Kawasaki Z750/Z1000-tråden

Ridde

Inkörningsperiod
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
Vit Z 1000 -08
Jag kollade på ett ryggskydd som jag blev rekomenderad. Dock råkade jag glömma att ta det när jag skulle betala, så får ta det när jag ska dit nästa gång. Har tyvärr inte börjat köra än, då jag inte fått tllståndet.

Men vad tycker ni om detta ryggskyddet om någon har testat det:
http://www.jofama.se/motorcycle_wear/product_details.php?id=54&cid=10

Mvh LoseTrack

För mig personligen är prio 1 med ryggskydd att det är skönt, för är det inte det så använder man det aldrig eller väldigt sällan och då skyddar det inte alls :rolleyes:
Som mitt nuvarande, är inte alls bekvämt, vilket gör att jag inte använder det. :huvet
 

LoseTrack

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2009
Ort
Svedala
Hoj
2004| Kawazaki Z 750
För mig personligen är prio 1 med ryggskydd att det är skönt, för är det inte det så använder man det aldrig eller väldigt sällan och då skyddar det inte alls :rolleyes:
Som mitt nuvarande, är inte alls bekvämt, vilket gör att jag inte använder det. :huvet

Ja det är såklart sant. Men när jag hade det på mig tyckte jag att det satt bra. Men får nog ta och testa hur et känns att ha på sig när jag sitter på en hoj. För du har helt rätt i att man inte använder något som är till besvär.
 

EgoGirl

Gammal o grå....
Gick med
10 Apr 2008
Ort
I förvirringens land
Hoj
suzuki gsx-r 750
Jag kollade på ett ryggskydd som jag blev rekomenderad. Dock råkade jag glömma att ta det när jag skulle betala, så får ta det när jag ska dit nästa gång. Har tyvärr inte börjat köra än, då jag inte fått tllståndet.

Men vad tycker ni om detta ryggskyddet om någon har testat det:
http://www.jofama.se/motorcycle_wear/product_details.php?id=54&cid=10

Mvh LoseTrack

Jag har det där skyddet, sitter kanonbra, blir inte varmare än andra skydd och är ju dessutom testvinnare (vet inte om det var i bike eller vilken tidning) för nåt år sen...

Sen är ju det viktigaste med skyddet inte hur bra det skyddar, utan att det används. Används det inte så skyddar det ju inte... I det fallet skulle jag hellre rekomendera ett skydd som är integrerat i jackan eller så...

Men som svar på frågan, det är ett bra skydd!
 

LoseTrack

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2009
Ort
Svedala
Hoj
2004| Kawazaki Z 750
Jag har det där skyddet, sitter kanonbra, blir inte varmare än andra skydd och är ju dessutom testvinnare (vet inte om det var i bike eller vilken tidning) för nåt år sen...

Sen är ju det viktigaste med skyddet inte hur bra det skyddar, utan att det används. Används det inte så skyddar det ju inte... I det fallet skulle jag hellre rekomendera ett skydd som är integrerat i jackan eller så...

Men som svar på frågan, det är ett bra skydd!


Dom sa det där också, att det var testvinnare. Så det låter bra. Jag kommer nog använda det så ofta jag bara kan. När jag testade satt det skönt. Så det ska nog inte bli några problem. :) Tack för era svar.
 

Bateman

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2009
Ort
Malmö
Hoj
2008, Z1000 Svart
Tjena,

Tror säkert frågan ställts förut, men jag lyckas inte hitta vad jag letar efter.
Var kan man köpa reg skylts hållare och mini blinkers som är "bolt on" till z 1000 en 08:a?
 

Bateman

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2009
Ort
Malmö
Hoj
2008, Z1000 Svart
nä höjden av latehet hade varit om jag inte ens skrev något och förväntade mig ett svar.
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Kolla med Roger på Bikersneed, han har ett antal olika alternativ.

Blev det nån Thruxton? Du kolla på VIT förstås? Var faktiskt sugen själv på en sån ett tag. Läcker hoj:tummenupp
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Blev det nån Thruxton? Du kolla på VIT förstås? Var faktiskt sugen själv på en sån ett tag. Läcker hoj:tummenupp

Nix, ändrat mig, behåller min Ögonsten.
Aldrig vit, antar att det finns någon anledning till att du köpt svart :hihi
 
Last edited:

Ridde

Inkörningsperiod
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
Vit Z 1000 -08
Nu har man servat hojen och kört in den, så det är dags att lära sig åka på slangen (det är tanken iaf) :tummenupp

Tips på hur det är enklast att lära sig? Knep etc? Ska man koppla upp den? Power-wheelie? Varvtal? Ja allt ni kan komma på som hjälper en rookie :rofl

Och ja, jag kommer hålla mig borta från allmänna vägar :)
 
Last edited:

LoseTrack

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2009
Ort
Svedala
Hoj
2004| Kawazaki Z 750
Första Körningen :)

Tjenare!

Första avrapporteringen, Shit, det där var nog den skönaste kännslan jag haft. Även om jag inte körde på något stort område då jag inte fått mitt tillstånd än så var det ändå en liten raka och sen en vändzon. Så blev ingen långfärd mest fram och tillbaka.

