Thunderace-tråden!

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Okej. Nu var det ett par år sen jag hade Road 3 men kommer verkligen ihåg hur snabbt det gick med bildandet av en platå på mitten. Blev rätt överraskad faktiskt. Synd att även 4an hade det problemet. Får hoppas du har mer tur med 5an.

Ja man får absolut köra med bra teknik när det regnar. Kan ju varit dålig gaskontroll, svårt att veta. Är själv rätt feg jag också så håller mig väldigt lugn på gasen i regn. Saknar ju all form av traction-kontroll på mina hojar så allt sitter i näven då ju.

Har kollat lite mer på nätet nu och det verkar som att Roadtec 01 får väldigt gott betyg och vinner en hel del tester i diverse medier. Blir nog ett par såna faktiskt när det är dags. Vi får se det som var sitt test av två helt klart dugliga däck till samma hoj då. :lol Kommer säkert lägga en minst 500 mil på mina innan säsongens slut. Har en del långa turer inplanerade så en sammanfattning till hösten bör det kunna bli.
 

ante83

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2019
Ort
Björneborg
Hoj
98,Yamaha, YZF Thunderace
Hej!
Jag har en thunderace som går hackigt när jag kör på lägre varv. Några tips på vad det kan vara? /Andreas
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Kom problemet bara rätt ur det blå eller har det kommit succesivt?


O.T
Idag har jag ta mig tusan tvättat klumpen. :D
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Startade upp hojen idag efter den varit på storservice med ventilkoll. Hör ett tickande från vad jag tror är avgassystemet. Ljudet försvinner så fort man drar upp över 2000 varv och återkommer så fort man släpper ner den på tomgång.

Kan det vara den där exupventilen som spökar? Eller är det något annat?. Ska nämnas att det sitter ett BOS slutrör på men i övrigt verkar det vara originalrören.

Är rätt säker på att det kommer därifrån när man lägger örat till så var det inte från motorn men ljud kan ju vandra.

Vad kan det vara? :va
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Startade upp hojen idag efter den varit på storservice med ventilkoll. Hör ett tickande från vad jag tror är avgassystemet. Ljudet försvinner så fort man drar upp över 2000 varv och återkommer så fort man släpper ner den på tomgång.

Kan det vara den där exupventilen som spökar? Eller är det något annat?. Ska nämnas att det sitter ett BOS slutrör på men i övrigt verkar det vara originalrören.

Är rätt säker på att det kommer därifrån när man lägger örat till så var det inte från motorn men ljud kan ju vandra.

Vad kan det vara? :va

Låter som om det skulle kunna vara EXUP kolla om kablarna är spända och justerade, går den som vanligt?
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Låter som om det skulle kunna vara EXUP kolla om kablarna är spända och justerade, går den som vanligt?

Inte kunnat provköra den tyvärr. Den var svårstartad också men sen surra den på fint. Okej ska se hur det ser ut med kablarna imorn. Var hittar man dem förresten? Sitter väl en motor någonstans antar jag. :brinnerup
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Kolla denna

Inte kunnat provköra den tyvärr. Den var svårstartad också men sen surra den på fint. Okej ska se hur det ser ut med kablarna imorn. Var hittar man dem förresten? Sitter väl en motor någonstans antar jag. :brinnerup

Kolla här

Den sitter nere på avgaset

EXUP1.png

EXUP2.png

EDIT: Bilderna blev ok men inte mer, dra ett pm med din mail så skickar jag servicemanualen som pdf.
 
Last edited:

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Kolla här

Den sitter nere på avgaset

EDIT: Bilderna blev ok men inte mer, dra ett pm med din mail så skickar jag servicemanualen som pdf.

Du har PM.

Tack så mycket för hjälpen :banana
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Du har PM.

