Ktm 950 sm

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
990 SMT / 690 RFR

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Dåligt formulerat av mig kanske. Jag kör så klart med luftfilter fast har ersatt orginal luftburk med ett skumfilter från itg och med en aluminium bottenplatta som är och laser utskuren och anpassad för att passa hojen.

Ska kolla stiften

Kan va för dåligt batteri typ mindre kortis i det och då fuckar insprutet ur helt.
Den tidigare felkoden kan även ha med saken att göra sekundära luftpjällen.
Vilken mapp sitter i hojen nu och satt de öppna dämpare på hojen med eller utan insatser i dämparna?
Har du min mapp i nu? Och vad heter mappen iså fall vilket nr står de på mappen i tunecu?
 
Last edited:

Yummy

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2008, KTM 990 SM
De kostar 1400kr från de stället i England med frakt https://www.mdsbattery.co.uk/index/action/basket/

Men de går köpa här i Sverige för 1469 kr ink frakt från http://39833.shop.textalk.se/batteri/yuasa/ktm/superduke-990-2005-2012
I de fallet skulle jag välja svenska firman.

Kan va för dåligt batteri typ mindre kortis i det och då fuckar insprutet ur helt.
Den tidigare felkoden kan även ha med saken att göra sekundära luftpjällen.
Vilken mapp sitter i hojen nu och satt de öppna dämpare på hojen med eller utan insatser i dämparna?
Har du min mapp i nu? Och vad heter mappen iså fall vilket nr står de på mappen i tunecu?

Jag kör med din mapp i nu, får kolla upp vad den heter men det är den du mejlade mig iaf. Körde en sväng förra veckan och då verkade den gå som den skulle. Igår plockade ur DB- killers från Leovince dämparna så de blev fullt öppna.
 

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Ort
i Garaget
Hoj
KåTeäM 950 SM, 530 EXC Six Days
Var ut o körde 5 mil men med samma resultat.. so fort gaspådrag slutade sp dog den.. nu har jag rengjort munstuckena (alla 12... 4st var igensatta.. misstänker att de var lågfart/idle) i flottörhuset är det munstycket med spridare längst ned.. avlångt.. det var igensatt på båda förgasarna.. nu ska jag bara pussla ihop allt igen.. funkar det måste jag köpa en trisslott.. aldrig skruvat mer än bytt batteri själv tidigare :O
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Var ut o körde 5 mil men med samma resultat.. so fort gaspådrag slutade sp dog den.. nu har jag rengjort munstuckena (alla 12... 4st var igensatta.. misstänker att de var lågfart/idle) i flottörhuset är det munstycket med spridare längst ned.. avlångt.. det var igensatt på båda förgasarna.. nu ska jag bara pussla ihop allt igen.. funkar det måste jag köpa en trisslott.. aldrig skruvat mer än bytt batteri själv tidigare :O

Bra jobbat de är inte lite jobb de där! Du måste ha ovanligt dåligt bränslefilter om så många munstycken satt igen jag har aldrig hört värre. Ett av 12 är mer normalt!! De tycks va dåligt med bränslefiltrering på 950 jag hittar inte ens ett filter på ktmshop. Jag läste dock att folk satt dit vanligt inline filter de skull jag göra.
Köp ett eller två liknade filter som länken och montera om de finns plats?

https://www.ebay.co.uk/itm/Kraftsto...803245&hash=item2ce3453cda:g:vwUAAOSwwPRcPdFy
 

Yummy

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2008, KTM 990 SM
Kan va för dåligt batteri typ mindre kortis i det och då fuckar insprutet ur helt.
Den tidigare felkoden kan även ha med saken att göra sekundära luftpjällen.
Vilken mapp sitter i hojen nu och satt de öppna dämpare på hojen med eller utan insatser i dämparna?
Har du min mapp i nu? Och vad heter mappen iså fall vilket nr står de på mappen i tunecu?

Har kollat upp vilken mapp som sitter i nu!
Det är din mapp och i tuneecu står det: KM626EU1180231

Och inga insatser i dämparna för tillfället
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Har kollat upp vilken mapp som sitter i nu!
Det är din mapp och i tuneecu står det: KM626EU1180231

Och inga insatser i dämparna för tillfället

De låter som du har fel mapp i för jag kan inte få fram KM626EU1180231 från min mapp. DEn mappen du har i nu är för org filter! Om du kör den mappen du har i nu är de inte underligt den går dåligt.
Du måste ha misslyckats sätta in min mapp. Jag dubbelkollade att jag skickat dig rätt mapp och de hade jag.
På beskrivningen av min mapp ska de stå följande Remap STD Bike Minus 2nd Flies.8.3.13 (1) Boost III mod 9 org tänd snålad motorbroms 10% 3000-4000v. 15% snålad tomg airpressure 1450-1600v
När min mapp är i tuneecu så är bara tomgångsreglering ikryssad i rutorna längst ner till vänster alla andra rutor som epc,,, 2nd flies ,,,sas mm är tomma rutor och varvtalet är satt till 9500varv.
Och klickar du på mapp info så syns min långa text längst ner på sidan. I fältet mapp info syns bara typ STD bike 2011 du måste kolla längst ner på sidan under mapp info!

