Idag är jag förbannad därför att...

Tjänar man bättre i Indonesien?

Iaf, förbannad o förbannad men det här är illa. Minns när jag o grabbarna bojjs hyrde en låda och gjorde norden.. delvis. Missade färjan hos norsken med 5 min (obokat) och satte väl landrekord ner till Danmark med bil&hus, kunde ha gått.. sådär.


Jisses, träkonstruktion. :va
 
Jisses, träkonstruktion. :va

Som en Morgan. Dom vill ju bara vara sportiga....

hqdefault.jpg
 
Det kan väl knappast komma som en överraskning att husbilar är tveksamma att krocka med? Ett Ducatochassie med ett korthus ovanpå är knappast lämpligt som farkost om man är säkerhetsmedveten.
Lite som en motorcykel fast med fler delar att slå sig på.
 
Som en Morgan. Dom vill ju bara vara sportiga....

Mm fast nu sitter det inte allt för mycket krocksäkerhet i golvet och dom är för övrigt redan krocktestade.

Jag tror såhär:

Kanske varenda huswagon är ett tilläggsbygge på befintlig konstruktion, typ ett arbetsskåp (vi behöver inte peta så specifikt utan Trafikverket gjorde det bra). Förmodad ekonomisk vinning med detta är naturligtvis att typgodkännande för det mesta redan är klart och däribland krocktesterna, kan man tro.

Arbetsskåpen har sedan tidigare redan fått kritik om dåligt säkerhetstänk och usla resultat, detta är alltså grunden till husbilen. Den färdiga produkten till slutkund krocktestas alltså aldrig, nu fyllda med allehanda utrustning och olämpliga föremål ur krocksynpunkt. Detta utan skiljevägg så en spis kan ju komma farande eller så.

Kan dom inte bygga säkrare då? Visst går det, sen om dom kan vette tusan. Utan något reglemente som styr detta går fokus till lull lull, design och vikt.

Kanske kan det komma något bra ur detta som Trafikverket rullat igång ang. just vikter som ställer till det. Kan jämföras med "vanliga" personbilar där desto bättre dragbil får dra mindre. Husbilar och husvagnar kan inte lasta ordentligt och detta till trots att tillverkaren snålat in på vikt som påverkar krockskyddet så mycket dom vågar.

Vilket tydligen är ganska mycket som vi ser ovan :gnissla
 
Mm fast nu sitter det inte allt för mycket krocksäkerhet i golvet och dom är för övrigt redan krocktestade.

Jag tror såhär:

Kanske varenda huswagon är ett tilläggsbygge på befintlig konstruktion, typ ett arbetsskåp (vi behöver inte peta så specifikt utan Trafikverket gjorde det bra). Förmodad ekonomisk vinning med detta är naturligtvis att typgodkännande för det mesta redan är klart och däribland krocktesterna, kan man tro.

Arbetsskåpen har sedan tidigare redan fått kritik om dåligt säkerhetstänk och usla resultat, detta är alltså grunden till husbilen. Den färdiga produkten till slutkund krocktestas alltså aldrig, nu fyllda med allehanda utrustning och olämpliga föremål ur krocksynpunkt. Detta utan skiljevägg så en spis kan ju komma farande eller så.

Kan dom inte bygga säkrare då? Visst går det, sen om dom kan vette tusan. Utan något reglemente som styr detta går fokus till lull lull, design och vikt.

Kanske kan det komma något bra ur detta som Trafikverket rullat igång ang. just vikter som ställer till det. Kan jämföras med "vanliga" personbilar där desto bättre dragbil får dra mindre. Husbilar och husvagnar kan inte lasta ordentligt och detta till trots att tillverkaren snålat in på vikt som påverkar krockskyddet så mycket dom vågar.

Vilket tydligen är ganska mycket som vi ser ovan :gnissla

Extra roligt är ju att bilen som var byggd på någon form av skåpbilsbottenplatta var "säkrare" än den som var från grunden byggd som semestertortyrslåda.
 
Extra roligt är ju att bilen som var byggd på någon form av skåpbilsbottenplatta var "säkrare" än den som var från grunden byggd som semestertortyrslåda.

Det är Iveco/Fiat bottenplatta på bägge skulle jag gissa, men på den helintegrerade så köps den med bara ratt och instrumentbräda från tillverkaren sen bygger husbilsfirman resten.

Jag gick in och läste på ett husbilsforum och där lever dom i förnekelse.
-"det gäller ju att köra försiktigt."
-"Jag kör aldrig fortare än 100km/h!"
-"Man får köra lite som man kör motorcykel och tänka åt dom andra trafikanterna också!"
Inte en enda som har tänkt tanken att dom kanske inte kommer vara vållande vid en olycka och att det kan vara jävligt svårt att undvika.
 
..och krocktestet var nog ganska långt ifrån 100 blås.

Edit:

64km/h gick det att läsa sig till, knappt 40mph vilket det kanske härleder ifrån. 84% av marknaden är byggda på samma typ av grundfordon.

Det kan väl knappast komma som en överraskning att husbilar är tveksamma att krocka med? Ett Ducatochassie med ett korthus ovanpå är knappast lämpligt som farkost om man är säkerhetsmedveten.
Lite som en motorcykel fast med fler delar att slå sig på.

Surret går säkert än snabbare bland huswagonarna än motsvarande hos hojkollektivet men överraskning är det säkert för många. Deras intressen är förmodligen mer att trimma gasolutrustning, protestera mot hårdförda och dyra campingar än vilket dna deras hus på hjul kommer ifrån.
 
Last edited:
Idag är jag förbannad för att jag bröt handleden igår, stillastående på MC, tappar balansen orkar inte hålla emot 250kg och tar i så handleden går av. Skulle bara låtit den falla. Det gjorde den i alla fall :mad:
IMG_2314_s.jpg

Bruten handled för detta.
IMG_2317_s.jpg

Värt 4 veckor med gips denna årstid ?
Nope.
 
Idag är jag förbannad för att jag bröt handleden igår, stillastående på MC, tappar balansen orkar inte hålla emot 250kg och tar i så handleden går av. Skulle bara låtit den falla. Det gjorde den i alla fall :mad:
View attachment 449042

Bruten handled för detta.
View attachment 449043

Värt 4 veckor med gips denna årstid ?
Nope.

Räcker det med 4 veckor? Jag bröt båtbenet (i handen) härom året och var gipsad i totalt 4 månader. Jävligt drygt, men jag hade åtminstone den goda smaken att bryta mig i slutet av sommaren.
 
Räcker det med 4 veckor? Jag bröt båtbenet (i handen) härom året och var gipsad i totalt 4 månader. Jävligt drygt, men jag hade åtminstone den goda smaken att bryta mig i slutet av sommaren.

Jäklar. 4 veckor sa dom på akuten igår men ska göra ny röntgen om några dar. Får fråga igen. Blir det 4 mån bryter jag ihop, en gång till.
 
Har 20 ton grus att skotta, kärra, kratta och packa, samt en 400kg terass att flytta, med en fem sex hundrakilos grundstenar. Plus 3000 kvadrat gräs att klippa.
Borde vara gjort innan lördag och med diskbråcket från helvetet till på köpet. :mad::gnissla
 
Har 20 ton grus att skotta, kärra, kratta och packa, samt en 400kg terass att flytta, med en fem sex hundrakilos grundstenar. Plus 3000 kvadrat gräs att klippa.
Borde vara gjort innan lördag och med diskbråcket från helvetet till på köpet. :mad::gnissla
Ett litet råd från en som levt med diskbråck i fyra år snart - belasta för helvete inte diskarna!
 
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top