Accelerationen var extrem kan jag tycka, som inte kört något annat än bil och trimmad Eu Moppe. Så det var den skönaste kännslan på länge. Förstår att folk kan råka dra på för mycket. Själv drog jag upp den ganska ordentligt för att vara på den lilla sträckan.

Kan tycka det är bra att jag är tvungen att strypa ner till 25kw från 81kw. Mycket för att jag är bara 20 och känner redan nu att det kan bli farligt då man är ganska gas glad. Har mognat med bil, nu ska man bara få mognad för mc också. Iallfall, Skoj att få vara del av detta forumet och berätta lite och höra på era historier och allt annat som kommer upp.

Mvh LoseTrack
Ps. Drive safe Ds.
 

KÅTM

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2006
Ort
Jönköping
Hoj
Yzf 600r -98
hej alla z älskare.

vi var idag och fick bra pris varsin svart z750 -09 med lite tillbehör.
på måndag får vi se om det blir affär också:)
har kommit på ett par frågor jag glömde fråga, kanske någon här vet svaret.

är det bara två års garanti på alla kawasaki ?? jag fattade det som man får köpa till K-CARE för att få fyra år,?? hittade inget pris på den heller på kawasaki hemsidan.
har kört yamaha innan o visst har väll dom 5 årsgaranti? verkar snålt med 2 tycker jag.

en annan fråga jag kommit på efter att ha skummat igenom tråden är detta med byte av skylthållare, Valtermoto verkar snygg o bra, men är det så bökigt att man måste ta bort halva bakpartiet för att byta?
känns som onödiga pengar att be dom slänga på någon kawasaki original innan jag hämtar ut den isf :)
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
hej alla z älskare.

vi var idag och fick bra pris varsin svart z750 -09 med lite tillbehör.
på måndag får vi se om det blir affär också:)
har kommit på ett par frågor jag glömde fråga, kanske någon här vet svaret.

är det bara två års garanti på alla kawasaki ?? jag fattade det som man får köpa till K-CARE för att få fyra år,?? hittade inget pris på den heller på kawasaki hemsidan.
har kört yamaha innan o visst har väll dom 5 årsgaranti? verkar snålt med 2 tycker jag.

en annan fråga jag kommit på efter att ha skummat igenom tråden är detta med byte av skylthållare, Valtermoto verkar snygg o bra, men är det så bökigt att man måste ta bort halva bakpartiet för att byta?
känns som onödiga pengar att be dom slänga på någon kawasaki original innan jag hämtar ut den isf :)

Garantin beror på var du köper den beträffande Kawasaki, alla har 2 års garanti, Z:an 1 års vagnskedegaranti , vissa handlare erbjuder 5 års garanti om du gör service till deras priser.
Beträffande Bakpartiet så har jag på min dåvarande Z750 monterat Ermax Undertail, och min nuvarande Z1000 monterat TA:s kit se bild.
Inget tog mer än en halvtimma så varför betala överpriser på något som du enkelt löser själv.
Grattis till valet av Hoj du kommer bli mer än nöjd.
 

Bifogat

  • 22-461.jpg
    22-461.jpg
    27.5 KB · Visningar: 157

KÅTM

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2006
Ort
Jönköping
Hoj
Yzf 600r -98
tack för ett snabbt svar.
nä tyckte det kändes onödigt också, finns ju massa andra bra saker man behöver pruta med.
som tex slipon osv :)
 

hyll

Kör och fotar hoj!
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Bårran
Hoj
Såld!
Nu har man servat hojen och kört in den, så det är dags att lära sig åka på slangen (det är tanken iaf) :tummenupp

Tips på hur det är enklast att lära sig? Knep etc? Ska man koppla upp den? Power-wheelie? Varvtal? Ja allt ni kan komma på som hjälper en rookie :rofl

Och ja, jag kommer hålla mig borta från allmänna vägar :)

Gör det du behärskar det brukar fungera bäst.. näe men testa dig fram ja, det har jag med börjat att göra, gasa upp den på 1an är simpelt som fan men behålla den där uppe utan att få lite panik är svårare hehe men man lär väl sig efter hand antar jag, ska du koppla upp den på 2an tex så får du nog ha mellan 8000-10000 varv skulle jag tro.

Lycka till o ta det lugnt!

Ps. Du får hänga med mig o Andreas ut på vägarna, vi har redan kört 400 mil var i år, finns ett par goa vägar har vi märkt. :tummenupp
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Gör det du behärskar det brukar fungera bäst.. näe men testa dig fram ja, det har jag med börjat att göra, gasa upp den på 1an är simpelt som fan men behålla den där uppe utan att få lite panik är svårare hehe men man lär väl sig efter hand antar jag, ska du koppla upp den på 2an tex så får du nog ha mellan 8000-10000 varv skulle jag tro.

Lycka till o ta det lugnt!

Ps. Du får hänga med mig o Andreas ut på vägarna, vi har redan kört 400 mil var i år, finns ett par goa vägar har vi märkt. :tummenupp

Glöm inte foten på Bromsen !
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top