Byggtråd: "Jörgens Sportster"

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Den kunde ju stått i huset hemma........... Tänk att komma ner på morgonen å ta sig en kopp sedan bara sitta ner och titta:tummenupp

Vem behöver en tv då?:)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Den kunde ju stått i huset hemma........... Tänk att komma ner på morgonen å ta sig en kopp sedan bara sitta ner och titta:tummenupp

Vem behöver en tv då?:)
Tack
Ja som så många andra garagelymlar så erkänner jag villigt att jag inte sällan kan avsluta en arbetskväll med en kopp kaffe eller öl, och bara sitta och titta på hojen. Men så är det väl med resultatet av eget arbete, att det blir ngt speciellt med föremål som man själv haft stor del i. Lite underligt är dock att man har en tendens att fastna vid sånt man inte är nöjd med, man ser mest "felen" ibland :D
 
Last edited:

Mr_SunBear

Medlem
Gick med
11 Jan 2007
Ort
Västerås
Hoj
2hjulslös
Tack
Ja som så många andra garagelymlar så erkänner jag villigt att jag inte sällan kan avsluta en arbetskväll med en kopp kaffe eller öl, och bara sitta och titta på hojen.

Känner igen det där, damen tycker man är knäpp när man kan bara sitta i hobbybilen o klämma lite en stund. Men har man gått resan och återväcka en bil efter 10 års slumrande med motorn i delar i skuffen så känns det rätt skönt o njuta efter alla timmar nedlagt. Din hoj är dock en ingenjörsklass för sig själv.

Bifogar bild på 80-talets Porsche skräck. Min e förvisso en -92:a. :-D

ImageUploadedByTapatalk1457514314.531790.jpg
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej
Ska försöka mig på en uppdatering mha telefonen. Ligger på ett hotellrum i Oskarshamn.
I fredags så tog jag tiggarbanan till Hydroscand i Bandhagen och köpte bromsslang mm.
Detta gjorde att jag nu kunde färdigställa aluplåten under nedre styrkronan. Dess uppgift är ju nämligen just att fästa bromslangarnas T-koppling samt styrdämparens kolvstång.
Nedan syns en bild på den färdigställda plåten. Tillverkad i 5mm T6 alu.
image.jpg

På bilden nedan syns det jag köpte på hydroscand. Plastklädd stålspunnen teflonslang. T-Koppling med M10 vinklade anslutningar. Som vanligt köpte jag slangarna med lite överlängd och pressade bara på kopplingar i ena änden vid förstabesöket. Annars blir det bara fel.
image.jpg

Bromsvätska, kopparbrickor samt M10X1.25 hydraulisk bromsljuskontakt hade de inte på Hydroscand men det kunde jag däremot få hjälp med på MC-varuhuset i lördags! Syns nedan.
image.jpg

Bilden nedan är tyvärr vriden, skriver som sagt från telefonen, men här är aluplåten monterad med styrdämparen och T-stycket med sina kopplingar är ditskruvat så att jag kan finmäta ut slanglängderna för den sista pressningen. Det gäller ju inte bara att få rätt längd på slangarna. Det gäller ju också att anslutningarna är vridna i rätt vinkel. Därför pressar jag alltid i två steg. Fästhålen för T-stycke och kolvstång är gängade i plåten. Så muttrarna är "låsmuttrar".
image.jpg

Jag tar resten av uppdateringen när jag kommit hem till helgen. Blir för pillrigt på telefonen detta.
Hej så länge!
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Här är de resterande bilderna på pressningen av frambromsslangarna.
I måndags hade jag tagit alla mått och vinklar jag behövde. Så efter jobbet i måndags for jag till Hydroscand och pressade på anslutningarna i andra änden på alla tre slangarna.
I måndags kväll kunde jag sedan slutmontera alltihop på cykeln. Så här blev det.

Den hydrauliska bromsljuskontakten plus slang monterad på ISR-pumpen.
007 (2).JPG

T-kopplingen
003.JPG

004 (2).JPG

005.JPG
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Förra helgen demonterade jag även insugssystemet.
Som många kanske minns har ju alla tester pekat mot att insugsystetem -med sina två cylinderindividuella 52mm:s trottlar- förmodligen inte ger den mängd luft som den här motorn behöver på höga varv. Härav dalar vridkurvan väl fort över ca 5000 rpm.

Jag hade ju inte tänkt ta tag i detta denna vinter, eftersom hojen går rätt bra ändå.
Men för några veckor sedan så räknade jag ut vilken duty cycle mina spridar idag arbetar med på full gas. Och det ligger på över 87% vid maxeffekt. Detta gör ju att mina spridare egentligen borde bytas redan vid nuvarande effekt, vilket redan det gör att hojen måste mappas om. Så efter lite samtal med Pär Evensson så bestämde jag mig för att nu samtidigt genomföra den beprövade metod att modda detta insug som jag tidigare fått tips på av både S&S och Star Racing. Att man helt enkelt tar bort mellanväggen i insugsmanifoldern. Så att det förvandlas från ett cylinderindividuellt insug till ett gemensamt plenuminsug. Härigen kan alltså varje cylinder suga genom båda 52mm:s trottlarna, istället för som det är idag, att det är ett 52mm:s hål till varje cylinder. Två 52mm trottlar som arbetar tillsammans ger en insugsarea som motsvarar en 73,5mm:s trottel. Så det lär inte bli för litet iaf...

