Thunderace-tråden!

Okej. Nu var det ett par år sen jag hade Road 3 men kommer verkligen ihåg hur snabbt det gick med bildandet av en platå på mitten. Blev rätt överraskad faktiskt. Synd att även 4an hade det problemet. Får hoppas du har mer tur med 5an.

Ja man får absolut köra med bra teknik när det regnar. Kan ju varit dålig gaskontroll, svårt att veta. Är själv rätt feg jag också så håller mig väldigt lugn på gasen i regn. Saknar ju all form av traction-kontroll på mina hojar så allt sitter i näven då ju.

Har kollat lite mer på nätet nu och det verkar som att Roadtec 01 får väldigt gott betyg och vinner en hel del tester i diverse medier. Blir nog ett par såna faktiskt när det är dags. Vi får se det som var sitt test av två helt klart dugliga däck till samma hoj då. :lol Kommer säkert lägga en minst 500 mil på mina innan säsongens slut. Har en del långa turer inplanerade så en sammanfattning till hösten bör det kunna bli.
 
Hej!
Jag har en thunderace som går hackigt när jag kör på lägre varv. Några tips på vad det kan vara? /Andreas
 
Kom problemet bara rätt ur det blå eller har det kommit succesivt?


O.T
Idag har jag ta mig tusan tvättat klumpen. :D
 
Startade upp hojen idag efter den varit på storservice med ventilkoll. Hör ett tickande från vad jag tror är avgassystemet. Ljudet försvinner så fort man drar upp över 2000 varv och återkommer så fort man släpper ner den på tomgång.

Kan det vara den där exupventilen som spökar? Eller är det något annat?. Ska nämnas att det sitter ett BOS slutrör på men i övrigt verkar det vara originalrören.

Är rätt säker på att det kommer därifrån när man lägger örat till så var det inte från motorn men ljud kan ju vandra.

Vad kan det vara? :va
 
Startade upp hojen idag efter den varit på storservice med ventilkoll. Hör ett tickande från vad jag tror är avgassystemet. Ljudet försvinner så fort man drar upp över 2000 varv och återkommer så fort man släpper ner den på tomgång.

Kan det vara den där exupventilen som spökar? Eller är det något annat?. Ska nämnas att det sitter ett BOS slutrör på men i övrigt verkar det vara originalrören.

Är rätt säker på att det kommer därifrån när man lägger örat till så var det inte från motorn men ljud kan ju vandra.

Vad kan det vara? :va

Låter som om det skulle kunna vara EXUP kolla om kablarna är spända och justerade, går den som vanligt?
 
Låter som om det skulle kunna vara EXUP kolla om kablarna är spända och justerade, går den som vanligt?

Inte kunnat provköra den tyvärr. Den var svårstartad också men sen surra den på fint. Okej ska se hur det ser ut med kablarna imorn. Var hittar man dem förresten? Sitter väl en motor någonstans antar jag. :brinnerup
 
Kolla denna

Inte kunnat provköra den tyvärr. Den var svårstartad också men sen surra den på fint. Okej ska se hur det ser ut med kablarna imorn. Var hittar man dem förresten? Sitter väl en motor någonstans antar jag. :brinnerup

Kolla här

Den sitter nere på avgaset

EXUP1.png

EXUP2.png

EDIT: Bilderna blev ok men inte mer, dra ett pm med din mail så skickar jag servicemanualen som pdf.
 
Last edited:
Kolla här

Den sitter nere på avgaset

EDIT: Bilderna blev ok men inte mer, dra ett pm med din mail så skickar jag servicemanualen som pdf.

Du har PM.

Tack så mycket för hjälpen :banana
 
Du har PM.

