Ktm 950 sm

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Har kommit över en 950 sm med elfel för rimligt pris. Ska riva och kolla i helgen. Men jag sitter och letar efter vilka däck jag ska ha. Har haft 990 adv tidigare och den gick jävligt bra på asfalt med lite grövre däck, typ k60. Skulle kunna tänka mig typ conti trailattack men tyckte de var lite dyra. Vad har ni på för något? Ska använda hojen till allt så allround är viktigt.
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Har kommit över en 950 sm med elfel för rimligt pris. Ska riva och kolla i helgen. Men jag sitter och letar efter vilka däck jag ska ha. Har haft 990 adv tidigare och den gick jävligt bra på asfalt med lite grövre däck, typ k60. Skulle kunna tänka mig typ conti trailattack men tyckte de var lite dyra. Vad har ni på för något? Ska använda hojen till allt så allround är viktigt.

Vilken typ av underlag tänker du köra mest på då?
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Asfalt. Blir nog väldigt lite grus.

Vanliga gatdäck borde väl isf funka.

Jag personligen gillar Michelin Pilot Road 4.
Med såna regndäck på hojen, finns det inget att nojja över om det regnar.

Ska du köra bana ofta är kanske Michelin Pilot Power att föredra.

Jag kör mycket Knix med SMC och hittills har PR4 funkat bra.
På min förra 690 Duke hade jag ett panikköpt Pilot Power bakdäck som jag var mycket nöjd med!

Jag noterar att du inte frågar vilket däck som är bäst för din hoj.
Ställer man frågan så kommer det att bli en motoroljetråd av det hela. ;-)
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jo precis, det funkar. Sjukt tråkigt dock.

Vill gärna ha lite grövre mönster, blir kanske lite scrambler stuk eller vad man kallar det. Hade hellre hade en superenduro men får klara mig med denna. Många av de däcken som är aktuella till den finns ju inte i 17 tum.

Tack för tipsen. Tror inte det blir knix med denna. Kanske, men det är svårt att ta lugnt som gubbe med lite racebakgrund.
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Jo precis, det funkar. Sjukt tråkigt dock.

Vill gärna ha lite grövre mönster, blir kanske lite scrambler stuk eller vad man kallar det. Hade hellre hade en superenduro men får klara mig med denna. Många av de däcken som är aktuella till den finns ju inte i 17 tum.

Tack för tipsen. Tror inte det blir knix med denna. Kanske, men det är svårt att ta lugnt som gubbe med lite racebakgrund.

Aha, du tänker Sumo!

Såna där däck man ser på tex BMW R1200GS?
Lite grövre klackar och inga sajpningar att tala om alls, är det kanske nåt sånt du är ute efter.

Nåt i denna stil?
http://image.motorcyclistonline.com/f/features/0214_heidenau_k60_scout_tires_mc_tested/65059819+w620/MCY0214-TEST-001.jpg
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Aha, du tänker Sumo!

Såna där däck man ser på tex BMW R1200GS?
Lite grövre klackar och inga sajpningar att tala om alls, är det kanske nåt sånt du är ute efter.

Nåt i denna stil?
http://image.motorcyclistonline.com/f/features/0214_heidenau_k60_scout_tires_mc_tested/65059819+w620/MCY0214-TEST-001.jpg
Det var det jag hade bak på adventuren. Mycket bra. Men den gick en del grus. Denna ska bara gå grus någon gång så där.

Tänker dessa fast billigare. Eller bättre.
bca3f5aa1449400b5959040679481b44.jpg
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det var det jag hade bak på adventuren. Mycket bra. Men den gick en del grus. Denna ska bara gå grus någon gång så där.

Tänker dessa fast billigare. Eller bättre.
bca3f5aa1449400b5959040679481b44.jpg

Ber om ursäkt för en väldans massa text här...

När man köper däck är det två saker som gäller:

1.Mönster (vilket underlag ska jag köra på?)

Mönstret är avhängigt underlaget. Ska du köra asfalt så funkar allt från slicks till en massa mönster. Ska du köra grus vill du ha lite mer spår men det funkar bättre än man tror med mer gatorienterade mönster, man kan köra grus med mjuka slicks också, kolla på rallycrossbilarna!:)
Mönstret på ett gatdäck är i första hand till för att få bort vatten vid regn men även för att få rörelse i gummit så att det snabbt kommer upp i avsedd temperatur.

2. Temperatur (Hur "hårt" kommer jag att köra?)

Däcken byggs för vissa specifika arbetsområden (temperaturområden) och för att ha vissa egenskaper med antingen massor med fäste eller med massor av "kontrollerat släpp"
Det viktiga är temperaturområdet du kommer att köra i och det är för detta du skall köpa däcken.

Gatdäck har i regel ett temperaturspann på typiskt 10-50 grader, typ Pilot Road 4 som är bland det bästa du kan köpa för att köra gata (funkar faktiskt från bara ett par plusgrader). Även Metzeler Roadtech och Dunlop Roadsmart är liknande däck men Pilot Road är fantastisk på våt väg.
Jämför man med så kallade sportiga gatdäck så är skillnaden att de har en uppbyggnad för ett annat temperaturområde. Jämför Dunlop Road Smart med Sport Smart så har Sport Smart ett tempområde upp till ca 80 grader, dvs dit du når när när du kör VÄLDIGT fort en riktigt het sommardag eller kör FORT på bana.
(Det är ärligt talat inte så många som kommer upp ens i 80 grader på en vanlig amatörbandag)

Ska du inte köra i dessa temperaturer så har 50-gradersdäcket betydligt bättre fäste, speciellt direkt från när du åker iväg från gården. Ett sportdäck på våt asfalt i 8 plus kan vara direkt farligt, man kan luras att tro att det är fäste men så fort du pressar lite så släpper det direkt. Ett Pilot Road kan du göra stoppies med vid +4 på blöt asfalt...