Så här såg det ut efter att jag demonterat luftfilterarrangemang samt trottelhus.
På bilden nedan lyser jag in i insugsportarna med en ficklampa, härav det blå skenet. Det är alltså denna mellanvägg -som skiljer insugskanalerna åt- som Evensson nu ska porta bort.
011.JPG

Så här ser denna manifolder ut uppifrån. Som synes är det ett utvändigt dike mellan rören. För att kunna ta bort så mycket av mellanväggen som möjligt (för att eftersträva ett platt "golv och tak" inne i insuget, så ska detta dike på över och undersidan delvis fyllas med svets.
013.JPG

Så här ser hojen ut nu, när insuget är skickat till Pär Evensson i Tillberga, Västerås.
015.JPG

Under tiden letar jag större spridare. Mina befintliga heter Bosch 0 280 156 072
002.JPG
..och är på ca 41lbs. De är dock de största i sin familj, så den spridare som jag fått tag på istället har tyvärr en modernare kontakt, sk uscar/EV6 istället för Bosch minitimer/EV1-kontakt som mina befintliga spridare har. De spridare jag hittat som verkar lämpliga att byta till är dessa http://www.boschdealer.com/product/60lbh-630cc-bosch-fuel-injector-w-ev6-uscar-connector/
De är också högohmiga men ligger på 60lb/h eller 630cc och verkar ha rätt fysiska mått samt spridarbild.

Till en början kör jag med en adapterkontakt för EV1 till EV6, men funkar allt bra så crimpar jag nog på EV6kontakt på mitt harness istället. Så att jag uppdaterar kablaget till den spridarfamilj som bättre klarar denna motors effekt.
 
Last edited:

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Ska bli riktigt intressant att se hur motorn presterarar med denna modifiering, håller tummarna för att den ger de prestanda du hoppas på :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ska bli riktigt intressant att se hur motorn presterarar med denna modifiering, håller tummarna för att den ger de prestanda du hoppas på :)

Tack!
Ja det vore roligt om denna modifiering håller upp vridkurvan lite längre upp i varvtalregistret. Som det är nu peakar denna motors effekt vid 6000rpm, sedan dalar effekten av, det ska den inte göra med dessa kammar, B2-toppar samt korta slaglängd och långa stakar. Effektkurvan borde vara stigande hela vägen till 7000rpm där jag har satt mitt varvstopp.
 

xlr1498

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2010
Ort
Laholm
Hoj
2011 Sportster Super Low
Alltid lika spännande att läsa vad som kommer ifrån Sportstertankesmedjan. Jag instämmer helt i ditt tänkade om varför du inte får den effekt som motorn bör ge. Skall bli intressant när du kommer till bänkning.:tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Alltid lika spännande att läsa vad som kommer ifrån Sportstertankesmedjan. Jag instämmer helt i ditt tänkade om varför du inte får den effekt som motorn bör ge. Skall bli intressant när du kommer till bänkning.:tummenupp

Tack.
Ja även om jag nu skaffat mig mer jobb, plus bänkkörning innan hojen är klar för säsongen, så ska det bli spännande att se resultatet!
Idag beställde jag spridarna plus adaptrar från den amerikanska firman -boschdealer.com- jag länkade till ovan.

Igår fettade jag in främre hjulaxeln, monterade bromsbelägg, strök antiseize på titanskruvarna och momentdrog fast allting. Sedan fyllde och luftade jag frambromsarna.
Om man ska hitta ngn nackdel med att ha dubbla sexkolvsok, så är det möjligtvis att det går åt en förskräcklig massa bromsbelägg :D
image.jpg

Jag ställde även -tillfälligt- ner hojen på marken för att kolla sag fram och bak. Det verkade helt perfekt. Tex 35mm rider sag (utan tank) fram. Så Öhlins verkar (inte helt oväntat) ha räknat rätt på fram- och bakfjädrar. Kommer bli ett lyft vad gäller väghållning och komfort.
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag ställde även -tillfälligt- ner hojen på marken för att kolla sag fram och bak. Det verkade helt perfekt. Tex 35mm rider sag (utan tank) fram. Så Öhlins verkar (inte helt oväntat) ha räknat rätt på fram- och bakfjädrar. Kommer bli ett lyft vad gäller väghållning och komfort.