Du måste klicka download mapp efter att du laddat in mappen från datorn till tunecu!
När du klickat på Download mapp kommer de upp en varningsruta mitt i Tuneecu programmet där de står typ varning vill du forsätta yes eller no. Du trycker på yes eller ok och då laddas mappen in i din hoj.
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
De låter som du har fel mapp i för jag kan inte få fram KM626EU1180231 från min mapp. DEn mappen du har i nu är för org filter! Om du kör den mappen du har i nu är de inte underligt den går dåligt.
Du måste ha misslyckats sätta in min mapp. Jag dubbelkollade att jag skickat dig rätt mapp och de hade jag.
På beskrivningen av min mapp ska de stå följande Remap STD Bike Minus 2nd Flies.8.3.13 (1) Boost III mod 9 org tänd snålad motorbroms 10% 3000-4000v. 15% snålad tomg airpressure 1450-1600v
När min mapp är i tuneecu så är bara tomgångsreglering ikryssad i rutorna längst ner till vänster alla andra rutor som epc,,, 2nd flies ,,,sas mm är tomma rutor och varvtalet är satt till 9500varv.
Och klickar du på mapp info så syns min långa text längst ner på sidan. I fältet mapp info syns bara typ STD bike 2011 du måste kolla längst ner på sidan under mapp info!

Du måste klicka download mapp efter att du laddat in mappen från datorn till tunecu!
När du klickat på Download mapp kommer de upp en varningsruta mitt i Tuneecu programmet där de står typ varning vill du forsätta yes eller no. Du trycker på yes eller ok och då laddas mappen in i din hoj.

Din mapp är helt korrekt döpt till det du säger om man tittar på själva filen. I tuneecu heter den KM626EU1180231. Det är väl standard eller akramappen och jag gissar att du haft den som grundmapp.

Jag pratar om mappnamnet som syns uppe till vänster.
Längst ner där man ser filen så är det som du säger det namn du döpt filen till.
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Namnlös.jpg

Så här ser din mapp ut Boost 3 när jag öppnar den i Tuneecu.

Längst ner som inte syns på bild finns namnet på .hex-filen som du döpt den.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Din mapp är helt korrekt döpt till det du säger om man tittar på själva filen. I tuneecu heter den KM626EU1180231. Det är väl standard eller akramappen och jag gissar att du haft den som grundmapp.

Jag pratar om mappnamnet som syns uppe till vänster.
Längst ner där man ser filen så är det som du säger det namn du döpt filen till.

Fan den rutan där man ser grundmappen har jag missat och ja de är en standardmapp från början. Men då har nog Yummy min mapp i. Men Yummy dubbelkolla att de även står allt jag ändrat på den mappen på raden längst ner på Tunecu.
Har du Yummy provkört med nytt batteri?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
View attachment 448893

Så här ser din mapp ut Boost 3 när jag öppnar den i Tuneecu.

Längst ner som inte syns på bild finns namnet på .hex-filen som du döpt den.

Jag funderar högt här på yummys motorstörning. Jag kör utan sekundärspjällen och har tagit bort krysset i rutan för sekspjäll på mina mappar. Jag mins inte hur de funkar om man har sekspjäll och motor för dem inkopplat om de öppnas i helt öppet läge om inte rutan är ikryssad? Jag menar om de rentutav är helt stängda hela tiden om rutan inte är ikryssad?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jag funderar högt här på yummys motorstörning. Jag kör utan sekundärspjällen och har tagit bort krysset i rutan för sekspjäll på mina mappar. Jag mins inte hur de funkar om man har sekspjäll och motor för dem inkopplat om de öppnas i helt öppet läge om inte rutan är ikryssad? Jag menar om de rentutav är helt stängda hela tiden om rutan inte är ikryssad?

Ja så tänker jag att det är utan att veta. Dvs jag skulle tro att man bockar ur 2nd throttle så kommer de inte att vara i drift. Är de fortfarande kvar rent fysiskt på hojen så lämnas de i stängt läge och inte öppnar inte.