Många hojåkare kör på alldeles för kalla däck eftersom de envisas med att det ska vara "sportigt". Det enda som händer är att man trippar runt och är osäker eftersom man känner instinktivt att däcket rör sig lite.

På gata väljer jag tveklöst ett bra gatdäck typ Pilot Road 4, det är en mycket billig investering jämfört med att gå omkull med alla dess konsekvenser.

Summa summarum, köp däck efter temperatur...:):tummenupp
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Niklasinorr har en ganska bra poäng!

Jag körde på Michelin Pilot Road 2 på en gruskurs för lv-hoj för några år sen.
Fick öva på bromsning med låst framhjul på grus och sånt. Gick ganska bra med min VFR750 bland alla R-GS:ar, XR650:eek:r och en och annan kåtte med nabbiga däck.

Största problemet var faktiskt clipon-styret när man skulle köra en konbana stående på lergrus.
Däcken var faktiskt minsta problemet... ;)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Niklasinorr har en ganska bra poäng!

Jag körde på Michelin Pilot Road 2 på en gruskurs för lv-hoj för några år sen.
Fick öva på bromsning med låst framhjul på grus och sånt. Gick ganska bra med min VFR750 bland alla R-GS:ar, XR650:eek:r och en och annan kåtte med nabbiga däck.

Största problemet var faktiskt clipon-styret när man skulle köra en konbana stående på lergrus.
Däcken var faktiskt minsta problemet... ;)

Bara "Ganska bra poäng"?!?!?!? ;)
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Tack för lektionen. Efter mina RR säsonger körde jag faktiskt mest gata på gamla slicks. Så har har kolla på alla risker med det. Sen skulle jag säga att mest värme skapar man genom att deformera däcket genom inbromsning och acceleration. Så slicks funkar bra om man pallnitar lite då och då. Men nu är vi långt ifrån det som jag frågar om. Skapliga, lite grövre däck, till vardagsåka.

Grusåka har jag ganska stor erfarenhet av. Både på allround däck och "knotter-däck". Beror på hur fort man ska köra och vad för typ av grus man är på. Men klart är att man kommer mycket långt utan något grovt mönster. Nu ska jag inte köra grus heller, men vill gärna åt stuket. Fästet på sånna däck räcker mycket långt på asfalt. Kunde utan problem skrapa knän (vilket egentligen inte säger något) med T63 framdäck och K60 bakdäck på en 990 adv.

Men men allt detta sagt, vilka däck ska jag kolla närmare på som är billigare än Conti trailattack? Vad sitter på 1190 adv med 17"?

Förövrigt hittade jag "elfelet" på hojen, men den spruta ut bensin när pumpen starta. Ska försöka komma ner till förgasaren ovanifrån. Eller ska man låta luftburken sitta och göra på något annat sätt? Den har stått i 3-4 år.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har KTM 990sm som jag kör 70/30% asfalt/grusväg . Just nu kör jag continental TKC 80 i fram och Metzeler Karoo 3 i bak . TKC 80 i bak 17/185/55 håller bara 140 mil tills de är blankt och då kör jag sakta på asfalt för att medvetet inte slita de grova nabbarna. Fram håller Tkc 80 ca 600-800mil innan de är för platt. Metzeler Karoo 3 17/170/60 håller ca 300-400 mil för mig så de va en överraskning. De ger dessutom stenbra fäste på grusväg de tråkiga är dock att de inte ens småsläpper i sidled ,man måste köra stenhårt för att få ett ställ. Tkc 80 i bak ställer ut sig lättare/tidigare så de är helt enkelt roligare än Karoo 3.
Bägge dessa däck har grymt bra fäste på blöt asfalt.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Michelin Anakee Wild 170/60R17 för bakhjul ska jag prova här nest för de ser bra ut för grusväg och påstås ska hålla bra- Öhh de håller väl 200mil för mig då:4skrika
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Nu går hojen! Gick lite dåligt på låga varv under belastning. Nästan lite ketchup på ettan och tvåan. Men körde bara runt kvarteret. Ska skruva ihop den helt nu, sen åka och tanka frisk bensin.

Men batteriet är kass. Skulle ni våga köpa Bosch istället för Yuasa? Halva priset men påstått samma startström (vilket är det viktiga enligt mig). Yuasa rekommenderar lillebror (YTZ10S) till fram tills 2009. Är det för att insprutningen går tyngre än förgasare?

http://www.batteriexpressen.se/product.html/bosch-m6-agm-12ah-ytz14s-bs
http://www.batteriexpressen.se/product.html/bosch-m6-agm-8ah-ytz10s-bs

Yuasa kostar 1500 eller 1900 på ava-mc. Så ganska stor skillnad.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag tror Bosch duger och speciellt om du bara kör sommarhalvåret men de ger aldrig samma cca som yousa i en ober test. När mitt yuasa la av "8 år gammalt" så provade jag köpa ett billigare batteri från ktm shop men de funkade inte alls de måste ha varit fel på det så jag fick tillbaka pengarna. Jag best då ett yuasa från tyska ebay för ca 1100kr ink frakt för max ett år sedan.

Köp inget batteri under 11 amp!
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top