Och du tog ingen bild på detta? :gnissla

Suttit och sett fram emot hur den ser ut när den står på marken. :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Och du tog ingen bild på detta? :gnissla

Suttit och sett fram emot hur den ser ut när den står på marken. :)

Nej tyvärr. Jag tog bara bort strappningarna från lyften och sänkte ner henne och provsatt, sedan upp och spände åt spändbanden igen. Men jag ska ta helkroppsbilder och lägga ut senare. Om inte annat så blir det säkert i vanlig ordning bilder/ film från körningen till Västerås/Tillberga och mappningen i Evenssons bänk.

Det är fränt vad fort såna här bottenstarka större Harley pattern-motorer avverkar en 2000-7000rpm-pull på femmans växel, terminerar ju ändå på över 200 kmh. Vill inte köra på sexan pga av förluster och risken för däcksexplosion. Gammal film från Evenssons bänk. På den här 2000-7000rpm-filmen här man nästan hur motorn "stryps" lite på slutet. Dvs hur vrid-/effekt-kurvan nosar över efter ca 6000rpm.

https://www.youtube.com/watch?v=yh0AbfxjyP8
 
Last edited:

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Brutalt:tummenupp Den transmissionen får sannerligen veta vad den är till för:yoparty
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej igen.
Så här års är det svårt att hinna med så mycket på hojen pga VAB. Vård av båt. Så även denna helg, i fredags och lördags jobbade jag på Vinö

Börjat slipa bastiljeringen
001 (2).JPG

Sicklar rent för oljning inombords
005 (2).JPG

I söndags gick hela dagen till T46, vi jobbade vidare med renoveringen av babords huvudmotor (Isotta Fraschini W18) ute i vår verkstad på Gålö. Vi kunde då lyfta på den sista 19-liters cylinderraden (vänstra), varvid motorn nu övergick från en V12:a till en 57-liters W18 som sig bör. Cylindrarna har honats, kolvar har bytts plus nya ringar. På bilden nedan syns delar ur maskingänget montera cylinderfotsmuttrarna på den nyss monterade cylinderraden. Motor är tiltad (rullvagga) på bilden. Nästa steg är att montera ventilmekanism och tajma de sex kamaxlarna.
007.JPG

På söndags kväll var det dock slut på VAB och jag kunde lägga några timmar på hojen.
Det jag fick gjort var bla att demontera hojens 23 år gamla och slitna originalelsystem. Ligger här på golvet framför hojen.
011.JPG

I samband med det nya elsystemet bestämde jag mig även för att byta den bakre stålspunna bromsslangen (varit med sedan ca 1996), till en modernare med plastklätt hölje för minskad skavningsrisk. Så igår efter jobbet tog jag tiggarbanan ut till Hydroscand i Högdalen och fick ny slang pressad. Förutom att den gamla slangen var sliten och med ett stickigt kardelbrott så är den största orsaken till att jag ville byta slang att det nuförtiden finns dessa smidiga banjoskruvsbaserade bromsljuskontakter. Så då slipper jag anpassa det nya elsystemet till den gamla krångliga designen med ett alublock med extra slangkopplingar mitt på slangen. Jag köpte samma typ av bromsljuskontakt (M10 X 1,25 för ISR) på MC-varuhuset som jag tidigare monterade på frambromsarrangemanget. Hann precis förbi MC-varuhuset igårkväll.

På bilden nedan syns dessa nya delar - nya slangen med transparent plasthölje- plus till höger den gamla bromsslangen med den krångligare bromsljuskontakten.
013.JPG

Insuget är hos Evensson nu och är förhoppningsvis redan svetsat i "dikena" utvändigt. Insuget ska dock få vila ett par veckor innan mellanväggen portas bort, detta för att ge materialet möjlighet att relaxera efter svetsningen.
 
Last edited:

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Isottan impar:Bugar
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Ja de är maffiga.
Här är en film där vi går hem från Sthlm till Gålö förra sommaren. T46 -där jag chiefar på denna resa- är båten som ligger i mitten av formeringen. Filmen är tagen från T26. Både T26 och T46 har dessa Isotta bensinmotorer. 2st i den lättare och mindre T26 samt 3st i T46. Den andra båten är T56.
https://www.youtube.com/watch?v=1inO6wBBAQk

Det har byggts en del HD-baserade W3. Bla av Feuling. Samma företag som sålde 4-ventilstoppar till HD.

feuling-w3-auction-engine.jpg

Här kan man höra ljudet. Lite skum design på hojen den är installerad i dock.

https://www.youtube.com/watch?v=GkvLPO5wLSg

Lite snyggare hoj med likadan motor

https://www.youtube.com/watch?v=oWL1Kk2PDmo

Fördelen med W3 är att man får in mycket slagvolym. I synnerhet i mångcylindriga som Isotta. Motorn blir mycket kompakt. En W18 tar inte så mycket större plats än en V12, men har ju 50% större slagvolym.
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ack så fint T46 går genom vattnet. Man tänker att en så stor båt ska vara som en pråm men icket. :tummenupp
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top