Tack så mycket för hjälpen :banana

Du får gärna berätta hur det gick, min tickar den med och det började också efter 4200 mila servicen på min med, den med kontroll av ventiler och då byttes även kamkedjesträckaren på min för den var lite slack så det var lika bra att fixa när allt redan var nedrivet. :D

Jag har inte prioriterat justering/kontroll av EXUP då den går som den skall men blir din tyst får man väl ta tag i det.:huvet
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Du får gärna berätta hur det gick, min tickar den med och det började också efter 4200 mila servicen på min med, den med kontroll av ventiler och då byttes även kamkedjesträckaren på min för den var lite slack så det var lika bra att fixa när allt redan var nedrivet. :D

Jag har inte prioriterat justering/kontroll av EXUP då den går som den skall men blir din tyst får man väl ta tag i det.:huvet

Tack för filen! Inte hunnit kolla ännu tyvärr på hojen mer än vad som sagts tidigare. Ska absolut återkomma med resultatet. Hoppas det är en easy fix. Läste om någon som låst sin i öppet läge och tagit bort vajrarna men motarbetar inte det hela syftet med spjället? Dvs man tappar kraft på låga varv... :dummer
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Tack för filen! Inte hunnit kolla ännu tyvärr på hojen mer än vad som sagts tidigare. Ska absolut återkomma med resultatet. Hoppas det är en easy fix. Läste om någon som låst sin i öppet läge och tagit bort vajrarna men motarbetar inte det hela syftet med spjället? Dvs man tappar kraft på låga varv... :dummer

Jo det borde det ju göra, min tappade nästan helt mellanregistret när jag glömt koppla in motorns el en gång.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
uuuuurk vill ju inte tappa power... hoppas att jag får det att lira då. Annars får de fan låta illa haha. :lol
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Du kan behöva ta isär o göra rent Exup ventilen o justera in spelet på wirarna. Det är väldigt känsligt märkte jag själv när jag justerade min men följer du manualen till 100% så blir skramlet minimalt o bottendraget brutalt.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Du kan behöva ta isär o göra rent Exup ventilen o justera in spelet på wirarna. Det är väldigt känsligt märkte jag själv när jag justerade min men följer du manualen till 100% så blir skramlet minimalt o bottendraget brutalt.

Okej, ja jag får kolla på det. Har inte tummen mitt i näven men inte långt i från... Dock ska man ju lära sig någon gång så om man inte riskerar att spränga motorn i samband med uppstart sen så är jag nöjd. För det skadar väl inte motorn om det inte lirar helt hundra i spjället sen? Tänker på motstånd mm. Är som sagt inte helt jättekunnig på det där med motorer. Därför jag inte servar själv. :rodnar

Bra bottendrag är alltid kul. :hihi
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Okej, ja jag får kolla på det. Har inte tummen mitt i näven men inte långt i från... Dock ska man ju lära sig någon gång så om man inte riskerar att spränga motorn i samband med uppstart sen så är jag nöjd. För det skadar väl inte motorn om det inte lirar helt hundra i spjället sen? Tänker på motstånd mm. Är som sagt inte helt jättekunnig på det där med motorer. Därför jag inte servar själv. :rodnar

Bra bottendrag är alltid kul. :hihi

Står EXUP fel händer bara att botten o mellan registret blir klent. Står EXUP blir botten kanon o när det vaxlar till öppen exup blir det lite som en äldre turbo bil det värker i väg utav fasen.

Är vall ca bara 8-10 hojar som e nyare än thunderacen som tar acen 0-200 många hojar med mera hp som e efter vid 200 de e lite skoj med alla bortförklaringar:tummenupp
 

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Jag är nybliven ägare nr 2 till en blå/svart Thunderace från 1999. Någon som har färgkod till den blå färgen då jag skulle vilja skaffa ett lackstift för några stenskott?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Den här tråden är ungefär lika avsomnad som saliga TRX-tråden där jag nån gång emellanåt huserar. Men det skadar ändå inte att göra ett försök och kolla om någon nånsin lyckats hitta kedjejustering som passar svingen? Finns massor till olika hojar på exvis eBay men det skrivs aldrig ut mått och jag har konstaterat att urtaget på de gamla 90-talshojarna generellt är mycket mindre än nyare generationen efter -00... Går vanligen under benämningen chain tension adjuster.

Såna här alltså.
s-l1600.jpg
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top