Tack så mycket för hjälpen :banana

Du får gärna berätta hur det gick, min tickar den med och det började också efter 4200 mila servicen på min med, den med kontroll av ventiler och då byttes även kamkedjesträckaren på min för den var lite slack så det var lika bra att fixa när allt redan var nedrivet. :D

Jag har inte prioriterat justering/kontroll av EXUP då den går som den skall men blir din tyst får man väl ta tag i det.:huvet
 
Du får gärna berätta hur det gick, min tickar den med och det började också efter 4200 mila servicen på min med, den med kontroll av ventiler och då byttes även kamkedjesträckaren på min för den var lite slack så det var lika bra att fixa när allt redan var nedrivet. :D

Jag har inte prioriterat justering/kontroll av EXUP då den går som den skall men blir din tyst får man väl ta tag i det.:huvet

Tack för filen! Inte hunnit kolla ännu tyvärr på hojen mer än vad som sagts tidigare. Ska absolut återkomma med resultatet. Hoppas det är en easy fix. Läste om någon som låst sin i öppet läge och tagit bort vajrarna men motarbetar inte det hela syftet med spjället? Dvs man tappar kraft på låga varv... :dummer
 
Tack för filen! Inte hunnit kolla ännu tyvärr på hojen mer än vad som sagts tidigare. Ska absolut återkomma med resultatet. Hoppas det är en easy fix. Läste om någon som låst sin i öppet läge och tagit bort vajrarna men motarbetar inte det hela syftet med spjället? Dvs man tappar kraft på låga varv... :dummer

Jo det borde det ju göra, min tappade nästan helt mellanregistret när jag glömt koppla in motorns el en gång.
 
uuuuurk vill ju inte tappa power... hoppas att jag får det att lira då. Annars får de fan låta illa haha. :lol
 
Du kan behöva ta isär o göra rent Exup ventilen o justera in spelet på wirarna. Det är väldigt känsligt märkte jag själv när jag justerade min men följer du manualen till 100% så blir skramlet minimalt o bottendraget brutalt.
 
Du kan behöva ta isär o göra rent Exup ventilen o justera in spelet på wirarna. Det är väldigt känsligt märkte jag själv när jag justerade min men följer du manualen till 100% så blir skramlet minimalt o bottendraget brutalt.

Okej, ja jag får kolla på det. Har inte tummen mitt i näven men inte långt i från... Dock ska man ju lära sig någon gång så om man inte riskerar att spränga motorn i samband med uppstart sen så är jag nöjd. För det skadar väl inte motorn om det inte lirar helt hundra i spjället sen? Tänker på motstånd mm. Är som sagt inte helt jättekunnig på det där med motorer. Därför jag inte servar själv. :rodnar

Bra bottendrag är alltid kul. :hihi
 
Okej, ja jag får kolla på det. Har inte tummen mitt i näven men inte långt i från... Dock ska man ju lära sig någon gång så om man inte riskerar att spränga motorn i samband med uppstart sen så är jag nöjd. För det skadar väl inte motorn om det inte lirar helt hundra i spjället sen? Tänker på motstånd mm. Är som sagt inte helt jättekunnig på det där med motorer. Därför jag inte servar själv. :rodnar

Bra bottendrag är alltid kul. :hihi

Står EXUP fel händer bara att botten o mellan registret blir klent. Står EXUP blir botten kanon o när det vaxlar till öppen exup blir det lite som en äldre turbo bil det värker i väg utav fasen.

Är vall ca bara 8-10 hojar som e nyare än thunderacen som tar acen 0-200 många hojar med mera hp som e efter vid 200 de e lite skoj med alla bortförklaringar:tummenupp
 
Jag är nybliven ägare nr 2 till en blå/svart Thunderace från 1999. Någon som har färgkod till den blå färgen då jag skulle vilja skaffa ett lackstift för några stenskott?
 
Den här tråden är ungefär lika avsomnad som saliga TRX-tråden där jag nån gång emellanåt huserar. Men det skadar ändå inte att göra ett försök och kolla om någon nånsin lyckats hitta kedjejustering som passar svingen? Finns massor till olika hojar på exvis eBay men det skrivs aldrig ut mått och jag har konstaterat att urtaget på de gamla 90-talshojarna generellt är mycket mindre än nyare generationen efter -00... Går vanligen under benämningen chain tension adjuster.

Såna här alltså.
s-l1600.jpg
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top