tydligen är ganska mycket som vi ser ovan :gnissla
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Mm fast nu sitter det inte allt för mycket krocksäkerhet i golvet och dom är för övrigt redan krocktestade.

Jag tror såhär:

Kanske varenda huswagon är ett tilläggsbygge på befintlig konstruktion, typ ett arbetsskåp (vi behöver inte peta så specifikt utan Trafikverket gjorde det bra). Förmodad ekonomisk vinning med detta är naturligtvis att typgodkännande för det mesta redan är klart och däribland krocktesterna, kan man tro.

Arbetsskåpen har sedan tidigare redan fått kritik om dåligt säkerhetstänk och usla resultat, detta är alltså grunden till husbilen. Den färdiga produkten till slutkund krocktestas alltså aldrig, nu fyllda med allehanda utrustning och olämpliga föremål ur krocksynpunkt. Detta utan skiljevägg så en spis kan ju komma farande eller så.

Kan dom inte bygga säkrare då? Visst går det, sen om dom kan vette tusan. Utan något reglemente som styr detta går fokus till lull lull, design och vikt.

Kanske kan det komma något bra ur detta som Trafikverket rullat igång ang. just vikter som ställer till det. Kan jämföras med "vanliga" personbilar där desto bättre dragbil får dra mindre. Husbilar och husvagnar kan inte lasta ordentligt och detta till trots att tillverkaren snålat in på vikt som påverkar krockskyddet så mycket dom vågar.

Vilket tydligen är ganska mycket som vi ser ovan :gnissla

Extra roligt är ju att bilen som var byggd på någon form av skåpbilsbottenplatta var "säkrare" än den som var från grunden byggd som semestertortyrslåda.
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Extra roligt är ju att bilen som var byggd på någon form av skåpbilsbottenplatta var "säkrare" än den som var från grunden byggd som semestertortyrslåda.

Det är Iveco/Fiat bottenplatta på bägge skulle jag gissa, men på den helintegrerade så köps den med bara ratt och instrumentbräda från tillverkaren sen bygger husbilsfirman resten.

Jag gick in och läste på ett husbilsforum och där lever dom i förnekelse.
-"det gäller ju att köra försiktigt."
-"Jag kör aldrig fortare än 100km/h!"
-"Man får köra lite som man kör motorcykel och tänka åt dom andra trafikanterna också!"
Inte en enda som har tänkt tanken att dom kanske inte kommer vara vållande vid en olycka och att det kan vara jävligt svårt att undvika.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
..och krocktestet var nog ganska långt ifrån 100 blås.

Edit:

64km/h gick det att läsa sig till, knappt 40mph vilket det kanske härleder ifrån. 84% av marknaden är byggda på samma typ av grundfordon.

Det kan väl knappast komma som en överraskning att husbilar är tveksamma att krocka med? Ett Ducatochassie med ett korthus ovanpå är knappast lämpligt som farkost om man är säkerhetsmedveten.
Lite som en motorcykel fast med fler delar att slå sig på.

Surret går säkert än snabbare bland huswagonarna än motsvarande hos hojkollektivet men överraskning är det säkert för många. Deras intressen är förmodligen mer att trimma gasolutrustning, protestera mot hårdförda och dyra campingar än vilket dna deras hus på hjul kommer ifrån.
 
Last edited:

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Idag är jag förbannad för att jag bröt handleden igår, stillastående på MC, tappar balansen orkar inte hålla emot 250kg och tar i så handleden går av. Skulle bara låtit den falla. Det gjorde den i alla fall :mad:
IMG_2314_s.jpg

Bruten handled för detta.
IMG_2317_s.jpg

Värt 4 veckor med gips denna årstid ?
Nope.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Idag är jag förbannad för att jag bröt handleden igår, stillastående på MC, tappar balansen orkar inte hålla emot 250kg och tar i så handleden går av. Skulle bara låtit den falla. Det gjorde den i alla fall :mad:
View attachment 449042

Bruten handled för detta.
View attachment 449043

Värt 4 veckor med gips denna årstid ?
Nope.

Räcker det med 4 veckor? Jag bröt båtbenet (i handen) härom året och var gipsad i totalt 4 månader. Jävligt drygt, men jag hade åtminstone den goda smaken att bryta mig i slutet av sommaren.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Räcker det med 4 veckor? Jag bröt båtbenet (i handen) härom året och var gipsad i totalt 4 månader. Jävligt drygt, men jag hade åtminstone den goda smaken att bryta mig i slutet av sommaren.

Jäklar. 4 veckor sa dom på akuten igår men ska göra ny röntgen om några dar. Får fråga igen. Blir det 4 mån bryter jag ihop, en gång till.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Har 20 ton grus att skotta, kärra, kratta och packa, samt en 400kg terass att flytta, med en fem sex hundrakilos grundstenar. Plus 3000 kvadrat gräs att klippa.
Borde vara gjort innan lördag och med diskbråcket från helvetet till på köpet. :mad::gnissla
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Har 20 ton grus att skotta, kärra, kratta och packa, samt en 400kg terass att flytta, med en fem sex hundrakilos grundstenar. Plus 3000 kvadrat gräs att klippa.
Borde vara gjort innan lördag och med diskbråcket från helvetet till på köpet. :mad::gnissla
Ett litet råd från en som levt med diskbråck i fyra år snart - belasta för helvete inte diskarna!
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top