Då är receptet att ha bocken kvar i rutan och i tabellen för 2nd throttle sätta alla värden till 100????
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ja så tänker jag att det är utan att veta. Dvs jag skulle tro att man bockar ur 2nd throttle så kommer de inte att vara i drift. Är de fortfarande kvar rent fysiskt på hojen så lämnas de i stängt läge och inte öppnar inte.

Då är receptet att ha bocken kvar i rutan och i tabellen för 2nd throttle sätta alla värden till 100????

Jag försöker läsa mig till hur spjällen beter sig med motor inkopplad utan ikryssad ruta. De jag mins och hitintills läser så står de i öppet läge om man tar bort krysset i rutan.DE är även möjligt man måste ställa på sek i 100% öppet läge i hela registret och ha rutan ikryssad. De är säkrast för Yummy att ta bort spjällen och helst axlarna. De gav mycket effekt att ta bort även axlarna. Jag läste just kevs bromsning före och efter borttagning av spjäll och axlar. Skillnaden va 5 hk på på topp och 3-4nm längre ner i registret. De va bromsning med spjäll i öppet läge vs ta bort dem helt. Jag är dock skeptisk till denna bromsning för mappen blev fetare utan spjäll o axlar typ 12,5 afr på höga varv, de ger ofta bäst effekt. Med axlar o spjäll kan hans mapp varit uppimot 13 afr dvs snålare och de ger inte samma effekt som 12,5 i afr. Jag skulle vilja se bromsning med o utan spjäll/axlar på samma 12,5 afr då först ser man sanningen.

Min Mapp är gjord utan spjäll och axlar så de är inte optimalt att köra min mapp med axlar och spjäll i insugen.
 
Last edited:

Yummy

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2008, KTM 990 SM
Härligt att det är så mycket respons i den här tråden!
Ang. Spjäll och axlar så har jag tagit bort spjäll men lämnat axlar och motor kvar. Det verkar vara så att spjällmotorn helt enkelt inte går alls när rutan är urkryssad. Det verkar också som att man kan ställa den i vilket läge man vill för hand så stannar den där sen. Jag har nu bytt batteri och gjort en ny omstart av mapp med reset på 15min tomgång för att utesluta att det inte blivit nått fel med inladdningen av mappen då den dog några ggr och jag fick varva en del när jag gjorde den förra resetten. Jag har även satt tillbaka insatserna i mina ljuddämpare. Nu går den som den skall. Det mesta tyder väl på att det var pga det dåliga batteriet jag hade innan som den gick dåligt. Eller så är den väldigt känslig mot att ta ur insatserna i dämparna då jag tyckte den gick ganska bra innan jag gjorde det.

Boost 3 har varit extremt hjälpsam med mitt problem här och kommit med tips. Länkar till andra mappar jag kan prova och han har även skickat flera egna justerade mappar till mig. Go gubbe!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Oj vad bra jag är hehe tack tack och viken tur de va bara batteriet eller 15 min resetten som strulade. :tummenupp

Jo ang insatserna så är mappen gjord utan insatser så du kan ta bort dem igen. Med insatster kommer den gå lite fetare och ev dra lite mer soppa .Jag har kört närmare 1000 mil med enbart en insats i ena dämparen och ingen i andra för de gav mest lämpligt ljud måste jag motvilligt säga. Men nu är jag manlig igen eller korkad och kör utan insatser i bägge dämparna. Iom att avgasrören går ihop strax innan dämparna så kan man köra enbart en insats de blir faktiskt lagomt ljud då. Till Adventure 990 och superenduro hade Rottwiler ett avgasrörsbit så man kunde ta bort en ljuddämpare. Fördelen blev lättare hoj och plats för extra bränsletank de gav även lite mer bottendrag påstod men man tappade lite på topp.
 

Yummy

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2008, KTM 990 SM
Oj vad bra jag är hehe tack tack och viken tur de va bara batteriet eller 15 min resetten som strulade. :tummenupp

Jo ang insatserna så är mappen gjord utan insatser så du kan ta bort dem igen. Med insatster kommer den gå lite fetare och ev dra lite mer soppa .Jag har kört närmare 1000 mil med enbart en insats i ena dämparen och ingen i andra för de gav mest lämpligt ljud måste jag motvilligt säga. Men nu är jag manlig igen eller korkad och kör utan insatser i bägge dämparna. Iom att avgasrören går ihop strax innan dämparna så kan man köra enbart en insats de blir faktiskt lagomt ljud då. Till Adventure 990 och superenduro hade Rottwiler ett avgasrörsbit så man kunde ta bort en ljuddämpare. Fördelen blev lättare hoj och plats för extra bränsletank de gav även lite mer bottendrag påstod men man tappade lite på topp.

Ja nu är jag glad igen :banana

Tyvärr gör det för ont i mina ögon och själ att ha två olika stora öppningar på ljuddämparna. Kör nog med insatserna i ett tag nu iaf, tror grannarna blir lite gladare dessutom när jag drar igång den kl.6 på morran. Men de kanske åker ur senare igen.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tjenare!
Har ställt in mig på en 990 sm som nästa hoj och tänkte göra en chansning här. Någon som går i säljtankar och befinner sig i södra Sverige?
Ligger en ute på blocket för tillfället men i Kramfors, en bra bit för mig att åka. Någon som känner till den hojen (https://www.blocket.se/vasternorrland/Ktm_990_supermoto_85736809.htm?ca=20&w=3)?

Den i Kramfors är värt att köra 500 mil för. De är min kompis som har den och jag har byggt de brutalt braiga luftfiltret som syns på bild. De filtret är gjort av Ramair filter från England de ger bättre flöde än kn filter men med fördelen släpper inte igenom skit som kn och andra tygfilter gör. Filterytan är enormt stor typ 0,7 m2. Och jag har lagt in min egentillverkade mapp så den går både enormt bra och billigt samt att motorbromsen är försvagad på lägre varv för att den ska gå finare mindre påavig i stan = låg fart. De går köra den på 0,46lm om man kör extremt lugnt i lägre farter. Kör man mer normalt drar den 0,56lm de går få den dra 0,7lm också om man tar i.
Den hojen är snuskigt onödigt fin och stora servicen med ventilkoll är gjord.
Alla onödiga saker som sas epc lam,labdasonder är borta bortkopplade.
 

Filur

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2019
Ort
Varberg
Hoj
Ingen för tillfället
Tack för snabbt svar Boost :tummenupp
Det låter ju väldigt bra om du vart med på det hela. Får kanske avsätta helgen till en roadtrip och hoppas att den inte försvinner innan dess.
Antar att original luftburk i och med ombyggnation är kapad i så att den inte går att återställa om man skulle önska? Är även sekundärspjällen borta och går detta att återställa om man skulle önska? Med allt jag läst här innan så tror jag inte jag skulle vilja det men alltid skönt att veta om möjlighet finns.
Jag tolkade det i annonsen som att ombyggnaden var gjord ganska nyligen. Vet du varför han säljer den nu när ni precis byggt om?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tack för snabbt svar Boost :tummenupp
Det låter ju väldigt bra om du vart med på det hela. Får kanske avsätta helgen till en roadtrip och hoppas att den inte försvinner innan dess.
Antar att original luftburk i och med ombyggnation är kapad i så att den inte går att återställa om man skulle önska? Är även sekundärspjällen borta och går detta att återställa om man skulle önska? Med allt jag läst här innan så tror jag inte jag skulle vilja det men alltid skönt att veta om möjlighet finns.
Jag tolkade det i annonsen som att ombyggnaden var gjord ganska nyligen. Vet du varför han säljer den nu när ni precis byggt om?

Du får med org lock till luftburken för han fick tag på ett extra av mig men som sagt detta filter håller hojen ut de är tvättbart. Sekundärspjället har vi tagit bort med motor och axlar allt finns så du kan mont om du vill (men de vill du inte). Vi har även mont ett kortare rc8 insugstratt i främre cylinder och org längre i bak de ger en bra blandning av lågvarvsdrag vs hövarvsdrag. Men du får med två org trattar mappen funkar lika bra med org trattar i bägge cylindrarna.
Varför han säljer den beror först o främst på att han har bytestix på hojar han byter en till två ggr per sommar jag blir helt snurrig av alla byten. Han klagade också på obekväm hoj för längre turer han fick nog ont i rumpan sok "DHB" (dynghålsbränna) och de kan jag hålla med om. Org sadel är rena rama fakirsadel byt till smt 990 sadel som jag gjort så kan man åka jorden runt utan att få apachel den sadeln är gelsadel med försänkning där man sitter kolla in smt 990 den passar rakt av. Kostar runt 1000-1500kr på ebay eller svensk skrot. Men han är pedant så han sköter hojarna exemplariskt den korta tid han har dem. En fördel jag la märke till va att den körts på Motul 7100 olja av förra ägaren den va även nybytt inför denna sommar men kompisaren bytte ändå till Motul 7100 som är bland de bästa man kan köra på så nu kan man köra 750 mil rakt av.
Jag kan bara tillägga att den hojen går ruskigt bra effektmässigt och ljudet från Arcrapowic burkarna är extremt skönt och inte så hög trots utan insatser, mina Leovince låter bet högre utan insatser och inte lika mulligt som acraburkarna.
Om du köper den får du nöjdhetsgaranti av mig du får igen pengarna och får behålla maskinen om du inte blir nöjd :D
 
Last edited:
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top